• 0

Gebruik Bioplastic

Wat ik me afvroeg, in hoeverre zal het gebruik van bioplastic in plaats van gewoon plastic uitmaken in de ogen van de klant?

 

Is het een USP om milieuvriendelijk bezig te zijn, of moet je het gewoon doen omdat je er zelf als ondernemer achter staat?

 

Het gebruik van bioplastic is duurder dan gewoon plastic, dus economisch gezien is het slimmer om voor ouderwets plastic te gaan.

 

Ik vroeg me af of het in de perceptie van het publiek iets uit zou maken als je met bioplastic producten werkt?...

 

Ben benieuwd naar julllie visie hierop.

 

Groet, Martin

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
  • 0

Okay, maar zou het een USP kunnen zijn voor de eindgebruiker? Zou die er om malen dat iets milieuvriendelijk is, of denkt die alleen maar met zijn portemonnee (als het maar niet duurder is!)

 

En trouwens, wilde het nou eigenlijk van anderen horen dan van jou... ;) Jouw standpunt in deze zaak ken ik namelijk al vrij goed... ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er mensen zijn die het inderdaad een worst zal zijn of je milieu bewust bezig bent of niet (iedere ochtend weer voor van de stoep allerlei bakjes en blikjes uit de bosjes halend), en er zijn mensen die het wel zeker uit maakt wat een bedrijf allemaal gebruikt en in zijn werkruimte uitvreet.

 

Bij ons in huis scoren leveranciers die in ieder geval doen laten blijken dat ze milieu bewust bezig zijn altijd eerder. Dat is veelal niet alleen door maar een stempeltje te communiceren.

 

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Perry....daar was ik dus benieuwd naar. Mijn onderbuikgevoel zegt dat de mensen die het wel wat kan schelen nog zwaaar in de minderheid zijn?

 

Toch denk ik dat als je het als ondernemer kan doen, dat je het dan ook moet doen. Niet eens als USP, maar gewoon omdat je dan het goede doet.

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam nog een artikel tegen over Kuyichi, waarin de directeur het mooi verwoord:

 

[rul=http://www.wereldomroep.nl/themes/samenleving/fairtrade050301/kuyichi050317]artikel: hip kan ook eerlijk zijn [/url]

Marketing

Inderdaad doen de posters en ander reclamemateriaal van Kuyichi niet vermoeden dat het gaat om kleding die op verantwoorde wijze tot stand is gekomen. Geen foto van een glimlachende, van gezondheid blakende Zuid-Amerikaanse arbeider in een katoenveld, maar frisse, jonge modellen in een alledaagse setting: op straat, op het strand of op een dak ergens in een stad. De term Verantwoord ondernemen (of in het Engels Fair Trade) wordt in de marketing van Kuyichi zelfs nergens gebruikt. Tonnaer: "Wij vermijden bewust die term, omdat die te opdringerig overkomt. Het heeft nog steeds last van een geitenwollensokkenimago. En dan haken mensen af."

 

 

...

 

Daardoor spreken we een breder publiek aan, dat in eerste instantie misschien helemaal niet bezig is met eerlijke handel. Als ze de kleding mooi vinden, gaan ze misschien ook de tekst lezen over bewust consumeren die op ieder kledingstuk is bevestigd. Vaak lezen klanten dit pas achteraf. En ik durf te wedden dat het iedereen een goed gevoel oplevert: 'Hé, ik heb een mooie spijkerbroek gekocht en ook nog eens bijgedragen aan een betere wereld.'"

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo DLA,

 

Toevallig heb ik onlangs geinvesteerd in een Schotse fabriek die plastic verpakkingen maakt voor supermarkten en andere verkopers van levensmiddelen.

 

Een zeer interressante ontwikkeling is het gebruik van biodegradable plastic (met name PLA). Hoewel de kosten boven die van PET of andere soorten plastic ligt zien wij wel een duidelijke markt.

 

Wij zien vooral veel heil in combinatie organisch/biodegradable (en met ons een aantal grote supermarkt ketens). Een nadeel is dat een grote PLA leverancier GMO mais gebruikt als bron. Dit ligt weer gevoelig in de UK. Verder zijn een aantal andere supermarkt ketens vooral geintreseerd in de laagste kosten.

 

Kortom wij verwachten veel van dit produkt maar er zijn nog wat haken en ogen weg te werken.

 

MvG

 

Michiel

 

ps mag ik vragen wat je interesse is in dit onderwerp?

 

 

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

ps mag ik vragen wat je interesse is in dit onderwerp?

 

Dat mag je natuurlijk. Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuw laserwapen voor outdoor lasergamen. Nu leek het me mooi als we de buitenkant van bioplastic zouden kunnen maken....groen lasergamen zeg maar, vandaar mijn interesse.

 

Ik begreep alleen wel dat bioplastic en water niet elkaars beste vrienden zijn? Maar ik neem aan dat er wel weer manieren zijn om dit op te lossen?

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

De watervastheid er van af welke grondstof is gebruikt voor het bioplastic: er is zelfs een bronwater wat gebotteld wordt in flessen van bioplastic.

 

Biopolymeren worden steeds vaker ingezet als verpakkingsmateriaal. Er zijn olie- en waterafstotende biopolymeren, andere soorten kunnen diepvries- en oventemperaturen weerstaan van -25 tot +220 graden Celsius.

 

 

Er zijn ook andere manieren om van de natuurlijke vezelproductie van planten gebruik te maken. Het bedrijf Plantic Technologies uit Australië maakte enkele jaren geleden twee nieuwe bioplastics op basis van maïsmeel. Een van de twee varianten die het bedrijf maakt is speciaal geschikt als vervanging van de PET (polyethyleen) fles, omdat het minder smaak afgeeft, maar toch binnen vier weken kan worden afgebroken. Volgens de fabrikant is de nieuwe plastic ook eetbaar. De andere variant lost binnen een uur op in koud water. Daarvoor zijn toepassingen waarvoor een kortere levensduur is vereist, zoals de productie van weggooiservies

 

 

Over het algemeen moet aan de volgende voorwaarden voldaan worden voor afbraak:

-donker

-hoge vochtigheidsgraad

-aanwezigheid van bepaalde bacteriën

 

Daarnaast is het een mogelijkheid om niet zozeer te richten op afbreekbaar plastic, maar te kiezen voor plastic wat uit een vernieuwbare grondstof is ontstaan: dat spaart ook het milieu (en de toepassing komt ook in aanmerking voor subsidie).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

DLA, een goed streven maar ik vraag me af of je nu al voor zo'n niche marktafbreekbaar plastic hebt.

 

Nonex, je lijkt iets af te weten van dit type plastic. Ik zocht eigenlijk zoveel mogelijk PLA producenten. Ik ken nu Natureworks uit de VS en Hycail uit Nederland. Mocht je verder meer weten over PLA die verhitbaar is tot 220 graden celsius, dan hoor ik dat graag.

 

MvG

 

Michiel

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

Mocht je verder meer weten over PLA die verhitbaar is tot 220 graden celsius, dan hoor ik dat graag.

 

 

Wat ik aan Nederlandse leveranciers gevonden heb:

(in dit draadje:

 

Inmiddels gevonden:

 

rodenburg groep: biopolymeren biopolymers.nl grondstofleverancier Solanyl, op basis van aardappelzetmeel

Culotte bioproducts onderdeel van Proterra, Wageningen proterra Bioplastic, en bouwmaterialen op basis van jute en hennep

belangenvereniging composteerbare producten nederland bpcn.nl

ököpack

natura packaging biologisch afbreekbare verpakkingen [/url]

bio pearls halffabrikaat voor spuitgieten (vgl hdpe, pp, ps)

npsp composieten eco-composieten, onder meer voor de interieurbouw

biobased products van de Uni Wageningen

npsp compostieten natuurvezel versterkte composieten, om. voor interieurbouw

 

 

Ik weet datin America pla kokende soep (zie plaatje hieronder: de spork) aan kan, maar verhitting tot 220 graden? Waarom is biopolymeer geen optie, die kan oventemperaturen tot 220 graden aan?

moscardino.jpg.f4a0d4e97999ff478faa56bda75f33d0.jpg

Link naar reactie
  • 0

Even een klein uitstapje.

 

Een van de leveranciers van biologische zuivel wil dit jaar het marktaandeel naar 5% brengen, 95% van de mensen geven dus blijkbaar weinig om voeding.

