Jump to content
zrski
Verberg

IT maakt werk gecompliceerder

vraag

Dit berichtje op infoworld zegt dat IT het werk vermoeilijk heeft volgens onderzoeks buro Mori.

 

Onlangs las ik ook ergens een berichtje dat ICT managers steeds meer tot het executive niveau betrokken worden.

 

Volgens mij maakt ICT het werk makkelijker als de beslissers overzicht hebben van de mogelijke opties en de doelen die voor ogen zijn. Is het cowboy tijdperk dan eindelijk echt over?


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

hmm, dan zijn er dus ook nog steeds cowboys in administratie, W&S, belasting advies, investeringsland, .... overal eigenlijk ;)

 

Wat ik bedoelde te zeggen is dat niet alleen de aanbieders een gezonde shakeout meemaken, maar ook de klanten beginnen te begrijpen hoe je slim met ICT om moet gaan.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ook de klanten beginnen te begrijpen hoe je slim met ICT om moet gaan.

 

Ik vind dat een héél goede zaak ! De klant wordt wijzer en laat zich niet meer van alles wijsmaken ! De cowboys in ICT-land zullen het nog moeilijk krijgen!

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Helemaal mee eens, ik denk dat een kundige klant ook een fijnere klant is om mee te werken. Soms zal hij/zij je vervelende of moeilijke vragen stellen, maar het houd je scherp en uiteindelijk zal het eindproduct hoogst waarschijnlijk van betere kwaliteit zijn.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De andere kant van het plaatje:

 

Als niet ICT-er zit ik met een probleem. Hoe vind ik een goede leverancier voor mijn software.

 

Stel: Ik wil een knowledge/contacten database op mijn netwerkdraaien, waarop ik fiscale cases vast kan leggen en die cases kan linken aan literatuur en relaties: Ervaren medewerker/klant/contact bij belastingdienst .

 

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dan:

1 aan de juiste leverancier kom

2 aan de juiste software kom

 

Als nitwit merk je pas tegen welke beperkingen aanloopt, als je een maand bezig bent en de factuur op de mat ligt.


May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat was precies waar we met ChapterOne op in wilde spelen. Het enige wat ik me momenteel kan bedenken is om bij je con-colega's eens flink rond te gaan vragen.

 

Zorg er voor dat je minimaal 4 partijen laat komen om een bod te doen. Als je dan nog twijfelt post je je twijfels op HL en dan helpen we je verder :D


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het probleem wat je hebt vind je in veel verschillende dienstverlenende sectoren. De redenering geldt ook voor bijvoorbeeld een boekhouder. Je aangifte is de deur al uit en pas dan blijkt dat ie je winst beter als fiscale reserve had kunnen boeken zodat je er geen belasting over betaalde bijvoorbeeld.

 

Ik heb het idee dat er ook in de IT, zoals ik al eerder zei, specialismes moeten gaan ontstaan. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan specialismes als de volgende:

  • Marketing en vormgeving, waarbij bedrijven zich alleen op de marketing- en communicatiekant van de IT richten (vormgeving, interfaces, etc)
  • Embedded systems (voor in de telefoon)
  • Analyse en implementatie van business processes (administratieve organisaties, procurement, etc)
  • Etc.

Probleem wat je hierbij gaat krijgen is communicatie wanneer er een projecten zijn die overlap hebben, maar goed, daar kun je dan een goede projectmanager voor gebruiken.

 

De praktijk leert dat bedrijven die zich specialiseren betere kwaliteit leveren (ook in de niet-IT sectoren) en als klantvriendelijker worden ervaren enzo.

 

Tsja, en hoe je in deze markt een goede leverancier gaat vinden weet ik zo ook even niet (wij zouden het kunnen zijn, ach shit, maak ik alweer reclame, sorry)

 


The New Motion - elektrisch rijden geregeld

Alef op Twitter

Alef op LinkedIn

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Volgens mij maakt ICT het werk makkelijker als de beslissers overzicht hebben van de mogelijke opties en de doelen die voor ogen zijn.

 

Volgens mij maakt de ICT het werk vooral makkelijker als alles naadloos in elkaar past.

 

"Mooi'' verhaal is een systeem van ettelijke miljoenen bij de belastingdienst, maar die niet aansloot op de rest van de systemen. Ook onlangs op de TV: sinds de politie computer-systemen hebben mogen ze nu op zes verschillende plaatsen, naam, adres en andere gegevens invullen. Belangrijk was volgens hun het koppelen van diverse systemen.

