• 0

financieel plan restaurant

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou best het een en ander voor je willen opzoeken, maar dan moet je me wel even vertellen hoe ver je al bent. Welke kosten je nu al op een rijtje hebt, welke kosten je wel hebt maar nog geen bedragen.

 

Iets meer inzicht in hoever je bent en ik wil je wel verder op weg helpen

 

Groeten

 

Erik Boom

Link naar reactie
  • 0

hallo erik,

 

ik ben nog helemaal niet zo ver, ik ben nog aan het orienteren.

ik kan op internet wel heel vinden over de berekeningen van de aanloopkosten maar bijna niets over het 2e jaar.

de personeelskosten en verzekeringen en alle andere blijvende kosten.

vooral de personeelskosten zijn een behoorlijke belasting.

het plan is om een restaurant te beginnen met 1 chef-kok en 3 bedieningsmensen.

we willen een acountant inhuren die eens per kwartaal bijstuurd.

het restaurant, het pand en de opstartkosten heb ik nu wel op een rijtje, maar voor de bank moet je ook de volgende jaren invullen en dat vind ik dus heel moeilijk.

want wat verdient een kok? en wat kost hij mij dan? is daar ook een formule voor? en misschien mis ik nog wel kosten die wel elk jaar terugkomen.

dus als je kunt helpen dan heel erg graag alle hulp is welkom.

karin

Link naar reactie
  • 0

Heb je echt totaal geen idee hoe, en waar, je dit soort informatie moet krijgen? Ik neem aan dat je horeca-ervaring hebt? (of uberhaupt werkervaring?) Dan weet je dat vrijwel elke bedrijfstak een CAO heeft. Ook staan daar minimumlonen in beschreven e.d. Daar zou je eens kunnen beginnen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Karin,

 

Hier komt een voorbeeld,

 

Chef Kok (klein restaurant) ik ga er even vanuit dat jullie aangesloten zijn / gaan worden bij Horeca bond, waardoor CAO verplicht is

 

Chef Kok (leidinggevend aan max 5 medewerkers) kan worden ingedeeld in loonschaal 7 (K.7.1 van het referentiehandboek) een gemiddeld salaris heb ik even voor het gemak vastgesteld op € 2.045,00 dit kan nog sterk wissel ivm ervaring van betreffende kok.

 

Komt ie:

 

Bruto Loon € 2.045,00

=========================

 

Netto Loon € 1.453,19

 

Sociale lasten wn deel € 36,01

Sociale lasten wg deel € 299,03

Loonheffing € 462,25

Pensioenfonds wn deel € 93,55

Pensioenfonds wg deel € 97,85

 

Reservering vak.geld € 163,60

---------------

Totaal Bruto / bruto € 2.605,48

 

Dit kost de kok dus per maand inclusief loon en alle lasten. Een berekening voor de lonen is niet gebaseerd op een standaard percentage. E.g. hoe hoger het loon hoe hoger de loonheffing en premies etc.

 

Ik wil je wel het een en ander mailen als je daar prijs op stelt? Wil je met het even laten weten dan?

 

groet

 

Erik

Link naar reactie
  • 0

 

we willen een acountant inhuren die eens per kwartaal bijstuurd.

 

 

Laten we even helder zijn: jij word de ondernemer, en zult genoeg van je boekhouding moeten weten en voldoende inzicht hebben om dagelijks/wekelijks bij te sturen. Juist horeca is een branche, waarbij je, als het niet lekker loopt, morgen al een andere schotel op het menu kan zetten om meer te verdienen of minder kosten te maken. Iedere dag zul je op basis van je verkoop bekijken of je op de goede weg bent. Iedere week zul je je omzetten af moeten zetten tegen je inkoop. Iedere week zul je bekijken of er niet iets verbeterd kan worden aan het menu: minder ingredienten en toch een betere smaak, een iets andere kaart, etc.

