Beste Arjan,
Ook als je geen klachten krijgt dat je telefonisch niet bereikbaar bent, wil dat niet automatisch zeggen dat deze klachten er niet zijn. Er zijn immers veel mensen die niet de moeite nemen om te klagen maar door shoppen.
Persoonlijk vind ik het een must naar je klanten toe om bereikbaar te zijn, voicemails ed zijn voor mij echt geen optie.
Echter e.e.a. hangt toch natuurlijk van de formule die je kiest om je bedrijf te voeren.
Wanneer je wel bereikbaar wenst te zijn, kun je er imho beter voor kiezen om de hele dag bereikbaar te zijn en niet op een bepaald tijdstip. Dat is dan meer servicegericht naar de klanten toe.
Iemand aannemen voor welke reden dan ook, kost je een salaris. Wanneer je hier nog niet aan toe bent is het uitbesteden van je inkomende gesprekken een prima alternatief. Je zou je eens kunnen laten informeren door deze HL-ler
Een telefoondienst kan een prima oplossing voor je zijn. Ik heb hier zoals Frans ervaring mee en het inhoudelijk beantwoorden van vragen is zeker niet noodzakelijk om vertrouwen te hebben van de beller.
Je bent namelijk bereikbaar en de beller weet nu dat er nog contact met hem/haar wordt opgenomen en zijn/haar vraag wordt beantwoord.
Zoals John terecht zegt kun je gewoon eens een aantal testen doen en dan komt wel uit welke methode een meerwaarde voor je bedrijf is.
Succes, Zlatan