Jump to content

HermesSE

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Ok helder. Voor de zekerheid; ook als de auto voor de BTW privé is geëtiketteerd mogen de verbruikskosten naar rato prive/zakelijk (het evenredige deel dus) worden teruggevorderd?
  2. Maar daarin staat dus ook; Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen.. Aangezien de meeste eenmanszaken geen handelaren in auto's zijn betekent dit toch dat er wel degelijk BTW afgedragen moet worden bij verkoop. Ook als de aankoop een margegoed is dus!
  3. Bij verkoop van de auto dien je over het gehele verkoopbedrag BTW af te dragen, ook wanneer je deze als marge auto hebt gekocht. Dus als de auto niet blijkt te bevallen en deze verkoop je bijvoorbeeld voor 4000,- ben je zo'n 800,- kwijt aan BTW afdracht. Zo heb ik het begrepen in ieder geval. Heb daar in een ander topic in dit subforum ook een vraag over, maar daar is geen respons op. M.b.t. punt 2; je kan er ook voor kiezen om de BTW naar rato prive/zakelijke km's af te dragen.
  4. https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/bedrijfsauto-en-margeregeling-226678#msg226678 Quote: Je kan de bestelauto eerst onttrekken aan het BTW-bedrijfsvermogen. Bij deze onttrekking ben je geen BTW verschuldigd. Dit is op grond van Europese jurisprudentie. Als de bestelauto tot jouw (BTW) prive-vermogen behoort, kan jij de bestelauto verkopen zonder BTW, immers je verkoopt als particulier. Dit standpunt volgt uit: de uitspraak van het Hof van Justitie EG, vban 8 maart 2001, C-415/98 (Laszlo Baksci). Dit suggereert dat ik de de auto wel zonder BTW weer kan onttrekken aan het bedrijfsvermogen, indien ik de auto voor de BTW prive beschouw? Of is deze uitspraak inmiddels alweer overruled?
  5. Ik voorzie mogelijk een gelijksoortige situatie voor mij. Ik vraag mij af of dit wel klopt? Maar voor de omzetbelasting was die altijd al privé, dus op het punt van de btw gebeurt er feitelijk überhaupt niets door de staking Ik heb een marge auto aangeschaft (eenmanszaak) en twijfel nog over de etikettering prive of zakelijk. Over een half jaar zal ik deze auto zeer waarschijnlijk verkopen aan een derde of aan mijzelf (indien ik de auto aan mijzelf verkoop zal deze zeer waarschijnlijk van kenteken af worden gehaald om er geen enkele kosten meer aan te hebben). Ik lees hier veel tegenstrijdige verhalen over of je nu wel of niet BTW moet afdragen over het volledige verkoopbedrag wanneer je een marge auto onttrekt van het bedrijfsvermogen. De belastingdienst stelt op de Eigen website dat je over het hele verkoopbedrag btw af moet dragen, maar ik vraag mij af of hier geen enkele uitzondering op is aangezien ik ook veel andere berichten lees op fora die dit tegenspreken. Het 'voelt' niet logisch dat je over een auto waarover alle BTW al eens betaald is, je nog een keer BTW moet gaan betalen bij de verkoop. Ook maakt het dus niet uit of je voor de gebruikskosten de auto wel of niet zakelijk aanmerkt voor de omzetbelasting? Kunnen ze bij de BD niet gewoon een simpele flowchart in elkaar draaien ofzo ??? Link belastingdienst: Link BD website Quote: Wilt u eigen gebruikte goederen verkopen? Gebruikt u margegoederen eerst in uw eigen bedrijf en wilt u bij verkoop de margeregeling toepassen? Dat mag alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot uw normale bedrijfsactiviteiten behoort. Voorbeeld U bent handelaar in gebruikte auto's. U koopt een margeauto, die u na een periode van verhuur weer verkoopt. U kunt bij deze verkoop de btw over de winstmarge berekenen. Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen. Ik heb overigens op dit moment nog een geschorste prive-auto die ik hierna weer ga gebruiken, ik weet niet of dit verder nog van belang is.
  6. Hallo Rachid, bedankt voor je antwoorden! Ik ga de zomerauto, auto B, als youngtimer aanmerken en auto A (prive) schorsen in de zomer. Na wat Excel berekeningen komt dat het gunstigst eruit en is fiscaal dus gewoon mogelijk.
