Gewoon rustig doormailen/bellen/faxen en zeggen zoals het is. Als je een computer aankoopt en deze valt 1x per dag uit, dan geef je het toch ook gewoon duidelijk aan bij de verkoper?
Maar ik lees ook
Zodat het bedrijf er duidelijk verveeld mee zit, en dit zo snel mogelijk wenst op te lossen.
Ofwel de klant (voor de klant is dit de beste oplossing), ofwel het bedrijf moet een datum opgeven dat ruim vóór de echte deadline zit. Als jij het project in april online wenst te hebben, dan geef je maar februari op als deadline. Vooral als het om veel programmeren draait kan dit uitlopen, omdat een aanpassing voor functie X, een probleem kan geven voor Y.
Bij webdesign algemeen wordt er in stukjes betaald. In het begin is het zoeken naar de juiste layout en worden de wensen nader bekeken en in plan gezet. Bij tevredenheid zullen de werken gestart worden hetzij met of zonder voorschot, dit afhankelijk van de grootte van het project. Door gedurende de werken alvast te betalen heeft men ook het recht om dit over te hevelen naar een andere designer indien gewenst.
De designer zal zijn best doen om je bij zich te houden, omdat de eventuele onderhoud (normaal bij complexe projecten) ook geld oplevert.
Wat je ook kan doen is je eigen wensen van betaling opgeven, en bij akkoord van de tegenpartij kan dit in een overeenkomst gegoten worden. Bij complexe opdrachten is een overeenkomst normaal, omdat de verantwoordelijkheid en garantie achteraf van belang is.