• 0

website: usablity vs design

Wat prevaleert? Usability of design?

Usability en design bijten elkaar soms, en ik heb de indruk dat voor sommige doelgroepen design prevaleert boven usability.

Zelf vind ik het design belangrijk, maar staat usablily en vindbaarheid van informatie ook hoog in het vaandel (zie hier: design en functionaliteit, maar bijvoorbeeld dit ontwerpbureau (wat meer productaanbieder dan dienstverlener is, zoals ik) laat meer design dan usability zien.

 

Zolang het maar cool is,en er te browsen valt, wordt er meer en langer gekeken dan waneer het overzichtelijk en snel is. Internetten is ook relaxen. Mijn bezoekers blijven gemiddeld 30 sec. op de eerste pagina en die pagina heeft ook de grootste bounce rate. De conclusie kan zijn: de eerste pagina wordt wel gelezen, maar het aanbod is voor een aanzienlijk deel van debezoekers niet van toepassing.

 

Bij een site als in het tweede voorbeeld kan nieuwsgierigheid en de 'browse-kwaliteit' van de site een trigger zijn om verder te kijken.

 

Zie ook: usabilitygoeroe Jacob Nielsen over de top 10 website-fouten: usability maar gepresenteerd in een 1998 verpakking....

 

Wat vinden jullie belangrijker voor je site: 'functionaliteit (usability) & design' of 'designkwaliteit & browse-kwaliteit'?

 

Nog een handige tool: spidersimulatie: http://tools.summitmedia.co.uk/spider/

 

[link geactiveerd - mod]

[link toegevoegd - ook mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey hallo,

 

Ik denk dat het per website belicht dient te worden.

 

Een website die vaker in de week/ maand/ per dag door een persoon wordt bezocht ( denk aan nieuws website's enz.), moeten absoluut niet te veel flash en onduidelijke animaties bevatten.

 

Makkelijke navigatie staat dan voorop.

 

Bij een website die normaal gesproken maar een enkele keer bezocht word, kan dit wat meer n geanimeerder.

 

Ook is dit per branche verschillend.

 

Een bouwbedrijf heeft niets aan een design achtige website, omdat de klanten er gewoon niet op zitten te wachten.

terwijl een design bureau, een veel uitdagender concept kan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bij mij gaat de voorkeur sterk uit naar toegankelijkheid en usability. Ik heb toevallig nog een mooi voorbeeld waarom design het toevallig heeft verknald voor mij. Gisteren wilde ik even op de website van http://www.verenigdeseniorenpartij.nl/ kijken voor mijn oma omdat zij graag de standpunten van deze partij wilde weten. Mijn oma had flash niet geinstalleerd en ze heeft een login op haar pc waar ze dat ook niet zelf kan doen. Dus oma kon de standpunten niet te weten komen van deze partij. En dat terwijl het zelfs maar om een flash menu gaat, iets dat makkelijk in javascript had gekunt.

 

Daarom dus bij mij sterk de voorkeur voor usability, mijn website www.bureauvanrossum.nl is ook niet echt een mooie website, maar mensen kunnen altijd snel de meest relevante informatie vinden.

Link naar reactie
  • 0

Volgens het aangehaalde onderzoek opEmerce zit ik niet eens heel slecht:

 

De onderzoekers vroegen wat internetters het belangrijkst vinden en welke onderdelen in de perfecte website zitten. Van hen zei 83 procent dat ze site goede navigatie-elementen moet bevatten, 62 procent vindt dat sites snel moeten downloaden. Dat Nederlanders Hyves.nl, dat bekend staat om zijn traagheid, nog niet massaal verlaten wordt komt volgens Torlini door het feit dat er nog geen volwaardig alternatief bestaat voor het sociale netwerk.

 

Slechts twaalf procent van de ondervraagden vindt visueel aantrekkelijk design belangrijk voor sites en hooguit 3 procent verlangt dat er innovatieve audio- en videotoepassingen aanwezig moeten zijn.

 

Er lijkt een gat te zitten tussen wat consumenten als 'de perfecte site' ervaren en de ontwerptechnieken die veelal worden toegepast op drukbezochte sites.

 

bron: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1765531, opsteller http://www.sirc.org/

 

Now you know the score......Rackspace can help you stay in the fast lane. The new SIRC report shows that the perfect website must focus on speed and uptime as well as ease of navigation and design simplicity. As a proven market leader in managed web hosting, Rackspace delivers 100% network availability at high speed for businesses of any size.

Your site www.nonex.nl scored 90%

test: http://www.rackspace.co.uk/rateyoursite

 

En toch vraag ik me af wat marketingwise het beste is. Er is ook een verschil tussen informatieve sites,en sitesdie de verkoop moeten ondersteunen (bedrijfssites). Dat onderscheid wordt in de samenvatting van het onderzoek niet naar voren gebracht,terwijl daar misschien wel eens de sleutel in zou kunnen zitten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook voor usability, ik ben laatst ben een M4N event in A'dam geweest en daar zijn me een aantal dingen uitgelegd, onder andere dat er op de originele blauwe links 400% meer geclicked wordt, simpelweg vanwege het feit dat het beter gezien wordt.

 

Toch blijft het website onafhankelijk, als ik bijvoorbeeld naar een bedrijf op zoek ga voor een logo voor een nieuw bedrijf dan wil ik geen perfecte SEO site tegenkomen maar een grafische.

Link naar reactie
  • 0

 

Toch blijft het website onafhankelijk, als ik bijvoorbeeld naar een bedrijf op zoek ga voor een logo voor een nieuw bedrijf dan wil ik geen perfecte SEO site tegenkomen maar een grafische.

 

Precies, dat is eigenlijk de moeite die ik heb met al die onderzoeken. Theoretisch gezien willen mensen a , maar misschien scoort in de praktijk b wel beter.

Nu ben ik sowieso designfreak (duh!) , dus vraag me af wat 'niet-designfreaks' ervan vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neig naar usability. Een banner waar "klik hier" staat ,wordt 30% meer aangeklikt, een blauwe onderstreepte link wordt zoals Marc2006 aangeeft, nog vaker bezocht.

 

Mensen zijn geconditioneerd door o.a. startpagina en marktplaats om het internet op een bepaalde manier te gebruiken (navigatie hoort links, browsen) en willen herkenbaarheid en duidelijkheid.

 

Aan de andere kant, design is in sommige branches erg belangrijk, zoals bv. een kunstatelier oid, waar de site een visitekaartje is en niet direct bedoeld om mensen iets te verkopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Uitgezonderd de creatieve branches denk ik ook dat je best wel een voorbeeld kunt nemen aan de grootste sites op het internet. Voor nederland zijn dat o.a. marktplaats, startpagina en dergelijke, internationaal denk ik dan aan google en consorten. Dit zijn websites die voornamelijk op usability zijn gericht. Bijvoorbeeld google is volgens mij o.a. groot geworden door het snel inladen van de website. Vooral in de tijd dat modems nog gemeengoed waren was dit een groot voordeel.

 

Verder merk ik zelf dat ik vaak naar een website van een bedrijf ga om snel even wat info af te plukken. (Bijvoorbeeld contact informatie, diensten, prijzen enzz) Dan skip ik al heel snel als ik met laadtijden, flashintro's enzz word geconfronteerd. Dan maar naar een aanbieder die wel een toegankelijke website heeft.

 

Overigens vind ik ook dat transparantie heel belangrijk is op een website. Ik zie liever een heldere duidelijke uitleg met feiten specificaties en mogelijkheden (liefst nog met prijzen) dan een berg buzzwords en managers-termen.

Link naar reactie
  • 0

Uitgezonderd de creatieve branches denk ik ook dat je best wel een voorbeeld kunt nemen aan de grootste sites op het internet. Voor nederland zijn dat o.a. marktplaats, startpagina en dergelijke, internationaal denk ik dan aan google en consorten.

 

Ik denk dat je wel een onderscheid moet maken tussen iets als marktplaats (bemiddelaar) of startpagina (linkfarm) en een site voor een bedrijf wat iets over de behoeften van prospects en zichzelf kwijt wil. Ik zou het eerder vergelijken met

 

http://www.philips.nl/

http://www.sanoma-uitgevers.nl/onsbedrijf

http://www.lilly.nl

 

(b2c, b2b resp. b2b resp b2b.

 

Met het stukje over Google ben ik het overigens helemaal eens.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik usability het belangrijkst. Als ik op een gebruiksonvriendelijke site kom erger ik mij altijd snel en ben ik weer weg. Vandaag nog bijvoorbeeld op de site: http://www.startendeondernemers.nl waar ik niet een totaaloverzicht van het forum kon vinden en waar het chaotisch is. Ook op de belastingdienst is het vaak geen pretje. Heb daar wel eens een half uur lopen zoeken naar de online verplichte btw aangifte.

 

Nog wel een aardige serie in dit verband is misschien deze van Ruben Timmerman die de usability van de websites van de politieke partijen aan het testen is. http://www.usarchy.com/

 

pfff.. ging ik net even de link testen, ligt de website van Ruben plat.. Nou ja, ik laat het maar staan, is hopelijk snel weer opgelost.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook een liefhebber van usability en content, ook als het design daardoor iets minder flashy wordt. Als site-bezoeker zie ik eigenlijk liefst zo min mogelijk poespas (tenzij het meerwaarde heeft).

 

Als ontwerper ben ik ook het liefst bezig met sites die vooral functioneel zijn. Uiteraard grafisch wel 'netjes', maar niet zodanig uitgevoerd dan de site onhandig wordt om alleen maar mooi te zijn.

 

Vroeger zei men "van een mooi bord kun je niet eten".. ik geloof daar niet per se in, maar het eet vaak wel lastiger :)

Link naar reactie
  • 0

Twee woorden: Doelstelling en doelgroep!

Die twee gemixed geeft je een usability vs design uitkomst.

 

Wat wil je, hoe wil je en waarom wil je.

Wat willen hun, hoe willen hun en waarom willen hun.

 

Stel jezelf deze simpele vragen en vraag dit ook aan diverse mensen voor een objectief advies.

 

Persoonlijk bouw ik alleen websites die voldoen aan SEO, Usability en Accesability eisen.

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

Wat prevaleert? Usability of design?

 

Volgens mij kun je dat niet zomaar tegenover elkaar stellen. Een echt mooi design houdt voor mij in dat het ook bruikbaar is. En omgekeerd, optimale bruikbaarheid impliceert dat het mooi is.

 

Een deurknop kan nog zo mooi zijn, maar als 'ie uitnodigt tot trekken terwijl er "duwen" op staat, dan is 'ie ineens ook niet mooi meer, niet op die plek.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik ben weer een mooi voorbeeld tegengekomen waarom usablity belangrijk is. Ik heb een forum gericht op brandpreventie medewerkers, de meeste hiervan zijn ook totaal computeranalfabeet. Nu liet ik pas mijn forum zien bij collega brandpreventie medewerker. Maar omdat hij niet zo heel erg thuis is in de digitale wereld, snapte hij dus absoluut niet de bedoeling van het forum. Hij wist ook nog niet echt wat een forum is, onder de subfora staat vaak wie daar modereert, daar werd dus ook als eerste op geklikt.

 

Zo zie je dat alles wat voor ons “computer minded mensen” heel logisch is, voor mensen die niet zoveel achter de pc zitten veel minder logisch is. Er zijn gewoon mensen die niet weten wat een forum is, laat staan wat ze er mee moeten doen.

 

Nu heb ik hierna geprobeert de usability te verbeteren:

  • Ik had eerst de “koffiehoek” bovenaan staan, dit werkte verwarrend voor mensen die naar brandpreventieoplosssingen aan het zoeken waren. Dus naar onderen verplaatst.
  • Er stond eerst onder elk subforum welke moderator er actief was, dit heb ik weggehaald.

Link naar reactie
  • 0

Soms is het inderdaad moeilijk om je nog te verplaatsen in mensen die niet veel internetten. Ik heb er eergisteren bijna een kwartier over gedaan om iemand zover te krijgen van die lettertjes uit een afbeelding over te tikken om een bepaalde internetapplicatie te kunnen gebruiken.Hij vond het maar 'stom' en begreep niet dat 'robots' misbruik konden maken van sites. 80% leerzaam (om zo iemand te instrueren),100 % jiskefet (ik heb dubbel gelegen van het lachen).

Link naar reactie
  • 0

Design is functionaliteit en usability wat mij betreft. Goed design volgt functie. Maar dat betekent niet dat het daarom lelijk moet zijn.

 

Wat door sommigen 'design' wordt genoemd is decoratie en daarom overbodig. Zelfexpressie vind ik vooral in kunst thuishoren.

 

Interessant is de blog waar onder andere 'Design is how it looks works' op is te lezen.

Link naar reactie
  • 0

wat ik tot nu toe veel ben tegengekomen:

 

zeer mooie design website, maar lastig te navigeren. vaak ook weinig informatie door teveel plaatjes. niet handig en soms zelfs storend wanneer je op zoek bent naar informatie. maar wel leuk indien je voor een bepaalde doelgroep werkt.

 

zeer usable website, veel informatie en tekst goede navigatie. erg saai betreft de layout en er word bij vrijwel elke pagina eenzelfde template gebruikt.

 

ik geef toch de voorkeur aan usability, dan maar een minder mooie website. ik denk dat je in de praktijk hetzelfde ziet. net als wat je hier eerder heel goed opgemerkt werd google is niet bepaald een design site..

Link naar reactie
  • 0

er word bij vrijwel elke pagina eenzelfde template gebruikt.

 

 

Deze opmerking trekt mijn aandacht:

is dit een handicap dan? Ik gebruik drie templates voor mijn site: de standaard, één voor het tonen van grote afbeeldingen en één voor het tonen van artikelen zonder afbeeldingen. Wat mij interesseerd aan de bovenstaande opmerking is dat het impliceert dat verschillende lay-outs de site aantrekkelijker maken. Ik vraag me dat af, of bezoekers zich daardoor laten verleiden tot verder kijken of meer klikken. Wellicht dat je ze wel dwingt het opnieuw kijken naar de gepresenteerde informatie.

Link naar reactie
  • 0

Dat pagina's binnen een website uniform zijn lijkt me juist een voordeel... dan is in ieder geval duidelijk voor de bezoeker dat ze nog op dezelfde website zitten, en weten ze na navigeren ook meteen waar de content precies staat.

 

Als je teveel gaat schuiven met content denk ik wel dat je bezoekers dwingt verder te kijken en meer te klikken, maar of ze daar happy van worden betwijfel ik.

Link naar reactie
  • 0

Mijn conclusie is dat IEDERE website gebruiksvriendelijk moet zijn, of die nou voorzien is van veel grafisch geweld of niet.

 

Een site die er extreem goed uitziet maar waar ik toch niet snel kan navigeren ( of waar ik snel de kluts kwijt raak ) verlaat ik zeer snel ( net als miljoenen andere internetgebruikers ).

 

Gebruiksgemak is immers juist een van de grote redenen waarom internet zo populair is geworden.

 

Als de site echter EN gebruiksvriendelijk EN grafisch er ook nog goed uitziet dan is dat natuurlijk helemaal super!

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn conclusie is dat IEDERE website gebruiksvriendelijk moet zijn, of die nou voorzien is van veel grafisch geweld of niet.

 

Een site die er extreem goed uitziet maar waar ik toch niet snel kan navigeren ( of waar ik snel de kluts kwijt raak ) verlaat ik zeer snel ( net als miljoenen andere internetgebruikers ).

 

Gebruiksgemak is immers juist een van de grote redenen waarom internet zo populair is geworden.

 

 

Maar, als ik dan naar jouw site kijk, vraag ik me weer af waarom je de helderheid geweld aan doet door je Adsense? Ik vind het zelfs opmerkelijk dat ik op de site van een onderneming, notabene in webbusiness) advertenties aantref. (dat ik op een detail beginte schieten wil overigens zeggen dat de rest helder en eenvoudig is.. ;D mooie site.)

Link naar reactie
  • 0

Beste Nonex,

 

Je hebt gelijk wat betreft de "concurrerende" ads :)

 

De eerlijkheid gebiedt me ook om te zeggen dat ik op dit moment meer bezig ben met het bedenken en uitwerken van concepten/ projecten dan met het optimaliseren van websites voor derden.

 

Thanks verder voor de positieve feedback :)

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.