  7. Nog een optie is, is dat ik Auto A overhevel naar zakelijk en daar alle zakelijke km's mee ga rijden (dus geen bijtelling) en Auto B alleen privé gebruik. Neem aan dat je je auto dan mag overhevelen van privé naar zakelijk als je er geen privé km's meer mee maakt?! Excuses voor de vele posts, maar het valt niet mee in dit land om autorijden nog een beetje leuk en betaalbaar te houden en zoek dus naar manieren waarop dit mogelijk is.
  8. Rekenhulp BD werkruimte in de woning In de rekenhulp wordt een voorschot genomen op de nieuwe situatie helaas. In 2017 geen aftrek meer dus.
  9. Nog een andere variant is overigens dat ik geen van beiden auto's schors en het hele jaar aanhoudt. Met auto A, die ik prive rij, rij ik dan 80/20 zakelijk/privé en met auto B, de youngtimer, 20/80 zakelijk/prive. Is dat toegestaan?
  10. Inhakend op dit onderwerp: Naast mijn gewone auto, Auto A, ben ik van plan een tweede auto te kopen voor de zomermaanden, een youngtimer. Financieel gezien zou de volgende situatie het gunstigst zijn, maar weet niet hoe de fiscus hier tegenover staat; Auto A rij ik privé van begin jaar t/m begin zomer. Aan het begin vd zomer schors ik auto A en haal ik auto B uit de schorsing en wil deze als Youngtimer aanmerken en dus niet privé. Aan het einde vd zomer schors ik auto B en ga ik Auto A weer privé rijden. Een sluitende kilometer registratie, d.w.z. alle zakelijke ritten worden gespecificeerd en begin en -eind kmstand worden bijgehouden. Verhouding zakelijke/privé km is bij auto A 80/20 en bij auto B 60/40 - Is het aanmerken van de ene auto als privé en de andere als zakelijk een probleem? - Indien niet, is het bijhouden van de bovengenoemde zakelijke km-registratie afdoende om alleen bijtelling te betalen of de periode dat de youngtimer, auto B, niet geschorst is? De laatste alinea van de site waarin in dit topic naar verwezen wordt is enigszins onduidelijk: "Als een auto gedurende langere tijd niet wordt gebruikt en wordt geschorst bij de RDW, betekent dat dus niet automatisch dat de bijtelling over die periode vervalt. Daar is meer voor nodig, bijvoorbeeld bewijs dat de auto in die periode niet ter beschikking is gesteld (door een schriftelijke mededeling van de werkgever) of een sluitende kilometeradministratie waaruit blijkt dat het aantal privé-kilometers in dat jaar niet meer is dan vijfhonderd." De kilometerregistratie toont wel aan dat ik geen privé ritten meer rijdt in de periode dat de auto geschorst is (hoe wil je überhaupt kilometers maken met je auto als deze geschorst is?), is dat dan afdoende?
  11. Wat ik op verscheidene sites lees is dat de ingangsdatum per 1 jan. 2017 zou zijn m.b.t. het niet langer aftrekbaar zijn van de huurkosten. Als 'tegemoetkoming' wordt de aftrekbaarheid van representatie e.d. van 73.5% naar 80% verhoogd.
  12. Iemand al enig idee of deze regeling voor belastingjaar 2016 ingevoerd gaat worden of dit pas geldig wordt vanaf 2017? Lijkt mij 2017 aangezien je de spelregels niet halverwege een jaar kunt veranderen lijkt mij (betrouwbaarheidsbeginsel overheid?).
  13. Het blijft wel een gegoochel met de bijkomende huurkosten (G/W/E, gem. belastingen, servicekosten) voor welk percentage je ze nu mag aftrekken. Gewoon 100% of toch naar ratio zakelijk/privé. In de oorspronkelijke uitspraak waar het allemaal mee begon was dat 100%, maar deze uitspraak weer naar ratio.
  14. Voor mij bestaat er nog onduidelijkheid of je wel of niet de G/W/E kosten 100% of naar ratio zakelijk gebruik mag aftrekken bij het zakelijk etiketteren van de huurwoning. Zijn hier onlangs nog rechterlijke uitspraken over geweest? Piet Rol?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept