• 0

WBSO-regeling verbeteringen (o.a. ieder kwartaal indienen)?

Van 2003 t/m 2005 WBSO subsidie ontvangen. Met eerdere bedrijven ook al regelmatig gedaan. Maar jaar na jaar loop ik tegen het probleem aan dat de plan-termijn voor zo'n subsidie veel langer is dan de plan-termijn in mijn bedrijf. Wij werken met driemaandse perioden waarin we een nieuwe versie maken van ons product. De grote wijzigingen of nieuwe producten plannen we 6 maanden tevoren, meestal. Dat betekent dat ik in oktober van een jaar, als ik voor het volgende jaar wbso kan aanvragen, tot 1 januari heb gepland, en soms tot 1 april de grote zaken.

 

Voor WBSO moet je heel exact aangeven wat je gaat maken, wat de onoplosbare technische knelpunten zijn en hoe je die gaat oplossen. Je moet dus exact weten welk product je gaat ontwikkelen, welke functies, etc. Ik had een project ingediend met een tekst als "het hele jaar voegen we nieuwe, unieke, te octrooieren features toe aan ons product". Maar dat komt niet voor wbso in aanmerking. Dus probeer je zo goed mogelijk van te voren te plannen wat je gaat bouwen, en Senter schrapt dan een aantal projecten en laat er een aantal staan. Ze schrappen bij voorkeur de projecten die grote kans hebben uitgevoerd te worden en ze laten projecten staan waar wat meer onzekerheid in zit.

 

Dus claim ik nu over 2005 maar ongeveer de helft van de wbso subsidie die ik had mogen claimen, terwijl we in de overige tijd allemaal dingen gedaan hebben die, had ik het van te voren geweten, probleemloos voor wbso in aanmerking zouden zijn gekomen. Maar we reageren op de markt, en die wil nu andere dingen dan wij een jaar geleden dachten. We hebben iets heel unieks gebouwd recentelijk, zo uniek dat we daar zeker 200% wbso voor zouden hebben gekregen, maar dat wisten we nog niet toen we wbso konden aanvragen.

 

Heeft iemand nou een tip hoe je WBSO wel kunt aanvragen ook als je niet lang van te voren weet wat je gaat maken? Kunnen we niet een regeling bedenken dat ontwikkeling van een volstrekt nieuw en uniek product WBSO kan krijgen ook als het niet twee jaar van te voren is gepland? Kan de aanvraagperiode van WBSO niet 's wat flexibeler? Dat je b.v. ieder kwartaal kan aanvragen? Dat zou mij _enorm_ helpen.

 

dagdag

Christine

 

[Edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Christine,

 

Achteraf heb ik ook heel wat werk gedaan waar WBSO in de geest voor bedoeld is.

En aanvragen ingetrokken omdat ik door drukte niet aan de realisatie toekwam. In economisch slappe tijden heb je weer te weinig bedacht om boven je drempel uit te komen (is aangepast).

Alleen loopt het volgens mij inderdaad in de praktijk spaak op het systeem van toetsing vooraf. Als klein bedrijf dat bezig is met techniek (innovatief is m.i. een te sterk gedegradeerd begrip).verzin je vannacht iets en begint gelijk.

Snelheid is cruciaal; de planeconomie heeft z'n falen bewezen.

Ik zou de regeling uitbreiden, ook achteraf subsidie ontvangen voor iets wat je gedaan hebt. En als je er echt goed mee gaat verdienen mag je het uit solidairiteit voor de arme ontwikkelaars terugbetalen, bijv.

Controle is volgens mij ook makkelijker, geen mooie volzinnen produceren (of iemand uit de advies-kaste inhuren) maar het tonen van je prototype, rapport en/of meetresultaten is voldoende.

Maar ja, ik maak hier gelukkig niet de regeltjes, dat doen ze in Brussel

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik zou de regeling uitbreiden, ook achteraf subsidie ontvangen voor iets wat je gedaan hebt.

 

Is de WBSO niet met name bedoeld om de ontwikkelkosten (de voorfinanciering dus) terug te brengen? Achteraf - na voltooiing vna het product - geld ontvangen lijkt me dan niet nuttig, immers je bent dan al bezig met geld eraan verdienen, daar heb je in de juist zo moeilijk voorfinancieringsfase dan niets meer aan.

 

Maar ja, ik maak hier gelukkig niet de regeltjes, dat doen ze in Brussel

 

WBSO heeft niet zoveel met Brussel te maken, maar emt Den Haag?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de regeling uitbreiden, ook achteraf subsidie ontvangen voor iets wat je gedaan hebt.

 

Is de WBSO niet met name bedoeld om de ontwikkelkosten (de voorfinanciering dus) terug te brengen? Achteraf - na voltooiing vna het product - geld ontvangen lijkt me dan niet nuttig, immers je bent dan al bezig met geld eraan verdienen, daar heb je in de juist zo moeilijk voorfinancieringsfase dan niets meer aan.

 

Maar ja, ik maak hier gelukkig niet de regeltjes, dat doen ze in Brussel

 

WBSO heeft niet zoveel met Brussel te maken, maar emt Den Haag?

 

De WBSO is een korting op de loonblasting, geen som dat je gesyrt krijgt op een bankrekening. Ik vind het zelf ook een drama dat de doorlooptijden zo lang zijn, ik heb het al eerder geschreven, in een ongunstig geval kan er 3/4 jaar tussen zitten.

 

Het reversed subsidieren is misschien een goed idee, en dannatuurlijk niet voor die toko's als Organon de nu ook weer even xx miljoene krijgt toegeschoven.

Link naar reactie
  • 0

 

Het reversed subsidieren is misschien een goed idee, en dannatuurlijk niet voor die toko's als Organon de nu ook weer even xx miljoene krijgt toegeschoven.

 

WBSO is de enige goede regeling van Senter, maar de grote bedrijven profiteren er het meest van omdat zij langer vooruit kunnen plannen, en volgens mij ook gewoon een lump sum krijgen zonder detailplannen. Philips krijgt dat in ieder geval. Je zou als klein bedrijf ook willen kunnen zeggen "80% van onze ontwikkeltijd zit in sterk innovatieve unieke nieuwe dingen voor ons product", en daar dan wbso voor krijgen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

...die toko's als Organon de nu ook weer even xx miljoene krijgt toegeschoven....

 

Ja maar zo werkt overheid toch? Een subsidie verlenen aan een gerenommeerd bedrijf is toch veel leuker dan aan een klein onbekend bedrijfje? ;)

 

Ik denk dat er zelfs nog iets ergers aan de hand is, en dat is dat die overheidsmensen het verschil niet begrijpen tussen omzet en winst.

 

Kijk naar de JSF discussie, daar gaat 800 miljoen of meer in.

Hoeveel Miljard omzet moet daar voor terug komen ?

 

Tot op heden heeft het nog niet zoveel opgeleverd behalve wat geblaat van Stork. Rolls Royce is over de rooie omdat ze niet mee mogen doen, KLM lijkt het onderhoud aan de Italianen kwijt te zijn.

Beetje vreemd allemaal dit soort handjeklap begonia gedoe.

Link naar reactie
  • 0

Het is denk ik een kwestie van hoe je het formuleert. Mijn ervaring is juist dat ook de kleinere bedrijven goed kunnen profiteren van deze regeling. Aangezien het een vrij laagdrempelige regeling is. Alleen moet je het kunstje kennen, formuleren in het taaltje van Senter.

Link naar reactie
  • 0

klein kickje omhoog... De WBSO is in 2006 nogal veranderd, lijkt me een stuk beter aansluiten bij de bedrijvigheid van topicstartster:

 

Er mag maximaal 3 keer per kalenderjaar worden aangevraagd. Dit maximum geldt overigens niet voor het eigen S&O van zelfstandigen.

 

Een aanvraag betreft tenminste drie kalendermaanden en ten hoogste zes kalendermaanden. (Voorbeeld: uiterlijk 31 augustus kan dus nog een aanvraag worden ingediend, deze heeft dan betrekking op de maanden oktober, november en december)

 

U kunt voor eenzelfde kalendermaand maar één aanvraag indienen. Indien u in het jaar meerdere aanvragen indient mogen de aanvraagperiodes elkaar niet overlappen.

 

Een aanvraag moet vooraf en uiterlijk één maand voordat de periode begint waarop de aanvraag betrekking heeft worden ingediend (voorbeeld: wilt u voor september t/m december aanvragen dan moet uw aanvraag uiterlijk 31 juli worden ingediend).

 

Zelfstandigen kunnen tot uiterlijk 30 september meerdere aanvragen indienen voor hun eigen S&O-werk.

 

(bron, SenterNovem)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf behoorlijk positieve ervaringen met WBSO bij een redelijk klein bedrijf (40 man). De subsidie lukte elk jaar, meestal waren er wel wat telefoongesprekken nodig om de andere kant te overtuigen. Voor 2006 hebben we 2 van de 3 projectaanvragen er doorheen weten te krijgen.

 

Zoals eerder vermeld is het inderdaad belangrijk de juiste taal te spreken. Met name moet er sprake zijn van technische risico's en echt vernieuwende werkzaamheden. Ook had ik het gevoel dat mijn Senter contactpersoon steeds toestte hoe overtuigd ik zelf was van mijn aanvragen. Na een gesprek van een uur belde hij een week later terug dat ie toch vond dat de projecten niet in aanmerking kwamen. Vervolgens weer een half uur aan de lijn gehangen en weer de risico's aangegeven en de methodieken die we gingen ontwikkelen. Uiteindelijk ging hij dan toch weer overstag en kende de subsidie toe. Het was dus vooral een kwestie van vastbijten en nooit meer loslaten.

 

bye,

Rob

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.