Ik ben erg benieuwd hoe ik om moet gaan met de BTW op annuleringskosten. Ik heb de vraag bij meerdere partijen uitstaan (o.a. boekhouder, collega's, en zelfs bij softwareleverancier).
In het touringcar-vervoer hebben te maken met een BTW-tarief van 9%. Daarnaast hebben we bij internationaal vervoer ook nog eens te maken met internationale BTW (dit komt in andere branches bijna niet voor volgens mij, maar wij betalen ook gewoon in Belgie 6% BTW en in Duitsland 19% BTW, enz...)
Met het corona-virus wordt er nu massaal geannuleerd, en brengen wij conform de algemene voorwaarden van het KNV de annuleringskosten in rekening.
Quote
Artikel 5: Annulering
5.1 Indien de opdrachtgever de vervoerovereenkomst opzegt, is hij verplicht de dientengevolge door de vervoerder geleden schade te vergoeden. Tenzij partijen anders zijn overeengekomen - met inbegrip van het geval dat de vervoerder in zijn prospectus of andere publicatie een afwijkende annuleringsregeling heeft vermeld - is de opdrachtgever, naast vergoeding van eventueel in zijn opdracht door de vervoerder reeds gemaakte kosten, de navolgende schadevergoeding aan de vervoerder verschuldigd:
a. indien de opzegging plaatsvindt tenminste 22 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 15% van de overeengekomen ritprijs met een minimum van € 35,-;
b. indien de opzegging plaatsvindt op de 21e dag of tussen 21 en 14 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 30% van de overeengekomen ritprijs;
c. indien de opzegging plaatsvindt op de 14e dag of tussen 14 en 2 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 50% van de overeengekomen ritprijs;
d. indien opzegging plaatsvindt op de 2e dag voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 75% van de overeengekomen ritprijs;
e. indien opzegging plaatsvindt op de dag van vertrek of tijdens het vervoer: de volledige ritprijs.
Na wat googlen, kwam ik de volgende artikelen tegen:
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
CyberMarco
CyberMarco
Beste,
Ik ben erg benieuwd hoe ik om moet gaan met de BTW op annuleringskosten. Ik heb de vraag bij meerdere partijen uitstaan (o.a. boekhouder, collega's, en zelfs bij softwareleverancier).
In het touringcar-vervoer hebben te maken met een BTW-tarief van 9%. Daarnaast hebben we bij internationaal vervoer ook nog eens te maken met internationale BTW (dit komt in andere branches bijna niet voor volgens mij, maar wij betalen ook gewoon in Belgie 6% BTW en in Duitsland 19% BTW, enz...)
Met het corona-virus wordt er nu massaal geannuleerd, en brengen wij conform de algemene voorwaarden van het KNV de annuleringskosten in rekening.
Na wat googlen, kwam ik de volgende artikelen tegen:
https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=249
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/bdo-annuleringskosten-in-recreatiesector-wel-of-niet-btw-belast/
https://www.sra.nl/NieuwsById?id=C324145931BD42A48F3529D608FCF704
https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/omzetbelasting/kosten_bij_no_show__soms_wel_met_btw/NLTAHRAR_EU19210401/75/related
Heel concreet: moet ik nu 9% BTW over de annuleringskosten rekenen, of toch niks? (Of misschien zelfs wel 21% of ...)
Alvast bedankt!!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64592-annuleringskosten-btw/Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag