• 0

Gaan we door of gaan we af

Ondernemer, het lijkt allemaal zo mooi, maar niets is minder waar.

 

Je verdiend goed, je heb (zeer tevreden) klanten genoeg en orders waarmee je minstens een half jaar vooruit kan. En toch zit je elke dag met stress en vecht je tegen demotivatie.

 

Hoe geef je dit een nieuwe impuls of moet je dan maar gewoon stoppen?

 

:'(

____________ (online).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik sluit me helemaal bij Edo aan.

Je klinkt neerslachtig, even je frustraties met iemand kunnen delen doet meestal de eerste 50% al meteen verdwijenen.

Ga op zoek naar een coach, of zoek een ondernemer die in dezelfde levensfase zit met zijn bedrijf.

Vaak zul je zien dat je dezelfde beren op je weg vind, erover praten lucht op, en doet je inzien dat je niet alleen staat.

Zorg ook voor wat afleiding, zoek een sport waar je je tenmnste één keer per week even lekker uit kunt leven.

 

Niks stoppn dus, gewoon dit colletje even nemen, en dan lekker doorfietsen.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me geheel aan bij het bovenstaande van Technico en VCC,

Snel een vertrouwenspersoon zoeken waar je wat dingen mee bespreekt, even lekker mee kunt k*nkeren over hoe het nu verder moet in dit land, en inderdaad een sport waar je even lekker uit je dak kunt gaan.. Squash oid...

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar. Mentale belasting voor een ZZP'er is vaak hoog. Het probleem zit hem in het niet kunnen uiten van je bedenkingen. Ik noem dat altijd heel oneerbiedig 'pingpongen'. Als je niemand hebt om mee te pingpongen krop je alles op. Dat is wat bij mij gebeurt. Denken is leuk maar als je met mensen van gedachten kunt wisselen krijg je vaak een beter resultaat.

 

Voor mij de reden om te gaan zoeken naar een bedrijvencentrum met een 'open' cultuur. Een plek waar ik met grote regelmaat naar toe ga en waar ik mijn bedenksels kan uiten en toetsen.

 

Via een forum als dit allemaal leuk en aardig maar toch niet. En 5 keer met elkaar per jaar borrelen is ook leuk maar raakt in de regel ook kant nog wal omdat het inhoudelijk toch aan de oppervlakte blijft.

 

Maar terugkomend op je vraag. Stress wordt vaak veroorzaakt doordat je iets doet waar je (nog) niet goed in bent. Besteed de zaken die stress veroorzaken uit. Dat is mijn advies en de beslissing die ik overigens ook voor mijn onderneming genomen heb. Vormgeving vind ik een fantastisch vak maar ik heb er niet het geduld voor en de kwaliteiten. Moet ik dan zelf blijven rommelen en leven met de stress die dit veroorzaakt? Nee dus!

 

Wel, fijne dag en tot later.

 

Groet, Remo

 

PS: Hey, het is ook fantastisch om zelfstandig te zijn.

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar wel, de demotivatie dan, niet de stress. Eigenlijk heel ironisch: veel ondernemers verkiezen het keurslijf van loondienst voor de vrijheid van het ondernemerschap, maar ontdekken dat die vrijheid soms ondragelijk is.

 

Althans, waar je vroeger de druk van een baas kon gebruiken om je werk te doen, ben je nu slechts nog verantwoording schuldig aan jezelf. En dan komt het aan op discipline, en tja, dat is niet altijd even makkelijk kan ik uit eigen ervaring meededelen.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar. Mentale belasting voor een ZZP'er is vaak hoog. Het probleem zit hem in het niet kunnen uiten van je bedenkingen. Ik noem dat altijd heel oneerbiedig 'pingpongen'. Als je niemand hebt om mee te pingpongen krop je alles op. Dat is wat bij mij gebeurt. Denken is leuk maar als je met mensen van gedachten kunt wisselen krijg je vaak een beter resultaat.

 

Voor mij de reden om te gaan zoeken naar een bedrijvencentrum met een 'open' cultuur. Een plek waar ik met grote regelmaat naar toe ga en waar ik mijn bedenksels kan uiten en toetsen.

 

Via een forum als dit allemaal leuk en aardig maar toch niet. En 5 keer met elkaar per jaar borrelen is ook leuk maar raakt in de regel ook kant nog wal omdat het inhoudelijk toch aan de oppervlakte blijft.

 

Maar terugkomend op je vraag. Stress wordt vaak veroorzaakt doordat je iets doet waar je (nog) niet goed in bent. Besteed de zaken die stress veroorzaken uit. Dat is mijn advies en de beslissing die ik overigens ook voor mijn onderneming genomen heb. Vormgeving vind ik een fantastisch vak maar ik heb er niet het geduld voor en de kwaliteiten. Moet ik dan zelf blijven rommelen en leven met de stress die dit veroorzaakt? Nee dus!

 

Wel, fijne dag en tot later.

 

Groet, Remo

 

PS: Hey, het is ook fantastisch om zelfstandig te zijn.

 

In dit geval denk ik dat dit forum voor sotoocom wel even de uitlaatklep is die hij even zocht, hij is weer terug in het spel.

 

Natuurlijk werkt een forum niet als sparringplaats, maar hier kun je wel gelijkgestemden vinden, als je de borrel niet genoeg vind ben je er vrij om zelf dingen te organiseren, sterker nog als HL proberen we dat juist aan te moedigen, maar je moet zelf het inititief ontplooien.

 

In mijn MSN en Skype lijstje staan een aantal HL leden, dagelijks heb ik met minimaal één van deze leden contact, en ik kan je vertellen dat het lang niet altijd een ontspannen spelletje tafeltennis is, soms zitten er een aantal flinke smashes tussen.

 

Het is dus maar net hoe je op zoek gaat naar de uitlaatklep.

Voor de één is het een actieve sport, voor de ander vissen en weer een ander skyped zich het apelaserus. Maar zorg in ieder geval dat je voorjezelf een stuk verplichte ontspanning inbouwd.

 

Succes sotoocom

Link naar reactie
  • 0

Zo dat had ik niet gedacht! :o.

 

Ik denk die zeggen allemaal 'stop er maar zo snel mogelijk mee dan'.

 

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met deze problemen.

 

 

Het klopt ook echt dat ik niet direct met iemand de zaken kan bespreken. En een sport is ook geen slecht idee.

 

Ik neem jullie advies ter harte. Ik poste het berichtje ook op een moment van grote frustratie. Ben namelijk niet van plan om alles zomaar op te geven.

 

tnx.

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

Stress wordt vaak veroorzaakt doordat je iets doet waar je (nog) niet goed in bent. Besteed de zaken die stress veroorzaken uit.

 

Ik ben iemand die juist energie krijgt van dingen doen waar ik (nog) niet goed in ben en juist motivatie verliest als ik alleen maar dingen doe waar ik goed in ben; ik moet het gevoel houden dat ik iets nieuws leer.

Af en toe vliegen er wat bijlages, brochures en gebruiksaanwijzingen door 't kantoor maar dat was vroeger ook al zo met mijn aardrijkskunde boeken ;) (en ik weet toch nog steeds alles over horsten en slenken)

 

De eerste keer dat me dat door-of-af-gevoel overviel dacht ik dat ik het te druk had en ben het toen rustiger aan gaan doen, en toen waren de rapen helemáál gaar: ik had juist behoefte aan nieuwe uitdagingen, maar had het verkeerd geïnterpreteerd (en denk dat wel meer ondernemers die denkfout maken!). Je denkt al snel dat je juist plenty uitdaging hebt door de veelheid van taken die je moet verrichten als éénpitter. Valkuil daarbij is wel dat je zelf je uitdagingen kiest; een ander zal je eerder op je blinde vlekken willen uitdagen. Want...je hebt toch geen baas die je zegt wat je wel en wat je niet moet doen en dan is de verleiding toch te groot om het dan maar niet te doen en voor jezelf te valideren waarom je bepaalde dingen laat sloffen of ontwijkt.

Maar een 'opgave' is niet hetzelfde als een 'uitdaging'.

 

Ondernemers hebben bovendien vaak een web van collega's (mede-ondernemers) om zich heen verzameld waarin je steun zoekt bij elkaar, inspiratie, input, kennis, vriendschap, loyaliteit, vangnet. Maar: vaak valideren ondernemers elkaar óók weer in hun ontwijkende gedrag, of strategieën om met kwetsbaarheden om te gaan, omdat we het zo goed van elkaar begrijpen en bovendien ontbreekt er vaak een impliciete of expliciete context of "opdracht" om elkaar een schop onder 't ondernemersachterwerk te geven. Als je een coach inhuurt dan kan je daar op wachten; in informele steun-netwerken gebeurt dat niet zo snel, en dus kan je veel langer niet-functioneel gedrag vertonen en in patronen terechtkomen die je in een ontmoedigde mindset laten belanden.

 

Wat ik ook denk is dat zulke demotivatie-momenten bij ondernemers veel meer opvallen. In een functie kan je gewoon door je off-days (en soms off-weeks) heensukkelen; voordat zoiets in de gaten loopt ben je wel weer even verder en kan het vanzelf bijgetrokken zijn.

Daar komt bij: het LIJKT de droom van de ondernemer, een half jaar klussen die voor je klaarliggen maar dat geeft ook een grote druk (stress), die best wel eens de oorzaak kunnen zijn voor demotivatie.

 

Ik merk bij mezelf vaak ook de dubbelheid van "Yes, een mooie opdracht!" en "Oh, nu moet ik leveren!". Ik kan dat managen (gelukkig) en ik ken meer mensen die van veel opdrachten juist uitstelgedrag gaan vertonen, zich onder druk voelen staan, ineens weer liever ergens werknemer zouden willen zijn omdat de verantwoordelijkheid zo groot is, enzovoorts.

 

We zijn maar gewoon mensen, toch?

 

Nadere bestudering van je 'coping mechanismes' (oftewel: hoe ga jij om met stress) zijn misschien in dit stadium belangrijk. Die kun je namelijk veranderen, aanpassen en verbeteren, zodat je werk weer leuk wordt-- er vanuit gaande dat je werk inhoudelijk nog altijd bij je past, en dat je motivatie verdween hoe groter de stress werd.

Soms helpt het al om je kantoor uit te mesten, oude papieren weg te gooien en een sopdoekje over je bureau te halen.

Heb je de neiging 'open eindjes' over te laten en alles uit je hoofd te doen? Maak een nieuwe gewoonte waardoor je alles in een vertrouwd systeem invoert en je je 'werkgeheugen' niet gebruikt om álles te onthouden maar om in het hier en nu mee na te denken (krijg je veel energie van!).

Ren je teveel van hot naar her? Of zit je juist teveel vastgeroest achter je bureau? Maak je geen onderscheid tussen mensen waar je energie van krijgt en mensen die energie vreten? Heb je weinig plezier, onderhoud je je vriendschappen (die geven rust, zelfs als je niet de hele dag met iedereen contact hebt; een sociaal vangnet is een belangrijke voorwaarde om minder stress te voelen!), eet je wel gezond...

 

Kortom; je kan je leven op alle fronten doorlichten en kijken waar je wat aan kunt doen om de boel weer vlot te trekken, danwel te constateren dat je iets aan het doen bent dat z'n houdbaarheidsdatum overschreden heeft...

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is k*t. Maar als ik dat hard roep, krijg ik al die ondernemers over me heen en die overheidsdienaren al helemaal. Ondernemen moet leuk zijn! Ondernemen is echter helemaal niet leuk. Het isafzien, eenzaam en aan het begin nog armoe ook.

 

Toch geeft ondernemen en gevoel van voldoening. Het geeft een kick. Je preseteerd iets dat een ander niet niet lukt, kortom het heeft iets weg van bergbeklimmen. Is bergbeklimmen leuk? Volgens mij helemaal niet. Het is koud, vermoeiend, oncomfortabel en gevaarlijk. En wat is de beloning? Een mooi uitzicht? Nee, het is de kick van de prestatie (of iets anders, dat kan per beklimmer verschillen).

 

Anyway, de kans dat je vast lopt in het process is niet ondenkbeeldig. Helemaal als je alleen aan de slag bent. Je raakt de weg kwijt, of het doel raakt uit zicht. Allemaal heel normaal, maar je moet er wel iets aan doen. Samenwerken, een buddy met een eigen bedrijf, een coach, een collega, een klant een concurrent, maakt niet uit. Ff sparen met iemand die jouw situatie begrijpt helpt je zo je dalletje door.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Oh, ik herken dit wel hoor van de topic-starter.

Ik ga straks mijn derde jaar in als ondernemer en tja... het bevalt me nog steeds prima. Ik verdien genoeg om een gezin van te kunnen onderhouden alleen is het bij mij altijd OF hollen OF stilstaan, ook al liggen er nieuwe opdrachten in het verschiet. Juist van het stilstaan (een dagje niks-nutten, proberen te ontspannen) word ik erg onrustig... terwijl het een dag erna weer een gekkenhuis kan zijn.

Mijn werk is goed, mijn klanten tevreden, de enige onrustige momenten zijn de hele fiscale shit, dat gaat naar een accountant dus dat zou me ook meer 'rust' moeten geven.

Stress ken ik op momenten dat mijn klanten alles tegelijk willen, ik gek word van de telefoon, de kat ziek is, het paard kreupel, de auto niet wil, de computer het opgeeft, de bank niet meewerkt... dat kan ik echt niet handelen.

Zou er dan toch een stukje control-freak in mij schuilen? :P

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk heel ironisch: veel ondernemers verkiezen het keurslijf van loondienst voor de vrijheid van het ondernemerschap, maar ontdekken dat die vrijheid soms ondragelijk is.

 

Ilja, wat mij deed overstappen op het "ondernemen" was juist het uitgesleten bob-slee spoor van een vast dienstverband. Iedere dag naar hetzelfde kantoor, hetzelfde ge-ouwe-neel in dezelfde vergaderingen, de postjongen die stipt om 10.00 uur langskomt, in dezelfde file iedere dag waar je ook nog eens je mede weggebruikers gaat herkennen... steeds weer opnieuw en dat tot je 65ste...?

En nu... ondernemen is dubbel zo hard werken, maar zoveel meer tevreden!

Link naar reactie
  • 0

Mag ik me hier nog even uitleven dan ;D?

 

Soms denk je gewoon even, waar doe ik het toch voor? Mede veroorzaakt door de punten die jullie hier ook noemen zoals het probleem dat ik alleen werk en wel mensen heb waar ik mee kan praten over het werk, maar niet over de technische aspecten.

 

Het is wel meer dan een dipje en daarom moet er ook wat gebeuren. Misschien een closere samenwerking aangaan met andere ondernemers en een sport of iets dergelijks om je gedachte te kunnen verzetten.

 

Nogmaals bedankt voor jullie reacties allemaal, doet me goed 8)

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

Ik herken het gevoel wel.

Mijn oplossing was om met een aantal andere ondernemers in een pand te gaan zitten in Amsterdam. Daar delen wij een aantal faciliteiten waaronder de lunchtafel. En met name de lunchtafel is cruciaal: als ik er ben (meestal 2 keer per week) en wij lunchen met een man of 8-10 en met die diverse bedrijven dan krijg je weer inspiratie.

En zomers natuurlijk het dakterras. Biertrje om vijf uur en ouwehoeren.

Ik geloof erg in zo'n soort incubator.

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

ik had er ook 'n tijdje last van hoor. het hielp te bedenken wat nu vanzelfsprekend is en waar je van geniet, maar wat je niet heb als je voor een baas werkt. dus werken wanneer het jou uitkomt, geen reistijd, vrijheid, geen winst delen, etc.

misschien kan je ook eens kijken naar een time management cursus, zoiets wil ik ook gaan volgen. want het is wel nog altijd chaos helaas hier, alsof je overal achteraan rent, en dat is ook niet leuk.

Link naar reactie
  • 0

;D haha... leuk al die reacties. Tja, ook voor veel mensen herkenbaar.

 

Wat ook helpt;

 

- af en toe joggen of yogaen... klinkt sullig maar het is echt een wonder hoeveel je dan kan hebben

- soms het werk laten voor wat het is en even met een vriend gaan lunchen

- lekker in bad en een vrije dag nemen

 

Als alles niet helpt, kan je ook bij een werkcoach langsgaan. dat helpt echt, vooral als je tegen een burn out zit..

 

enne... vooral hier veel klagen, doe ik ook regelmatig..hihi..

 

misschien tot morgen in Amsterdam!

Link naar reactie
  • 0

klopt, zodra ik in een warme bad stap denk ik 'ach wat kan mij het ook schelen'. ;D en na een vrije weekend heb ik vaak weer heel veel zin aan de slag te gaan...

maar ik vraag me wel af wat echt de reden is waarom het soms zo voelt....

wat annedien zegt klinkt ook wel logisch... ikzelf heb meestal de neiging te doen wat het snelst / meest geld oplevert, waardoor allerlei leuke taken er steeds bij inschiet. misschien dat het dan daardoor niet meer motiveert...ik probeer al 'n tijdje volgens vaste planning te werken, zodat er niets bij inschiet, maar ja om de een of andere reden lukt dat maar niet...

Link naar reactie
  • 0

Je bent naast ondernemer, waarin je je zaken managed, ook een manager van jezelf. Je loopt tegen grenzen aan, loopt soms te snel en dan weer te langzaam, piekert teveel over stomme dingen, kropt teveel op etc etc. In de vorige berichten kwamen al superveel goede tips naar voren.

 

Wat misschien kan helpen is dat je accepteert dat je soms even niet meer wil of kan. Neem een snel slaapje (10 min) als je boven je werk in slaap valt, ga even een rondje doen als je tegen je grenzen aanloopt, rem jezelf af als je te snel gaat en wees er vooral content mee dat sommige dingen gewoon niet kunnen gaan zoals ze moeten gaan. Heb vrede met mindere tijden omdat die er gewoon bij horen. Zo krijg je geen 'ruzie' met jezelf, forceer je je lichaam en geest zo min mogelijk en zal je uiteindelijk vrolijker, vriendelijker en beter tegenover de zaken staan. Beloon jezelf ook regelmatig!

 

Niet gezegd dat deze statements (met een vrij hoog Jomanda gehalte) ook echt in de praktijk werken. Ik heb gelukkig een stevig bureau, maar soms dan sta ik hier de bende ook bij elkaar te vloeken en te stampen. De uitlaatklep van de thuiswerker, gelukkig is er dan niemand om je raar aan te kijken ;D

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Ondernemer, het lijkt allemaal zo mooi, maar niets is minder waar.

Hoe geef je dit een nieuwe impuls of moet je dan maar gewoon stoppen?

 

Wel waar, dwz het is wel mooi. En je moet niet stoppen. Als het makkelijk zou zijn dan zou iedereen ondernemer zijn. Het starten is een heel grote stap, die heb je vast genomen. De eerste tijd gaat het geweldig, dan krijg je wat kleine tegenslagen, kom je overheen, dan krijg je een knots van een tegenslag, en ben je even platgeslagen. Maar sta weer op, ga door, er is licht aan het eind van de tunnel. Dat blijkt na verloop van tijd de koplamp van een aanstormende trein te zijn, je springt nog net opzij, drukt je tegen de tunnelwand, en gaat verder. Opnieuw licht.

 

Er zit soms wel een gaatje tussen de naieve energie van de startende ondernemer en de energie die je krijgt uit behaalde resultaten. Ook die fase hebben we bijna allemaal. Start je een tweede onderneming, dan ga je opnieuw door die fasen. Wilskracht en een bijna onrealistisch geloof in je eigen kunnen slepen je erdoor heen. Maar je leert er van, iedere dip maakt je sterker zodat je diepere dips kunt doorstaan. In zo'n dip moet je niet ongelukkig worden (been there, done that) maar de laatste motivatie en energie tot uit je kleine tenen persen en doorgaan.

 

Het feit dat je ondernemer bent maakt je tien keer stressbestendiger maar op een of andere manier schijnt moeder natuur dat dan ook altijd te willen uittesten.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers paradox:

 

Je kan niet vrij zijn.. :o

 

 

 

Dat lijkt me een existentiële paradox die niet alleen aan ondernemers voorbehouden is.

 

Ik herinner me nog wel heel specifiek het moment dat ik echt besefte dat ik niet alleen "eigen baas" was maar ook "eigen ondergeschikte".

Verwachtingen, behoeftes, noodzaak, overleven... allemaal factoren die de vrijheid danig beknotten. En zelfs als het even zou kunnen (vrij zijn) vergéten we het domweg, omdat we zo gewend zijn aan het stramien en de veiligheid van wat we hebben gebouwd.

Ik moet ook vaak denken aan de oprichter van een groot multimediabedrijf dat voor alle grote omroepen werkt. Hij zei iets met de strekking van: "Ik werk zo hard omdat ik zo lui ben.". Je wil je vrijheid kopen en onafhankelijk zijn en de beste manier om iets te doen bedenken en neerzetten, en ondertussen...

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is een sport, steeds weer de uitdaging zoeken. En net als bij sport ben je af en toe "uitgeblust", zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt om motivatie te krijgen die je nodig hebt. En zorg ervoor dat je door creatief te zijn minder "uitgebluste" momenten krijgt. Analyseer waardoor je af en toe de handdoek in de ring wilt gooien, dan komt de oorzaak ook naar boven, dat kun je veranderen. Voor mensen die creativiteirt missen, lees Jump start your Brain van Doug Hall eens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.