 

Daarnaast zul je waarschijnlijk vaker dan eens per kwartaal je omzetbelasting in willen dienen, dus volgens mij heb je geen accountant nodig, maar een boekhouder die je ondersteunt. Hij/zij klopt alle gegevens in, en jij baseert je beslissingen daarop. Neem bijvoorbeeld een parttime boekhouder in dienst, die dagelijks een paar uur werk verzet: kun jij je aandacht richten op waar je goed in bent, en hou je vinger aan de pols betreft je omzetten en inkoopwaarde. Desnoods ga je zelf iets meer serveren in de rustige uren: die boekhouder bewijst zijn waarde wel.

 

Je marge is laag: dus twee weken een te hoge inkoop en een te lage omzet, en je moet een maand lang je omzet verdubbelen omdat goed te maken.

 

Succes met je opstart: ondernemen is leuk!

Link naar reactie
  • 0

Dagelijks een boekhouder is nogal wat als het eenmaal op de rit is hoor... In het begin kan je dit wel doen om te leren hoe het precies werkt, je administratie op te zetten enzovoorts.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nonex,

 

Je spreekt van het in dienst nemen van een boekhouder voor een paar uur per week, is dat bij een opstart interessant?

 

Er zijn andere opties die niet per se duurder hoeven te zijn.

 

Mijn advies aan Karin is, maak eerst je plan in orde en denk dan niet alleen financieel maar ook commercieel en management etc.

 

Neem een boekhouder / accountant en ga begroten (maandelijks?) stel een begroting op voor komend jaar en specificeer deze maandelijks. Daarna kan je deze periodiek naast de behaalde resultaten leggen en daarop (samen met adviseur) een strategie bepalen.

 

Zo kan een extern adviseur meerwaarde worden voor een onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Nee, mijn boekhouder is zelf voor 6-8 uur per week in dienst bij bedrijven (maar werkt ook op urenbasis, ik heb gelukkig (nog) geen mensen in dienst.) Het in diesnt zijn heeft in dat geval te maken met subsidieregelingen Speur en Ontwikkelingswerk, waar de uurtjes bij onder gebracht worden. Scheelt weer loonbelasting.

 

Overigens begon ik met 'de ondernemer moet het zelf kunnen'. Voor boekhouder staat 'bijvoorbeeld'.

Link naar reactie
  • 0

hallo

dank jullie wel allemaal voor alle reacties. nog even ter verduidelijking:

die accountant is inderdaad bedoeld om niet voor verassingen te komen staan, want ik heb wel verstand van boekhouden maar niet van alle belastingregeltjes.

en dan is het toch handig dat je niet zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden.

ik denk dat het inderdaad zichzelf terugverdient omdat ik dan bezig kan zijn met bijspringen waar nodig.

ik heb gehoord dat je dit als maandelijkse post kunt doen en dan doen ze ook de belasting erbij jaarlijks.

kijt me veiliger de eerste tijd.

even over het nut van een 2e jaars analyse, het eerste jaar is opstarten en dan is alles nog fris en leuk en die kosten neem je mee bij je opstartkosten.

maar de jaren daarna moet je wel kunnen leven van de opbrengst van je onderneming.

dus wil ik graag weten of het dan nog steeds haalbaar is en of ik geen domme dingen vergeet.

ik begin tenslotte voor het eerst voor mezelf.

karin

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karin,

 

Heb je al eens gekeken op www.horecastartersloket.nl? Deze website van Koninklijk Horeca Nederland heeft naast een krant ook een starterstelefoon. Misschien dat ze je daar aan ervaringscijfers kunnen helpen.

 

Succes

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben ook bezig met een ondernemingsplan te schrijven voor een schoolopdracht.

Eerder in deze discussie zag ik de salaris berekening voor een chef-kok.

Weet iemand toevallig ook het kostenplaatje voor de koks die daaronder werken?

Alvast bedankt.

 

Groetjes, Jorien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.