 

Als ik denk aan het soort vermaak wat DLA aanbied, dan denk ik dat daar weinig mensen tussen zitten die biologische producten kopen.

Misschien dat het 1 op de 200 is die het een leuk idee vind, maar mensen die in biologisch geloven weten ook wel dat het op dit moment een utopie is om alles biorecyclebaar te hebben.

 

Wat zoals anderen ook al aangeven wel helpt is het gebruik van bv gerecycled abs voor deze wapens.

Saillaint detail, de weekmakers in de kunststoffen zijn grote boosdoeners, hier is inmiddels een goede biovervanger voor, toch wil de industrie er (nog) niet aan.

Link naar reactie
  • 0

Even een klein uitstapje.

 

Een van de leveranciers van biologische zuivel wil dit jaar het marktaandeel naar 5% brengen, 95% van de mensen geven dus blijkbaar weinig om voeding.

 

Tja : het glas is halfvol of halfleeg, toch ?

 

Het is nog niet zo lang geleden dat iemand op een congres vertelde dat we over een paar jaar 5% biologisch zouden eten. Hoongelach mevrouw, hoongelach !

 

Ik denk dat we de gestage groei gewoon maar zijn gang laten gaan en kijken wat er van komt. Tot nu toe gebruikt Appie H "biologisch" zeer succesvol als competitie wapen en zie ik (maar dat is n=1) veel innovatie in de schappen vooral in de biologische hoek.

(en lekker ! lekker !)

 

Eigenlijk (on topic over plastic nu weer) is het in mijn perceptie raar : als er nou 1 ding is waar in mijn (oude) geheugen nou wel vervelende gevoelens over bestaan - milieuwise - dan is het wel plastic.

En ja, er zijn wel biodegradable plastic zakken e.d. in de markt, maar grappig genoeg claimt niemand dit. Zou mijn niet verbazen als hele volksstammen nog steeds denken dat plastic (zakken) over een paar honderd jaar nog steeds niet afgebroken zijn. Kans dus !

 

Of mensen deze perceptie over lasergame-pistolen hebben : Ik betwijfel dit - ik denk niet dat mensen er zelfs maar bij stilstaan dat er een voordeel te behalen valt als die pistolen niet van plastic zouden zijn.

 

Als je het claimt, zal je je publiek hierin moeten "opvoeden". Maar het zal nooit meer zijn dan een voetnoot in je aanbod. Voor hen die dit interessant vinden.

 

Een klein voorbeeld hiervan : ik geloof dat kleiduiven schieten met hagel of zoiets gaat (lood dus) .Als je dit een paar jaar volhoudt, dan ligt de grond bezaait met lood. Niet al te goed (= very, very bad) voor het milieu. Als ik dit weet, dan zal ik zeker een schutterij kiezen, die hiervoor bijv. afbreekbare kogeltje gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Een klein voorbeeld hiervan : ik geloof dat kleiduiven schieten met hagel of zoiets gaat (lood dus) .Als je dit een paar jaar volhoudt, dan ligt de grond bezaait met lood. Niet al te goed (= very, very bad) voor het milieu. Als ik dit weet, dan zal ik zeker een schutterij kiezen, die hiervoor bijv. afbreekbare kogeltje gebruikt.

 

Nee lood is al een aantal jaren verboden.

Overigens is er ooit eens een actiecommitee geweest "red de kleiduif".

Die dachten dat die gebakken kleischoteltjes levende wezentjes waren.

 

Ik heb recent voorgesteld landmijnen van biologisch afbreekbaar plastic te maken, weet je zeker dat het spul binnen xx weken onschadelijk is, maar daar wilden de geitenwollen sokken onderzoekers niks van weten.

Link naar reactie
  • 0

En ja, er zijn wel biodegradable plastic zakken e.d. in de markt, maar grappig genoeg claimt niemand dit. Zou mijn niet verbazen als hele volksstammen nog steeds denken dat plastic (zakken) over een paar honderd jaar nog steeds niet afgebroken zijn. Kans dus !

 

Nooit gedacht dat ik een marketernog iets over marketing kon vertellen ;D

 

Even twee stellingen over eco-marketing als binnenkomer: in Brand New Justice stelt Simon Anholt 'Miljoenenpubliek wacht op duurzame topproducten'. Addo van der Eijk heeft een artikel over eco-marketing gepubliceerd getiteld: een braakliggend terrein.

 

In 2002 is een uitgebreid onderzoek naar marketing van groene producten gedaan door het Nido en het CREM (Consultancy and Research for Environmental Management). Zowel verkennend naar de markt toe (wat wordt gedaan) als verkennend naar producten toe (wat is er mogelijk). De conclusie is dat de marketing van groene producten met het argument 'red de aarde' niet meer van deze tijd is (that is soooo nineties). Producten moeten het op andere kracht redden, en daarnaast kan misschien nog ergens staan dat het een groen product is. Sony communiceert alleen op corporate niveau datde walkmans van bioplastic zijn,en Nuon schreeuwt niet van alle daken dat zij de meeste groene energie produceren (in absolute zin meer dan Greenchoice, die 100% groene energie levert aan 15000 klanten).

 

 

Zelfs Kyuichi (biologisch en maatschappelijk verantwoorde kleding) communiceert niet primair dat ze bio en fair zijn, maar zet zichzelf in de markt als een luxe concurrent vanLevi's en Wrangler. Met succes.

 

De term Verantwoord ondernemen (of in het Engels Fair Trade) wordt in de marketing van Kuyichi zelfs nergens gebruikt. Tonnaer: "Wij vermijden bewust die term, omdat die te opdringerig overkomt. Het heeft nog steeds last van een geitenwollensokkenimago. En dan haken mensen af."

 

 

Max Havelaar heeft 'last' van zijn verantwoorde imago'en is onderweg naar een propositie die communiceert 'goede koffie, bijzondere belevenis' (mijn woorden) en het maatschappelijk verantwoorde naar de achtergrond schuift. Maar, onder veel merken en consumenten begint het belang langzaam te dagen. McDonalsds wil heel graag gezien worden als een groen merk. Er zijn onderzoeken om halverwege de gele M een windmolen op de mast te plaatsen. Veel M's worden al verlicht met zonne-energie. Bioplastic wordt overwogen voor de premiums in de happy meal, en ze zouden zichzelf een groot plezier doen als de verpakkingen van de McDrive binnen een paar dagen onder de grond of een paar uur in het water zouden vergaan.

 

Bio is booming. Maar je moet het niet al te hard zeggen, is eigenlijk de conclusie van het onderzoek uit 2002.

 

Alle onderzoeksresultaten:

marktkansen voor duurzame producten

 

Oh, en die bio-plastic zakken: dit heeft ermee te maken dat per gemeente geregeld is of ze in de biobak mogen. Als het kiemplantlogo erop staat zijn ze afbreekbaar, maar niet iedere gemeente accepteerd ze in de biobak.

 

Link naar reactie
  • 0

Okay, dan kan je het niet als USP gebruiken..maar niet alles wat je als bedrijf doet hoeft toch een marketinggedachte te hebben? Kan het niet zo zijn dat ik zelf als ondernemer het een goed idee vind om in plaats van plastic met bioplastic te werken?

 

Moet alles op kostprijs gericht zijn? Of kan je denken, hey..misschien is dat bioplastic wel duurder en kan ik het niet als USP communiceren maar toch draag ik het een warm hart toe en vind ik het zelf goed om innovatief bezig te zijn, ook als daar niet gelijk een meerwaarde in opbrangst tegenover staat.

 

Maakt dit mij dan een slechte ondernemer?....*vraagt hij zich af* Of eentje met idealen en principes? ???

 

Of moet je gewoon alleen economisch denken..hey, plastic is een stuk goedkoper...we gaan gewoon voor plastic.

Link naar reactie
  • 0

Je zou het concept wellicht dan nog verder uit kunnen werken door:

- een vast deel van de inkomsten te gebruiken voor 'herbebossing' of iets dergelijks,

- zorg voor onderhoud van het bos aan te geven,

etc.

 

Dan maak je van het nogal technische lasergamen een veel meer natuurlijke happening, wat misschien wél voor nieuwe klantengroep zorgt.

 

 

Innoveren is leren - http://home.zonnet.nl/stappenvd/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.