• 0

Deelgenomen in VOF zonder mijn eigen goedkeuring?

Hallo ik ben nance en werk al 10 jaar voor mijn moeder in de cafe. zei werk daar ook. Nu vroeg ze vorig jaar of we een vof wilden beginnen ik zei dat zou ik wel willen. verder is er nooit wat gezegt. Nu hebben we ruzie en wil ik ergens anders gaan werken. en ik ben er nu achter gekomen dat ik die vof al een jaar heb zonder dat er enige afspraken gemaak zijn geworden. Ik zei wel dat ik dat zou willen maar wist niet dat ik al een vof was. nu ben ik pas bevallen en wil ergens anders gaan werken en minder uren. kan dat allemaal zo maar en hoe kom ik er van af? spreken doen we weinig met elkaar omdat we steeds ruzie krijgen.

 

[titel aangepast en enkele puntjes bijgeplaatst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Eehmmm... ik vraag zojuist of je ontslag genomen hebt, en nu zeg je dat je een andere baan hebt??

 

Het maximum wat je nu terug kunt vorderen is 5 jaar, maar dat betekenen ook de sociale premies etc... dus nogmaals, dat gaat je moeder heel veel geld kosten plus een forse boete.

 

VOF vraagstuk is geen probleem, omdat die er gewoon nooit is geweest.

 

Succes

 

Rick

 

Link naar reactie
  • 0

Eehmmm... ik vraag zojuist of je ontslag genomen hebt, en nu zeg je dat je een andere baan hebt??

 

Het maximum wat je nu terug kunt vorderen is 5 jaar, maar dat betekenen ook de sociale premies etc... dus nogmaals, dat gaat je moeder heel veel geld kosten plus een forse boete.

 

VOF vraagstuk is geen probleem, omdat die er gewoon nooit is geweest.

 

Succes

 

Rick

 

 

Ik heb ook geen onslag genomen maar gevraag of ze die vof wil laten ontbinden omdat we niet meer samen konden werken.Maar jij zegt dat het mijn moeder geld gaat kosten maar tot nu toe heeft het mij alleen geld gekost .Omdat er geen premies van de zfw betaald is geworden dat wist ik niet .En nu krijg ik al een jaar geen belasting voordeel meer terug door achterstand premies

Link naar reactie
  • 0

Het geld kreeg ik gewoon in mijn handen loonstrookjes nooit gehad. Of moest ze vragen aan de boekhouder .Voor dat ik die niet gewilde vof had krijg ik alles gewoon terug van de belasting 248euro per maand van mijn eigen huis erna niks meer had opeens schuld van de zfw van de premies wat niet zijn betaald

Link naar reactie
  • 0

Hoewel voor Nance niet echt relevant, toch even voor de duidelijkheid het volgende:

 

Voor het bestaan van een v.o.f. is een inschrijving bij de KvK niet noodzakelijk. Je kan ook gewoon met een ander een v.o.f. hebben zonder dat je je dat realiseert. Een v.o.f. is "een overeenkomst tot samenwerking van twee of meer personen gericht op het behalen van vermogensrechtelijk voordeel ten behoeve van alle vennoten, zulks door middel van inbreng van ieder van de vennoten.". Deze overeenkomst is vormvrij. Met andere woorden hij kan ook gewoon mondeling worden gesloten.

 

Voordat er sprake is van een overeenkomst moeten partijen dat natuurlijk wel willen. Er moet dus sprake zijn van wilsovereenstemming.

 

Als partijen dus samen geld investeren en met dat geld samen meer geld maken, kan er - juridisch - sprake zijn van een v.o.f. Als je gaat samenwerken dus altijd iets op (laten) schrijven over de voorwaarden waaronder je wil samenwerken en bewust een rechtsvorm kiezen waarin je de samenwerking onderbrengt.

 

In geval van Nance is er (i) geen wilsovereenstemming, (ii) geen inbreng en (iii) een ernstig tekort aan bewijs dat er is samengewerkt in een v.o.f. Zoals al iedereen concludeerde geen sprake van een andere samenwerking dan een arbeidsrechtelijke.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het geld kreeg ik gewoon in mijn handen loonstrookjes nooit gehad. Of moest ze vragen aan de boekhouder .Voor dat ik die niet gewilde vof had krijg ik alles gewoon terug van de belasting 248euro per maand van mijn eigen huis erna niks meer had opeens schuld van de zfw van de premies wat niet zijn betaald

 

Die teruggave van de Belastingdienst "van mijn eigen huis" klinkt als de voorlopige teruggave vanwege hypotheekrente-aftrek. Deze teruggave kun je krijgen als je via de loonbelasting teveel hebt betaald.

 

Kennelijk heeft je moeder bij de Belastingdienst aangegeven dat er een vof is inplaats van een dienstverband. En kennelijk heeft je moeder minstens een jaar geen loonbelasting en sociale zekerheidspremies voor je betaald. Grote kans dat de belastingdienst daar alsnog voor bij haar komt aankloppen.

 

En jij hebt groot geluk gehad dat je in die periode geen ongelukken zijn gebeurd. Bij de belastingdienst stond je niet meer bekend als werknemer. Als je in die tijd arbeidsongeschikt was geworden, dan had je waarschijnlijk geen arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het geld kreeg ik gewoon in mijn handen loonstrookjes nooit gehad. Of moest ze vragen aan de boekhouder .Voor dat ik die niet gewilde vof had krijg ik alles gewoon terug van de belasting 248euro per maand van mijn eigen huis erna niks meer had opeens schuld van de zfw van de premies wat niet zijn betaald

 

Die teruggave van de Belastingdienst "van mijn eigen huis" klinkt als de voorlopige teruggave vanwege hypotheekrente-aftrek. Deze teruggave kun je krijgen als je via de loonbelasting teveel hebt betaald.

 

Kennelijk heeft je moeder bij de Belastingdienst aangegeven dat er een vof is inplaats van een dienstverband. En kennelijk heeft je moeder minstens een jaar geen loonbelasting en sociale zekerheidspremies voor je betaald. Grote kans dat de belastingdienst daar alsnog voor bij haar komt aankloppen.

 

En jij hebt groot geluk gehad dat je in die periode geen ongelukken zijn gebeurd. Bij de belastingdienst stond je niet meer bekend als werknemer. Als je in die tijd arbeidsongeschikt was geworden, dan had je waarschijnlijk geen arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.

 

 

 

Het is inderdaad de voorlopige teruggave vanwege hypotheekrente-aftrek Maar die sociale zekerheidspremies zijn nu bijna betaald dat hebben ze gedaan voor mijn voorlopige teruggave in te houden al meer als een jaar lang

Link naar reactie
  • 0
Het is inderdaad de voorlopige teruggave vanwege hypotheekrente-aftrek Maar die sociale zekerheidspremies zijn nu bijna betaald dat hebben ze gedaan voor mijn voorlopige teruggave in te houden al meer als een jaar lang

 

Eh, nee.

De sociale zekerheidspremies zijn niet geind door de voorlopige teruggave in te houden.

Je moeder heeft bij de belastingdienst aangegeven dat je niet meer in loondienst bent, maar vennoot bent geworden. Verder heeft ze geen loonbelasting afgedragen. Als je niet in loondienst bent, kom je ook niet op dezelfde manier in aanmerking voor voorlopige teruggave.

 

De hypotheekrente-aftrek blijf je behouden. Als het goed is heb je die ook ingevuld op je belastingformulier voor dit jaar.

Ik neem aan dat je op hetzelfde formulier hebt ingevuld dat je vorig jaar salaris hebt ontvangen (inplaats van winst uit onderneming, dat je bij een vof hebt).

Als het goed is moet je dan alsnog een teruggave van de belasting ontvangen.

 

Zodra de Belastingdienst jouw aangifte naast de gegevens van het bedrijf van je moeder gaan leggen, zullen ze er waarschijnlijk achter komen dat er iets niet klopt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.