• 0

Balans op nul?

Ik ben het verleden in gedoken om wat administratieve zaken recht te zetten. In Q4 2018 heb ik me ingeschreven bij de KvK en heb ik het jaar afgesloten met een kleine balans. Ik heb hier een vraag over.

 

In 2018 had ik geen zakelijke rekening en heb ik dus alles zowel betaald als ontvangen op mijn prive rekening. Hierdoor staan alle kosten onder prive stortingen Joop en alle winst onder Prive Joop (kapitaal). Aan de debetkant staat alles onder Te rubriceren ontvangen betalingen wat gewoon een MoneyBird standaard post is voor prive rekeningen.

 

Vraag: Gezien er uiteindelijk geen geld, voorraad of wat dan ook in het bedrijf is - en alle winst al op mijn prive rekening beland is, is het niet logischer dat ik de balans op 0 laat uitkomen met een extra handeling, bijvoorbeeld een memoriaal?

balans.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, HokVanHandel zei:

Vraag: Gezien er uiteindelijk geen geld, voorraad of wat dan ook in het bedrijf is - en alle winst al op mijn prive rekening beland is, is het niet logischer dat ik de balans op 0 laat uitkomen met een extra handeling, bijvoorbeeld een memoriaal?

Nee.

De privé-rekening wordt door het zakelijk gebruik een zakelijke rekening.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Cosara zei:

De privé-rekening wordt door het zakelijk gebruik een zakelijke rekening.

Als je 90% privé handelingen verricht op die rekening en 10% zakelijk... waarom zou het dan een 'zakelijke rekening' zijn?

 

HokVanHandel De zakelijke betalingen die op je privé rekening terecht gekomen zijn boek je direct als privé opnames. En de uitgave van die rekening boek je als privé stortingen.

 

Hoe heb je dit na 2018 gedaan? Heb je nu wel een zakelijke rekening?

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Rik · vanaf 2019 had ik gewoon een aparte zakelijke rekening voor alle zakelijke transacties.

 

Ik vind mijn balans van 2018 gewoon gek uitzien, want er zat niks "in het bedrijf". Ik dacht er dus aan om de boel met een abstracte "prive opname" helemaal af te boeken naar 0. Zou dat "fout" zijn? Die prive rekennig die ik voor 2 maandjes heb gebruikt op de balans houden vond ik een beetje raar.

aangepast door HokVanHandel
Link naar reactie
  • 0

Waar staat die 1830 nu op de balans?

Een post "te rubriceren ontvangen betalingen" is natuurlijk wel een post die je correct weg moet werken (er staat niet voor niets "te rubriceren").

 

Gelukkig is wel de volledige winst al meegenomen in de winst en te betalen IB dus daar zijn geen gevolgen voor.

Link naar reactie
  • 0

Die € 1830 kan ik wel mooi wegbrengen onder "Prive rekening" oid, maar ik vind het ook gek om dat in de balans te houden nadat het geld al eigenlijk onttrokken is van het bedrijf en al uitgegeven aan levensonderhoud - althans dat is mijn perspectief als iemand die zijn administratie nog doet met kennis van de middelbare school.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Privé rekening is niet een post die op je balans hoort te staan. Ik ben dan ook benieuwd waar je die onder brengt als je IB aangifte moet doen :rolleyes:

 

Maar inderdaad, je kunt die post gewoon wegboeken naar privé opname.

(ik neem aan dat ie in het verleden ook nooit als opgenomen is opgegeven bij de IB want anders zou die niet op de balans meer staan.)

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Als je 90% privé handelingen verricht op die rekening en 10% zakelijk... waarom zou het dan een 'zakelijke rekening' zijn?

Omdat je 'm zakelijk gebruikt. ... de verhouding privé/zakelijk gebruik veranderd daar niets aan.

De Belastingdienst vereist een inzichtelijke administratie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Cosara zei:

De Belastingdienst vereist een inzichtelijke administratie.

Deze rekening mag je zeker niet in je IB aangifte als zakelijk aanvinken.

 

En bij de verdere opgave bij de IB kun je nergens die privé rekening kwijt.

 

Het is een privé rekening, dus als bedragen die daarop komen of zakelijk uitgegeven worden boek je als privé opname of storingen. Je neemt hem zeker niet op in je boekhouding (dat is in ieder geval mijn mening).

 

Volgens jou zou je dus de rekening (en saldo) in de boekhouding opnemen en elk bedrag dat er voor privé afgaat boeken als privé opname??

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Volgens jou zou je dus de rekening (en saldo) in de boekhouding opnemen en elk bedrag dat er voor privé afgaat boeken als privé opname??

Helemaal correct.

 

Ik geef toe ... veel werk, al dan niet voor jezelf of voor een boekhouder. Gebruik daarom een bankrekening waarvoor het is bedoeld ... privé of zakelijk.

Het omgekeerde komt helaas ook veelvuldig voor ... een zakelijke bankrekening tevens voor alle privé uitgaven gebruiken. Dat levert ook veel extra werk op.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Helemaal correct.

Niet zoals het hier vaak voorgesteld wordt.

 

Maar goed... wat doe je dan met het saldo op die balans als je de aangifte IB gaat doen?

Waar vul je dit in?

En wat geef je bij de zakelijke bankrekening op (privé of zakelijk).

 

Want als je dan zakelijk aan mag geven dan ga ik gauw even bij al mijn spaarrekeningen iets zakelijks op boeken. Oeps... nee, dat zal de belastingdienst ook niet accepteren.

 

Dus bij aangifte moet je je administratie weer 'opschonen' en de privé rekening 'eruit filteren'. Want die hoort op je IB aangifte absoluut nergens in het zakelijke gedeelte te staan.

 

Vandaar dat het mijns inzien geen zin heeft om een privé rekening in je boekhouding te zetten en het beter is om zakelijke boekingen die je op privé krijgt gelijk als privé opname te boeken.

 

Maar misschien hebben andere hier een andere mening over... ik ben benieuwd...

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, Rik · zei:

En wat geef je bij de zakelijke bankrekening op (privé of zakelijk).

Als je een privé-rekening zakelijk gaat gebruik, dan wordt het in je administratie een zakelijke rekening.

 

In de aangifte InkomstenBelasting blijft het echter een privé-rekening, en wel omdat het niet op naam van de onderneming staat, maar op naam van jou als privépersoon. Als gevolg daarvan valt het saldo in box 3 bij je aangifte IB. Bij een hoog saldo kan het dus zo zijn dat je vermogensrendementsheffing moet betalen.

Je kunt dus niet - als het jou fiscaal zo uitkomt - je privé-rekening als zakelijke rekening etiketteren.

 

Om meerdere redenen 'loont' het dus om een zakelijke rekening naast je privé-rekening te gebruiken.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.