• 0

Hoe bindend is 'adviesprijs'?

Deze heb ik al gelezen: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=7855;start=0#msg65024

 

Mijn situatie: ik ben een (web)winkelier en koop mijn spullen van een bepaald merk in bij de distributeur. Er is maar 1 distributeur en de fabrikant zal niet direct aan mij verkopen.

Nu zitten mijn prijzen een tikkeltje onder de adviesprijs (rond de 3% lager). De distributeur staat er op dat ik mijn prijzen aan zijn adviesprijzen aanpas. Wat ik persoonlijk nonsens vind. Ik mag toch zeker zelf weten hoe groot mijn marges zijn en bovendien is het verschil niet zo groot dat je kunt spreken van het merk in de uitverkoop gooien/slecht imago bezorgen. Ik denk dat de achterliggende reden is dat de distributeur zelf ook direct aan consumenten verkoopt en bang is minder omzet te halen omdat consumenten eerder naar mij zullen gaan.

 

Hoe staat het met de wetgeving op dit gebied?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als je even googlet, zie je vanzelf dat een adviesprijs niet bindend is. Dit schreef de Minister van EZ voorafgaande aan de mededingingswet aan de Tweede Kamer:

 

Dergelijke "verticale" adviesprijzen zullen niet in strijd zijn met de Mededingingswet, zolang een afnemer door de fabrikant of de andere leverancier op geen enkele wijze wordt gedwongen die adviesprijzen te volgen en de desbetreffende afnemers ook onderling hun verkoopprijzen niet afstemmen. Uit een oogpunt van mededingingsbeleid bestaat er geen bezwaar tegen dat een ondernemer artikelen beneden zijn inkoopprijs aanbiedt. Hij kan daar immers hele goede overwegingen voor hebben, zoals het onder de aandacht van de consument brengen van een nieuw artikel, het zo snel mogelijk willen verkopen van oude voorraden (uitverkoop) of het met een lage prijs voor een bepaald artikel trekken van klanten met de bedoeling de verkoop van andere artikelen te stimuleren (lokartikelverkoop). Lage prijzen komen bovendien de consument ten goede.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

Nu las op de link in mijn eerste bericht dat leveranciers wel weer het recht hebben om niet te leveren als zij dat willen. Lijkt me lastig te rijmen met jouw quote.

 

Ik vraag me dus wel af hoe dat in de praktijk uit zou pakken als het via de rechter uitgevochten zou moeten worden. (wat ik liever voorkom)

Link naar reactie
  • 0

Ja, ze hebben meer trucs. Tomtom geeft retailers een korting (waarschijnlijk in de vorm van een marketingbijdrage) als ze niet onder de adviesprijs verkopen. Doen ze dat toch, dan krijgen ze geen korting. Maar de adviesprijs is niet meer dan dat: een advies.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als je even googlet, zie je vanzelf dat een adviesprijs niet bindend is. Dit schreef de Minister van EZ voorafgaande aan de mededingingswet aan de Tweede Kamer:

 

Of om het anders te stellen: zodra een bedrijf een bindende adviesprijs oplegt, is het in strijd met de mededingingswet.

Het heet natuurlijk ook niet voor niets een 'adviesprijs'.

Aan de andere kant: ze kunnen gewoon weigeren jou te leveren, als het niet om deze reden is dan verzinnen ze wel iets anders.

Is het voor jou niet op een andere manier op te lossen? Bijvoorbeeld de adviesprijs op je site vermelden, en aan (vaste) klanten vervolgens een factuurkorting geven ofzo?

Link naar reactie
  • 0

Wordt dat niet gewoon geregeld in je reseller contract? Staat daar in dat de fabrikant verplicht is te leveren voor een bepaalde prijs? Staat daar in dat jij een bepaalde prijs moet vragen aan je klant?

 

Ik laat resellers wel vrij in de prijs die ze vragen, maar dan moet wel duidelijk zijn dat de reseller zelf extra korting geeft. In mijn markt hanteren resellers bijna altijd wel de vaste prijzen, ze willen zich niet in de vingers snijden, maar ja, het is ook geen prijsvechtersmarkt.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.