Usability en design bijten elkaar soms, en ik heb de indruk dat voor sommige doelgroepen design prevaleert boven usability.
Zelf vind ik het design belangrijk, maar staat usablily en vindbaarheid van informatie ook hoog in het vaandel (zie hier: design en functionaliteit, maar bijvoorbeeld dit ontwerpbureau (wat meer productaanbieder dan dienstverlener is, zoals ik) laat meer design dan usability zien.
Zolang het maar cool is,en er te browsen valt, wordt er meer en langer gekeken dan waneer het overzichtelijk en snel is. Internetten is ook relaxen. Mijn bezoekers blijven gemiddeld 30 sec. op de eerste pagina en die pagina heeft ook de grootste bounce rate. De conclusie kan zijn: de eerste pagina wordt wel gelezen, maar het aanbod is voor een aanzienlijk deel van debezoekers niet van toepassing.
Bij een site als in het tweede voorbeeld kan nieuwsgierigheid en de 'browse-kwaliteit' van de site een trigger zijn om verder te kijken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
nonex.nl
nonex.nl
Wat prevaleert? Usability of design?
Usability en design bijten elkaar soms, en ik heb de indruk dat voor sommige doelgroepen design prevaleert boven usability.
Zelf vind ik het design belangrijk, maar staat usablily en vindbaarheid van informatie ook hoog in het vaandel (zie hier: design en functionaliteit, maar bijvoorbeeld dit ontwerpbureau (wat meer productaanbieder dan dienstverlener is, zoals ik) laat meer design dan usability zien.
Zolang het maar cool is,en er te browsen valt, wordt er meer en langer gekeken dan waneer het overzichtelijk en snel is. Internetten is ook relaxen. Mijn bezoekers blijven gemiddeld 30 sec. op de eerste pagina en die pagina heeft ook de grootste bounce rate. De conclusie kan zijn: de eerste pagina wordt wel gelezen, maar het aanbod is voor een aanzienlijk deel van debezoekers niet van toepassing.
Bij een site als in het tweede voorbeeld kan nieuwsgierigheid en de 'browse-kwaliteit' van de site een trigger zijn om verder te kijken.
Zie ook: usabilitygoeroe Jacob Nielsen over de top 10 website-fouten: usability maar gepresenteerd in een 1998 verpakking....
Wat vinden jullie belangrijker voor je site: 'functionaliteit (usability) & design' of 'designkwaliteit & browse-kwaliteit'?
Nog een handige tool: spidersimulatie: http://tools.summitmedia.co.uk/spider/
[link geactiveerd - mod]
[link toegevoegd - ook mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/10298-website-usablity-vs-design/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag