• 0

Pitch je suf

Mensen die mij wat langer kennen, weten hoe ik over pitchen denk. Desalniettemin is pitchen best leuk en valt er tegenwoordig zo veel te pitchen dat zelf wij worden meegezogen in de Vortex van pitchgelegenheden.

 

Om wat voorbeelden te noemen:

- Vorige week was er de Europese finale van de EBPYC Foundation (Businessplannen competitie van Business Schools)

- Volgende week is de finale van New Venture (25k euro)

Voor beide mocht ik in de Jury plaatsnemen

 

Verder zijn er op de korte termijn nog:

- BAN Bijeenkomsten in Gouda en Amerfoort waar 3 ondernemers de gelegeheid krijgen hun verhaal te vertellen (www.businessangels.nl)

- Het Nationale ICT Event op 20 juni (www.ictevent.nl) waar NeBIB een investors forum verzorgt (aanmelden via www.businesangels.nl)

- Het Life Sciende forum op 4 juli in Delft is speciaal voor Life Science bedrijven (ook aanmelden via www.businessangels.nl)

- Op de radio kan je terecht bij de elevator pitch van BNR Newsradio (www.bnr.nl).

 

Zo zie je maar. Pitch je suf!. En het is nog allemaal gratis ook. ::)

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mensen die mij wat langer kennen, weten hoe ik over pitchen denk.

 

Ik ken je goed, maar vertel?

:-)

 

Voor mij is het nut van pitchen het volgende. Je moet voor ieder moment en voor iedere gelegenheid en voor iedere beschikbare tijdsduur een snel en sluitend verhaal hebben over jezelf/je product/je bedrijf. Als ze je om 3am wakker maken en zeggen "3.5 minuut" moet je een verhaal van 3.5 minuut hebben. Dat leer je alleen door je suf te pitchen, en daarna nog door te gaan.

 

Waarom?

 

Regelmatig ben je in de situatie dat je je verhaal mag doen (nee, niet in de lift), of dat nou bij de klant is (dan heb je 15 minuten) of op een trade show met een voorbijganger (dan heb je 1.5 minuut) of in de koffiepauze van een conferentie (dan heb je 3.5 minuut) of bij een presentatie bij jou op kantoor (dan heb je 45 minuten). In alle gevallen moet je het optimale verhaal hebben om de deal te closen. In 95% van de gevallen is het zinloos omdat er geen deal te closen is. Maar die 5% leveren je een wereld aan omzet op.

 

Voorbeeld. Op de conferentie Etre in Rome, jaren geleden, zat ik te lunchen aan een grote ronde tafel met allemaal conferentiedeelnemers, zit ik ineens naast een van de bekendste VC's van Silicon Valley. Die z'n lunch bijna op had toen ik plaatsnam. Die pitch was goud waard.

 

Voorbeeld 2. Op het world economic forum in 2001 in de skilift die conferentiedeelnemers naar de lunch brengt, hutje mutje, sta ik ineens schouder aan schouder met Kees Storm (toen ceo van Aegon). En ik was zo overdonderd dat ik geen pitch had. Ik kan er nog niet van slapen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mensen die mij wat langer kennen, weten hoe ik over pitchen denk.

 

Ik ken je goed, maar vertel?

:-)

 

 

Het fenomeen "Investors Forum" waar ondernemers pitchen voor investeerders om ook daadwerkelijk een participatie te bemachtigen levert te weinig "geslaagde participaties" op. Het lijkt wel of de competatieve setting precies de verkeerde mensen bij elkaar brengt. Het creëren van de juiste setting en het aantrekken van het juiste publiek is erg lastig.

 

De pitches zoals die tegenwoordig veel gehouden worden zijn veel losser van aard en meer gericht op eigen PR en het opdoen van goede contacten dan het direct verwerven van aandelenkapitaal.

 

Overigens mag ik nu voorzichtig vertellen dat het ons gelukt is om Tim Draper te interesseren voor een bezoek aan Nederland (op 4 en 5 oktober). Hij komt voor een Fund Raiser voor Biz World op Holland Innovation en om ondernemers te spreken. Er wordt ruime gelegenheid gecreëerd om voor hem te pichen. Niet verder vertellen ;)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Overigens mag ik nu voorzichtig vertellen dat het ons gelukt is om Tim Draper te interesseren voor een bezoek aan Nederland (op 4 en 5 oktober).

 

/off topic

 

Dat is een érg mooie naam Nils! Wat gaat hij precies doen tijden HI (naast de pitches aanhoren natuurlijk)?

 

/off topic

 

Hij gaat de Kick-off verzorgen voor HI, loopt wat rond, doet om 12 uur een lunch met ondernemers*, geeft om half 2 een lecture* en om half 4 een "meet & greet"* en daarna een sponsordiner* (* = voor de fundraiser van Biz World waar Tim "Founder" van is). Voor de volgende dag zijn er allemaal bezoeken gepland met aan het eind van de dag een diner voor genodigden (vooral ondernemers) die Tim "gespot" heeft.

 

Volgens mij is Tim Draper ook degene die dat schoolmeisje laatst 22 mln heeft gegeven voor haar plan :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De pitches zoals die tegenwoordig veel gehouden worden zijn veel losser van aard en meer gericht op eigen PR en het opdoen van goede contacten dan het direct verwerven van aandelenkapitaal.

 

Dat is terecht. Dat aandelenkapitaal komt later, en je pitch kan wel een trigger zijn geweest, maar niet het middel.

 

Overigens mag ik nu voorzichtig vertellen dat het ons gelukt is om Tim Draper te interesseren voor een bezoek aan Nederland (op 4 en 5 oktober).

 

Heel mooi! Tim is geweldig. En hij heeft goed werk gedaan door Bizworld te initieren. Ik denk dat je Tim optimaal inzet als je hem na iedere pitch in twee zinnen commentaar laat geven. Ik heb een keer kort tegen hem mijn verhaaltje verteld in een informele omgeving, en wat hij toen zei heeft me erg geholpen.

 

Schrijf mij vast in voor 4 en 5 oktober!

 

(edit: link beter gemaakt)

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is Tim Draper ook degene die dat schoolmeisje laatst 22 mln heeft gegeven voor haar plan :D

 

"schoolmeisje": cum laude Stanford studente

"gegeven": geinvesteerd en er ongetwijfeld een mgt team van heavy hitters op gezet zodat het ook commercieel succesvol wordt.

en het geld kwam van DFJ, dat zijn meerdere mensen.

 

 

Ja, ja ja, de nuance is echter "so boring" :-\

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Holland Innovation begint vorm te krijgen. We hebben nog nooit zo veel enthousiastme bij de investeerders bespeurt om in contact te komen met leuke doortastende ondernemers.

 

De mogelijkheden op te pitchen zijn ongekend:

 

- De "Engelenbak" is nu een heel café geworden, waar zich al 60 investeerders voor hebben aangemeld om 1 op 1 gesprekken van een half uur te voeren met ondernemers. Ze regelen dat zelf. Je moet je van te voren aangemeld hebben, maar dan meld je je bij de balie en wordt je door de investeerders zelf aan het juiste contact geholpen.

 

- De "Investorslunch" van Biz World met vier topinvesteerders, waaronder de legendarische Tim Draper. Er zijn 20 plaatsen beschikbaar voor de meest ambitieuze ondernemers.

 

- De "Leeuwenkuil", losje gebaseerd op de Dragonsden. Tien ondernemers pitchen op het grote podium. Drie gaan door naar de tweede ronde. Aan het eind doen de investeerders een bod (of niet). Bij uitstek geschikt voor start-ups met een leuk eigen product en een kapitaalbehoefte van rond de 1,5 ton euro. Jan Verkooijen helpt bij de voorberijding van de plannen en de presentatie en Jan Douwe Kroeske (de presentator) geeft presentatietraining aan alle kandidaten. Kortom: wél voor de leeuwen, maar niet ongewapend :D

 

- Daarnaast lopen de ivesteerders de hele dag rond. Wil je hun aandacht, dan kan je een kleine stand nemen op de innovatiemarkt. Kost slecht 150 euro en er komen veel mensen op af.

 

Kortom: De komende maanden niet zeuren dat je geen investeerders kan vinden, als je niet op Holland Innovation bent geweest

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.