Beetje afhankelijk van of het alleen organisatorische problemen zijn of ook financiële druk.. maar meestal is het voor mij. Hetzelfde als wat de loodgieter doet bij lekkage.. de hoofdkraan dichtdraaien en dan gaan repareren.
Het begint met:
- Niemand mag meer iets bestellen zonder toestemming van de financieel of algemeen directeur
- Alle uitgaande betalingen beoordeel je zelf, zeker de eerste maand langer indien nodig.
- kijk dagelijks naar de bankstanden kost je elke ochtend 5 minuten. Maar het is je hartslagmeter.
Daarna
- Inventarisatie van achterstanden of stand van zaken in boeken inkoopfacturen, het aantal aanmaningen is goede indicatie van omvang achterstand.
- Inventarisatie van openstaande verkooporders zonder verkoop factuur. Ouderdomsanalyse openstaande posten. Direct actie nemen op de top 10-20 oude openstaande posten.
- Cashflowplanning gaan maken, begin met 2 weken vooruitkijken, bouw z.s.m. uit naar 6 tot 13 weken.
gebruik openstaande posten lijsten met ouderdomsanalyse als uitgangspunt en neem schattingen op voor achterstanden . Plan conservatief, inkomsten laat plannen, uitgaven vroeg. Dan zie je snel waar de pijn zit en kun je daarna gaan schuiven zodat er geen gaten meer zijn.
Zo snel mogelijk (binnen 2 of 3 weken gecombineerd met de eerstvolgende maandafsluiting) een "nulmeting" rapportage voor de investeerders maken. Cijfers rapporteren op basis van wat er is met resultatenrekening, balans summiere analyse van de resultaten en inschatting (financiële) risico's door achterstanden en een inschatting maken van hoe lang het duurt om de cijfers volledig betrouwbaar te hebben. Laat de zwakke plekken zien en bagatelliseer het niet en heb niet de illusie dat je in 3 weken alles oplost 2 a 3 maanden is ook acceptabel met een duidelijk tijdpad en acties met korte duidelijke rapportages met the cold hard facts en weinig salespitch, dat word al snel ervaren als smoezen of mooie praatjes.
Altijd op afgesproken deadlines rapporteren al moet de nacht doorwerken maar accepteer geen deadlines die je niet kan halen ook al zet de investeerder nog zoveel druk. De neiging is vaak om snel te gaan rapporteren omdat het vroeger altijd laat was. Betrouwbaar rapporteren is veel belangrijker.
Geef als het kan tussen 2 rapportages even een korte update van de grootste issues (vooral als ze opgelost zijn) 1 of 2 mailtjes over opgeloste problemen geeft meer vertrouwen dan een lijstje van 4 successen in de maandrapportage.
Daarna begint pas echt het verbeteren van processen. Begin met de basis, verkoopfacturatie gaat voor alles, aanmanen van klanten is punt 2. Daarna komt de inkoopfacturatie en communicatie met leveranciers die moet duidelijk zijn, betalingen laat beloven maar wel voor de deadline betalen.
De arbeidscontracten op zo kort mogelijke termijn alsnog opstellen op basis van gemaakte afspraken, niet proberen te standaardiseren, zo dicht mogelijk bij de gemaakte afspraken blijven zorgt dat de meeste medewerkers alsnog tekenen. De meeste contracten zullen tijdelijk dienstverband zijn dus standaardiseren kan ook bij de verlenging.
Afijn dat is een beetje een weergave van een strijdplan, hier en daar kort door de bocht en vast onvolledig maar de kernpunten zitten er wel in. Mijn uitgangspunt is wel een vrij operationele rol, handson
Een aantal geweldige tips! Mijn dank is groot.