• 0

Afschrijven en restwaarde software

Wanneer je los een beetje software koopt, zeg eens 2000 euro, dan vind ik de 10% restwaarde wel heel erg veel.

 

Afschrijven in drie jaar oke, maar is software na drie jaar nog wel zoveel waard? Na drie jaar kun je volgens mij moeilijk de software weer gaan verkopen!

 

100% afschrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Op de site van de belastingdienst lees ik: "Investeringen zijn alle aanschaffingen van goederen die gedurende een langere periode (een aantal jaren) in uw onderneming kunnen worden gebruikt".

Bron: Investeren en inkopen

 

En software valt niet onder 'goederen'.

 

Maar elders op de site staat "ook goodwill of vergunningen kunt u beschouwen als investeringen". Misschien klopt de hierboven geciteerde mededeling gewoon niet >:( Dan moet de minister maar aftreden.

Link naar reactie
  • 0

Mijn software, 2 pakketten (autocad 2005 en autodesk viz) met een totale aanschafprijs van 8000 euro, worden gewoon in 3 jaar afgeschreven. Ze staan ook op de balans. Restwaarde wordt gesteld op nul, dus in drie jaar in zijn geheel afgeschreven.

 

Volgend jaar heb ik wel een probleem met mijn nieuwe software (autocad 2007): daar zit subscription bij, waardoor ik voor 500 europerjaar altijd de nieuwste versie krijg. De subscription boek ik als kosten,maar wat doet de software dan op de balans? De licentie is niet overdraagbaar (formeel gezien), maar de software vertegenwoordigd wel een waarde. Zou die dan op de balans blijven staan, omdat er ieder jaar een nieuwe komt?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me zo voorstellen dat niet alle software een gelijke afschrijvingsduur heeft. Stel, voor een productieproces wordt software ontwikkeld die apparaat-specifiek is en het betreffende apparaat heeft een economische levensduur van 10 jaar. Zal de afschrijvingsduur van de software dit dan ook niet volgen? Nmm is de bedrijfseconomische realiteit bepalen. M.a.w. koop je na 2 jaar weer een nieuw pakket, dan afwaardering tot 0. Fiscaal zal je natuurlijk zo snel mogelijk willen afschrijven of als kosten willen opvoeren. Check met je accountant wat gebruikelijk is..

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Software mag je gewoon activeren en over afschrijven als het een aankoop van een nieuw software pakket betreft. De kosten van de totale aanschaf moeten dan wel boven de € 454 liggen.

Je kunt de software het beste in 3 jaar gaan afschrijven zonder restwaarde.

 

Vanaf 1 januari 2007 mag je acitva inderdaad niet meer in 3 jaar afschrijven maar dan is de termijn op zijn minst 5 jaar. Dit werkt met terugwerkende kracht zodat je waarschijnlijk volgend jaar geen afschrijvingen hebt. Dit klinkt als een nadeel maar dat is het niet helemaal.

Je kunt het best zoveel mogelijk kosten dit jaar boeken omdat volgend jaar er tevens sprake is van de 10% winstvrijstelling bij MKB-ondernemers of van een lager VPB tarief.

 

 

 

De jaarlijkse kosten met betrekking tot de software (denk aan up-dates / bijdrage helpdesk) mag je niet activeren en moeten direct in de winst en verliesrekening terecht komen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

De jaarlijkse kosten met betrekking tot de software (denk aan up-dates / bijdrage helpdesk) mag je niet activeren en moeten direct in de winst en verliesrekening terecht komen.

 

Dat de kosten voor subscription op de W&V-rekening komen is helder.

 

Maar met autodesk subscription krijg ik ieder jaar de laatste versie van Autocad (t.w.v. 4500 euro. Autocad 2007 staat in 2007 op de balans, maar in 2008 heb ik een nieuw programma: Autocad 2008. Wordt het geheel pakket Autocad dan in vijf jaar afgeschreven, terwijl het wel zijn economische waarde vertegenwoordigd? Wordt Acad 2007 ineens afgeschreven en komt Acad 2008 op de balans? Of Wordt het gehele pakket superlangzaam afgeschreven, over een periode van 10 jaar bijvoorbeeld omdat de productiewaarde door subscription in stand wordt gehouden?

Link naar reactie
  • 0

Heb je tijdens de aanschaf van het software pakket geen hoger bedrag betaald. Dit bedrag mag je dan namelijk activeren.

 

De jaarlijkse update mag je niet activeren en dien je als kosten in de winst en verliesrekening te nemen.

 

 

Het aanschaf van het pakket mag je dus activeren en de jaarlijkse updates niet.

 

Het is gebruikelijk om software pakketten in 3 jaar af te schrijven en vanaf 2007 in 5 jaar, maar als men kan aantonen dat de economische levensduur langer is dan 3 / 5 dan mag je in meerdere jaren afschrijven.

Link naar reactie
  • 0

En als je wil afschrijven, dan 2 jaar, niet 3 jaar. PC's schrijf je toch ook in 2 jaar af?

 

Volgens dit artikel op Sprout gaat de afschrijfperiode vanaf 1 januari 2007 naar tenminste 5 jaar. Zucht...

 

ze kunnen zeggen wat ze willen. Als je kunt aantonen dat de hw na 2 jaar verouderd is, dan kun je het in 2 jaar afschrijven. Moet je wel inderdaad na 2 jaar nwe kopen. Wij kopen pc's in onderdelen, da's handiger.

 

Ik blijf dat hele afschrijven idee onzin vinden, da's voor boekhouders, niet voor ondernemers. Als ik geld uitgeef dan doe ik dat vandaag, en niet de komende drie jaar iedere dag een paar euro. dan wil ik de fiscale afrekening ook vandaag hebben, en niet de komende drie jaar iedere dag een beetje.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een paar punten van "zo'n boekhouder"

1. In bijna alle gevallen koop je geen software, maar verkijg je het recht op gebruik (gebruikterslicentie). De de software wordt vervolgens als bedrijfsmiddel gebruikt, dus om je dienst te kunnen leveren of je goederen te kunnen produceren. Daarom wordt dit tot de bedrijfsmiddelen en niet tot de inkoopkosten gerekend, tenzij de aanschafwaarde, excl. BTW, lager is dan euro 454 (dan meteen kosten).

2. Omdat je de sofware feitelijk niet je eignedom is, kom je niet in aanmerking voor investeringsaftrek.

3. Voor de meeste software zal de afschrijftermijn momenteel 3 jaar zijn met meestal een restwaarde van 10%. Helaas zal vanaf 2007 met terugwerkende kracht een wettelijke afschrijftermijn gelden van 5 jaar (waarbij ik mij persoonlijk afvraag of t.z.t. de rechter dit altijd zal volgen, gezien het feit dat je "volgens goed koopmansgebruik moeten afschrijven, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen).

4. Als de software vervangen wordt en dus niet langer in de onderneming in gebruik is (bewijslast bij de ondernemer) volgt definitieve afschrijving van de (rest) waarde min opbrengst (die er meestal niet zal zijn).

5. Waarom niet gelijk alles als kosten, want ik geef het geld NU toch uit en niet verspreid over meerdere jaren (soms wel als de investering wordt gefinancierd)? De achtergrond hiervan is dat je enerzijds geld uitgeeft maar hiervoor een bezit van gelijke waarde terugkrijgt. De waarde van de aankoop verminderd in de loop der jaren door gebruik en die waardevermindering (afschrijving) wordt als kosten t.l.v. de winst gebracht.

5. Het is niet alleen een fiscaal verhaal, maar ook commercieel zijn investeringen bezittingen en geen bedrijfslasten. Ikk geef toe bij software zal hier vaak anders naar worden gekeken, maar de regels voor software verschilen niet van die van een auto, prductiemachines of een bedrijfspand.

Maar in zowel commercieel als fiscaal heeft het wel gevolgen voor de "liquiditiet".

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

[edit mod] zie iets verderop in de draad: de doorgehaalde tekst blijkt niet van toepassing[/edit]

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ikk geef toe bij software zal hier vaak anders naar worden gekeken, maar de regels voor software verschilen niet van die van een auto, prductiemachines of een bedrijfspand.

Mijn bezwaren tegen afschrijven gelden niet alleen software, maar ook alle andere dingen. Als ik een bureau koop dan heb ik vandaag de kosten, niet verspreid over de komende vijf jaar. Als je als bedrijf maar weinig of geen winst maakt, wordt je bijna verplicht om het geld voor de aanschaf van meubels en andere dingen van de bank te lenen omdat je anders je belasting niet kunt betalen.

Dat iets met waarde op mijn balans staat, daar koop ik als ondernemer weinig voor. Volgens mij zou het goed zijn voor de economie om niet aan afschrijven te doen. Dat maakt investeren een stuk aantrekkelijker.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een paar punten van "zo'n boekhouder"

 

Dat citaat is niet helemaal correct. Ik had gezegd "boekhouders", niet "zo'n boekhouder". Dat laatste klinkt erg denigrerend en zo heb ik het niet gezegd.

 

Ik begrijp dat een boekhouder een meubelstuk of machine op de balans moet zetten en dat daar een waarde aan moet worden toegekend die in de loop van de tijd afneemt. Dat aspect van afschrijven lijkt me logisch. Maar waarom ik het uitgegeven geld niet gewoon als onkosten mag beschouwen, dat is wat ik niet begrijp. Voor mij is het logisch dat alles wat je betaalt onkosten zijn en al het geld dat binnenkomt zijn inkomsten en over het verschil wordt de belasting berekend. Net als met de BTW.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik schreef "zo'n boekhouder" en was zeker niet beledigd.

Ik begrijp je motieven ook wel en kan daar als ondernemer het ook een heel stuk met je eens zijn.

Helaas is de realitiet dat we (en niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen) bezittingen moeten waarderen en vervolgens activeren en niet gelijk als kosten mogen aanmerken.

o.a. startende ondernemers hebben wel de mogelijk om in 1 keer af te schrijven. Of het verstandig is hangt altijd van de persoonlijke omstandigheden af ( nu wieingi geen winst = geen of laag belasting tarief en geen heffingskortingen) straks hogere winst en hogere belastingtarief.

 

Fred Londema. Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
2. Omdat je de sofware feitelijk niet je eignedom is, kom je niet in aanmerking voor investeringsaftrek.

 

Waar staat dat? Naar mijn weten telt een investering in software wel degelijk mee voor investeringsaftrek. Het is toch een investering waarmee de bedrijfsprocessen over een langere periode worden ondersteund. Ook al heb je in een licentiestructuur geen juridisch eigendom, je hebt wel degelijk het economisch eigendom.

 

@ Christine, ik wou dat de belastingdienst zo zou denken. Maar beter nog is the best of both worlds: zowel investeren en investeringsaftrek claimen, en dan in 1x afschrijven, dan zou de economie gelijk een stuk beter draaien.

 

Ciao,

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

In principe moet inventaris/software over de levensduur worden afgeschreven. Omdat de ontwikkelingen in de digi-wereld snel zijn dan gekozen worden voor 2 of 3 jaar.

Maar voor veel software geldt dat je alleen een gebruiker ervan wordt. Jaarlijks moet je dan een bedrag voor onderhoud betalen. In dat geval kan de software in eens afgeboekt worden als kosten.

Dus kijk eerst het contract na.

Link naar reactie
  • 0

OEPS! Hier ging ik inderdaad even de fout in. In het verleden waren software licenties e.d. uitgesloten van investeringsaftrek, maar dit is inderdaad veranderd. Dus wel investeringstrek, mits aan de overige eisen wordt voldaan.Ben blij dat iemand hierop reageerde en mij corrigeerde

 

Mijn verontschuldigingen

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Nou bedankt voor de input iedereen!

Voor de zekerheid even met de belastingdienst gebeld, uitkomsten:

 

1. Software moet je afschrijven

2. Restwaarde blijft lastig, als je restwaarde na 3 jaar 0 is mag je 100% afschrijven, dit kan dus iedereen zelf het beste bepalen

3. Software komt wel in aanmerking voor investeringsaftrek, mits voldaan aan de eisen (per stuk meer dan 450 euro, in totaal meer dan 2100 euro).

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.