De margeregeling, simpel, maar heel complex als het om montage en demontage gaat. Ik wil graag computers bouwen door combinatie van gebruikte en nieuwe onderdelen. Ik vind het erg onlogisch om btw te rekenen over gebruikte onderdelen waar al BTW over betaald is, dus ik wil graag de margeregeling (21% btw over winstmarge) toepassen.
Er zijn 2 manieren hoe zo'n computer tot stand komt.
Methode 1: opkopen 2e handse computer -> demontage voor onderdelen -> gebruik van onderdelen voor "nieuwe" computerbouw
Volgens deze publicatie (art 3.14) vallen onderdelen van gebruikte goederen niet onder de margeregeling. Maar onder deze voorwaarden, mag dat dan weer wel:
de te demonteren goederen komen op zichzelf voor toepassing van de margeregeling in aanmerking -> Tjah, een processor of videokaart komt op zichzelf in aanmerking voor margeregeling zou ik zeggen, dus [check]
de onderdelen zijn daadwerkelijk te gebruiken overeenkomstig de bestemming waarvoor zij oorspronkelijk zijn vervaardigd;-> Voorbeeld: processor. Een processor is na demontage prima te gebruiken voor de bestemming waarvoor het vervaardigd is dus, weliswaar in een nieuwe PC [check]
Dit gaat over globalisatieregeling, dus die sla ik even over.
Ik heb de volgende concrete vragen:
Vervalt de margeregeling zodra een gebruikte computer gedemonteerd wordt en de onderdelen gebruikt voor nieuwe diensten / goederen?
Indien deze inderdaad vervalt, komt dat omdat er een "nieuw" product onstaat?
Wat als ik nou een PC verkoop met alle gebruikte individuele onderdelen apart vermeld met nul of weinig winst (met margeregeling) en vervolgens de montage op een aparte regel zet met volle 21% btw? Is dat geen oplossing? Heb ik hiermee de hoofdprijs "cosmetisch boekhouden" gewonnen?
Er zijn zeer succesvolle computerbouwers actief die PC's adverteren met margeregeling, waarin gebruikte en nieuwe onderdelen verwerkt zijn. Ik weet 99% zeker dat deze PC's niet in getoonde staat ingekocht zijn, maar de onderdelen verkregen los of via demontage. Of deze heren hebben de oplossing gevonden of er staat een fiscale crisis op ze te wachten.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HokVanHandel
HokVanHandel
De margeregeling, simpel, maar heel complex als het om montage en demontage gaat. Ik wil graag computers bouwen door combinatie van gebruikte en nieuwe onderdelen. Ik vind het erg onlogisch om btw te rekenen over gebruikte onderdelen waar al BTW over betaald is, dus ik wil graag de margeregeling (21% btw over winstmarge) toepassen.
Er zijn 2 manieren hoe zo'n computer tot stand komt.
Volgens deze publicatie (art 3.14) vallen onderdelen van gebruikte goederen niet onder de margeregeling. Maar onder deze voorwaarden, mag dat dan weer wel:
Ik heb de volgende concrete vragen:
Er zijn zeer succesvolle computerbouwers actief die PC's adverteren met margeregeling, waarin gebruikte en nieuwe onderdelen verwerkt zijn. Ik weet 99% zeker dat deze PC's niet in getoonde staat ingekocht zijn, maar de onderdelen verkregen los of via demontage. Of deze heren hebben de oplossing gevonden of er staat een fiscale crisis op ze te wachten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75558-margeregeling-bij-montage-en-demontage/Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen