Ga naar inhoud
  • 0

Beheer van Adwords uitbesteden?

Gast Verwijderd account

Hallo allemaal,

 

Voor één van mijn internetdiensten heb ik een maand geleden een campagne opgezet bij Google Adwords. Deze liep in het begin heel aardig, maar inmiddels rijzen de kosten per klik (en per lead) de pan uit en komen er steeds minder bezoekers op de site.

 

Omdat het beheer van een Google Adwords campagne toch een vak apart lijkt te zijn, besloot ik eens te bellen met een bedrijf (naam zal ik hier niet noemen) dat in ruil voor een maandelijks bedrag het beheer van mijn campagne wel wilde overnemen. De persoon die ik aan de lijn kreeg zei dat mijn campagne inmiddels was "vastgelopen" en dat hij deze graag weer op de rails wilde zetten. In plaats van de 50 zoekwoorden die ik had opgegeven zou hij zo'n 5.000 relevante zoekwoorden opgeven, daarnaast konden de kosten per klik en lead volgens hem enorm omlaag en garandeerde hij bijna (telefonisch, dus dat is geen garantie) dat hij tientallen nieuwe klanten per maand kon aanleveren.

 

Daarna namen we samen het bestelformulier op zijn site door en begon hij mij precies te vertellen wat ik moest invullen. Allereerst moest ik een abonnement kiezen, hij adviseerde het duurste abonnement omdat ik dan het minste zou betalen per lead. Vervolgens vroeg hij naar mijn budget per maand en vertelde hij dat de meeste van zijn andere klanten voor een budget van 1.000 euro per maand kozen. Ik koos ook voor dat budget.

 

Daarna moesten enkel nog de naam- en adresgegevens worden ingevuld. Ik vertelde hem dat ik dat zelf wel kon en dat ik het aanvraagformulier (waarmee ook direct een overeenkomst tot stand komt) later die dag zou opsturen, maar hij begon aan te dringen dat ik het formulier ook wel direct kon opsturen. Tot slot vertelde hij mij dat er in de voorwaarden niets bijzonders stond, alleen kreeg ik voor de start van de campagne een voorschotnota met het door mij gekozen bedrag van 1.000 euro, te voldoen binnen 5 dagen.

 

Van deze laatste twee punten kreeg ik een beetje een vieze smaak in mijn mond. Iemand wil dat ik een formulier (waarmee ik een contract aanga) direct verstuur en dat ik hem vooraf een voorschot betaal. Nu begrijp ik ook wel dat hij Google ook moet betalen voor de gerealiseerde kliks en dat hij daar dus wat zekerheid over wil hebben, maar wat als de campagne voor geen meter loopt? Krijg ik mijn geld dan nog wel terug?

 

Heeft iemand ervaringen met dit soort bureaus en wie kan mij vertellen wat ik nu het beste kan doen: zelf blijven beheren of uitbesteden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beetje spreken voor eigen parochie :-)

 

Het hangt er vanaf. Als je de tijd hebt om een Adwords campagne op te zetten en de interesse in statistieken en het bijhouden van de campagne, dan is het goedkoper om het zelf te doen. Je kunt dan altijd direct bijsturen en je campagne helemaal inrichten zoals je het zelf wilt.

 

Het laten beheren van een campagne is in de andere gevallen nuttig. De prijzen hiervoor verschillen nogal, evenals de vorm waarin de bedrijven het gieten.

 

Er zijn bedrijven die alles overnemen, er zijn bedrijven die een soort "shared" campagnebeheer doen (je hebt zelf toegang en kunt wijzigingen maken, maar het wordt ook voor je gedaan), en er zijn bedrijven die alleen de opzet doen.

 

Voor Google Adwords geldt dat het een hele efficiente en kosteneffectieve manier van online adverteren kan zijn, mits goed bijgehouden en regelmatig ge-update.

 

Een aantal meer bekende bedrijven die dergelijke diensten aanbieden zijn Tribal, checkit, en verder een heleboel kleintjes (waaronder ik nog).

 

En het beste advies: als het niet goed voelt, nooit doen....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dat de prijzen enorm verschillen had ik al gezien, ondanks het feit dat er maar een paar bedrijven zijn die echt duidelijkheid bieden over hun prijsbeleid. Enorm veel van die "Adwords experts" vermelden hierover niets op hun website en reageren zelfs niet op offerte-aanvragen. Dan leg je de drempel volgens mij voor jezelf wel erg hoog.

 

Wat mij opvalt is dat ze allemaal beweren de kosten per lead omlaag te kunnen brengen, maar dat niet één het aandurft om een prijs per lead in plaats van per klik af te spreken. Ik wil best wat meer betalen per lead als dan het risico bij de "Adwords expert" ligt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Nog een kleine aanvulling: hoe kom ik zelf ooit aan 5.000 zoekwoorden? Ik heb geen flauw idee waar de bedrijven deze vandaan halen, de zoekwoordsuggestietool van Adwords geeft maar een paar suggesties.

Link naar reactie
  • 0

er zijn lijsten met gerelateerde zoekwoorden, vaak opgebouwd of opgekocht. De 5.000 zijn ook vaak niet allemaal even relevant. Als je het budget hebt en voor 0,02 euro per klik traffic binnen wil halen, kan het best nuttig zijn minder relevante woorden te kiezen.

 

 

Voor de meest belangrijke woorden, evenals misspellingen enz, zijn het er meestal tussen de 50 en 250 (afhankelijk van breedte van aanbod enz.) Bij een webshop bijvoorbeeld loopt het snel op (bv. Nokia, nokia 6210, nokkia, nockia enz enz.)

 

Zelf deel ik campagnes op, meest belangrijke woorden, minder belangrijk, bepaalde doelgroepen, enz.

 

Overigens spreek ik nooit af op basis van leads direct, altijd op basis van tevredenheid. Bij ontevredenheid kan de overeenkomst per direct beeindigd worden. Dit zorgt voor een stuk vertrouwen aan de kant van de klant, en een stuk verzekerde inzet.

 

Maar het is een momenteel zeer ondoorzichtige business, en ik denk dat je er goed aan doet om offertes op te blijven vragen, tot je het gevoel krijgt dat het klikt met het bedrijf.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een paar dingen duidelijk maken:

- nooit te snel tekenen, eerst thuis rustig doorlezen

- niet vooraf betalen

 

Wat een kul zeg, dat vooraf dokken. Natuurlijk moet die meneer inkopen, maar als het goed is stemt hij daar zijn verkoopbedrag op af. Weet je wel hoe dat bedrag is opgebouwd? En het feit dat hij 5000 zoekwoorden noemt... komt dat uit een boekje? Dat verschilt per product of dienst enorm. Sommigen hebben aan een woord of 10 genoeg, anderen komen tekort bij 1000. Dan is "ja meneer u kunt het beste onze duurste optie nemen" nogal wiedus.

 

Een statistiekenprogramma op je site waarin je woorden kunt zien waardoor mensen bij jou belanden kan je lekker op weg helpen. Vrienden en kennissen kunnen nog wat toevoegen. En je klanten natuurlijk.Nu lijkt het een beetje op schieten met hagel en daarna maar kijken wat je per ongeluk geraakt hebt.

 

Begin met een bescheiden aantal zou ik zeggen en breidt het langzaam uit. Zo kun je ook makkelijker (=in alle rust) de relevantie bepalen. Tijd en geduld is een groot goed bij dit soort zaken is mijn ervaring.

 

By the way: prijs per lead begrijp ik niet zo goed. Want dat betekent dus dat je als Adwords-meneer ook verantwoordelijk bent voor de conversie op jouw site? Dat kan toch helemaal niet? Dat is toch jouw zaak? Of begrijp ik nu iets niet?

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling: hoe kom ik zelf ooit aan 5.000 zoekwoorden? Ik heb geen flauw idee waar de bedrijven deze vandaan halen, de zoekwoordsuggestietool van Adwords geeft maar een paar suggesties.

 

veel bedrijven gebruiken een tool van Yahoo dat suggesties geeft voor zoekwoorden, wanneer deze woorden gecombineerd worden dan kan het aantal woorden wel oplopen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Gaat het misschien om vrij exotische dingen, waar relatief weinig op gezocht wordt?

 

Nee, helemaal niet. Om een dienst die in Nederland door vrijwel iedereen wel eens wordt afgenomen. Specifieker kan ik helaas niet zijn, maar ik verkoop beslist geen exotische dingen.

 

Hoeveel van die 1000 euro per maand gaat op aan salaris en onkosten, en hoeveel wordt er daadwerkelijk verspijkerd in Adwords?

 

Van die 1000 euro betaal ik maandelijks zo'n 100 euro aan "abonnementskosten", de rest wordt verbruikt voor het inkopen van kliks. Maar dat is ook weer zoiets: ik weet niet wat de werkelijke prijs per klik is die de Adwords-man met Google moet afrekenen en dat betekent dat hij dus tot op zekere hoogte zijn eigen prijs kan bepalen, omdat ik vanaf het moment dat ik het campagnebeheer aan hem uitbesteed ook niet meer kan inloggen op Adwords voor statistieken etc. Vanaf dat moment ben ik dus volledig op zijn gegevens aangewezen.

 

By the way: prijs per lead begrijp ik niet zo goed. Want dat betekent dus dat je als Adwords-meneer ook verantwoordelijk bent voor de conversie op jouw site? Dat kan toch helemaal niet? Dat is toch jouw zaak? Of begrijp ik nu iets niet?

 

Nee, daar heb je zeker een punt mee. Maar ik vertelde de Adwords-man wat ik nu betaal per lead bij Adwords en hij garandeerde mij bijna dat dat bedrag omlaag kon, na ook mijn site te hebben bekeken. Nu is zo'n mondelinge garantie natuurlijk niets waard en dan denk ik: dan moet jij toch ook een bedrag per lead met mij durven af te spreken als je zo overtuigd bent van je eigen kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Zoals Robert al eerder aangaf, zou ik het *alleen* doen via shared campagnebeheer.

 

Account >> Accountvoorkeuren>>Toegang tot klantenbeheeraccount.

 

Je houdt altijd controle over je eigen account, je kunt elk gewenst moment inloggen met je eigen gegevens (die geef je ook niet aan de beheerder, duh) EN je kan die beheerder weer met een muisklik de toegang ontzeggen.

Op deze manier krijg jijzelf de factuur van Google, en betaalt hem zijn maandelijkse fee.

Je kan vanuit de achtergrond meekijken (ziet wat de kliks kosten) maar kan de beheerder 'overrulen' mocht dat nodig zijn.

M4M (Multi for Media) is een zoekmachine marketing bureau gespecialiseerd in 'organic search'.

Link naar reactie
  • 0

Wij doen ook AdWords campagnes en onze klanten krijgen inderdaad toegang tot hun eigen account als ze dat willen. Maar standaard ontvangen zijn in ieder geval uitgebreide maandelijkse statistieken waarin de kosten voor de kliks staan.

 

Voor het opzetten en beheer rekenen we vaste prijzen. Maar campagnes waar we ervaring mee hebben kunnen we ook doen op basis van pay-per-lead. Het is dan no-cure, no-pay (net als AdWords zelf eigenlijk) en dat kan voor iedereen erg interessant zijn.

 

Overigens kun je de leads/sales uitstekend meten via de speciale codes die je met AdWords kunt genereren.

 

Er zijn veel "cowboys" actief (zoals op elke snelgroeiende markt), dus meerdere offertes opvragen is inderdaad een vereiste. En laat dan je gevoel (en je portemonnee) spreken. Succes!

PauwR :: Krachtige Internetmarketing :: www.pauwr.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom regel je niet een adviseur welke samen met jou overlegd over de te volgen strategie, een plan maakt, budget bepaald en vervolgens dit uitvoert in AdWords. Na een week o.i.d. doe je hetzelfde en ga je sturen.

 

Wat ik bedoel te zeggen is simpel: Alleen jij weet welke bezoekers je wilt hebben, alleen jij weet of daar ook daadwerkelijk de juiste omzetten mee behaald worden enzovoorts. Wat jij niet weet is hoe je dat goed om kan zetten in een campagne, daar moet je dus support voor regelen maar niet zomaar je budget in z'n geheel uit handen geven, daar wordt het niet beter op!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Adwords kan voor veel branches (maar zeker niet allemaal) zeer effectief zijn. Als je zelf onvoldoende kennis hebt van adwords of de tijd ontbreekt kan ik je de aanpak van ons bedrijf mkbinternetmarketing.nl aanbevelen:

-Vaststellen de te bereiken doelgroepen. Je doelgroep kan zijn lokaal(alleen je vestigingsplaats), nationaal of internationaal

- Belangrijke zoekwoorden per doelgroep. (De belangrijkste zoekwoorden van je klanten weet je uit ervaring al, adviseur kan helpen met extra zoekwoorden etc)

- Samen met adviseur globale opzet maken advertenties.

- Adviseur gaat na of je website goed is opgezet voor de doelgroep die je wilt bereiken. Dit kan resulteren in aanpassen van je website

- Adviseur stelt campagne(advertenties) op en komt met inschatting van de te verwachten kosten aan google.

- Na jouw goedkeuring maak jezelf geld over naar google en krijg je toegang tot de statistieken zodat jezelf inzicht hebt in statistieken en kosten per click

-Periodiek heb je overleg met de adviseur om resultaten te bespreken op basis waarvan de campagne kan worden aangepast. Deze evaluatie is nodig om na te gaan welke advertenties wel werken en welke niet. Vaak reageren klanten telefonisch wat je niet terugziet in de google adwords statistieken.

 

Kosten aan je adviseur zijn op basis van uren en/of abonnement. Adviseur moet zijn kosten vooraf aangeven. Leg je nooit vast voor langdurige contracten.

 

Vergeet ook niet om ervoor te zorgen, naast je adwords campagne, dat je zo hoog mogelijk probeert te komen in de "gratis" zoekmachine. Daarnaast zijn er mogelijk voor jou branche belangrijke site´s waar je al dan niet tegen betaling op geplaats kunt worden

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Lees ook even deze draad

 

Het is duidelijk met wie je gesproken hebt.... Er zijn al een aantal mensen die hier gereageerd hebben. De strekking is helder. Kies voor een partij waar je zelf controle hebt over je account en van wie je duidelijk inzicht krijgt m.b.t. de gekozen woorden en resultaten. Op zich is het prettig als je je er zelf eerst in verdiept hebt. Je kunt dan zelf zien wat de resultaten van een derde partij zijn en je bent een goede gesprekspartner.

 

Dat iemand AdWords Qualified Professional is zegt nog niet alles, maar geeft wel een indicatie of hij / zij zich er serieus in verdiept heeft.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.