sleuteltje Geplaatst: 27 april 2006 sleuteltje 5 0 Geplaatst: 27 april 2006 hallo wie kan me helpen aan een kostenplaatje voor het starten van een restaurant. ik bedoel dan niet zozeer de aanschaf van het pand maar meer de doorlopende kosten zoals verzekeringen personeel? enz. dus het 2e jaar van een financieel plan. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/ Delen op andere sites More sharing options...
0 NOYB Geplaatst: 27 april 2006 NOYB 435 27 Geplaatst: 27 april 2006 Ik zou best het een en ander voor je willen opzoeken, maar dan moet je me wel even vertellen hoe ver je al bent. Welke kosten je nu al op een rijtje hebt, welke kosten je wel hebt maar nog geen bedragen. Iets meer inzicht in hoever je bent en ik wil je wel verder op weg helpen Groeten Erik Boom Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86568 Delen op andere sites More sharing options...
0 sleuteltje Geplaatst: 27 april 2006 Auteur sleuteltje 5 0 Geplaatst: 27 april 2006 hallo erik, ik ben nog helemaal niet zo ver, ik ben nog aan het orienteren. ik kan op internet wel heel vinden over de berekeningen van de aanloopkosten maar bijna niets over het 2e jaar. de personeelskosten en verzekeringen en alle andere blijvende kosten. vooral de personeelskosten zijn een behoorlijke belasting. het plan is om een restaurant te beginnen met 1 chef-kok en 3 bedieningsmensen. we willen een acountant inhuren die eens per kwartaal bijstuurd. het restaurant, het pand en de opstartkosten heb ik nu wel op een rijtje, maar voor de bank moet je ook de volgende jaren invullen en dat vind ik dus heel moeilijk. want wat verdient een kok? en wat kost hij mij dan? is daar ook een formule voor? en misschien mis ik nog wel kosten die wel elk jaar terugkomen. dus als je kunt helpen dan heel erg graag alle hulp is welkom. karin Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86569 Delen op andere sites More sharing options...
0 djluc Geplaatst: 27 april 2006 djluc 4,6k 118 Geplaatst: 27 april 2006 Heb je echt totaal geen idee hoe, en waar, je dit soort informatie moet krijgen? Ik neem aan dat je horeca-ervaring hebt? (of uberhaupt werkervaring?) Dan weet je dat vrijwel elke bedrijfstak een CAO heeft. Ook staan daar minimumlonen in beschreven e.d. Daar zou je eens kunnen beginnen. Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86570 Delen op andere sites More sharing options...
0 NOYB Geplaatst: 27 april 2006 NOYB 435 27 Geplaatst: 27 april 2006 Let wel Horeca CAO is niet bindend verklaard dus alleen leden mogen van CAO gebruik maken. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86571 Delen op andere sites More sharing options...
0 sleuteltje Geplaatst: 27 april 2006 Auteur sleuteltje 5 0 Geplaatst: 27 april 2006 hallo, dat klopt maar daar staan de lonen in van de werknemers wat zij dan gaan ontvangen. wat ik wil weten is wat het mij gaat kosten en of er een formule is waarmee ik dat kan berekenen. karin Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86573 Delen op andere sites More sharing options...
0 NOYB Geplaatst: 27 april 2006 NOYB 435 27 Geplaatst: 27 april 2006 Ik kan dat wel berekenen voor je (ik maak dan een pro forma) maar dat doe ik in excell geef even aan hoe je die wilt hebben. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86574 Delen op andere sites More sharing options...
0 NOYB Geplaatst: 27 april 2006 NOYB 435 27 Geplaatst: 27 april 2006 Karin, Hier komt een voorbeeld, Chef Kok (klein restaurant) ik ga er even vanuit dat jullie aangesloten zijn / gaan worden bij Horeca bond, waardoor CAO verplicht is Chef Kok (leidinggevend aan max 5 medewerkers) kan worden ingedeeld in loonschaal 7 (K.7.1 van het referentiehandboek) een gemiddeld salaris heb ik even voor het gemak vastgesteld op € 2.045,00 dit kan nog sterk wissel ivm ervaring van betreffende kok. Komt ie: Bruto Loon € 2.045,00 ========================= Netto Loon € 1.453,19 Sociale lasten wn deel € 36,01 Sociale lasten wg deel € 299,03 Loonheffing € 462,25 Pensioenfonds wn deel € 93,55 Pensioenfonds wg deel € 97,85 Reservering vak.geld € 163,60 --------------- Totaal Bruto / bruto € 2.605,48 Dit kost de kok dus per maand inclusief loon en alle lasten. Een berekening voor de lonen is niet gebaseerd op een standaard percentage. E.g. hoe hoger het loon hoe hoger de loonheffing en premies etc. Ik wil je wel het een en ander mailen als je daar prijs op stelt? Wil je met het even laten weten dan? groet Erik Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86579 Delen op andere sites More sharing options...
0 nonex.nl Geplaatst: 27 april 2006 nonex.nl 3k 31 Geplaatst: 27 april 2006 we willen een acountant inhuren die eens per kwartaal bijstuurd. Laten we even helder zijn: jij word de ondernemer, en zult genoeg van je boekhouding moeten weten en voldoende inzicht hebben om dagelijks/wekelijks bij te sturen. Juist horeca is een branche, waarbij je, als het niet lekker loopt, morgen al een andere schotel op het menu kan zetten om meer te verdienen of minder kosten te maken. Iedere dag zul je op basis van je verkoop bekijken of je op de goede weg bent. Iedere week zul je je omzetten af moeten zetten tegen je inkoop. Iedere week zul je bekijken of er niet iets verbeterd kan worden aan het menu: minder ingredienten en toch een betere smaak, een iets andere kaart, etc. Daarnaast zul je waarschijnlijk vaker dan eens per kwartaal je omzetbelasting in willen dienen, dus volgens mij heb je geen accountant nodig, maar een boekhouder die je ondersteunt. Hij/zij klopt alle gegevens in, en jij baseert je beslissingen daarop. Neem bijvoorbeeld een parttime boekhouder in dienst, die dagelijks een paar uur werk verzet: kun jij je aandacht richten op waar je goed in bent, en hou je vinger aan de pols betreft je omzetten en inkoopwaarde. Desnoods ga je zelf iets meer serveren in de rustige uren: die boekhouder bewijst zijn waarde wel. Je marge is laag: dus twee weken een te hoge inkoop en een te lage omzet, en je moet een maand lang je omzet verdubbelen omdat goed te maken. Succes met je opstart: ondernemen is leuk! Interieurarchitect voor horeca,retail en hotel Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86581 Delen op andere sites More sharing options...
0 djluc Geplaatst: 27 april 2006 djluc 4,6k 118 Geplaatst: 27 april 2006 Dagelijks een boekhouder is nogal wat als het eenmaal op de rit is hoor... In het begin kan je dit wel doen om te leren hoe het precies werkt, je administratie op te zetten enzovoorts. Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86585 Delen op andere sites More sharing options...
0 NOYB Geplaatst: 27 april 2006 NOYB 435 27 Geplaatst: 27 april 2006 Nonex, Je spreekt van het in dienst nemen van een boekhouder voor een paar uur per week, is dat bij een opstart interessant? Er zijn andere opties die niet per se duurder hoeven te zijn. Mijn advies aan Karin is, maak eerst je plan in orde en denk dan niet alleen financieel maar ook commercieel en management etc. Neem een boekhouder / accountant en ga begroten (maandelijks?) stel een begroting op voor komend jaar en specificeer deze maandelijks. Daarna kan je deze periodiek naast de behaalde resultaten leggen en daarop (samen met adviseur) een strategie bepalen. Zo kan een extern adviseur meerwaarde worden voor een onderneming. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86589 Delen op andere sites More sharing options...
0 nonex.nl Geplaatst: 27 april 2006 nonex.nl 3k 31 Geplaatst: 27 april 2006 Je spreekt van het in dienst nemen van een boekhouder voor een paar uur per week, is dat bij een opstart interessant? Ik ken bedrijven die dat doen. Als je zelf nul komma nul administraieve kennis en talent hebt, kan dat interessant zijn. Mijn boekhouder ondersteunt zo ook opstartende bedrijven. Interieurarchitect voor horeca,retail en hotel Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86604 Delen op andere sites More sharing options...
0 NOYB Geplaatst: 27 april 2006 NOYB 435 27 Geplaatst: 27 april 2006 Dat is toch gewoon detacheren?? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86608 Delen op andere sites More sharing options...
0 nonex.nl Geplaatst: 27 april 2006 nonex.nl 3k 31 Geplaatst: 27 april 2006 Nee, mijn boekhouder is zelf voor 6-8 uur per week in dienst bij bedrijven (maar werkt ook op urenbasis, ik heb gelukkig (nog) geen mensen in dienst.) Het in diesnt zijn heeft in dat geval te maken met subsidieregelingen Speur en Ontwikkelingswerk, waar de uurtjes bij onder gebracht worden. Scheelt weer loonbelasting. Overigens begon ik met 'de ondernemer moet het zelf kunnen'. Voor boekhouder staat 'bijvoorbeeld'. Interieurarchitect voor horeca,retail en hotel Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86609 Delen op andere sites More sharing options...
0 sleuteltje Geplaatst: 27 april 2006 Auteur sleuteltje 5 0 Geplaatst: 27 april 2006 hallo dank jullie wel allemaal voor alle reacties. nog even ter verduidelijking: die accountant is inderdaad bedoeld om niet voor verassingen te komen staan, want ik heb wel verstand van boekhouden maar niet van alle belastingregeltjes. en dan is het toch handig dat je niet zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden. ik denk dat het inderdaad zichzelf terugverdient omdat ik dan bezig kan zijn met bijspringen waar nodig. ik heb gehoord dat je dit als maandelijkse post kunt doen en dan doen ze ook de belasting erbij jaarlijks. kijt me veiliger de eerste tijd. even over het nut van een 2e jaars analyse, het eerste jaar is opstarten en dan is alles nog fris en leuk en die kosten neem je mee bij je opstartkosten. maar de jaren daarna moet je wel kunnen leven van de opbrengst van je onderneming. dus wil ik graag weten of het dan nog steeds haalbaar is en of ik geen domme dingen vergeet. ik begin tenslotte voor het eerst voor mezelf. karin Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86613 Delen op andere sites More sharing options...
0 qommuniqa Geplaatst: 27 april 2006 qommuniqa 479 2 Geplaatst: 27 april 2006 Misschien heb je hier iets aan.. Staat ook gewoon onder de zoekfunktie trouwens... is gemaakt door een van de HL experts.. dus geen credits voor mij ;) succes, Rick financieelplan.xls Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86616 Delen op andere sites More sharing options...
0 sleuteltje Geplaatst: 1 mei 2006 Auteur sleuteltje 5 0 Geplaatst: 1 mei 2006 dank je wel het is een overzichtelijk overzicht. ik weet alleen heel veel van de bedragen die daar ingevuld moeten worden niet. en dan met name loonkosten enz. maar als ik alle bedragen eenmaal weet is dit wel heel erg ahndig. karin Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86804 Delen op andere sites More sharing options...
0 Karen Geplaatst: 1 mei 2006 Karen 991 176 Geplaatst: 1 mei 2006 Hallo Karin, Heb je al eens gekeken op www.horecastartersloket.nl? Deze website van Koninklijk Horeca Nederland heeft naast een krant ook een starterstelefoon. Misschien dat ze je daar aan ervaringscijfers kunnen helpen. Succes Karen Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-86814 Delen op andere sites More sharing options...
0 jorien1994 Geplaatst: 6 april 2011 jorien1994 1 0 Geplaatst: 6 april 2011 Hallo, Ik ben ook bezig met een ondernemingsplan te schrijven voor een schoolopdracht. Eerder in deze discussie zag ik de salaris berekening voor een chef-kok. Weet iemand toevallig ook het kostenplaatje voor de koks die daaronder werken? Alvast bedankt. Groetjes, Jorien Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-325426 Delen op andere sites More sharing options...
0 Frans Sijtsma Geplaatst: 6 april 2011 Frans Sijtsma 8,5k 776 Geplaatst: 6 april 2011 Hoi Jorien Higherlevel is een ondernemersforum en geen huiswerk/schoolforum (zie gebruiksregels) Aangezien dit topic tevens 5 jaar oud is gaat er meteen een slotje op Frans HL-Admin Palletstellingen, Entresolvoeren en Magazijninrichting - OfficeRepublic Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/#findComment-325428 Delen op andere sites More sharing options...
sleuteltje
sleuteltje
hallo
wie kan me helpen aan een kostenplaatje voor het starten van een restaurant.
ik bedoel dan niet zozeer de aanschaf van het pand maar meer de doorlopende kosten zoals verzekeringen personeel? enz.
dus het 2e jaar van een financieel plan.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8693-financieel-plan-restaurant/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag