• 0

Grafisch ontwerp voor startende ondernemers

Hallo mensen,

 

Dit is mijn eerste post hier,

dus even voorstellen.

René/34/Enschede

 

Binnenkort ga ik starten met een eigen ontwerpbureau.

Grafisch Ontwerp Strimpel,

staat voor "Strak & Simpel".

Daarbij wil ik me richten op startende ondernemers die een klein budget hebben, maar er toch goed uit willen zien.

Graag wil ik feedback over dit idee, en ik heb nog een aantal vragen.

 

Allereerst over de software, mijn gereedschap.

Waar kan ik dit het goedkoopst aanschaffen?

Het wordt waarschijnlijk adobe creative suite, erg prijzig, dus ben op zoek naar de goedkoopste. Ook dreamweaver is nodig, omdat ik in het pakket dat ik aan wil bieden een basic website wil toevoegen.

Met basic bedoel ik een eenvoudige webpagina, met hier en daar wat flash effecten, maar geen webwinkel oid.

 

Dan over de prijsberekening, dit heb ik berekend op basis van mijn uren die ik ervoor maak. Ik kom dan op 600 euro voor het basispakket, bestaande uit ontwerp logo, 250 x visitekaartjes, 500 x enveloppen en 1000 x briefpapier. Qua uren heb ik dan een erg laag tarief, maar mijn bedoeling is eigenlijk dit pakket aan te bieden als start, de klant "binnen te halen" voor toekomstige projekten, waar dan ook een ander prijskaartje aanhangt.

Mijn vraag: Is dit een goede strategie?

Moet ik het geheel anders aanbieden, in fases oid?

 

Misschien heeft iemand nog suggesties over hoe ik mijn klanten bereik.

Natuurlijk advertenties in de krant, website en het standaard netwerken.

 

Ik heb nog veel meer vragen,

maar dit lijkt me een goede start.

 

Graag jullie mening over het voorgaande

en ik hoop niet dat jullie dit spam vinden,

want dat is niet de bedoeling.

 

alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

[q]Qua uren heb ik dan een erg laag tarief, maar mijn bedoeling is eigenlijk dit pakket aan te bieden als start, de klant "binnen te halen" voor toekomstige projekten, waar dan ook een ander prijskaartje aanhangt.

Mijn vraag: Is dit een goede strategie?[/q]Stel ik krijg voor 600 euro een complete huisstijl. Als ik vervolgens later een poster laat ontwerpen en ik moet zeg 300 euro afrekenen ::) Dat wil zeggen dat je prijsstelling niet klopt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het wijsheid is om maatwerk te leveren.

 

Een winkel wil mogelijk wel een logo doch waarschijnlijk geen briefpapier.

Ook in het ontwerp van een logo kan veel verschil zitten zowel in ontwerptijd/kosten als in uitstraling.

 

Ik denk dat een stukje maatwerk en goed advies belangrijker is dan alleen een lage prijs, zeker als daarna wel diep in de buidel getast moet worden.

Die klanten die je hebt behouden is belangrijker dan je volledig richten op nieuwe klanten, dus zoek een goede middenweg.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

[q]Qua uren heb ik dan een erg laag tarief, maar mijn bedoeling is eigenlijk dit pakket aan te bieden als start, de klant "binnen te halen" voor toekomstige projekten, waar dan ook een ander prijskaartje aanhangt.

Mijn vraag: Is dit een goede strategie?[/q]Stel ik krijg voor 600 euro een complete huisstijl. Als ik vervolgens later een poster laat ontwerpen en ik moet zeg 300 euro afrekenen ::) Dat wil zeggen dat je prijsstelling niet klopt.

 

De vraag is dus in hoeverre de prijs de starter afschrikt cq aantrekt.

Dus speciaal voor de starters kan ik geen "aanbieding" maken?

Erg lastig...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het wijsheid is om maatwerk te leveren.

 

Een winkel wil mogelijk wel een logo doch waarschijnlijk geen briefpapier.

Ook in het ontwerp van een logo kan veel verschil zitten zowel in ontwerptijd/kosten als in uitstraling.

 

Ik denk dat een stukje maatwerk en goed advies belangrijker is dan alleen een lage prijs, zeker als daarna wel diep in de buidel getast moet worden.

Die klanten die je hebt behouden is belangrijker dan je volledig richten op nieuwe klanten, dus zoek een goede middenweg.

 

Alle onderdelen zijn natuurlijk ook afzonderlijk te leveren.

Logo apart dus ook. Onder meerprijs dan.

 

Ik vind ook dat goed (maat)werk belangrijker is dan de prijs,

maar voor de starter is dit misschien een drempel.

Daar probeer ik dus iets op te vinden.

Heb ook al gedacht over een spaarsysteem of zoiets....

Ben nu even hardop aan het brainstormen....

 

iig bedankt voor jullie reakties!

Link naar reactie
  • 0

Prijsstelling is psychologisch.

 

Wat is in jou ogen veiliger?

 

Een tram die de Gemeente Amsterdam aan kan schaffen voor 6 ton, of één van 1,2 miljoen? Veiligheid is belangrijk, dus kan de tram van 1,2 wel eens de beste keus zijn.

 

Zelf vertrouw ik altijd op intuitie bij aankopen, en ik kies zelden voor de goedkoopste aanbieder. Liever goed maar duur, dan goedkoop en slecht. Wat zou je communiceren met een erg lage prijs (en 600 is laag)?

Wat zou er mis mee zijn om het dubbele te vragen en maar de helft van het aantal klanten te hebben? En wel meer tijd per klant te kunnen besteden?

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt gaan concurreren op prijs, dan moet je dus gewoon altijd de goedkoopste zijn. De groep mensen die de laagste prijs willen zijn vaak niet trouw (want als een ander goedkoper is, zijn ze weg), lastig (voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten) en onzeker (je mikt op vervolgopdracht, maar wat als die niet komen? wat als die groep dan je hogere prijs niet accepteerd, omdat je communiceert de goedkoopste te zijn?)

 

Het is verleidelijk om daarmee te starten en te denken dat men de keuze maakt op basis van de prijs. De prijs is slechts een klein onderdeel in het totaalconcept en bij sommige mensen heel belangrijk en bij andere totaal niet interessant. De vraag is welke groep mensen je het liefste om je heen hebt?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar heb je zeker een punt.

 

Dus met andere woorden, ik moet me onderscheiden met kwaliteit, orginaliteit en service...

 

Waarschijnlijk is de doelgroep van startende ondernemers dan ook niet de juiste?

 

 

 

Kijk ook eens op voordeeldesign.nl: een guerilla-actie van Booreiland, mede Higherlevelaar. Booreiland doet vooral niet aan voordeel design...

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt gaan concurreren op prijs, dan moet je dus gewoon altijd de goedkoopste zijn.

 

Precies. Je plan om ze eerst binnen te halen zal er voor zorgen dat je relatief veel klanten krijgt voor het instappakket, maar weinig tot geen die de rest willen afnemen.

 

Het idee dat mensen voor alles binnen een bepaalde groep produkten bij 1 leverancier blijft is namelijk niet correct. Zeker met de mogelijkheid om dingen op internet te vergelijken zullen ze bij diverse leveranciers de goedkoopste produkten afnemen.

 

Dus, bij jou eenmalig hun kaartjes, enveloppen en briefpapier, en bij een ander die dat toevallig in de aanbieding heeft het design voor hun website. Dan kun je zelf wel uitrekenen hoeveel je zult verdienen...

 

In mijn optiek kun je het beste een realistische uurprijs hanteren en geen grote kortingen geven. Een aardigheidje of kleine korting voor nieuwe klanten kan natuurlijk altijd, maar kijk gewoon uit dat je jezelf niet in de vingers snijdt.

Link naar reactie
  • 0

[q]Qua uren heb ik dan een erg laag tarief, maar mijn bedoeling is eigenlijk dit pakket aan te bieden als start, de klant "binnen te halen" voor toekomstige projekten, waar dan ook een ander prijskaartje aanhangt.

Mijn vraag: Is dit een goede strategie?[/q]Stel ik krijg voor 600 euro een complete huisstijl. Als ik vervolgens later een poster laat ontwerpen en ik moet zeg 300 euro afrekenen ::) Dat wil zeggen dat je prijsstelling niet klopt.

 

De vraag is dus in hoeverre de prijs de starter afschrikt cq aantrekt.

