Jump to content

Andrenee

Junior
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Dank voor het snelle antwoord! En inderdaad, zo snel gaat die waardestijging (gelukkig) ook weer niet.
  2. Hallo, Al eerder heb ik vragen gesteld om een ingewikkelde situatie van een winkelpand dat onderdeel is van ons eigen huis. Destijds is het pand getaxeerd, en de winkel is daarin apart genoemd, zodat we het op de bedrijfsbalans konden zetten (want dat is verplicht). Als we nu opnieuw een taxatie zouden doen, dan is het pand naar alle waarschijnlijkheid flink meer waarde. Wat betekent dat voor de boekwaarde en de afschrijvingen?
  3. Dank voor je reactie! Het lijkt zo net of je weinig te kiezen hebt. Alleen de looptijd: in jouw voorbeeld 50 jaar. In de eerste jaren kun je als starter gebruik maken van willekeurig afschrijven, toch? Stel dat je in 50 jaar wil afschrijven van taxatiewaarde naar 50% van de WOZ-waarde en je wil de eerste drie jaar niet afschrijven (dus: willekeurige afschrijving op 0 zetten): moet je dan daarna in 27 jaar afschrijven, of in 30 jaar? Wat gebeurt er als je een tussentijds een nieuwe taxatie doet: kun je dan je afschrijvingsmethodiek "openbreken"?
  4. Sinds een paar jaar hebben wij een winkel in een zelfstandige ruimte aan ons woonhuis vast (niet aangebouwd aan, maar onderdeel van het huis). De waarde van het gehele pand groeit (virtueel) met de stijging van de huizenprijzen. Hoe moet ik hiermee omgaan op de balans, waar het bedrijfsgedeelte op staat? Liever zou ik (voorlopig) niet afschrijven, maar kan dat? In de eerste jaren kon je "als starter" willekeurig afschrijven, maar op een gegeven moment kan dat niet meer. En in hoeverre is een keus die je maakt, dan vast voor de lange termijn? Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie? Andrea
  5. Dank voor het antwoord, een hele geruststelling!
  6. Hallo, Voor het eerst hebben we een volledig jaar gedraaid met onze winkel. Klein gestart, maar gestage groei. Nu kijk ik terug op de OB-kwartalen en vraag ik me af of ik het wel correct heb opgegeven aan de belastingdienst. Q1: 49 euro af te dragen per saldo Q2: 127 euro terug te krijgen per saldo Q3: 209 euro teurg te krijgen per saldo Q4: 6 euro af te dragen per saldo Moet ik nou 49+6 euro afdragen en 209+127 euro terugkrijgen? Of, zoals iemand in mijn omgeving opperde, alleen maar 209+127 euro terugkrijgen en niets afdragen? Het gaat niet om schokkende bedragen, maar het principe natuurlijk. Alvast bedankt voor een antwoord!
  7. Dank! Geprobeerd en inderdaad ontvouwt zich dan een heel ander palet aan vragen. Daar kan ik het allemaal wel in kwijt.
  8. In mijn geval zijn in 2013 mijn werkzaamheden als ROW bij ib belasting aangegeven. Aan het eind van het jaar had ik wel een kleine voorraad (en nog terug te krijgen BTW). Moet ik nu voor 2014 aangeven dat de onderneming in 2014 is gestart? Of niet (waarmee waarschijnlijk 2013 of eerder wordt bedoeld...)?
  9. @roel: dank voor het snelle antwoord. Je hoort nog al eens wat in de vrienden/familiesfeer, dus ik dacht ik check het even. Oma wordt geen gastouder (en ook geen werknemer Jasper ;D).
  10. @sandra: het was een woonhuis, maar er komt -na de verbouwing- een winkel in. Eigenlijk hoopten we het zo simpel mogelijk te houden. Als het dan niet loopt, kun je ook weer makkelijker stoppen. Maar dat blijkt dus geen optie meer. Ach tja, het komt wel goed!
  11. Vooralsnog ben ik alleen maar aan het vragen op het forum - hoe lang duurt het voor jezelf "ervaren" genoeg bent om advies te geven? De echte vraag: - de winkel wordt voorlopig een eenmanszaak. Echter, er zijn twee kinderen: eentje gaat naar school, de ander drie dagen in de week naar een speelzaal. Met alle verschillende begin- en eindtijden is dat een heel gedoe. Tijd die je liever in de winkel staat, vooral omdat met name rondom de schooltijden vermoedelijk de meeste klanten komen. Een lieve oma wil dit halen en brengen 1 dag in de week wel voor haar rekening nemen. Dat is natuurlijk onbetaald. Ze moet daarvoor wel met de trein komen (en het is natuurlijk structureel, want elke week). Mogen de treinkaartjes nu door de winkel vergoed worden?
  12. @mezelf: gisteren zag ik door de regeltjes even het geheel niet meer, vandaag met goede moed weer aan de slag. Dan toch een vraag over die investeringsaftrek: - dit jaar investeren we flink in de start van de winkel. Zo rond de 50.000 euro. Omdat we pas in het vierde kwartaal opengaan, zullen we zeker niet zoveel omzet draaien, laat staan winst maken. Ik zou al blij zijn met 10.000 euro omzet in dit jaar. Hoe zit dat dan met de investeringsaftrek? In principe mag je 28% aftrekken. Bij 50.000 investering dus 14.000. Stel dat de omzet 10.000 is (en de verdere kosten -incl. afschrijving op de genoemde investering- 5.000), heb ik dan een verlies van 9.000 euro?
  13. @Norbert: dank voor de uitgebreide reactie. Dit helpt enorm. En inderdaad gaat het hier om een winkel en woning in hetzelfde eigendom en niet kadastraal gescheiden.
  14. Wij gaan binnenkort een woning betrekken waar we niet alleen in gaan wonen, maar waar ook een winkel in komt. Nu vroeg ik me af hoe dat met de opstalverzekering gaat. Zijn die gemengd of moet je twee aparte afsluiten? Ik kan me daarnaast voorstellen dat je een inboedelverzekering prive en het zakelijke equivalent voor de winkel afsluit. Hoe zit zo'n zakelijke variant in elkaar, is dat incl. bijv. verzekering voor brand? Zijn er nog eisen die gesteld worden aan brandveiligheid en inbraakwering als je een winkel hebt? Goeie sloten willen we natuurlijk wel hebben, maar een alarminstallatie lijkt ons wat overdreven. Naast de verkoop van allerlei kleine producten gaan we ook workshops geven in de winkel. Zelf dingen maken aan een keukentafel met schaar en kniptang. Is daar een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afdoende voor? Heb ik dan nog een verzekering gemist? Alvast bedankt!
  15. @ronaldinho: "Het deel van de hypotheek dat ziet op het zakelijke deel van de woning is niet aftrekbaar als eigenwoningrente, maar wel als rente op een zakelijke schuld" HRA op de eigen woning was beter geweest. Daarnaast was dat ook minder gedoe met regels geweest. Al dat gemengd gebruik moet je weer gaan bijhouden. Pfff...het ondernemen zit 'm voor ons in de winkel, niet in de boekhouding en administratie. Het moet gebeuren uiteraard, maar al die nodeloze regeltjes...pffff. Een ander punt is de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Wat reken je nu tot investering? Ik neem aan dat de waarde van de winkel (minus de grondprijs - whatever that may be?) nu ook bij de investering gerekend moet worden? @Sandra: we zijn ook net begonnen. We kwamen een pand op het oog waar mooi een winkel in zou kunnen. Met spaargeld doen we nu de verbouwing. Ik ben wel wat geschrokken van de complexiteit van de verschillende regels. Waarom moet het zo moeilijk? Niet alleen vwb de administratie trouwens. De omgevingsvergunningen zijn ook al zo'n grap. Hoe weet je trouwens of je een brandblusser moet hebben? Is dat vanuit de verzekeraar?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept