ronaldinho

Legend
  • Aantal berichten

    3817
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    4

ronaldinho won de laatste dag op 1 januari 2020

ronaldinho had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Ronald

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Utrecht

ronaldinho's trofeeën

  1. Beginkapitaal zal wellicht privéstorting bij start zijn geweest? Dat levert dan wel weer een heel ander plaatje op.
  2. Simpel gesteld: de modelovereenkomsten zitten niet op het randje, maar ruim binnen de grenzen. De belastingdienst is niet van plan het begrip zelfstandig ondernemer op te rekken (of eigenlijk, het begrip dienstbetrekking te beperken), want dat staat haaks op de wensen van (o.a.) het ministerie. Zou je dan op het randje gaan zitten, dan kan het zomaar dat je ook een keer over het randje zit. Door het vertrouwensbeginsel zou dan toch het begrip dienstbetrekking (verder) worden beperkt. Want dat is namelijk het enige dat de modelovereenkomsten doen: vertrouwen wekken dat als je je daaraan houdt, er geen sprake is van een dienstbetrekking. Het is geen vaststellingsovereenkomst tussen de belastingdienst en de gebruiker dat als je er van afwijkt, er wel sprake is van een dienstbetrekking. Gevolg is dat je, ook als je geen modelovereenkomst gebruikt en jouw overeenkomst en feitelijke situatie niet binnen de kaders van de bestaande overeenkomst vallen, je toch gewoon buiten dienstbetrekking kan werken. Uiteindelijk is dat immers aan de rechter en niet aan de belastingdienst.
  3. Je fiscale vermogen is meer dan alleen het saldo op je bankrekening. Het is het saldo van je zakelijke bezittingen en schulden. Dus als je 4500 op de bank hebt, en verder alleen een btw-schuld van 3000, dan is je vermogen 1500. Als je zaken hebt die je hebt gekocht en moeten worden afgeschreven, of iemand heeft wel iets bij je gekocht maar nog niet betaald, dan heb je een bezitting die je mee moet tellen. Daarom stel je vanuit je administratie een balans en een winst- en verliesrekening op. Als jouw saldo te betalen omzetbelasting over Q4 3000 is, dan zal daar toch best een aardige omzet bij horen (afgezien van eventuele privécorrecties). Als je dat dan doortrekt naar het hele jaar, dan ben ik erg benieuwd waarom een boekhouder te duur zou zijn, temeer daar "doe-het-zelven" menig ondernemer naar de afgrond heeft gedreven. Je posts stralen nou niet bepaald veel administratieve kennis uit. Het is ook ieder zijn ding, natuurlijk. Ik ga ook niet aan een lekke dakgoot prutsen, want dan is het maar de vraag wat er eerder beneden ligt: ik of de goot.
  4. Nienke, Welkom op Higherlevel! Even checken: je weet dat omzetbelasting en inkomstenbelasting heel weinig met elkaar te maken hebben? Als je alleen maar btw-belaste prestaties verricht en dus ook volledig aftrekrecht hebt, kom je in de aangifte inkomstenbelasting in beginsel alleen btw tegen als je gebruik maakt van de kleine-ondernemersregeling (KOR). Verder kun je op je balans nog een post te betalen/ontvangen btw vinden, maar die beïnvloedt niet het resultaat. De vermogensvergelijking is overigens als volgt (de volgorde en termen wijken wel eens af): Winst = eindvermogen -/- beginvermogen + privéonttrekkingen -/- privéstortingen. Er komt geen btw in die formule voor. Ben je in 2015 geïmmigreerd of geëmigreerd, en is je onderneming meegegaan? Heb je iemand die je helpt bij je administratie en aangifte?
  5. Het oprichten van een 'zzp bv', dubv of welke benaming je er ook aan wil geven, is niet het probleem. Dat gaat doorgaans wel goed (alleen als je een uitkering uit een van de werknemersverzekeringen wil aanvragen, zou je wellicht wat discussie kunnen verwachten). Het gekunstelde zit op het splitsen van een holding en onderling uitwisselen van zeggenschap daarover, om tot een zodanig minderheidsbelang te komen dat sprake is van een dienstbetrekking. Gek genoeg is dat met 3 dga's overigens wel weer een koud kunstje, namelijk gewoon zorgen dat de aandelenbelangen ver genoeg uit elkaar lopen, maar wel voor ieder onder de 50% blijven. De holding splitsen c.q. het je belang in de holding inbrengen in een persoonlijke holding is vaak wel weer aan te raden, maar dan dus gewoon recht-toe-recht-aan.
  6. Als je het pand voor meer dan 10% maar minder dan 90% zakelijk gebruikt, dan is het in beginsel keuzevermogen. Je mag dan kiezen om het in privé (box 3) te houden. Je mag dan een gebruiksvergoeding in aftrek brengen van maximaal het rendement dat in box 3 in aanmerking wordt genomen (in 2016 dus 4%). Eventuele huurderslasten mogen naar evenredigheid van het gebruik worden afgetrokken. Als je het pand volledig zakelijk gebruikt (voor meer dan 90%), dan heb je geen keuze, dan is het verplicht ondernemingsvermogen.
  7. Dat zijn allemaal zaken die niets met de aangifte te maken hebben, maar met je bedrijfsadministratie.
  8. Wat wil je hiermee bereiken / Hoe groot schat je de kans in dat bij een opdrachtgever van de werkbv zou worden geconstateerd dat een van jullie beiden daar verzekerd zou moeten zijn voor de werknemersverzekeringen? De gekunstelde structuur gaat daar dan geen oplossing voor bieden, want als puntje bij paaltje komt, hebben jullie uiteindelijk ieder gewoon 50% van de zeggenschap en ben je bij de werkmij dus nog steeds niet verzekerd.
  9. Op zich zie ik dat niet als een hele vreemde combinatie. Maar krijg je ook de bedrading netjes aangesloten en weggewerkt en kun je voldoende inschatten of een gevel sterk genoeg is voor de plannen van de bewoner? Ik heb op dat gebied wel vaker een gevalletje 'oeps' gezien.
  10. Tja, het beste is natuurlijk gewoon een sluitende urenadministratie. Maar ook zonder kun je een heel eind komen, zoals de ambulant kapster bij Hof Den Haag, 23 april 2002, nr. BK-99/30536: "Uitgaande van 995 directe uren acht het hof aannemelijk dat ten minste 230 uren bestaan uit indirecte uren, zoals onderhoudswerkzaamheden voor het materiaal, telefoongesprekken met klanten, administratie en aanverwante taken." Een IB-aangifte is uiteraard privé, niet zakelijk.
  11. In aanvulling op de andere opmerkingen: een managementfee is een vergoeding voor je werkzaamheden, niet voor je aandelenbelang. Dat de anderen meer aandelen hebben, betekent dat ze een groter deel van de overwinst krijgen en heeft niets met de managementfee te maken.
  12. Welkom op Higherlevel! Je hebt geen recht op ww, omdat de ww een werknemersverzekering is en je als vennoot in een VOF geen werknemer bent. Wil je daar wat aan doen, dan zul je het UWV moeten overtuigen dat je de afgelopen jaren toch geen vennoot was, maar in dienstbetrekking. Dat gaat je vermoedelijk niet lukken. Je zal moeten zorgen dat je inzage krijgt in de financiële stukken en aan de hand daarvan bepalen of jouw winstaandeel juist is vastgesteld en steeds volledig is uitbetaald. Tevens zal een eindafrekening moeten worden gemaakt. Is er een schriftelijke vof-overeenkomst of andere bewijsmiddelen waaruit onder meer de gerechtigdheid tot de winst en/of andere afspraken blijken? Zijn er jaarrekeningen opgesteld? Edit: Tuurlijk, het gras wordt weer voor mijn voeten weggemaaid...
  13. Je kunt de storting ook uitstellen, dat mag tegenwoordig gewoon. Dat kan je wel allerlei leuke discussies opleveren (er zijn wat fiscale bepalingen waarbij je een bepaald belang in het gestorte kapitaal moet hebben, bijvoorbeeld). Dan wel even de akte aanpassen aan de uitgestelde storting en voordat je spannende dingen gaat doen in de bv alsnog storten en die storting vastleggen.
  14. Niet uiteindelijk. Vanaf het begin. Hier lees je waarom. De handel in "plankvennootschappen" is eigenlijk al sinds het afschaffen van de verklaring van geen bezwaar dood en met de afschaffing van de minimumkapitaaleis ook begraven. Bestaande vennootschappen zijn gewoon risicovol. Bij hoge opstartkosten wil een winstvennootschap nog wel eens van toegevoegde waarde zijn, maar niet met dit soort bedragen. Eerst opbouwen en dan pas aandeelhouder worden is ook niet even handig. Je moet dan namelijk betalen voor iets wat je zelf opgebouwd hebt (ofwel aan je mede-aandeelhouder, ofwel aan de fiscus). In de huidige opzet zou ik ook eerder loon uit dienstbetrekking zien dan een factuur/uitbetaling aan derden (IB47). Ik snap dat het nu financieel misschien niet als het juiste moment voelt om advies in te kopen, maar dat is het absoluut wel.
  15. Je geeft wel erg weinig informatie. Als je in privé een woning verhuurt aan personeel van je bv, is in beginsel de tbs-regeling niet van toepassing. Je stelt immers niet aan je bv, maar aan het personeel ter beschikking. Zit de bv er op een of andere (reële) manier wel tussen, dan komt de tbs-regeling wel in beeld. Er zitten wel wat valkuilen in, bijvoorbeeld als je tegen een te lage prijs verhuurt aan personeel van de bv, dan zou dat bijvoorbeeld als loon kunnen worden aangemerkt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.