• 0

UWV en "eigen risico"

Ik heb een brief gekregen van het UWV dat ik "eigen risico drager" kan worden voor de WAO. Prima! denk ik gelijk, dat is vast goedkoper. Er staat een link naar een site van de belastingdienst waar ik meer informatie kan vinden. Die pagina staat boordevol onderwerpen, maar niets over eigen risico. Via een zoekfunctie en wat redirects naar niet bestaande pagina's kom ik uiteindelijk ergens terecht waar ik kan zien wat "eigen risico" dan inhoudt. Het is een teleurstelling. "Eigen risico" betekent dat je het risico op arbeidsongeschiktheid voor je werknemers particulier verzekert ipv via het UWV. Ik moet een garantieverklaring hebben. Als starter zonder veel winst krijg ik die natuurlijk helemaal niet. Dus moet ik bij het UWV blijven. *zucht*

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt het over een brief voor het eigen risico van de WAO, maar ik den k dat je de WGA (onderdeel van de wet WIA) bedoeld.

 

Verzekeringsmaatschappijen kijken hier vooral naar het risico dat zij lopen. Nu is de WAO inmiddels einstation, er komen geen nieuwe werknemers meer bij. Hooguit kunnen bestaande WAO-er meer arbeidsongeschikt worden en een hogere uitkering krijgen. verder vallen er alleen maar WAO-ers af omdat ze bij herkeuring minder arbeidsongeschikt worden of omdat ze 65 jaar worden.

 

Werknemers die (na 28-12-2004) na 2 jaar ziektewet nog steeds ziek zijn, vallen onder de nieuwe WIA wetgeving. Deze wet gaat uit van wat je nog wel kan doen/verdienen en niet van wat je niet meer kan. Deze nieuwe regeling kent de IVA tak voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikt (je zal waarschijnlijk nooit kunnen werken). Dit is altijd onderdeel van de Uwv premie. Dan zijn er de gedeeltelijk arbeidsongeschikten (meer dan 35%, daaronder is er niets, ja de werkgever). Dit deel heet de WGA en kan onder voorwaarden particulier worden verzekerd, gelijk als dat voor de WAO ook mogelijk was. Omdat je over een langere periode de uitkering aan de (ex) werknemer moet (kunnen) betalen eist de wetgever een garantie.

Verzekeringsmaatschappijen kijken hier vooral naar het risico dat zij lopen en bieden op basis daarvan een premie aan. Ga je akkoord, dan zorgen zij voor de garantieverklaring.

Of deze premie, zeker op de lange termijn, gunstiger zal zijn dan die van het Uwv kan ik hier zo niet even aangeven. dat hangt, zoals bij alle verzekeringen, van meerdere zaken af. Wel zal de premie in de loop van de jaren omhoog gaan en dat zal zowel bij de verzekeraars als het Uwv afhankelijk blijven van de instroom.

 

Hoop dat je hier iets mee kunt,

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Een korte aanvulling vanuit UWV op de heldere uitleg van de heer Londema uit Kortenhoef. Er komt nogal wat bij kijken om te besluiten wel of geen eigenrisicodrager voor de WGA te worden. Dat is ook de reden dat wij deze maand een voorlichtingscampagne houden om werkgevers die informatie te geven die zij nodig hebben om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Aanvragen moeten worden ingediend bij de Belastingdienst. Dit kan nog voor 1 oktober of anders is er jaarlijks twee keer een mogelijkheid.

Nu bekend is hoe de premie is opgebouwd, kunnen werkgevers bepalen wat het kost om zelf de financiële risico’s voor arbeidsongeschiktheid te dragen. Wij hebben een website met actuele informatie over de WIA en eigenrisicodragen, inclusief een speciale rekenmodule: www.uwv.nl/erd U kunt ons ook bellen via de UWV werkgeverstelefoon: 0900-9295 (lokaal tarief).

 

UWV, Cliëntenservice & Communicatie

 

Link naar reactie
  • 0

Eigen Risico Dragen (ERD) raadt ik voorlopig nog af. Verzekeraars bekijken voornamelijk het financiele voordeel. Wat vergeten wordt is dat een ERD ook 10 jaar verantwoordleijk blijft voor de reintegratie.

 

Als er iemand op 02-02-2007 in de WIA komt, moet u vanaf 02-02-2009 een WGA uitkering betalen (of UWV betaalt en verhaalt het op u). Dit risico duur tot 02-02-2019!!

 

Voor startende ondernemers een te onoverichtelijke termijn. Bovendien gaat de premievergelijking mank, omdat de UWV premie kunstmatig verhoogd is, zodat verzkeraars met het UWV kunnen concurreren. Dat blijft niet zo.

Bovendien dienen er nog een aantal wettelijke besluiten worden genomen (mogelijk valt de IVA straks ook onder de ERD).

 

Verder heb ik in mijn praktijk een aantal gevallen gezien, waar tussenpersonen wel heel makkelijk tot de conclusie kwamen, dat het voordeliger is. Advies over ERD is MAATWERK. niet zomaar aan beginnen.

 

Wim

 

www.aspon.nl

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wim, Mooi verhaal, ik heb alleen een paar vraagjes

 

Eigen Risico Dragen (ERD) raadt ik voorlopig nog af. Verzekeraars bekijken voornamelijk het financiele voordeel. Wat vergeten wordt is dat een ERD ook 10 jaar verantwoordleijk blijft voor de reintegratie.

 

Zou dit straks ook niet kunnen worden opgevangen door de ARBO zoals ze met de wet poortwachter ook hebben gedaan?

 

Voor startende ondernemers een te onoverichtelijke termijn. Bovendien gaat de premievergelijking mank, omdat de UWV premie kunstmatig verhoogd is, zodat verzkeraars met het UWV kunnen concurreren. Dat blijft niet zo.

Bovendien dienen er nog een aantal wettelijke besluiten worden genomen (mogelijk valt de IVA straks ook onder de ERD).

 

Wat die premievergelijk betreft, wat bedoel je daarmee, gaan de premies voor UWV omlaag? of blijven ze kunstmatig hoog? Wat als UWV de tarieven verlaagt? zullen de verzekeraars dan niet mee moeten?

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Zojuist terug van vakantie en dus een korte reactie op het vervolg van wat ik eerder schreef

De UWV premie vaststelling voor het "WIA risico" is wettelijk gergeld: Het Uwv gebruikt het omslagstelsel en kijkt eigenlijk steeds 1 jaar vooruit wat de uitkering het volgende jaar wordt en hoeveel premie daarvoor nodig is.

Verzekeringsmaatschappijen moeten het z.g. kapitaal systeem gebruiken en moeten dus "schatten" wat het risico over de gehele looptijd (van 10 jaar) zal zijn.

Deze nadelig concurrentiepositie is onderkent en voor 2007 zal de WIA premie met 0,47% worden verhoogd.

 

Wel of geen eigen risoc dragen vergt in het algemeen flink wat rekenwerk, waarbij ook rekening moet worden gehouden dat ook al is een werknemer niet meer in dienst, het WIA risio nog wel bij de oude werkgever kan liggen omdat hij daar indertijd ziek werd.

Er zijn feitelijk drie mogelijkheden:

zelf het risiconemen : nodig een bankgarantie en een flinke pot geld om het risico te kunnen dekken. dit is dus eigenlijk alleen maar te doen door grote bedrijven met veel werknemers en voldoende liquiditeit.

Bij het UWV blijven

Eigen risiocdrager worden en het risico verzekeren via een verzekeringsmaatschappij. Maar wees voorzichtihg: ook reeds nu bestaande uitkeringen/ziektegavellen gaan mee naar het ERD en let op dat deze dan ook (volledig) door de verzekeraar wordne meegenomen.

Het is niet alleen een kwestie van premie, maar zeker ook van voorwaarden.

Mijn persoonlijke mening: wees als kleine onderneming heel zorgvuldig en laat je goed voorlichten door de tussenpersoon/verzekering en vraag ze het hemd van het lijf zodat je goed weet waar je aan begint en niet komt te zitten met allerlei onverzekerbare situaties.

 

Mar het belangrijkste is natuurlijk, probleer zoveel mogelijk te vooorkomen dat er langdurig verzuim optreed, want daar zit nog steeds de echte winst.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Eigen Risico Dragen (ERD) raadt ik voorlopig nog af.

 

Sterker nog, ik wilde eigen risico dragen maar dat bleek niet te kunnen. Eigen risico betekent niet dat je zelf het risico draagt (zoals ik wilde) maar dat je het zelf bij een verzekeraar onderbrengt. En als starter met aanloopverliezen in het verleden kom je daarvoor niet in aanmerking.

 

Ik ben voor een regelvrije zone, een Boom City.

Link naar reactie
  • 0

In principe kan eigen risico dragen voor eigen rekening wel, MAAR er dient een bankgarantie te worden afgegeven ter dekking van het risico. Helaas legt dit dan weer beslag op de beschikbare liquide middelen.

De overheid wil er zeker van zijn dat de ERD werkgever ook aan zijn verplichtingen KAn (en niet alleen wil) voldoen.

 

vanuit dit oogpunt is het dus begrijpelijk dat de overheid in dit geval om garanties vraagt: want als de werkgever tussentijds geen middelen heeft/failliet/surceance van betaling, zou de werknemer geen uitkering krijgen c.q. draaien andere werkgevers (via een hogere UWV premie) op voor het eigen risico

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

alleereerst, begrijp mij goed, ik zeg niet dat ik het met alle maatregelen eens ben, zeker niet, gaf alleen een motivatie aan die hier achter zit.

Maar er begint beweging te komen in dat de werkgevers alleen maar verplichtingen en werknemewrs alleen maar rechten hebben. De nieuwe WIA legt in dat opzicht, naast de ziektewet zeker ook verplichtingen op aan de werknemers

en ja binnen redelijke grenzen kan je met werknemers in het kader van het verzuimbeleid verplichtingen opleggen en bepaalde zaken niet toestaan. Maar het moet wel vastliggen en door beide partijen (vooraf) geacepteerd worden.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.