Dus speciaal voor de starters kan ik geen "aanbieding" maken?

Erg lastig...

Waarom niet? Als je dat maar heel duidelijk communiceert dat het echt eenmalig is lijkt het me geen probleem. Al moet het dan wel een redelijk bedrag zijn, anders krijg je alsnog dezelfde discussies!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste René,

 

Om op de prijzen terug te komen voor de software pakketen die je graag wilt hebben.

Ik ken geen één echte reseller die uitblinkt in een goedkope prijs als het gaat om Adobe of Macromedia software.

Het verschil in de verkoop marge zal 10tjes werk zijn.

 

Bovendien moet je je realiseren dat je met deze software je brood gaat verdienen en dat deze software gemaakt is met veel zorg en moeite.

Het vermakkelijkt voor jou het productie process en daarvoor betaal je een prijs die rechtvaardig is.

 

Een administratie / accountant kantoor moet bijvoorbeeld ook betalen voor Exact of bijvoorbeeld King om goed te kunnen werken.

 

Bovendien zou ik die kosten gewoon meenemen in de oprichtingskosten van je bedrijf. Macromedia en Adobe software gaan goed twee jaar mee, dus je hebt twee jaar de tijd om klanten te krijgen.

Lijkt me genoeg tijd om je bedrijf van de grond te krijgen.

 

Wat ik ook zou aanraden, als het om webdesign gaat, is om te kiezen voor een content management systeem waarmee je uit de voeten kan als ontwerper. Een CMS dat je snelheid geeft in het opleveren van websites. Zonder dat dit de kwaliteit van je website omlaag gaat.

 

Je kunt een CMS zelf gaan ontwikkelen maar er zijn er ook paar goede op de markt die je kan wederverkopen.

Wat ik nu ga vertellen is geen reclame, maar geeft je een startpunt om een aantal goede CMS systemen te bekijken.

 

Wil je zelf een CMS installeren en onderhouden dan zou ik voor een Open Source oplossing gaan. Ga voor alle Open Source CMS system maar eens kijken op: http://www.opensourcecms.com/

 

Het probleem van Open Source is echter dat je technisch hoogbegaafd moet zijn om het te installeren en support erop moet kunnen geven.

Je installeerd het voor je klant dus je bent er dan ook verantwoordelijk voor het functioneren ervan.

 

Als je in je ééntje bent kan dat wel eens lastig zijn.

Bovendien is er tegenwoordig zoveel variatie op het gebied van OpenSource CMS systemen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

 

OpenSource heeft nog een nadeel. Er zitten een heleboel mensen te werken aan hetzelfde project en ja de mogelijkheden kunnen daardoor enorm zijn. Maar dat is gelijk ook de bottleneck. Dikwijls hebben wij ervaren dat als een OpenSource applicatie van versie nummer veranderd, dat dan de compatibiliteit van de software in het nauw komt. Meestel betekend dit dat software wat gemaakt is met OpenSource software (zoals websites met OpenSource CMS systemen) veelal compleet moeten worden herschreven.

 

Nu is dat met maatwerk niet anders, maar als je een CMS neemt gebasseerd op OpenSource dan moet je zelf maar uitvogelen waar het probleem is en dat eigenhandig oplossen. Lastig als je geen kennis van zaken hebt.

 

 

 

[edit moderator: geen spam alsjeblieft,je kunt je website in je profiel vermelden, zodat hij onderaan jebericht komt [/edit]

 

Nog een laatste tip. OpenSource software is goed voor een bepaalde doelgroep, maar of dat de doelgroep is die jij wilt bedienen is de vraag.

OpenSource oplossingen zijn bedoeld voor klanten die GEEN geld willen betalen. En zoals eerder beschreven, zijn dat juist de klanten die niet trouw zijn.

 

Dit is de kennis die wij hebben opgedaan, welligt heb je hier wat aan.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aan Adobe is in jouw vak geen ontkomen aan. Maar volgens mij betaal je daar altijd hetzelfde bedrag voor, zo rond de 1000 euro. Waarom je ook aan Dreamweaver denkt weet ik niet. Als je praat over 'basic' dan is Dreamweaver veel te uitgebreid. Zelf ontwerpen en het html-en uitbesteden is natuurlijk ook een optie.

 

@Richard: een cms is níet basic. En je verhaal over open source klopt niet, dat is alleen zo in de ogen van mensen die hun zelf ontwikkelde cms proberen te verkopen. :-\ Maar dat terzijde.

 

Ik sluit me aan bij de anderen als het gaat om de vraag of je je op die manier op starters moet richten. Je bent dan voor gevestigde bedrijven niet meer zo interessant (te goedkoop, te simpel portfolio). Maak eventueel een speciaal 'pakket' voor starters, maar hanteer voor de rest een volwassen uurtarief.

 

Dat houdt dus ook in dat je starters niet als primaire doelgroep moet nemen. Veel van die starters zie je na hun eerste aanschaf niet meer terug, domweg omdat ze geen bedrijf meer hebben. Als je continuïteit in je werk zoekt is het beter om aan een klantrelatie te werken waar ook potentie in zit. Van het ontwerp van visitekaartjes kun je misschien wel brood eten, maar de boter en de parmaham komen toch eerder van nieuwsbrieven, folders, brochures en periodieken.

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

 

@Richard: een cms is níet basic. En je verhaal over open source klopt niet, dat is alleen zo in de ogen van mensen die hun zelf ontwikkelde cms proberen te verkopen. :-\ Maar dat terzijde.

 

 

René, daar ben ik het niet mee eens, ik praat hier uit ervaring mee. Een OpenSource project wordt gemaakt en bijgehouden door 1000den mensen. Als 1 persoon een leuke optie in het systeem bouwt dat je gebruikt en het systeem in kwestie veranderd van versie nummer en dus meestal ook van interne structuur en werking, dan werkt dikwijls die leuke functie niet meer.

 

Het is dan maar de vraag of de persoon die de optie heeft geprogrammeerd, tijd en energie erin wilt steken om zijn optie opnieuw in de volgende versie van het systeem te bouwen. Hij wordt er immers niet voor betaald.

 

Ik heb 3 keer meegemaakt dat een persoon dit niet meer wilde doen, omdat deze geen tijd heeft gehad.

 

Dat soort problemen heb je niet bij niet OpenSource producten. Kijk maar naar Adobe of Macromedia... daar kun je in de huidige versie nog 2 tot 3 versies terug bewaren en openen. Ditzelfde geld ook voor webserver software. Je moet keuzes maken die op de lange termijn werken.

 

Bovendien, een CMS niet basic?... Dan heb je jezelf niet goed geinformeerd. Er bestaan prima systemen op de markt die te begrijpen zijn voor iedereen die met computers overweg kan. Zelfs Apple liefhebbers. Dus zeker ook iemand in de reclame wereld. ;) Maar dat terzijde.

 

Bovendien wil ik nog toevoegen dat een CMS tegenwoordig een must have is, als je reclame diensten wilt gaan opzetten. Dikwijls zullen klanten die bij je langskomen voor logo en huisstijl ontwerp ook vragen of je de website voor ze kan verzorgen. En als je daar dan niet over nagedacht hebt, hoe je dat oplost, dan kun je wel eens een grote potentiele klant mislopen. Een klant die terugkerend is, met dus terugkerende inkomsten.

 

Terugkerende inkomsten is het moeilijkste om te krijgen als je een dienstverlenend bedrijf hebt. Dat is waar je je op moet focussen, dan komt de doelgroep die je het beste kunt bedienen vanzelf naar voren.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, daar ben ik weer...

 

Inmiddels ben ik weer een stukje verder, gelukkig.

De prijzen zijn nu afgestemd op de uren die ik ervoor draai.

Komt hoger uit dus.

Is het dom om met verschillende klanten verschillende prijsafspraken te maken? Zeg maar een starter en een groter bedrijf?

Is dat bedrijfsethiek of gewoon handel?

 

En als klanten niet betalen, hoe werkt dat verder?

Misschien heeft iemand hier nog goede links...

 

Nou dat was het wel weer.

 

Moet nog even zeggen dat dit wel een erg handig forum is voor de starter.

Eigenlijk de enige bruikbare die ik gevonden heb...

 

Alvast bedankt voor de reakties

 

groeten,

 

René

Link naar reactie
  • 0
Waarschijnlijk is de doelgroep van startende ondernemers dan ook niet de juiste?

Het is een voor de hand liggende doelgroep, maar ook een problematische. Weinig geld. Veel kijken en niet kopen. Weinig belangstelling voor maatwerk. Bij vervolgopdrachten hebben ze inmiddels een hoop geleerd en gaan ze opnieuw shoppen.

 

Ik ben ooit begonnen met drukwerk uit de catalogus en piekerde er een paar jaar later niet over om de vervolgopdracht voor een maatwerkhuisstijl bij dezelfde startersboer neer te leggen. Die ging naar een echte vormgeefster, die sindsdien enkele vervolgopdrachten heeft gehad.

Link naar reactie
  • 0

En als klanten niet betalen, hoe werkt dat verder?

 

Dan moet je bij jezelf te rade gaan of je wel geboden hebt wat afgesproken is. ( zie reactie renep)

 

Een klant is (bijna) altijd bereid te betalen mits je aan de juiste voorwaarden voldoet:

- Goed werk leveren

- Op tijd factureren

- Snel reageren bij overschrijding betalingstermijn.

 

En zo niet? Uit handen geven aan een incassobedrijf en die klant nooit meer accepteren. Vaak komen er dan signalen uit de markt dat deze klant een onbetrouwbare relatie is, dus daar mag je nog blij om zijn ook.

 

Om het risico te beperken kan je ook een aanbetaling laten verrichten.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad niet de makkelijkste doelgroep maar ook een groot deel van die groep heeft wel behoefte aan maatwerk maar het geld ontbreekt. Nu wil ik niet zeggen dat je het dan maar voor weinig moet doen maar wat dacht je van een speciaal starterspakket (huisstijl, visitekaartjes, etc).

 

Natuurlijk zonder jezelf in de vingers te snijden, maar misschien is dat een leuk idee?

 

Kunnen ook de startende ondernemers zich onderscheiden en geen plak en knipwerk doen. Zie daar soms schrijnende voorbeelden van.

 

succes

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
een groot deel van die groep heeft wel behoefte aan maatwerk maar het geld ontbreekt. Nu wil ik niet zeggen dat je het dan maar voor weinig moet doen maar wat dacht je van een speciaal starterspakket

... met leverancierskrediet? Je levert nu en betalen hoeft pas na een jaar, als de onderneming dan nog niet is gestaakt of gefailleerd. Dat zou nog eens toffe marketing zijn voor de startersdoelgroep.

Link naar reactie
  • 0

Je levert nu en betalen hoeft pas na een jaar, als de onderneming dan nog niet is gestaakt of gefailleerd. Dat zou nog eens toffe marketing zijn voor de startersdoelgroep.

 

Dit lijkt me echt geen goed idee! Het hangt nml niet alleen van de site af of een bedrijf succesvol is en jij dus je geld krijgt na een jaar. Daarvoor zou je je in elke klant en zijn markt moeten verdiepen (=onmogelijk) want je bent dan een investeerder imo.

 

Ik heb zelf een jaar bij een webdesignbureau in de sales gewerkt en wij keken idd naar het "formaat" van de klant. Dus een starter betaalde een mooie prijs, dan je afspraken nakomen en een goed product leveren en hij komt zeker terug voor de vervolg opdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Het hangt nml niet alleen van de site af of een bedrijf succesvol is en jij dus je geld krijgt na een jaar.
Dat klopt.

 

Daarvoor zou je je in elke klant en zijn markt moeten verdiepen (=onmogelijk) want je bent dan een investeerder imo.

Ja, je zou hiermee een risico nemen. Maar daar kan een hogere prijs tegenover staan (rente en risico-opslag). En je bespaart met zo'n uniek aanbod op conventionele marketingkosten.

 

Een ontwerper kan ook nog een clausule opnemen over het vervallen van exclusiviteit bij niet kunnen betalen, zodat hij het ontwerp dan kan hergebruiken. Maar ik weet niet of hij daar echt wat aan zou hebben. Dat zal wel niet, met een logo.

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, je zou hiermee een risico nemen. Maar daar kan een hogere prijs tegenover staan (rente en risico-opslag). En je bespaart met zo'n uniek aanbod op conventionele marketingkosten.

 

Ik vrees dat dit leuk klinkt in de theorie maar in de praktijk maak jij ook kosten en moet je toch eten...En je kunt niet besparen op de marketingkosten want je moet de wereld toch duidelijk maken dat je zo'n uniek aanbod hebt.

 

Een ontwerper kan ook nog een clausule opnemen over het vervallen van exclusiviteit bij niet kunnen betalen, zodat hij het ontwerp dan kan hergebruiken. Maar ik weet niet of hij daar echt wat aan zou hebben. Dat zal wel niet, met een logo.

 

Logo kun je idd niet hergebruiken, template van een site wel maar dan gaat de kwaliteit van je product wel naar beneden imo. Dr is dan geen sprake van maatwerk. Nu weet ik niet of de TS dit wil aanbieden of gaat voor de 13 in een dozijn sites...

Link naar reactie
  • 0

Je levert nu en betalen hoeft pas na een jaar, als de onderneming dan nog niet is gestaakt of gefailleerd. Dat zou nog eens toffe marketing zijn voor de startersdoelgroep.

 

Dit lijkt me echt geen goed idee! Het hangt nml niet alleen van de site af of een bedrijf succesvol is en jij dus je geld krijgt na een jaar. Daarvoor zou je je in elke klant en zijn markt moeten verdiepen (=onmogelijk) want je bent dan een investeerder imo.

 

Toch is het wel een mooi model. Alleen niet voor iedere klant. Ook reclamebureaus en zelfs media (Talpa) doen dat nu. Niet betaald worden per uur of per project, maar performance based. De Telegraaf heeft op die grondslag een campagne gedaan voor Vaseline.

 

Wat je klanten zou kunnen aanbieden is een mixed model, waarbij je een deel van de betaling direct krijgt en een deel afhankelijk maakt van bepaalde prestatie-indicatoren. Aantal bezoekers, aantal kliks, aantal transacties.

 

Google kan het ook. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Het leek me leuk even te laten weten waar strimpel nu staat.

Afgelopen februari ben ik gestart met mijn eigen bedrijf.

Het concept is een beetje veranderd, ook te zien op de website.

Zonder noemenswaardig reclame te hebben gemaakt voor mezelf, maar eigenlijk alleen na netwerken, had ik al snel enige klanten.

Daar is eigenlijk ook het concept uit ontstaan. Al doende leert men.

Ik ben in contact gekomen met een conceptmaker, zeg maar iemand die de teksten achter reclamecampagnes bedenkt.

Strak en simpel sprak hem erg aan en ook over de snelheid is hij zeer tevreden. Soms belde hij voor iets en een uur later zat het in zijn mailbox. Hij kon iemand als ik goed gebruiken. Voor hem heb ik een portfolio(flipover)-map gemaakt op A3 formaat, plus een presentatiemap die hij bij (potentiele) klanten achterlaat. In deze map zit verder een cd met een powerpointpresentatie van zijn werk.

Zo ben ik erachter gekomen dat strimpel iets kan betekenen voor de kleinere ondernemer die niet genoeg kennis in huis heeft, of er gewoonweg de tijd niet voor kan vrijmaken. Vandaar dat de titel "grafische ondersteuning" eronder is gekomen. Het "strak & simpel"-motto spreekt ook veel mensen aan. Ook werk ik nu samen met een printshop. Geregeld heb ik werk voor hen, zodat ze op een gegeven moment mijn naam aan klanten doorgaven, die op zoek waren naar een ontwerper, aangezien de printshop dit zelf niet in huis heeft. Zo zie je maar weer, laat je gezicht zien, wees enthousiast over je werk, en je krijgt vanzelf iets terug!

Ook heb ik een tekstschrijver in de arm genomen voor de tekst van een persbericht en de website. Dit is zeker een aanrader. Mooi om te zien wat een ander opvalt en als belangrijk ziet in jouw bedrijf.

Het persbericht gaat binnenkort de deur uit. Ben wel benieuwd wat dit op zal leveren, misschien hebben anderen hier ervaring mee?

Al met al ben ik zeer tevreden hoe het tot nu toe gaat.

Het is nog geen vetpot, maar het is heerlijk te doen wat je leuk vind en waar je goed in bent!

 

groeten,

 

René

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.