Jump to content

HokVanHandel

Senior
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • Country
    Nederland

Company info

    ccustomlangstring_privacy_message
  1. Ja dat snap ik zelf ook wel. Dat is mijn punt niet. In Nederland betaalt iedereen BTW, maar kunnen bedrijven het naderhand terugvorderen. Wat ik me afvraag is waarom dezelfde werkwijze niet gehanteerd wordt voor intra-communautaire transacties. Dat snap ik even niet. Kun je dat toelichten? Dankje.
  2. Dankjewel Ruben. Voor de duidelijkheid: er is geen twijfel over de aard van deze aankopen. Deze waren NIET zakelijk. Normaliter bestel ik alleen dingen voor mijn bedrijf op Amazon, maar dit was een huis-tuin-en-keuken aankoop waarbij ik even vergeten was dat mijn BTW id nu gekoppeld is aan mijn account en ALLE aankopen automatisch zonder BTW zijn en dus zakelijk moeten zijn. Het gaat allemaal om kleine bedragen en het is niet zo'n ramp op zich. Ik wil vooral begrijpen hoe dit soort dingen in elkaar steken. Bijvoorbeeld: Waarom kan ik in Duitsland BTW vrij kopen en in Nederlan
  3. Ik heb een Amazon.de account waar ik veel zakelijk (eenmanszaak / zzp) inkoop uit Duitsland. Ik kwam er achter dat ik daar de optie heb om mijn BTW-ID in te voeren zodat ik automatisch BTW-vrij kan inkopen. Hierna heb ik enkele privé aankopen gedaan en betaald met mijn prive rekening. Voor deze aankopen werden er geen BTW gerekend, terwijl dit geen zakelijke inkopen waren. Wie heb ik nou (onbewust) belazerd? De Duitsers of onze eigen Belastingdienst? Ik probeer hiermee de fiscale interacties tussen EU landen beter te begrijpen.
  4. Ik loop tegen iets aan, waar de meeste ondernemers geen problemen mee lijken te hebben. Mij stoort het echter enorm. Als je gebruik maakt van een digitale payment provider als Mollie / Buckaroo / CCV pinbetalingen, zullen zij betalingen incasseren, vasthouden, transactiekosten aftrekken en daarna gezamenlijk storten. Dit maakt de bankrekeningoverzicht totaal ongeschikt als administratief overzicht want: Je kunt niet meer zien wanneer precies een betaling is voldaan (Bedrag wordt later gestort) Je kunt niet meer zien wie de betaling verricht heeft (afkomstig van bijv Mo
  5. Verrekt, dacht ik even een fiscaal voordeel gevonden te hebben om defect electronica op te kopen om milieubewuste reparaties uit te voeren en e-waste terug te voeren. Dan maar doorgaan met onderdelen bestellen uit China.
  6. Is de margeregeling (globalisatie) hier niet van toepassing? Die stelt dat je de BTW over tweedehands ingekochte artikelen enkel betaalt over de winstmarge die je erover boekt. Dus ik zou dan 0% btw rekenen en aan het einde van tijdvak (totaalwaarde ingekocht tweedehands) - (totaalwaarde verkocht tweedehands) = bedrag waarvan BTW gerekend wordt.
  7. Stel eens voor.. Ik (computer reparateur / eenmanszaak) koop een defecte laptop voor € 200. De laptop bevat 3 bruikbare onderdelen welke ik de waarde van noteer als volgt: Geheugen: € 50 Harde schijf: € 50 Scherm: € 100 Een klant loopt binnen en vraagt om een reparatie van zijn laptop. Ik gebruik het scherm van eerder ingekocht apparaat en factureer als volgt: Scherm (tweedehands): € 100 (geen btw) Montage: € 75 (inclusief 21% btw) Klopt deze factuur dan fiscaal gezien?
  8. Wat is de meest milieuvriendelijke type verpakkingstape voor pakketten? Zo'n ongekleurde kartonnen doos is meestal puur natuur en kan makkelijk gerecycled worden. De verpakkingstape dat gebruikt wordt om de doos te sealen, maakt het recyclen moeilijk of onmogelijk en dat vind ik zonde. Cellofaan, waarvan de meeste verpakkingstape gemaakt is, is 100% composteerbaar. Ik weet echter niet hoe het zit met de coating en het lijm dat gebruikt wordt. En stel dat je een verpakkingstape hebt dat 100% recyclebaar of composteerbaar is, hoe gaat dat werken als je de kart
  9. Wat goed dat je dat nog herinnert :-) Dankjewel Norbert en een fijne kerst.
  10. Ik repareer laptops als ZZP'er. Stel, ik ben bezig een MacBook te voorzien van een nieuwe accu, waarbij ik een iets te lange schroef gebruik bij het monteren en daarbij het scherm breek (schade: € 550). Valt dit onder beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheid?
  11. Bedankt voor de bijdrages. Ik zal er goed over nadenken hoe verder te gaan hiermee.
  12. Psychologisch gewicht van een handtekening op een juridisch document En daarmee beantwoord je zelf je openingsvraag... Ah wat gaaf, daar heb je me echt schaakmat gezet. Ik zocht meer naar advies over daadwerkelijke juridische ondergrond aan zo'n NDA. Anders laat ik het gewoon gaan en doe ik beroep op jouw brugman debatvaardigheden als het mis gaat
  13. En waarom denk je dat een NDA dan beter zou werken dan een verzoek om discretie? Psychologisch gewicht van een handtekening op een juridisch document
  14. Het gaat nu om belangrijker intellectueel eigendom tov de voorgaande open source gebaseerde projecten.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept