Jump to content

Peter Jansma

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Dat houden we gelukkig secuur bij. Dank voor jullie input.
  2. Uitgangspunt is in ieder geval appelleren aan de professionaliteit, collegialiteit van de betreffende werknemer, hopelijk zijn formelere stappen gewoon niet nodig.
  3. Inderdaad, je kan je namelijk afvragen of bij normaal gebruik je niet pas na 2 jaar bugs tegenkomt. De vraag is dan of de website in de ogen van de klant niet correct functioneert of niet (meer) naar wens functioneert. Dat zijn vaak twee heel verschillende zaken maar dat blijkt toch moeilijk uit elkaar te houden.
  4. Dank voor jullie reacties wederom. De link naar de arbeidsrechter.nl is erg nuttig. Begrijp ik overigens correct uit deze informatie dat als in het arbeidscontract alleen functie en niet inhoud staan omschreven, een aanpassing van de functie inhoud, mits in redelijkheid en billijkheid, wel kan? http://www.arbeidsrechter.nl/overplaatsen-overplaatsing-vestiging-functie-uren
  5. Hallo allen, Dank voor jullie input. Ik reageer even per persoon: @ Jeroen : nee, dat besef ik me terdege. Maar de situatie is nijpend in de zin dat de andere collega's het niet ook nog erbij kunnen doen en de minder welwillende collega toch al niet het meeste werk op het bordje heeft liggen. Echter is het wel iets dat noodzakelijk is om binnen de gehele bedrijfsvoering het commerciële stuk goed te laten lopen. Ik zou liever niets hoeven moeten afdwingen, want zoals je terecht opmerkt, hoe goed gaat zo iemand dat stuk van de werkzaamheden uitvoeren als het met tegenzin gebeurt? @ Peter : Nee, wij vallen onder geen enkele CAO. Ik zal de arbeidscontracten er nog eens op nakijken, maar ik betwijfel of een dergelijke uitweiding of wijzigingsbeding erin is opgenomen. Zonder te veel in detail te gaan, maar het betreft een administratieve functie die in het afgelopen jaar al in onderlinge overeenstemming wat is uitgebreid naar commerciële ondersteuning (binnendienst). Alleen blijkt in de veranderende situatie hetgeen toen is overeengekomen, onvoldoende te zijn om het wegvallen van die junior op te vangen, vandaar dat ik die vraag bij de betreffende medewerker heb neergelegd. Er zijn verder geen medische beperkingen waarom die medewerker het niet zou willen doen. @ Mikky : maar als ik je goed begrijp, kan je dus niet eenzijdig functies aanpassen, of je moet die functie in die vorm laten komen te vervallen? Dat lijkt me nl. ook wel heel drastisch. Dank voor jullie input!
  6. Omdat mijn onderneming dit jaar met tegenvallende cijfers geconfronteerd wordt, kunnen we een functie die voorheen door een junior werd vervuld, niet opnieuw door een ander laten invullen. Een gedeelte van die werkzaamheden horende bij die functie zijn inmiddels zonder morren door andere collega's opgepakt, alleen is er een deel dat we bij een andere collega in een administratieve functie willen neerleggen, de werkzaamheden liggen redelijk in het verlengde van wat de collega nu al doet zijnde telefonisch contact met klanten, alleen ziet die collega het in het geheel niet zitten. Het is niet dat die collega er niet de tijd voor zou hebben, dat heeft de collega namelijk wel. Het is dus puur beargumenteerd op basis van 'ik vind het niet leuk om te doen'. In betere tijden hadden wij als bedrijf nog de luxe om in zo'n geval het toch door een ander te laten oppakken, maar op dit moment zijn het werkzaamheden die moeten gebeuren, waar alleen bij die collega er nog de ruimte voor is (en het in het verlengde ligt van wat de collega nu doet). Mijn vraag is nu, in hoeverre kan je iemand dwingen tot een uitbreiding van hun contractueel omschreven functie en takenpakket? Kan ik 'zomaar' een functie uitbreiden omwille van het bedrijf en de collega aanspreken als die het weigert op een professionele manier uit te voeren?
  7. Aangezien je tegenwoordig verschillende stockfoto's relatief goedkoop (http://www.istockphoto.com/ - ook van Getty overigens) of gratis (http://www.freeimages.com/ - ook van Getty ;-) ) kunt verkrijgen, is het mijns inziens het risico niet waard. Iets vinden via Google images is in ieder geval niet per definitie rechtenvrij.
  8. Allen, dank wederom voor jullie reactie! @Norbert: dat is een terechte opmerking, maar het lost uiteindelijk alleen het probleem op wat langere termijn (dank voor de opleiding en toedeloe) op, niet de korte termijn investering in capaciteit die je kwijt bent met het opleiden van een talent. Het blijft zeker een optie voor ons, maar uiteindelijk moeten we natuurlijk zelf de afweging maken of we die investering willen en kunnen maken. @ Groeneg: tja,ik weet niet of het een kwestie van blokkerende gedachten, Calimero gedrag of realisme is. Feit is wel dat zowel wij almede een aantal relaties niet de meest positieve ervaringen met recuiters/detacheerders hebben gehad. Wat natuurlijk niet betekent dat er geen goede zijn. Maar in ons netwerk hebben we in ieder geval geen bedrijven die referenties hadden op basis van goede ervaringen. Wil niet zeggen dat die er niet zijn, maar wel dat deze optie momenteel niet onze voorkeur heeft. We gaan overigens juist uit van onze kracht en de toegevoegde waarde die het werken voor ons bedrijf heeft voor iemands karma ;-) Maar zonder gekheid, juist omdat we niet 'met de grote jongens mee willen (en ook kunnen hoor, daar schaam ik me niet voor) doen' qua salaris en secundaire voorwaarden, moeten we juist ons richten op hetgeen wat het zo leuk en uniek maakt om voor onze club te werken. @ Marcel Hoewel we dit overigens wel vermelden in onze communicatie, wordt dat gewoon onvoldoende opgepikt. Ongetwijfeld een lacune onzer zijde hoor, daar twijfel ik niet aan. En misschien vissen we zomaar op de verkeerde plek ;-) Het feit dat we het onderkennen, is ook een reden dat ik hier met jullie allen daarover van gedachten kom wisselen :-). Helemaal eens dat het plaatsen van een vacature op een jobsite een nogal luie methode is, ik denk zeker dat vanuit het overbrengen van het unieke van ons bedrijf en nog zeker zo effectief zou zijn om zelf een aantal interessante relevante profielen te benaderen.
  9. Dank beiden voor jullie reacties: @Norbert: ja, zelf opleiden is een optie die we overwegen, maar het nadeel van een kleine organisatie is dat er eigenlijk niet de capaciteit is om daar iemand voor vrij te maken. Los daarvan, zou het niet de eerste keer zijn dat na een interne opleiding die collega je dankt voor de moeite en overstapt naar een beter betalend bedrijf. Waar vind je die Wajongers of minder-validen dan? Want ondanks dat onze vacature op sites als werk.nl of de nationale vacaturebank staat, krijgen we ook van die groep geen reactie. Het is in ieder geval zeker een optie voor ons hoor, want qua motivatie betalen zij het vertrouwen dat ze krijgen dubbel en dwars terug. @ Ido Het ding is dat wij (dat vinden wij in ieder geval ;-) ) aan erg leuke, uitdagende software werken waar je een fundamentele bijdrage kunt leveren aan de scholing en toekomst van een grote groep mensen. En je doet dat in een leuk klein team, dus je eigen input als programmeur is evident. Toch gaat daarvan blijkbaar maar weinig aantrekkingskracht uit, gezien het aantal reacties erop.
  10. Hallo, Ons bedrijf ontwikkelt innovatieve software voor een erg leuke, maar wellicht minder 'sexy' branche. Die software wordt geprogrammeerd in PHP, dus zijn we altijd op zoek naar extra programmeurs. Maar, daar loopt het enigszins spaak. Zoals sommigen van u wellicht al zelf hebben ervaren, is het zoeken naar PHP programmeurs vergelijkbaar met het vissen van geheel Urk in de vijver van de burgemeester. Ze zijn erg gewild en zelfs met minimale ervaring al uitermate gewild. We zijn geen grote automatiseerder, dus kunnen en willen we ook niet qua salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden concurreren met de grote jongens. Op het uitzetten van vacatures via social media, diverse jobsites, zelf benaderen van 'CV's' komt dus maar erg weinig feedback. Een headhunter of detacheerder is een optie die door minder geslaagde ervaringen uit het verleden, op dit moment niet bespreekbaar is voor ons. Ook het outsourcen van ontwikkelcapaciteit naar een oost-Europees land (of Azië) brengt meer nadelen dan voordelen, is onze ervaring. Ik ben dus benieuwd hoe collega ondernemers dit oplossen, of er wellicht nog ideeën zijn waar wij niet aan hebben gedacht. Dank alvast voor uw input!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept