• 0

Huisregels voor personeel, stagiaires, etc

Richting de toekomt willen wij graag huisregels opstellen voor personeel, stagiaires etc. Wij vinden het hierbij belangrijk dat geregeld wordt hoe er ziekmeldingen verlopen, prive gebruik van internet/telefoon etc.

Nu kan ik mij voorstellen dat veel organisaties dit hebben. Mijn vraag of iemand mij hiermee kan helpen door een voorbeeld beschikbaar te stellen.

Ook hoor ik graag wat hier doorgaans allemaal in behandeld wordt.

 

[edit mod] 'hoer' veranderd in 'hoe er' [/edit]

[en titel verduidelijkt - mod2]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben eerlijk gezegd niet zo een voorstander van modellen. Want elke organisatie is anders en iedere organisatie vindt ander gedrag of andere werkwijzen belangrijk. Kort door de bocht, vraag ik meestal aan clienten wat de werkwijze(n) binnen de organisatie is en wat het gedrag is van werknemers (op verschillende punten), wat de organisatie wel en niet goed vindt aan de huidige manier(en), en wat de organisatie zou willen zien bij de werknemers. Aan de hand daarvan kan een reglement opgesteld worden, waarbij aan zoveel mogelijk situaties is gedacht. Bij een model loop je snel de kans situaties die kunnen voorkomen bij dat specifieke bedrijf over het hoofd te zien.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op hetgeen mijn voorganger reeds heeft opgemerkt - waar ik mij overigens geheel bij aansluit - merk ik op dat ook onze ervaring is dat voorbeelden/modellen gewild dan wel ongewild als leidraad dienen. Het is beter om eerst zelf iets op papier te zetten en vervolgens nog eens door een derde te laten beoordelen. Dat hoeft niet perse een jurist te zijn. PO functionarissen kunnen vaak al even goed kritische kanttekeningen plaatsen. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat een oordeel niet zaligmakend is. Zoveel personen, zoveel meningen. De één zal ervoor pleiten om tot in detail alles te regelen, de ander kiest voor een minimum regeling met alleen het hoogst noodzakelijk.

 

Overingens, maar dit terzijde, ook wanneer er niets op papier staat kunnen er nog steeds interne regels/richtlijnen gelden. Bewijsrechtelijk ligt dit evenwel weer lastig.

 

Wat voor een organisatie het beste model is hangt grotendeels af van de mores. Kleine organisaties kunnen veelal volstaan met een minimumregeling. De interne controle is daar veel groter. Naar mate de organisatie groeit is het raadzaam om de regelingen nader in te kleden en toe te lichten. Ga voor jullie zelf eerst eens na waarvoor jullie echt regels opgesteld zouden willen zien.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Goed idee vind ik. Recente rechtspraak heeft het nut van onder andere een huishoudelijk reglement omtrent internetgebruik evident gemaakt. Voor een werkgever is het van belang hierin de sanctie op zaken als excessief privé chatten en surfen in werktijd duidelijk aan te geven. Maakt de werkgever dit niet vooraf duidelijk aan de werknemer, dan 'kan deze er veelal mee wegkomen' in weinig juridische termen ;)...

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.