• 0

Eenmanszaak: ondernemerssalaris

Hoi,

 

Ik heb de volgende vraag:

 

Stel ik begin een eenmanszaak en ga diensten regelen voor een klant. Ik vraag gewoon een X bedrag voor de diensten.

 

UItleg:

 

Dienst A: kosten X

Dienst B: kosten Y

Dienst C: kosten Z

Diensten A,B,C: kosten X+Y+Z

 

Hoe gaat het verder? Ik bedoel ik werk niet op uurbasis. Ik lever een dienst en wil daar een X bedrag voor krijgen. Hoe verwerk ik dit in de administratie. In een eenmanszaak kan ik geen salaris aan mijn eigen toekennen, toch?

Stel (in mijn geval dus) dat ik geen overige kosten (0 euro kosten) heb en alleen ikzelf in dit bedrijf werk. Ik vraag dan een bedrag voor die diensten en dat is dan mijn salaris?

 

Hoe gaat dat dan als ik bijv. een periode 100 diensten verkoop en dan eenvolgende zelfde periode slechts 2 diensten verkoop? Verdien ik dan in die eerste periode gewoon goed en die tweede periode gewoon wat minder? Wat zijn de consequencies? Ik wil mezelf geen vast salaris geven. Ik wil alleen een salaris als ik iets verkoop. Kan dat met deze constructie/eenmanszaak?

 

Graag een reactie/aanbeveling hierop.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Ik weet eigenlijk niet of ik dit serieus moet nemen, maar laat mijn gevoel gaan en reageer dan ook :o

 

Gezien jouw schrijven weet je dus helemaal niets van ondernemen dus stel ik voor een administratiekantoor in te schakelen.

 

Totdat je dit niet gedaan hebt het volgende:

 

Neem 40% van de omzet op als priveopname en laat de rest op de rekening staan. Vergeet geen BTW 19% over de dienst te berekenen.

 

Van elke dienst kan je dus 40% gebruiken als salaris, dus priveopnamen.

Veel diensten is veel geld en weinig .............blabla.

Je zal dus geen vast salaris hebben.

 

Voor de overige HLérs.

Ik geef 40% aan omdat ze niet moet denken dat alles inkomen is.

Zo houdt ze geld over voor de kosten die gaan komen etc.

 

Verder zou ik eens bladeren in de gouden gids voor een administratiekantoor, want een boekhoudprogramma gaat jouw echt niet helpen.

 

Gijs

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi jjriet,

 

Kun je iets meer vertellen over de diensten die je wilt gaan leveren?

Heb je voor jezelf al inzicht in de kosten die daarmee gemoeid zijn?

 

Tenslotte zul je wellicht te maken krijgen met inkoopkosten voor de diensten, telefoonkosten, computerkosten, reiskosten, verzekeringen, bankkosten en weet ik wat we allemaal nog meer nodig hebben om gewoon aan het werkt te kunnen.

 

Dat zijn de kosten waar Diamant het over heeft als hij praat over de 40%-60%. Nu is dat percentage nergens op gebaseerd, maar Diamant geeft wel aan waar het om gaat; je moet eerst inzichtelijk hebben welke kosten je allemaal hebt.

 

Om alvast een vraag te beantwoorden. Als zelfstandig ondernemer is het salaris de winst uit de onderneming, verminderd met de nodige belastingen. Die winst weet je pas als je het jaar afsluit, maar of, hoeveel en wanneer je je aan jezelf uitkeert mag je helemaal zelf weten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

als eenmanszaak heb je geen salaris...

je winst is je inkomen.

Het is ff lastig, maar verdien je veel [verkoop je veel] tegen een goede marge, heb je meer winst dan andersom.

Alles is prive, zowel je uitgaven als je inkomsten.

Je kan jezelf geen salaris toekennen in de vorm van een salaris die je kent in loondienst.

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe hoog mag die marge zijn dan?

 

Ik bedoel ik woon nog gewoon thuis bij mijn ouders.............heb geen kosten. Ja, een oude computer staat hier die ik gebruik en een mobiele telefoon en wat kantoormateriaal. Meer heb ik niet nodig voor mijn bedrijfje. Wat de kosten betreft: die zijn vrijwel nihil, laten we een ruime schatting maken: 300 euro totaal per maand.

 

Stel ik dat ik verwacht om 10 keer in een maand mijn dienst te verkopen dan kan ik in principe zeggen dat ik per dienst 30 euro reken als kosten. Daarna de marge nog. Hoe hoog mag die zijn?

Stel dat ik nu een marge wil van een zeker percentage om uit te komen op 400 euro per dienst. Is dit mogelijk? Ik heb dan dus 370 euro als winst voor belastingen per dienst.

 

Een hoge marge dus. Mag dat?

 

Ik heb echt alles al op een rijtje wat kosten betreft: computer en telefoon en kantoormateriaal (enveloppen, promotiemateriaal, postzegels e.d.). Ook al begroot wat dit gaat kosten per dienst. Dit is gewoon niet veel. Mijn marge wel vind ik. Vandaar mijn vraag op dit forum. Er moeten toch meer mensen zijn dit probleem hebben?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn er meer mensen met dit probleem. Vandaar dat het niet simpel te beantwoorden is.

 

Ik denk in ieder geval dat je niet moet gaan rekenen op basis van wat je wilt verdienen. Je zult moeten uitzoeken wat een redelijke prijs is voor je dienst, en op basis daarvan kun je dan een schatting maken van hoeveel keer je die zult verkopen, en dus hoeveel omzet je zult draaien.

 

Hoe hoog je marge mag zijn? Zo hoog als je maar wilt. Als je alleen een te hoge marge neemt, dan wordt je dienst te duur en zal niemand hem willen afnemen. Neem je een te lage marge, dan zijn er misschien wel meer mensen die het afnemen, maar loop je het risico dat het totaal nog steeds te weinig is om van te leven.

 

Het bepalen van de prijs van je dienst is dus inderdaad de moeilijkste keuze die je moet maken. Probeer een aantal vergelijkbare diensten te vinden en kijk eens wat die kosten.

 

Van die omzet trek je uiteindelijk de totale gemaakte kosten af, en wat er overblijft is winst. Als eenmanszaak is er geen onderscheid tussen zakelijk en privevermogen, dus je winst kun je tegelijkertijd beschouwen als het equivalent van je 'salaris'.

 

Of je dat dan opneemt (overboekt naar je priverekening) of op je zakelijke rekening laat staan maakt dan niet uit. Die totale winst is trouwens ook bepalend voor hoeveel belasting je moet betalen, en dus niet het deel dat je er van opneemt.

Link naar reactie
  • 0

Je wilt alleen een salaris al je je diensten verkoopt? vreemd, als je straks een eigen woning/gezin hebt moeten er toch vaste inkomsten zijn.

 

De vaste lasten komen toch wel elke maand in dezelfde hoeveelheid terug.

 

Ik adviseer de zzp-ers waar ik voor werk om een vast bedrag elke maand over te schrijven naar hun privé rekening. Meestal is dit het bedrag wat ze ook verdienden toen ze nog in loondienst waren. Ze zijn al gewend om van dat bedrag te leven. Zo bouwen ze ook een buffer op voor de tijden als ze minder werk hebben.

En hebben ze een buffer opgebouwd, dan is er ook altijd ruimte voor extra opnames indien dat nodig mocht zijn.

 

En gelukkig nemen ze mijn advies allemaal over, en zie ik dat ze het allemaal goed doen. :)

 

Willie

Link naar reactie
  • 0
Ze zijn al gewend om van dat bedrag te leven. Zo bouwen ze ook een buffer op voor de tijden als ze minder werk hebben

Uhm een buffer bouw je natuurlijk alleen maar op op het moment dat je ook daadwerkelijk meer winst maakt dan het geld dat opgenomen wordt. Is wel een belangrijk punt dat je vergeet te vermelden.

 

Het komt maar weinig voor dat een startende ondernemer netto direct evenveel verdient als dat wanneer hij in loondienst was. Ga je uit van maandelijks hetzelfde bedrag dan ga je zakelijk (en dus prive) geld te kort komen lijkt me zo.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als je hetzelfde bedrag overmaakt dat je vroeger voor je loon gebruikte, even er vanuitgaande dat er inderdaad voldoende winst gemaakt wordt, moet je natuurlijk er wel voor zorgen dat je rekening houdt met een aantal belangrijke verschillen tussen opname uit de zaak en nettoloon ontvangen.

Op het loon is al rekening gehouden met de loonheffing/inkomstenbelasting, eventuele bijtelling van de auto van de zaak, arbeidsongeschiktheidspremies, procentueel deel van de zorgverzekering, en eventueel de pensioenregeling.

Behoudens de auto van de zaak zijn dit prive kosten, maar moeten uiteindelijk wel uit de winst betaald worden.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Welleke dat had ik zeker kunnen vermelden. Maar ik wilde alleen aangeven dat je er vanuit moet gaan als je voor jezelf werkt de lasten maandelijks gewoon doorgaan of je nu werk hebt of niet.

 

Maar zzp-ers hebben over het algemeen meer inkomsten dan kosten. (vaak alleen een GSM en een bedrijfsauto, verzekeringen en af en toe aanschaf van nieuw gereedschap e.d.)

 

Een bedrijfspand is voor hen niet aantrekkelijk, personeel hebben ze niet, adverteren doen ze niet etc. Maar de bedragen die geadviseerd worden zijn ook niet abnormaal hoog, ik geef wel duidelijk aan dat ze niet moeten denken dat ze er rijk van worden.

 

En Frelo, In de berekenigen wordt wel degelijk rekening gehouden met de te betalen belasting, premie's e.d.

Toch bedankt voor de aanvullingen.

 

Willie

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook nog niet zo lang bezig.

Ik zit niet met inkoop.

 

Van elk bedrag dat binnenkomt gaat er twee derde direct door naar de spaarrekening.

Één derde blijft gewoon staan en daarmee betaal ik dingetjes als bv enveloppen, reclame enz.

Mocht ik een bedragje over willen maken naar mijn prive rekening, gaat dat af van dat één derde deel.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Willie,

Ik ging er zondermeer vanuit dat deze zaken in jouw berkeningen zijn opgenomen. Mijn aanvulling was meer bedoeld voor de ZZP die dit doorleest en er wellicht geen erg in heeft wat er allemaal voor verschillen zijn tussen je "loon ontvangen" en winst uit je eigen bedrijf hebben.

 

 

Fred londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad frelo,

 

Ze hebben er vaak geen erg in wat er allemaal bij komt kijken.

Ze denken over ondernemen: "dat doe ik wel effe"

Maar vaak ontbreekt bij de zzp-er de administratieve kennis. Maar ja, je kunt als ondernemer tenslotte niet overal goed in zijn. ;)

 

Willie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hendrik,

 

Het geld wat je jezelf uitkeert noemen we inderdaad inkomsten, waarover je ook inkomstenbelasting moet betalen. Vaste inkomsten is zeker te verkiezen boven variabele inkomsten, anders wordt het echt een chaos. Ongeveer twee jaar geleden ben ik gestart met een administratiekantoor (met een compagnon ook nog), en daaruit bleken we niet direct dezelfde inkomsten te verkrijgen, laat staan dat het constant was. Anyway, als je wilt kunnen we je van dienst zijn, dan maak je iig een overzichtelijke start. Kijk anders even op www.sterkveld.nl, onze onderneming.

 

Vriendelijke groet,

Sander van der Velde

Link naar reactie
  • 0
Ongeveer twee jaar geleden ben ik gestart met een administratiekantoor (met een compagnon ook nog), en daaruit bleken we niet direct dezelfde inkomsten te verkrijgen, laat staan dat het constant was.
Was dat een verrassing voor jullie?

 

BTW, directe aanbiedingen zonder dat daarom gevraagd wordt, wordt hier niet echt op prijs gesteld. Je bent natuurlijk wel vrij om in jouw signature jouw gegevens te plaatsen. Mensen waarbij de antwoorden die je geeft aanspreken zullen dan toch wel contact met je opnemen ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.