Hier wil ik toch even een kleine nuance aanbrengen (wellicht niet geheel in de scope van TS, maar ik heb nu eenmaal een hekel aan verspilling en derving). Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet. Wel is het belangrijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de consumptiedatum (T.G.T, Te Gebruiken Tot, voor producten met een houdbaarheid van <5 dagen) en de houdbaarheiddatum (T.H.T, Tenminste Houdbaar Tot). De tweede categorie mag worden verkocht met een verlopen houdbaarheid datum (producten mogen ook van een nieuwe houdbaarheid datum worden voorzien). Wel dient er bij gekoelde producten dan een risicoanalyse te worden uitgevoerd. Voor ongekoelde producten is dit nog eenvoudiger en volstaat de organoleptische beoordeling (kijken, ruiken, proeven).
Voor wat betreft de vraag van TS is het antwoord al gegeven, wat ik mij wel afvraag is het volgende: Als het goed is beschik je wel over een traceer systeem, waarom koppel je deze niet met een THT registratie? Dat is een redelijk eenvoudig proces.
Cosmetica is daarnaast behoorlijk breed, in hoeverre heb je echt met THT's te maken, en niet met het 'open potje' logo? In het tweede geval is je product namelijk 'oneindig' houdbaar (tot deze wordt geopend uiteraard).