Als je kijkt naar return on investment dan praat je over SEO als beste middel. Echter heeft SEO ook zo zijn nadelen. Als je website compleet afhankelijk wordt van SEO heb je wel het gevaar dat als Google zijn algoritmes veranderd en je zakt in de Google ranking dat dit betekend dat je minder traffic zult generenen en dus minder conversies. Daarnaast moet je rekening houden met het F-model waarop mensen een website scannen. Dit is onderzocht doormiddel van eyetracking. Slechts de eerste 5 tot 10 zoekresultaten worden meestal bekeken. Bij SEA is het ook handig om dit F-model in de gaten te houden dan kun je het beste zorgen dat je bovenaan staat met jouw advertentie inplaats van aan de rechterkant.
In feite zou ik altijd een mix van middelen gebruiken. Een kern van middelen voor een kleine onderneming met een beperkt budget zou wat mij betreft bestaan uit
- SEO
- E-mailmarketing (situation based en video emails kunnen meer succes hebben als een standaard email)
- Social media
- website optimalisatie/marketing
en niet te vergeten het opbouwen van een kwalitatief goede database.
Dit kan eventueel worden aangevuld met, viral marketing, mobile marketing, andere webvertising. video advertising etc. etc. etc.