• 0

var of op de payroll?

Voor het bedrijf dat ik wil gaan opstarten heb ik minimaal 50 meewerkers nodig.

Het zijn medewerker die voornamelijk mij als 2e 'werkgever' hebben. Een gemiddelde opdracht bedraagt 1 uur, welke gemiddel 2 x perweek zal plaats vinden.

 

De verhoudingen tussen de groepen 'medewerkers':

55+/AOW=20%

55- Naast fulltime baan = 70%

55- Werkloos 10%

 

 

Nu zit ik te twijfelen tussen 'op de payroll' of via een VAR-verklaring.

MIsschien kunnen jullie mij vertellen voor welke groepen ik welk dienstverband moet nemen.

 

Payroll

-kosten = bruto salaris x 1,8

-Geen juridisch werkgever

-geen personeelkosten etc.

-geen vast dienstverband, dus direct onslag etc mogelijk.

 

VAR (graag bevestiging of onderstaande klopt)

-makkelijk ontslag, mist opgenomen in contract

-hogere verdiensten voor medewerkers

-lagere kosten voor bedrijf

-hoge eisen voor verkrijging VAR

 

zojuist gebeld met de belastingdienst.

 

Omdat er teweinig uren worden gemaakt, is er geen spraken van inkomsten als winst uit onderneming.

Hierdoor ben ik zelf aansprakenlijk, mochten zijn geen loonbelasting, btw en ander premies afdragen.

 

De vragen die gesteld worden voor verkrijging VAR inclusief de juiste antwoorden om geaccepteerd te worden zijn:

 

* 1.Gegevens

o Naam, Adres, Postcode en woonplaats, Telefoonnummer, Sofinummer, Naam besloten Vennootschap, FI-nummer besloten vennootschap, Voor welk jaar vraagt u deze verklaring aan.

* 2.Werkzaamheden

o 2a) Omschrijving van de werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt:

o 2b) Heeft de belastingdienst deze gegevens al eerder beoordeeld? Nee.

o 2c) Hoe beoordeelt u zelf de inkomsten uit deze werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt? Als winst uit onderneming.

o 2d) Hoeveel uur denkt u aan deze werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt: 700 of meer.

o 2e) Hoeveel opdrachtgevers verwacht u voor deze werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt? 3 a 10.

o 2f) Hoeveel opdrachtgevers had u voor deze werkzaamheden in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt. Niet van toepassing, ik ben starter.

o 2g) Kunt u deze werkzaamheden zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? Ja, in overleg met de opdrachtgever is dat geen probleem.

o 2h) Wanneer bent u met deze werkzaamheden begonnen?

o 2i) Is het risico (tijd, geld) voor u als opdrachtgevers niet tevreden zijn over het resultaat van de werkzaamheden? Ja

o 2j) Verricht u werkzaamheden voor opdrachtgevers bij wie u voorheen een dienstbetrekking had waarin u soortgelijke werkzaamheden verrichte: nee.

o 2k) Worden dezelfde werkzaamheden (ook) door werknemers verricht die in loondienst zijn bij de opdrachtgever? Nee

o 2l) Werkt u via een detacheringbureau of uitzendbureau? Ja, maar dit betreft minder dan de helft van mijn werkzaamheden.

* 3. Inkomsten

o 3a) Wat zijn uw geschatte jaarinkomsten voor de werkzaamheden waarvoor u een verklaring aanvraagt? 25.000 of meer.

o 3b) Houdt uw opdrachtgever loonheffing in op deze inkomsten: Nee

o 3c) Wordt u door uw opdrachtgever doorbetaald als u ziek bent of vakantie hebt? Nee

o 3d) bent u verplicht aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen ten aanzien van de uitvoering van uw opdrachten: Nee.

o 3e) Worden de inkomsten hoofdzakelijk behaald bij een opdrachtgever. Nee.

* 4.Werkwijze

o 4a) Verstuurt u facturen voor de werkzaamheden waarvoor u deze verklaring aanvraagt? ja

o 4b) Maakt u reclame voor deze werkzaamheden: ja

o 4c) Bent u ingeschreven bij de kamer van koophandel: ja.

o 4d) Heeft u personeel in dienst: nee

o 4e) Heeft u een BTW-nummer: ja.

o 4f) Investeert u jaarlijks voor meer dan €2500,-: ja

o 4g) Verricht u deze werkzaamheden op de locatie van uw opdrachtgever? Ja.

o 4h) Beschikt u over de vergunningen / certificaten noodzakelijk voor de uitvoering van uw werkzaamheden: Niet van toepassing.

o 4i) Houdt u een boekhouding bij of laat u die bijhouden: Ja.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

En je weet zeker dat deze mensen een VAR-verklaring zullen krijgen? Daar wordt ook serieus naar gekeken door de Belastingdienst, die krijg je niet cadeau bij een pak cornflakes :)

 

Neej dat weet ik nog niet. Ze doen wel heel erg vaag wat betreft de eisen eraan. Ik ben er in ieder geval mee bezig. Misschien dat er in de tussentijd mensen langskomen die ervaringen hebben met VAR-verklaringen en daarmee mijn vragen kunnen beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Even iets rechtzetten. VAR is jargon voor Verklaring Arbeidsrelatie, het is geen dienstverband. Het zegt juist iets over de zelfstandigheid van de persoon aan wie de VAR is verstrekt c.q. de opdrachtnemer die de werkzaamheden uitvoert.

 

Of jouw " medewerkers" een VAR kunnen verkrijgen is maar zeer de vraag. Zoals Jeroen Bakker ook al terecht opmerkt is de VAR niet een papiertje wat iemand zomaar kan verkrijgen. Daarnaast biedt een VAR alleen maar een schijnzekerheid. Het dekt de opdrachtgever (c.q. jouw onderneming) in beginsel voor eventuele aanspraken van de Belastingdienst (UWV) in. Echter je dient daarbij wel zelf de regels voor de zelfstandigheid van de "medewerkers" in acht te nemen. Wanneer in een contract of praktijk sprake is van een: gezagsverhouding, vastgestelde opdrachten, instructies vanuit jouw ondernemening etc. kan de Belastingdienst de opdrachtnemers alsnog aanmerken als medewerkers en ben jij verantwoordelijk voor de inhouding van de loonbelasting en sociale premies, met alle gevolgen van dien. Je zult in praktijk ervoor moeten waken om niet in de gevarenzone te komen. Er zijn veel bedrijven die hier de fout mee ingaan.

 

Vooralsnog lijkt de meest raadzame constructie om medewerkers te betalen via een pay-roll service, maar misschien moet je hierover ook nog eens met het UWV van gedachten wisselen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is Payroll in dit geval het snelste en erg makkelijk zonder gezeur.

Mocht je daar nog wat over willen weten of.... een organisatie zoeken die het voor je wil doen kan ik je zeker verder helpen.

 

groeten stefan

 

Hallo Stefan,

 

Randstad is op dit moment verreweg de goedkoopste.

Mocht jij een goedkopere weten,. dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0

 

Vooralsnog lijkt de meest raadzame constructie om medewerkers te betalen via een pay-roll service, maar misschien moet je hierover ook nog eens met het UWV van gedachten wisselen.

 

 

 

ja dat was ook gewoon mijn bedoeling, maar zal ik even contact met ze opnemen. Toch denk ik dat VAR het niet gaat worden.

bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Aan de hand van de gegevens die je opgeeft, zullen deze "medewerkers" geen VAR verklaring Winst uit onderneming krijgen, maar maximaal een VAR verklaring overige werkzaamheden. Het belangrijkste verschil hiertussen is dat bij de eerste de opdrachtgever, als men zich houdt aan de gegevens zoals die in de aanvraag/verklaring staan, de opdrachtgever niet aansprakelijk wordt gesteld als de zaken achteraf niet kloppen, terwijl bij de "VAR overigewerkzaamheden de eventuele naheffing wel bij de opdrachtgewver komt. De VAR is maximaal 12 maanden geldig en moet voorafgaande aan de werkzaamheden in het bezit zijn van de opdrachtgever, samen met een kopie identiteitsbewijs. Sinds 1-1-2006 is de controle voor zowel de belasing als de premies sociale werttgeving in handen van de belastingdienst. Het UWV heeft hierover geen zeggenschap meer (Uwv zorgt in het kort alleen nog voor uitkeringen en controle op de naleving van de ZW en WAO/WIA reglingen).

 

M.i. is er feitelijk sprake van een dienstbetrekking, ongeacht waar deze mensen op een loonlijst staan (payroll bureau/uitzendureau of bij jezelf. Als opdrachtgever bijf je verantwoordelijk, of je deze mensen nu inhuurt (Wet ketenaansprakelijkheid) of als werkgever.

Er wordt namelijk al vrij snel aangenomen en je moet als opdrahctgever het tegendeel bewijzen dat er sprake is van een gezagsverhouding en dat er loon wordt betaald.

 

Succes,

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ook wil hier geen payroll discussie aangaan, maar let er het bij het maken van de afpsraken goed op dat de "Wet Ketenaansprakelijkheid" goed wordt afgdekt. Of premies /loonheffing betalen op G-rekening of rechtsreeks aan fiscus (speciaal rekeningnummer). en dus heel vorzichtig zijn met het volle factuur bedrag op de "gewone rekening" te storten.

Een aantal payrollbedrijven is aangesloten bij de SVU.

 

Nogmaals succes,

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Randstad is op dit moment verreweg de goedkoopste. Mocht jij een goedkopere weten,. dan hoor ik dat graag.

 

Met het risico hier een payroltopic van te maken terwijl het dat niet is: ga sowieso wel praten met wat kleine lokale uitzendbureautjes. Kunnen véél goedkoper zijn dan Randstad.

ja zal ik idd nog ff gaan doen. Heb iig 5 grote al gehad.

 

Link naar reactie
  • 0

Ook wil hier geen payroll discussie aangaan, maar let er het bij het maken van de afpsraken goed op dat de "Wet Ketenaansprakelijkheid" goed wordt afgdekt. Of premies /loonheffing betalen op G-rekening of rechtsreeks aan fiscus (speciaal rekeningnummer). en dus heel vorzichtig zijn met het volle factuur bedrag op de "gewone rekening" te storten.

Een aantal payrollbedrijven is aangesloten bij de SVU.

 

Nogmaals succes,

Fred Londema

Supertip, Fred!

Was hiervan niet op de hoogte.

reusje erbij ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.