Hallo medeforummers!
Na een tijd lang te hebben gelurkt op het forum, besloot ik me eens aan te melden om zelf ook actief deel te nemen aan de leuke topics hier. Meteen komt het in mij op om eens te 'sparren' (excuses voor zij die allergisch zijn voor buzzwords) over mijn eigen functie. Ik zal eens beginnen met een korte toelichting, en mezelf voor te stellen.
Korte voorstelronde:
Justen, 24 jaar oud, duaal student commerciële economie (HBO-B). Ik werk als marketing medewerker voor een leuk MKB in Arnhem. Zal het bedrijf niet bij naam en toenaam noemen, voor het geval iemand me gaat beschuldigen van het schaamteloos promoten.
Hoe dan ook; ik zou graag eens jullie mening horen over wat de bezigheden van een marketingmedewerker eigenlijk moeten zijn. Dit is mijn tweede baan in een marketingfunctie en ik heb natuurlijk ook een stage gedaan, en ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met het invullen van een marketingbeleid.
De trend die ik waarneem is dat de nadruk in de B2C markt zwaar op online marketing ligt, en dat B2B marketing zich hier ook steeds meer mee bezig houdt. Waar ik op dit moment zelf mee bezig ben, is het ontwikkelen van een nieuwe website (qua inhoud). Ik merk alleen dat er in veel MKB's niet echt een duidelijke lijn in het marketingbeleid zit en dat het er vaak 'bij wordt gedaan'. Hoe kijken jullie aan tegen de volgende zaken?
- Marketingstrategie in MKB;
- Marketingdoelstellingen in MKB;
- Rol van online marketing in B2C en B2B omgevingen?
Wat betreft doelstellingen, heb ik zelf het idee dat MKB's vaak zo afwisselend presteren dat het erg moeilijk is om financiële targets vast te stellen voor de periode van een jaar. Hoe kijken jullie aan tegen het stellen van maandelijkse doelen in plaats van jaarlijkse doelen, en daarbij het vaststellen van een strategisch doel van bijv. periode van 2 jaar? Op diverse blogs lees ik tegenwoordig meer en meer dat doelstellingen van 5 jaars-periodes eigenlijk achterhaald zijn.
Tl;dr:
Wat vinden jullie van marketing in het algemeen in het MKB?