• 0

'Mkb-bedrijven doen weinig met ict'

Donderdag 13 april 2006, 14:58 - Het midden- en kleinbedrijf in Nederland is onvoldoende op de hoogte van ict-toepassingen die ze kunnen inzetten. Meer dan de helft van de mkb-bedrijven heeft geen eigen website.

 

http://www.webwereld.nl/ref/rss/40692

 

 

Zijn jullie verrast of is jullie vermoeden bevestigd? Als je kijkt naar alle kleine winkeltjes, snackbars, eenmanszaakjes, dan verbaast dit mij eigenlijk helemaal niet. Liggen hier geen grote kansen?

 

 

 

 

Technisch innovator.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verbaast mij ook niet zo eigenlijk.

Ik denk dat de kleine winkels, snackbars etc op kleine dorpen op het platteland weten dat hun klanten toch wel komen en eventueel in de vakantietijd of feestdagen een aantal toeristen.

Of die echt heel veel aan een website zouden hebben weet ik niet, vaak werken ze 60-80 uur en als ze bijv. aanbiedingen op de site wekelijks moeten vernieuwen is het alleen nog meer werk in hun ogen.

 

(Kleine) winkels/ondernemers in de grote steden (of meer bewoonde gebieden) zouden denk ik wel meer kunnen doen met ICT toepassingen.

Ligt beetje aan het soort winkel/ondernemer natuurlijk.

Maar een (simpele) website met optie om online te kopen zou voor bepaalde winkels/ondernemers best interessant kunnen zijn denk ik.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een tijdje gedacht dat dit echt een groep met potentie was maar uiteindelijk is het gewoon heel simpel:

1. ze werken lokaal

2. ze willen lokaal blijven, klanten contact e.d.

3. ze hebben geen tijd/zin om extra dingen te doen (pakketjes maken e.d.)

4. ze werken vaak zelf in de zaak en hebben daarvoor dus ook geen secetaresse

5. ga zo nog maar even verder, ze hebben gewoon niet de ondernemende insteek zoals je die voor dit soort innovaties nodig hebt. Ze vinden wat ze doen leuk en zijn ondernemer maar ze zijn heel anders dan de ondernemers die denken in termen als "kansen in de markt", "innovatie" etcetera.

 

Die laatste groep is wel interessant en die weten allang de weg te vinden naar het internet e.d. Kijk alleen al naar de grote hoeveelheden webshops die ontstaan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Even aangenomen dat ze dezelfde definitie voor MKB hebben gebruikt als MKB Nederland hanteert dan verbaast mij dit dus wel. We praten dan over bedrijven tot ca. 250 werknemers (niet alleen over de patattent op de hoek dus)

 

Op de site van het MKB staat onderzoeksresultaten. Hier vind je al wat aanknopingspunten waarom het de kennis / benutting zo 'slecht' is. Eén ervan; bij 76% van de bedrijven doet een medewerker de ICT erbij.

Link naar reactie
  • 0

Als je kijkt naar de verdeling van het MKB volgens die defenitie zie je gewoon dat er heel veel bedrijven < 10 werknemers bij zitten. Dus als je zegt dat het merendeel van het MKB weinig aan ICT doet heb je het ook voornamelijk over die groep.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een eigen website is wel een heel smalle grraadmeter voor ict & innoveren. Wat te denken van de file-to-factory ontwikkelingen bij kleine staal- en houtverwerkingsbedrijven, of de toepassing van parametrische ontwerpprogramma's bij ontwerp- en architectenbureaus? Narrowcasting in detaihnadel en horeca? Toepassing van ict betekent niet altijd innovatie, en innovatie hoeft niet altijd samen te gaan met ict. Voor de techneut zal de toepasing van narrowcasting in detailhandel misschien geen innovatie zijn, voor de detaillist wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.