Opz

Junior
  • Aantal berichten

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  1. goed plan, eigenlijk het enige plan toch? Maar dit gaat toch veel beter als ik een nulnummer heb? In principe bespaar je je een hele hoop werk als je geen nul-nummer maakt, maar gewoon het concept in vormgeving uitwerkt. Cover + redactioneel + aantal rubrieken. Verder is het handig een factsheet of brochure (of alleen brochure in sfeer van het blad) te maken voor adverteerders met oplage, verschijningsdata redactionele planning, prijs etc. Een heel nummer of dummie maken is erg kostbaar in dit stadium. Zodra je met een gelikte presentatie komt en de ohhh's en ahhhh's klinken uit alle windstreken dan heb je de helft al gewonnen. Succes!
  2. Ik val even binnen: Waarom zouden jongeren jouw blad moeten gaan kopen? Onder het mom van: "mijn blad is er nog niet" is een slechte reden om een blad op de markt te zetten. Er zijn de afgelopen jaren -ook door de grotere uitgeverijen- veel nieuwe bladen gelanceerd omdat "het er nog niet was" en het meerendeel is binnen een aantal jaar(en) een stille dood gestorven door diverse redenen. Kijk naar Break-out... die een doorstart maakte als Spam. Advertenties zul je hoogst waarschijnlijk niet gaan verkopen en het eerste nummer zal bijna nooit winstgevend zijn. Verder zal je concept en vooral bladformule eens goed moeten gaan uitwerken, een blad maken is een proces. Dat heb je niet binnen 3 maanden rond (in je eentje), ga eens sparren met iemand die in de uitgeverij-business zit want daar zal je het ook echt van moeten hebben, ook qua financiele ondersteuning / ideen voor (alternatieve) distributie etc. (btw: heb je weleens aan een sponsored uitgave gedacht?)
  3. Heb even contact gezocht met hen: Volgens hun "administratie" hanteren ZIJ een betalingstermijn van 60 dagen... nou die zijn dus voorbij. Naar mijn hebben zij -ook al ben je geen betalingstermijn overeengekomen- een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Ik weet inmiddels dat dat 9 van de 10 keer niet gehaald wordt en heb slechts 1 keer netjes een herinnering moeten sturen dat iets niet op tijd betaald was en werd het alsnog netjes binnen 5 dagen betaald. Overigens niet bij deze klant. De allereerste rekening werd tijdig betaald, de overige 3 dus niet meer. Wat betreft de relatie: de duurt nu een jaar, met horten en stoten. *zucht*
  4. Onlangs heb ik een aantal opdrachten afgerond in februari dit jaar. Netjes de rekening(en) gestuurd en na 30 dagen niet betaald gekregen. Herinnering gestuurd (na 40 dagen)... de ene rekening is betaald binnen 3 dagen, de andere niet. De factuur die nog niet betaald is beslaat een redelijk hoog bedrag. Ik sta op het punt nogmaals een herinnering te sturen over de openstaande factuur, maar vind het onsympathiek van de klant de herinnering hierover min of meer te negeren (geen reden vernomen) Inmiddels ben ik voor deze klant een nieuw project begonnen en het speelt in mijn achterhoofd om maar gewoon niet te gaan leveren als de betaling van het vorige project niet voldaan is. Is zoiets correct? De relatie met deze klant is ook niet helemaal top, het contact en communicatie verloopt tergend moeizaam. Met andere woorden, ik ben ze op dit moment liever kwijt dan rijk... :-X Wie kan mij helpen dit op een nette manier op proberen te lossen?
  5. Van belastingaangiftes heb ik weinig verstand (gelukkig) dus daar kan ik je niet bij helpen...
  6. Wanneer je geen personeel in dienst hebt (als eenmanszaak) hoef je geen loonbelasting af te dragen... Als je opgeeft bij de belastingdienst (opgaaf startende onderneming) dat je wel mensen in dienst hebt krijg je automatisch -voor zover er iets geautomatiseerd is daar :-\ - de hele rompslomp (anslagen, nummer) toegestuurd van de loonbelasting-administratie. Hoe dat zit bij andere ondernemingsvormen, geen idee.
  7. Herken dit probleem wel.. ik heb ong. 90% van dit soort projecten. Werkt idd niet echt motiverend nee en is een aanslag op de creativiteit. Sommige opdrachtgevers moeten af en toe gewoon een schop onder hun kont hebben, ik denk dan maar zo -om nog enigszins positief te blijven- ZIJ willen dat ik iets voor hun doe, dan moeten ze over de brug komen. Blijven communciren met die partij blijft nodig, la-maar-hangen werkt niet hoe graag ik dat soms ook wil. Wat bij mij werkte was aangeven dat als e.e.a. niet voor een bepaalde tijd geleverd werd, ik het project niet meer naar hun tevredenheid binnen de gestelde termijn kan afronden. Nog nooit zo snel een reactie gehad. :P Verder zorg ik ervoor dat alles maar dan ook alles van mijn kant goed loopt en afgerond wordt. Geen dead-line wordt overschreden, hou ik toch mooi de eer aan mezelf en kunnen er geen verwijten gemaakt worden. Het vreet alleen energie, dat is de ellende. Maar als de factuur weer netjes betaald is, valt het idd eigenlijk allemaal mee. ;)
  8. Ilja, wat mij deed overstappen op het "ondernemen" was juist het uitgesleten bob-slee spoor van een vast dienstverband. Iedere dag naar hetzelfde kantoor, hetzelfde ge-ouwe-neel in dezelfde vergaderingen, de postjongen die stipt om 10.00 uur langskomt, in dezelfde file iedere dag waar je ook nog eens je mede weggebruikers gaat herkennen... steeds weer opnieuw en dat tot je 65ste...? En nu... ondernemen is dubbel zo hard werken, maar zoveel meer tevreden!
  9. Oh, ik herken dit wel hoor van de topic-starter. Ik ga straks mijn derde jaar in als ondernemer en tja... het bevalt me nog steeds prima. Ik verdien genoeg om een gezin van te kunnen onderhouden alleen is het bij mij altijd OF hollen OF stilstaan, ook al liggen er nieuwe opdrachten in het verschiet. Juist van het stilstaan (een dagje niks-nutten, proberen te ontspannen) word ik erg onrustig... terwijl het een dag erna weer een gekkenhuis kan zijn. Mijn werk is goed, mijn klanten tevreden, de enige onrustige momenten zijn de hele fiscale shit, dat gaat naar een accountant dus dat zou me ook meer 'rust' moeten geven. Stress ken ik op momenten dat mijn klanten alles tegelijk willen, ik gek word van de telefoon, de kat ziek is, het paard kreupel, de auto niet wil, de computer het opgeeft, de bank niet meewerkt... dat kan ik echt niet handelen. Zou er dan toch een stukje control-freak in mij schuilen? :P
  10. BTW is geen omzet ;D Bij mij niet in ieder geval... Ziektekosten heb je zowiezo (wordt nu helemaal leuk met de basisverzekering) wat ik daar niet in heb meegenomen in een arbeidsongeschiktheidsverzekering, het overwegen waard. Maar goed stel: dat je de 160 uur niet haalt, dat betekent minder omzet, hoe ga je dat opvangen? Ik zou je uurprijs verhogen...
  11. Goedkope accountant heb je, die wil ik ook! ;D Even ontopic dan maar: als je per maand ong. 4000-5000 eur aan omzet haalt en een beeeeeeetje je kosten weet te drukken, kom je een heel eind. Dus ik zou zeggen op jaarbasis 50.000-60.000 eur. Kijk ook eens op internet naar tarieven waar je concurrenten mee komen, die moeten er ook van leven, dus dat *kan* een goede indicatie zijn. Neem daarin mee dat het ook weleens kan voorkomen dat je de 160 uur per maand niet gaat halen... Ik ben ervan uitgegaan toen ik startte wat ik aan salaris kreeg per maand, bruto salaris verdubbeld (dat was mijn indicatie voor mijn omzet per maand) om ruim te kunnen leven, the safe-mode zeg maar. Voor mij werkte dat.
  12. Sommige tekstschrijvers zijn niet btw-plichtig. Hangt er een beetje vanaf of het puur journalistiek is of commercieel...
  13. De andere partij is DGA, ik eenvrouwszaak ;D E.e.a. speelt zich af in de creatief/financiele sfeer.
  14. Om niet teveel in details te treden: Inmiddels heb ik met een relatie (die ik al jaren ken) ook een prive relatie opgebouwd. Door schade en schande wordt je wijs en heb besloten -om ingewikkelde toestanden te voorkomen- afscheid te nemen, zowel zakelijk als prive. Er zijn al wat woorden gevallen en de verhoudingen beginnen aardig scheef te trekken. In het kort komt het er op neer dat ík deze relatie niet nodig heb en blij zal zijn van het gezanik over en weer af te zijn. Mijn vraag is welke manier gepast is en vooral hoe ik dit op een "nette" manier kan zonder verwijten en de ander een onaangenaam gevoel te geven.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.