Jump to content

Van Oo

Junior
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    A.
  • Last name
    van Oo
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    C'cum
  1. Excuses dat mijn opening zo ontzettend vaag is/lijkt!! Ik wist niet of er daadwerlijk reacties zouden komen. Dus ik dacht: "Laat ik het maar even kort houden" :) Het is voor mij redelijk onbekend/vaag terrein. Het oplossingsgericht verkopen zou een 'nieuwe' wijze van klanten benaderen binnen de consumentenmarkt betreffen en dan met name op het gebied van ICT. Niet meer zoveel mogelijk producten aanbieden waar de klant al dan niet wat aan heeft, maar een totaaloplossing. Een soort van maatwerkidee. Ik wil onder meer weten wat daar in de praktijk van terecht komt. En waar liggen de verschillen met de conventionele verkoopmethoden? Betreft het wel iets nieuws? Heeft iemand ervaringen? Hoe ging het verkopen voorheen? Hoe wordt computerapparatuur door middel van oplossingsgericht verkopen aan de man gebracht? En is het eigenlijk wel terecht dat ik de term 'oplossingsgericht verkopen' hanteer... waarmee ik eigenlijk impliceer dat het om een nieuwe methode zou gaan? Daar zou ik globaal antwoorden op willen hebben. Iemand die me kan rondleiden in de wereld van productgericht verkopen... als het tenminste geen fantasiewereld is. :)
  2. Hallo allemaal, Is er iemand goed bekend met het 'oplossinggericht verkopen' richting de consument? Zou ik deze persoon of personen een paar vraagjes kunnen stellen?
  3. Beste Maarten, Of het artikel van Webwereld iets geweldigs vertelt, daar kun je over twisten. Maar men meldt aldaar dat het iets nieuws betreft. Dus dat heeft Watvindenwijover.nl alvast - iets - voor op jouw/jullie site. Het begin van jouw persbericht lijkt een beetje op een soort tussentijdse rapportage. 't Zou meer nieuwswaarde hebben wanneer je meldt dat je bijvoorbeeld een nieuwe 'revolutionaire' faciliteit op de site hebt. Geef in de eerste alinea ook overtuigend aan wat het nieuws is. En wees tegelijkertijd kritisch naar jezelf. :)
  4. Dat is wat ik er ook van begrepen heb. Volgens mij klopt dit. Maar indien ik zou reageren op een advertentie voor freelancer, kunnen bedrijven dan gegrond bezwaar hebben wanneer ik de werkzaamheden vanuit mijn eenmanszaak wil factureren? En dus btw gooi op het afgesproken bedrag? Zo nee, dan heeft de topicstarter ook antwoord op haar vraag, lijkt me. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat een uitgeverij moeilijk deed toen deze een vormgever een freelance opdracht had gegeven. De betreffende vormgever had als eenmanszaak gewoon btw gerekend over het bedrag. Ik begrijp niet waarom de uitgeverij moeilijk deed.
  5. Een vraagje waar ik al een tijdje mee zit. In de uitgeverijwereld is het gebruikelijk dat er freelance personeel wordt gevraagd, zoals redacteuren en fotografen. De bedrijven gaan er vaak van uit dat ik als redacteur freelancer ben, terwijl ik een eenmanszaak heb (ook al lijkt het soms dat ik aan het freelancen ben :) ). Nu mijn vraag: maakt het voor bedrijven die mij inschakelen uit dat ik geen freelancer ben? De btw die ik op de facturen zet kunnen ze immers terugvragen. Of komt er meer bij kijken?
  6. Ik hoorde mijn naam, dus het is wel zo netjes om even te reageren. :) De werkwijze die ik hanteer verschilt per klant. Soms moet je de gegevens werkelijk uit de klant trekken om tot een verhaal te komen, soms moet je de klant juist afremmen, terugfluiten omdat deze allerlei niet-relevante informatie wil verstrekken. Vaak help je opdrachtgevers duidelijk in beeld te krijgen wat ze nu eigenlijk willen vertellen. Wat dat betreft fungeren tekstschrijver en concepttekst als spiegel voor de organisatie (zoals Ilja van Roon al zei). Je probeert samen het verhaal kernachtig en helder te verwoorden. Al dan niet als een soort advocaat van de duivel. Je kunt je vaak beter verplaatsen in de sitebezoeker dan de opdrachtgever, die vrijwel altijd lovend is over de eigen onderneming. Het gebeurt vaak dat ik me moet verdiepen in het bedrijf van de klant. Door middel van een interview, al dan niet gecombineerd met een rondleiding. Een kanttekening: dit is een tijdrovende (en kostbare) werkwijze. Zeker als het om een stukje van 300/400 woorden gaat. Het werkt sneller en meer efficient als de klant al op papier heeft wat er in het verhaal moet komen te staan. Dan weet ik waar ik op moet letten... en gaat het maken van het verhaal sneller (lees: goedkoper). Begeleiding van het proces Wanneer er een opdracht komt om een brochure te maken, word ik in de regel al bij de eerste gesprekken met vormgever en klant betrokken. Ik geef dan advies. We bekijken hoe we de boodschap het beste kunnen verpakken. Hetzelfde geldt voor websites en andere producten. Zo werk je naar een optimale tekst voor een bezoekersvriendelijke site. In een dergelijke begeleidende rol moet je als tekstschrijver wel een gedegen kennis van internet en/of drukwerk hebben. En dat heb ik natuurlijk! 8) "O, shit! De tekst!" Wat je vaak ziet is dat men een brochure of website maakt en dan zoiets heeft van: "O, er moet ook nog tekst komen!" De ondankbare kant van ons werk. :) Ik vind de boodschap, het doel van site of website belangrijker dan dat ergens tekst komt te staan. Dat betekent actief meedenken/adviseren als het gaat om verpakken van de boodschap. Maar als er qua structuur al eenmaal een site staat is het 'kwaad' geschied. Dan voorzie ik de rubrieken indien nodig van tekst. Geen alwetend orakel Van een tekstschrijver/copywriter moet je niet verwachten dat deze zelf wel eventjes een heel verhaal op papier zet, tenzij het een deskundige betreft die branche of organisatie goed kent. Dan heeft hij of zij wellicht aan een 'half woord' genoeg. Wat ik nog kan vermelden: soms gaat een tekst vier keer heen en weer voordat deze akkoord wordt bevonden. Normaal gesproken ben ik van de korte en bondige kant. :) Ik hoop dat je je antwoorden kunt vinden in dit verhaal. Ben er niet helemaal bij door wat er aan de andere kant van de Noordzee is gebeurd. :(
  7. Veel is reeds gezegd, maar hier volgen nog wat technische aandachtspunten: - Zorg dat je je inleeft in de consument. De tekst moet nuttig/ondersteunend zijn. - Gebruik geen technisch vakjargon. - Geen tekst plaatsen omdat er "toch wat moet staan". - Zorg in hemelsnaam dat de teksten foutloos zijn. Op negen van de tien sites zijn wel tekstuele fouten te vinden. Dat komt slordig over. - Probeer niet te vaak dezelfde woorden/formuleringen achter elkaar te gebruiken. - Gebruik zo min mogelijk afkortingen. Dat betekent een leesonderbreking. En leesonderbrekingen lezen niet prettig. - Gebruik niet in elke zin je eigen bedrijfsnaam. Dat komt zeer irritant over. Soms zie je dat elke zin wordt begonnen met een bedrijfsnaam. Dat komt haast kinderlijk over. Ik wil wel naar de teksten kijken om eindredactie te doen of om je wat tips te geven. Gratis, zolang ik niet drie pagina's vol met krakkemikkige tekst krijg toegestuurd. Het is een van de services die ik verleen (mede om mijn netwerk uit te breiden). Deze aanbieding geldt overigens voor iedereen op dit forum. :) M'n mailadres is in mijn profiel te vinden.
  8. Nonex.nl bedoelt dat hij het mooier vindt dat het logo van Google verticaal gezien in lijn is met de tekst erboven. Dus links uitgelijnd/links uitgevuld. Op de lijn waar de tekst begint, daar begint ook het logo.
  9. <== Als je nog vragen hebt kun je me mailen. Zelf heb ik nog nooit een boek uitgegeven, maar ik weet wel hoe het in elkaar steekt. :)
  10. Die link van Bergboek is niet interessant, tenzij je slechts een paar unieke exemplaren voor familie/kennissen wilt. Wat Geefjeboekuit.nl betreft, dat weet ik eigenlijk niet. Ik miste wel een aantal dingen. Ik zag niet hoe distributie wordt geregeld. Er bleef me veel onduidelijk... en ik moet toegeven dat ik het teveel vond om zo even door te lezen. :-[ Wat wil je met het boek gaan doen? Is het de bedoeling dat het in de winkels komt te liggen? Zo ja, hou dan rekening met onderstaande: De kosten: - (Eind)redactie, de tekst moet wel foutloos zijn natuurlijk. - Hoe zit het met fotografie, het gebruik van beeldmateriaal? - Vormgeving en prepress (drukklaar maken). - Materiaalkosten (papiersoort van binnenwerk en omslag). - Drukproeven. - Drukken, snijden, inbinden en overige afwerking. - Distributie. In het algemeen geldt: hoe meer je drukt, hoe goedkoper de kosten per boek zullen zijn. Het maakt wat kosten betreft niet eens zo gek veel uit of je er 100 of 1000 laat drukken. Het verschil zit 'm dan in de extra materiaalkosten. De kosten die er echt toe doen zijn de kosten voorafgaand aan het drukken. Redactie, vormgeving en drukklaar maken. Dat zijn de vaste en voornaamste kosten. Ik zou als ik jou was eerst twee dingen doen: - Je kunt het beste een aantal drukkerijen om een offerte vragen. Vermeld wat het aantal pagina's wordt, kleurgebruik of niet, materiaal en afwerking van de omslag, kijk welke fomaten ze kunnen leveren. - Distributie kun je laten verzorgen door distributiebedrijven (hoe verrassend :) ). Maar je kunt ook bij een aantal boekhandels in de regio vragen of ze je boeken willen verkopen. Dan spreek je af dat ze een bepaald percentage per verkocht boek krijgen. Dit is de goedkoopste wijze van distributie, omdat je het zelf doet. Vraag van tevoren wel of boekwinkels interesse hebben. Anders zit je opgescheept met allemaal exemplaren die je niet af kunt zetten. En dat is nu ook weer niet de bedoeling. Wellicht kun je ook met andere winkels in zee. Van mijn part de sportschool die ze op de balie legt... gebruik je fantasie. Succes
  11. Hallo, Je zou nog eens goed naar de teksten moeten kijken. Wat ik begrepen heb is dat je sterk bent in tekstueel opzicht. Dan moet je dat ook laten zien. Niet dat er ontzettend veel grote fouten in zitten, maar schoonheidsfoutjes bespeurde ik wel voldoende. Sommige formuleringen zijn wat ongelukkig. Of woorden worden los geschreven in plaats van aan elkaar... Ook zou ik het gebruik van afkortingen zoveel mogelijk beperken. Het leest meestal prettiger wanneer een woord voluit wordt geschreven. Een afkorting zorgt dat het leesritme wordt onderbroken. Bovendien staat een afkorting niet zo mooi. 't Is trouwens "in combinatie met" en niet "i.c. met"... onder "Onze Producten". :) Vind je sommige teksten trouwens niet aan de lange kant? Wat ik overigens ook niet zo mooi vind, is dat de achtergrond verspringt naar links en recht (en soms naar beneden) wanneer je klikt op de diverse rubrieken. Dat zorgt voor onrust. De term InfoTrade Zoekmachinemarketing zei mij overigens voldoende. Ik wist meteen om wat voor bedrijf het ging. Ik weet niet of de rest van de site aan de juiste beeldvorming bijdraagt. Maar de zakelijke insteek is prima. Anyway, kijk nog even kritisch naar bovenstaande punten.
  12. Ik heb niet de ervaring met netwerken, maar als desktop OS bevalt Linux me goed. Ik werk nu een dik half jaar met Linux, met Suse (eerst 9.1 en nu 9.2) om precies te zijn, als desktop OS. De grafische interface (KDE) lijkt in heel veel opzichten op Windows. Alleen geen gezeik met virussen. En een stuk goedkoper. Installatie ging heel gemakkelijk. De cd erin en alle hardware werd ondersteund. Je moet alleen even aan wennen aan de andere programmanamen. Voor de rest heeft het gelijkende toepassingen als Windows: van kladblok tot overcompleet office suite (tekstverwerker, powerpoint, excel), van rekenmachine tot mediaspeler, van Outlook-look-a-like tot MSN-kloon. :) Enige aandachtspunten: - niet gaan rommelen met het besturingssysteem als je niet weet wat je doet. In je kennissenkring zijn niet veel mensen die je bij een eventueel probleem kunnen helpen. Maar online zijn er genoegs forums die kunnen ondersteunen. - hoewel verreweg de meeste hardware automatisch wordt herkend bij installatie, zal er in een enkel geval hardware handmatig moeten worden geinstalleerd, zoals ik zelf had bij mijn all-in-one printer van LexMark. Maar binnen een jaar levert elke serieuze hardwarefabrikant mijns insziens drivers voor Linux. En waarom bedrijven niet en masse overgaan op OpenOffice, dat is me ook een raadsel. Waarom zou je betalen terwijl je een zelfde legaal programma gratis kan krijgen? Ook voor Windows beschikbaar. Ik krijg de indruk dat Linux inmiddels goed in elkaar is getimmerd en vrijwel alles aankan. En de grote bedrijven nemen Linux nu echt serieus. Het komt betrouwbaar op mij over en dat moet een besturingssysteem ook zijn. :) Tot zover mijn noob-bijdrage.
  13. Met een agenda werk ik eigenlijk niet :-[ Ik heb wel van dag tot dag mijn uren geregistreerd. Op een Excel-sheet heb ik per project aangegeven hoe lang ik er ongeveer mee bezig ben geweest. Dan krijg je immers een mooi beeld hoe lang je ergens mee bezig bent geweest. :) Wanneer ik daar bovenop dan in elk geval een aanzienlijk deel van de mail terug weet te halen, aangevuld met de zakelijke documenten (die ik weer wel in twee-/drievoud heb bewaard :) ) waar ook datums uit zijn te herleiden, moet toch een redelijk betrouwbaar plaatje ontstaan? Zou ik de belastingdienst nog moeten inlichten (of op het moment dat ze een afspraak willen maken voor een bezoekje)?
  14. Bedankt voor je reactie. Er zitten geen contracten of zo tussen mijn mailberichten. Tot zover is er niets aan de hand. Maar ik dacht meer aan het laten zien dat je voldoet aan het urencriterium dat de belastingdienst stelt? Wellicht zijn er nog andere redenen dat mailcorrespondentie bewaard zou moeten worden?
  15. Beschouw je als uitgenodigd ;) Wist toch al niet wat ik met die 50 uitnodigingen moest. :D Zelfs bij de bakker moet ik langer wachten! Dank je wel!!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept