Ga naar inhoud

Marki3

Senior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Bedankt. Van de herinvesteringsregeling had ik nog nooit gehoord... Weer wat geleerd dus! Ik ben niet van plan om een andere auto aan te schaffen. Alleen in privé, maar daar heb ik in dit geval dus niets aan. Op de bestelwagen die ik heb zit nog wel een financial lease op. Als ik het geld wat ik krijg daarin zou steken, geldt dat dan ook als herinvestering?
  2. Goedendag, Ik reed als zzp'er een zakelijke auto in de bijtelling. Een personenwagen. Daarnaast heb ik nog een bestelauto op grijs kenteken. Alleen zakelijk. De bestelwagen heb ik noodgedwongen maar uit de 'uitsluitend zakelijk gebruik' situatie gehaald, omdat ik toch vervoer zal moeten hebben. Nu zit ik met wat vragen omtrent de afwikkeling van dit alles. Het wrak wordt aan de hoogste bieder verkocht. Die stuur ik dan een factuur. De rest wordt vergoed door de verzekering. De auto was allrisk verzekerd. Nu had ik die auto sinds begin 2022 en is hij boekhoudkundig dus ongeveer afgeschreven denk ik. Had hem destijds voor rond de 27k gekocht. De dagwaarde is echter nog rond de 22k nu. Auto's zijn alleen maar in prijs gestegen. In dit geval is dat volgens mij niet zo gunstig. Waarschijnlijk is er boekhoudkundig teveel afgeschreven. Hoe werkt dat dan in zo'n geval? Heeft dat nog gevolgen voor de jaren waarin die afschrijvingen zijn gedaan, of alleen voor belastingjaar 2026? Ik ga er vanuit dat het bedrag wat ik er nog voor krijg opgeteld wordt bij mijn omzet, en dat er over het geheel belasting betaald wordt? Ben zelf van plan om het geld wat ik er nog voor krijg op een aparte rekening te parkeren om de gevolgen op te vangen, maar misschien kan ik ook een gedeelte, of het hele bedrag opzij zetten in 1 of andere pensioenregeling ofzo? Zodat ik de winst over dit jaar verlaag zeg maar? Iemand suggesties over wat slim is om te doen in dit geval? Alvast bedankt voor de reacties.
  3. Bedankt! Is het niet zo dat je dan voor heel het jaar bijtelling betaalt voor de bestelwagen als je de uzg beëindigd, maar pas vanaf het moment van beëindiging?
  4. Door omstandigheden ben ik genoodzaakt om mijn bestelauto op zeer korte termijn ook prive te gaan gebruiken. Deed dat tot op heden nooit want vanaf dat ik hem heb gebruik ik hem uitsluitend zakelijk. De uzg kan ik gelijk online stopzetten. Kan ik hem dan gewoon prive gaan gebruiken vanaf het moment dat de uzg eraf is? Reed nog een auto zakelijk, maar die zat in de bijtelling en is vandaag total loss gereden en daar komt geen andere zakelijke meer voor in de plaats. Daar stopt de bijtelling dus van. De bestelauto is nog minder waard ook qua nieuwwaarde, dus dat is letterlijk een geluk bij een ongeluk.
  5. Het maakt ook nogal wat uit of het om een zakelijke auto met grijs kenteken gaat of om een personenwagen. Als je een personenwagen van 30k hebt of een grijs kenteken auto van 18k ex btw en bpm, betaal je voor die bestelauto véél meer bijtelling dan voor die personenwagen. Omdat je over de bpm en btw ook bijtelling betaalt. Wat ik overigens wel vreemd vind (rij zelf een personenauto zakelijk) is dat je over het totaalbedrag van de auto (zeg 30k) bijtelling betaald, dus ook over de btw die je terug ontvangen hebt, en dat je ook nog eens apart bijtelling over de btw betaalt. 2,7% ofzo. Eigenlijk betaal je dus 2x bijtelling over de btw... Heeft ook weer te maken met de btw van brandstof en onderhoud die je aftrekt volgens mij. Hoe meer ik me erin ga verdiepen hoe minder ik ervan begrijp geloof ik... Ieder zijn vak zullen we maar zeggen. Boekhouden is niet mij ding geloof ik...
  6. Hoi mensen, Ik zit met een vraag over het volgende: In 1999 heb ik via mijn toenmalige werkgever deelgenomen aan een bedrijfsspaarregeling. Dit ging toen naar Aegon in een lijfrentepolis. Een polis die later onder de zgn. 'woekerpolissen' bleek te vallen. Naast het standaard bedrag wat je mocht sparen voor de bedrijfsspaarregeling betaalde ik nog extra bij kan ik me nog herinneren. Dat mocht toen en uiteraard was dat volgens de adviseur beter. Eind 2005 ben ik uit dienst gegaan bij werkgever en heb ik de polis premievrij gemaakt. Dit was nog een heel gedoe, want Aegon wilde natuurlijk graag blijven cashen. Het bedrag ging volgens mij van je bruto loon af en daar betaalde je geen belasting over. Ik heb al die jaren echter geen aangifte inkomstenbelasting gedaan, want ik was in loondienst, had geen koophuis of whatever. Loonbelasting hield mijn werkgever gewoon in. In 2007 ben ik pas weer aangifte inkomstenbelasting gaan doen, omdat ik toen voor mezelf begonnen ben als freelancer. De lijfrentepolis staat nog steeds bevroren bij Aegon. Een wereldbedrag is het niet, 7700,00 euro om precies te zijn. Begin dit jaar heb ik uit nieuwsgierigheid is gekeken wat er van die 7700,00 over zou blijven als ik hem af koop. Dat zou 2250,00 zijn. Er gaan allerlei bedragen af. 20% revisierente en 52% inkomstenbelasting. De inkomstenbelasting houdt de verzekeraar in. Het teveel ingehouden bedrag krijg je terug via de aangifte inkomstenbelasting als je daar recht op blijkt te hebben. Nu vraag ik me af of het gunstig zou kunnen zijn om de polis af te kopen in een slecht jaar, waarin ik weinig omzet gehad heb? Als je bijvoorbeeld een jaar hebt met 30.000,00 omzet en 14.000,00 kosten en ik laat dan die 7700,00 minus revisierente uitkeren dan kan het misschien zo zijn dat je helemaal geen inkomstenbelasting erover betaald toch? Of zie ik dat verkeerd? Hoor dit graag van experts die hier vast wel te vinden zijn. Overigens is die 7700,00 nog minder dan het bedrag wat ik zelf ingelegd heb. De rest is in rook opgegaan, dankzij Aegon. Wil verder ook niets meer met deze oplichters te maken hebben.
  7. Bedankt voor de informatie mensen!
  8. Goedenavond, Ik zit met de volgende vraag: Vorige maand heb ik de voorlopige aanslag inkomstenbelasting gekregen en in 1x betaald ipv in termijnen. Nu, het eerste kwartaal heb ik meer inzicht in de inkomsten van dit jaar. Die liggen een stuk lager dan in 2017, waarop de voorlopige aanslag 2019 gebaseerd is. Nu is het zo dat je de va ib in 1x of in (11) termijnen kan betalen. Ik heb in het verleden de aanslag, toen ik hem in termijnen betaalde weleens aangepast ergens in september. Dit heeft mijn accountant toen gedaan, omdat toen duidelijk werd dat ik teveel ging betalen. Hoe zit het nu als je erachter komt dat de voorlopige aanslag te hoog is, maar je het bedrag al hebt voldaan? Kun je dat dan terug laten storten of wat? Vorig jaar had ik veel meer omzet dan in 2017, dus toen was hij te laag waarschijnlijk, dus bijbetalen. Daar kan ik misschien het geld voor gebruiken wat ik nu teveel betaald heb. Maar dan moet het wel mogelijk zijn om dit terug te krijgen. En mocht het mogelijk zijn om dat (gedeeltelijk) terug te krijgen, krijg je dat dan in 1x terug, of in termijnen? Je hebt per slot van rekening ook in 1x betaald...
  9. Ah dat zou kunnen inderdaad. Kunnen ze dat later doen ofzo? Heb daar zelf niets van gehoord of gezien. Nouja, ben toch van plan om hem nog 2 jaar te rijden,
  10. Ja, het is 100% zeker fl. Bedrijfskrediet heb ik niet. Er zit idd pandrecht op, maar ik heb wel alle bescheiden van de auto zelf. Zou hem dus zo kunnen verkopen. Lijkt mij ook geen probleem want de dagwaarde is ongeveer 3 maal zoveel als het openstaande fl bedrag, dus zou die fl dan gewoon in 1x terug kunnen betalen in geval van verkoop. Toch vind ik het wel apart. Temeer dat het ook niet bij het bkr geregistreerd staat. Voor mij was die fl overigens de meest handige optie. Heb een auto van rond de 30k, de helf zelf betaald en de overige helft 36 maanden fl met een eindermijn van 2k. Dan betaal je een vrij laag maandbedrag en na 36 maanden ben je ervan af en kun je hem inruilen en gebruiken als aanbetaling voor een andere nieuwe. Zo blijf je toch ook aftrekposten houden. Als ik die niet heb betaal ik meer ib omdat ik verder relatief weinig kosten heb. Rij er wel privé mee ook dus heb wel bijtelling. Maar voor dat geld kun je privé geen nieuwe rijden.
  11. Ik kan bevestigen dat dit niet altijd zo is. Heb zelf een nieuwe auto gekocht met gedeeltelijk financial lease, maar heb gewoon de hele tenaamstellingscode in mijn bezit. Hij loopt bij de rabobank. Deze financial lease staat tevens niet geregistreerd bij het bkr. Ik heb daar zelf inzage in dus kan alles daar zien. Wat ik me wel afvraag hoe het zit als ik de auto in wil ruilen en er nog fl op zit. Kun je die dan over zetten op een andere auto of gaat dat niet? Zou ik anders eens na moeten vragen bij de rabo.
  12. Beste allemaal, Zelf ben ik inmiddels reeds 11 jaar werkzaam als zzp'er in de techniek. Nu wil het geval dat mijn vrouw in de zorg werkt en vorige maand ontslag heeft genomen. Ze werkt nu her en der en het is de bedoeling dat ze vanuit pgb's betaald wordt. Het lijkt er echter op dat het nogal lastig is om dit vanuit loondienst te doen en ze wordt min of meer gepusht om dit vanuit een zzp constructie te doen. In loondiens zou haar tarief rond de 20,00 bruto per uur liggen en op zzp basis rond de 35,00. Heb haar gevraagd om een lijst met vragen samen te stellen die de heeft en die kopieer ik hieronder: - De bedoeling: Ik bied thuisondersteuning bij momenteel 1 gezin, concreet 5 uur per week. Dit gaat, hopelijk, in de toekomst uitgebreid worden. En ik wil ook actief op zoek gaan naar nieuwe adressen. - Naast de thuisondersteuning werk ik als invalkracht begeleider via een uitzendbureau, Zorgwerk, en werk hier gemiddeld 1 à 2 diensten per week. - Om mijn uren van de ambulante begeleiding uitbetaald te krijgen, moet ik een KvK-nummer hebben. Doe ik dat niet, dan krijg ik minimaal €15,00 per uur minder uitbetaald. Dan krijg ik namelijk een klein contract bij een bemiddelingsbureau dat alles regelt rondom PGB’s en inzet van zorgverleners. - Ik begreep, dat er tegenwoordig veel begeleiders/verzorgenden zijn die naast een vaste baan als ZZP’er werkzaam zijn en dat het voor hen geen (financiële) nadelen oplevert. Klopt dit? Is het écht verstandig om dit te doen? - Als ik maar voor een klein aantal uur per week freelance, moet ik dan ook aan alle eisen van een fulltime ZZP’er voldoen? - Is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor mij dan ook verplicht? En zijn er nog meer verzekeringen noodzakelijk? - Ik begreep dat kilometers niet vergoed worden als ik niet aan de 1225 uur per jaar kom. Klopt dit? - Klopt het dat ik vrijgesteld ben van btw? (https://www.easyzzp.nl/nieuws/btw-in-de-zorg/) - Kan iemand mij hierover de juiste informatie geven? Ik zie dat ik als via een bemiddelingsbureau werk, wel btw moet afdragen. Kom ik in dan ook in aanmerking voor de KOR? En zo ja, hoe werkt dat? - Hoe zit het met modelovereenkomsten? Kortom: dé hamvraag: Gaat ZZP’en mij wel wat opleveren?
  13. Ok weer wat wijzer geworden dus! Dankje voor deze info!
  14. Ja dat bedoelde ik inderdaad ook! Thnx voor de correctie. Ik pas het even aan!
  15. Dus je kan als eenmanszaak gewoon 2 auto's zakelijk rijden? Ik zit namelijk ook met een dilemma. Heb nu een personenauto die ik zakelijk rijdt, en betaal bijtelling hierover want rij er ook privé mee. In sommige gevallen zou het echter handig zijn om er een grijs kenteken auto naast te hebben. Gewoon een goedkooop exemplaar wat ik uitsluitend zakelijk zou rijden. Dus zonder bijtelling. Weet dat wanneer hij 15 jaar of ouder is je 35% bijtelling over de waarde in het economische verkeer betaald indien je hem privé wil rijden, dus dat zou aantrekkelijk kunnen zijn. Maar als je een nieuwe, of vrij jonge zou kopen weer niet. Ik was altijd in de veronderstelling dat je als zzp'er maar 1 zakelijke auto mocht hebben.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.