 

Ook bij mijn vrouw op het werk hebben ze een paar ICT-gedrochten.

 

Een deel van de oorzaak is denk ik ook 'gesloten' bestandsformaten. Patenteren is op zich prima denk ik, maar voornamelijk bestandsformaten moeten denk ik haast bij de wet open zijn.

 

Wat dit alles betreft zou het denk ik uitermate goed verkopen als je kunt garanderen dat de zaak op elkaar aansluit of precies aangeeft waar dat eventueel niet kan.

 

De klant hoeft wat dat betreft denk ik niet kundig zijn, de ICT-er wel.

 


'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

IT is in het leven geroepen om de boel makkelijker te maken, niet om de boel op stelten te zetten.

 

Dat IT het werk moeilijker maakt vind ik weer zo kortzichtig, net als dat Software ontwikkeling een ripp-off zou zijn: te kortzichtig.

 

En ja natuurlijk zijn er bedrijven die producten aanbieden die niet helemaal stroken met de behoeftes van de klant, maar daar volgen dan ook geen vervolgtrajecten meer uit. Lijkt mij tenminste.

 

Als ik uit mijn eigen ervaring spreek moet je als bedrijf goed weten wat de klant wil, wat ervoor nodig is en weten wat je wel en niet kan verzorgen. Als je dat weet en eerlijk bent naar de klant toe kan er weinig misgaan. Communicatie is erg belangrijk: voor na en tijdens het project.


Cindy van Rosmalen

www.magnetique.nl

 

The artist is the creator of beautiful things- Oscar Wilde

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Helemaal met je eens 'darker dorian'.

 

Bij mijn bureau hangt zo'n bekend tegeltje met van die toepasselijke spreuken:

 

Een vergissing is menselijk, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig

 

Vind hem wel toepasselijk ;D


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Wat dit alles betreft zou het denk ik uitermate goed verkopen als je kunt garanderen dat de zaak op elkaar aansluit of precies aangeeft waar dat eventueel niet kan.

 

Even een oude koe uit de sloot halen en mijzelf quoten ;D:

 

Wat vindt "men" van de reclame van IBM. Die tijdmachiene die op de vergadertafel ligt en die van de universele adapter (op dezelfde tafel)?

 

Ik vind dit een hele goede reclame die mooi inspeelt op een aantal gevoelens (in ieder geval bij mij :)).

 

 


'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vind de reclame een beetje een schot voor open goal, iedere business wil een tijdmachine hebben... Ongeacht of ze IT fouten hebben gemaakt.

 

Sterker nog, IBM zelf wil ook wel een tijdmachine hebben want zij hebben meer dan genoeg IT fouten gemaakt.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Interessanter is het hoe je nu naar de markt communiceerd wat je nu van alle fouten heb geleerd en hoe je dat om gezet heb in een betere dienstverlening. Die IBM reclame is een beetje langs me heen gegaan omdat ik de strekking van de boodschap niet begrijp; in een innovatieve wereld worden fouten gemaakt belangrijker is hoe men daar mee omgesprongen is.

 

Over het algemeen zie je vier houdingen;

1 niets deugde uit het verleden we gaan het helemaal anders doen

2 niet toegeven, stug doorgaan

3 achteraf recht praten wat krom is, of

4 toegeven dat er fouten zijn gemaakt en ook aangeven wat je ervan geleerd heb.

 

De IBM reclame is een typisch geval van regel 1, maar eigenlijk weet je dat in de praktijk het een 3-tje is. In de reclame van afwasmiddelen zie je het tegen overgestelde van dit, naar de markt communiceer je 1 "zoals we tot nu wasmiddel verkochten deugde het niet, we gaan het helemaal anders doen" maar uiteindelijk is de nieuwe wasmethode/formule een evolutie op al het voorgaande.

 

Uiteindelijk wil ik als grote organisatie die een IBM wil inhuren vooral geinteresseerd in het verhaal achter boodschap 4. Ik denk zelfs dat een dergelijke reclame averechts werkt, er moet een reeler zelfbeeld komen in de IT branche want bij de opdrachtgevers is de focus wat men met IT wil doen en wat er allemaal bij komt kijken er zeker wel.

 

Cheers, Ron


Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 51 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept