Jump to content

CyberMarco

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • How did you find us:
    anders
  1. Ik snap het. Aan de andere kant: als ik voor een rit mensen moet ophalen in Frankrijk, en naar Spanje moet brengen dan zou daar geen Nederlandse BTW op zitten. Maar als ik 9% over de annuleringskosten zou rekenen, dan zou dat ineens weer wel het geval zijn. Dat is nou juist weer het gekke & specifieke aan deze branche.
  2. Dank voor de reactie. Ik ben er inmiddels uit dat ik het inderdaad zonder BTW in rekening ga brengen. In de algemene voorwaarden wordt immers duidelijk gesproken over een schadevergoeding. Dank voor het meedenken!
  3. Beste, Ik ben erg benieuwd hoe ik om moet gaan met de BTW op annuleringskosten. Ik heb de vraag bij meerdere partijen uitstaan (o.a. boekhouder, collega's, en zelfs bij softwareleverancier). In het touringcar-vervoer hebben te maken met een BTW-tarief van 9%. Daarnaast hebben we bij internationaal vervoer ook nog eens te maken met internationale BTW (dit komt in andere branches bijna niet voor volgens mij, maar wij betalen ook gewoon in Belgie 6% BTW en in Duitsland 19% BTW, enz...) Met het corona-virus wordt er nu massaal geannuleerd, en brengen wij conform de algemene voorwaarden van het KNV de annuleringskosten in rekening. Na wat googlen, kwam ik de volgende artikelen tegen: https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=249 https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/bdo-annuleringskosten-in-recreatiesector-wel-of-niet-btw-belast/ https://www.sra.nl/NieuwsById?id=C324145931BD42A48F3529D608FCF704 https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/omzetbelasting/kosten_bij_no_show__soms_wel_met_btw/NLTAHRAR_EU19210401/75/related Heel concreet: moet ik nu 9% BTW over de annuleringskosten rekenen, of toch niks? (Of misschien zelfs wel 21% of ...) Alvast bedankt!!
  4. En daar zit je dus fout, want juist hiervoor is de (strenge) wetgeving gemaakt waar banken zich aan moeten houden. M.a.w. afhankelijk van jou reactie aan ING zal deze mogelijk de transacties wel doorgeven aan de opsporingsorganisaties... dan mag je daar uitleg komen geven ;-)
  5. Je kunt de werkzaamheden die je nu in de EMZ doet, natuurlijk ook vanuit de Holding BV gaan doen. Qua risico: met een EMZ ben je toch al volledig aansprakelijk. Als het risicovolle activiteiten zijn, kun je hier natuurlijk het beste een aparte werkmaatschappij voor onder de Holding BV hangen.
  6. Je zou bijv. zo'n dag-overzicht of maand-overzicht als "verkoopfactuur" in moneybird kunnen inboeken. Dan via memoriaal het bedrag van de grootboekrekening "schuld" overboeken en als betaling koppelen aan deze "factuur". Verder zou mijn tip zijn: koppel je bankrekening automatisch aan Moneybird, zodat je elke transactie daar automatisch binnen krijgt (met de vele transacties moet je dan wel het "duurste" abonnementje nemen denk ik.) Alternatief: maak gebruik van een payment provider die de betaalde bedragen 1x per maand op je rekening stort. Dan heb je ook maar 1 (bank)boeking te verwerken ;-) (verder mag ik hopen dat de betaling aan het websysteem automatisch verwerkt wordt)
  7. Of het wel of niet verplicht is een factuur te sturen, laat ik even aan een ander om te beantwoorden. Als je wel de facturen stuurt, bijv. vanuit je "omgeving", is de vervolgvraag of je deze wel of niet in je boekhouding op dient te nemen. Ik kan mij goed voorstellen dat dit erg veel werk zal zijn. Mijn antwoord geeft alleen aan, hoe je het boekhoudkundig kan verwerken, als je besluit dit zonder facturen te doen. Ook in Moneybird kan dit op de manier zoals ik heb beschreven (kan je boekhouder doen, maar kun je ook vrij eenvoudig zelf).
  8. Als ik het goed begrijp: Klanten doen een betaling, en krijgen daarmee een "prepaid" saldo; "Abonnementen" lopen per uur. Opmerking: het mooiste is natuurlijk als je alles in 1 systeem kan laten plaatsvinden, zodat je helemaal niks meer hoeft te boeken. Er vanuit gaande dat zoiets niet mogelijk is (vanwege eventuele hoge investering), hieronder mijn idee hierbij. Maak in je boekhouding een grootboekkaart, bijv. "Ontvangen betalingen" (schuld). Hierop boek je alle betalingen die op je rekening binnen komen vanuit je klanten. Kijk elke maand hoeveel daadwerkelijke omzet er geweest is, en maak een memoriaal-boeking aan waarbij je dit bedrag overboekt van "Ontvangen betalingen" (schuld) naar "Omzet". Dat is het eigenlijk...
  9. Ander puntje waar je wellicht over na moet denken: als je de exploitatie in de BV stopt, kun je dan wel zomaar de vrijwilligers toch in de stichting houden ;-)
  10. Duidelijk... dan zijn we er dus ;-) Bedankt voor de adviezen. Mocht iemand nog aanvullingen hebben: blijft welkom!
  11. Haha, opluchting... zoveel tijd al ingestopt... verwachte eigenlijk nog een "heb je hier al aan gedacht" waardoor ik weer verder zou gaan twijfelen en puzzelen ;-) Enige wat me nu weer te binnen schiet, of ik niet het risico loop dat ik privé over die 90.000 vermogensbelasting moet gaan betalen (of ontloop ik dat al doordat die zakelijke rente in box1 al belast wordt...)
  12. Yes, heb ik gelezen op internet idd. rente is zakelijk aftrekbaar, maar moet ik privé weer belasting over betalen. Gedachte achter de lening is dat het dan een stuk makkelijker is om het geld er gaandeweg weer (belastingvrij) uit te halen (zonder weer eerst een vermogenstoets te hoeven doen en langs een notaris te hoeven). Dit omdat ik hiermee ook familieleden die te hulp schieten weer kan aflossen. Bijv de werkmaatschappij maakt in het eerste jaar 12.000,- winst. Dan zou ik 10.000 (belastingvrij) dividend-uitkering aan de holding kunnen doen, die 10.000 op de rekening-courant aflossen, waarmee ik privé weer stukje schuld in kan lossen. Jaar daarop weer, en zo verder. Als ik dit als aandelen zou doen, zou ik elk jaar opnieuw een vermogenstoets moeten doen, plus naar de notaris moeten (met alle kosten van dien). Als ik dit als dividend aan mijzelf zou doen betaal ik eerst weer meer belasting, en kan ik dus minder schuld inlossen.
  13. Oké, na de reacties hier, nog meer zoeken op internet & nog meer overleg met boekhouder (en notaris), denk ik dat het de volgende opzet gaat worden: Holding met aandelenkapitaal van 10.000,- Rekening-courant tussen privé en holding, waarbij privé 90.000 aan holding leent (met overeenkomst en met rente van 2-4%) Werkmaatschappij met aandelenkapitaal van 100.000,- Uiteraard blijven tips, aandachtspunten, ect. meer dan welkom...
  14. Dank voor de reacties tot zover... Wat voor haken en ogen zouden er aan een lening zitten? Op het moment dat een familielid dit geld aan mijn BV zou willen uitlenen, en ik netjes de afspraken op papier zou zetten? Dat is dus idd. ook wat ik op internet lees. Bedankt voor de bevestiging hierover. Dan valt Agio wat dat betreft dus af, tenzij ik op een later moment geld in de BV moet bijstorten bijv. dan wordt dat dus wel automatisch Agio (of lening afhankelijk van e.e.a.)?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept