• 0

Geschil met klant (algemene voorwaarden/opdracht)

Goedemiddag,

 

Ik zit met een probleem, ik hoop op wat tips & advies.

 

Onlangs ben ik gestart met mijn onderneming welke een beetje snel en vluchtig van de grond is gekomen waardoor er weinig tijd was om juridisch & structureel alles goed dicht te timmeren. (het gaat om o.a. website & huisstijl ontwikkeling) Mijn eerste klant is dus een bekende waarbij je dus in geen geval verwacht dat daar problemen op zullen ontstaan. Fout gedacht dus.

 

Even concreet:

 

Ik heb een offerte doen toekomen naar klant (= bekende)

Klant = akkoord gegaan en heeft offerte/orderbevestiging ondertekend.(incl. paraaf op elke pagina)

Op de 1e pagina staat duidelijk vermeldt dat de oplevertermijn in overleg is.

Daarna volgt een specificatie van de aanbieding (welke misschien niet helemaal volledig & duidelijk is)

Laatste pagina het bedrag ex en incl btw met daaronder vermeldt dat beide projecten zo spoedig mogelijk én in overleg worden opgeleverd. En dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn. + nog wat logische zaken.

Hierop heeft de klant akkoord gegeven met een handtekening.

De algemene voorwaarden heb ik niet aan de klant meegegeven

 

Nu zit ik dus met het volgende.

 

Klant eist extra's welke niet in de getekende offerte/orderbevestiging zijn opgenomen (zoals beeldbewerking en bijv een betalingsmodule in de site etc)

Klant heeft een advocaat een brief laten sturen waarbij wordt aangekaart dat de oplevertermijn te lang op zich laat wachten (terwijl in de orderbevestiging hier geen datum op vermeldt staat en hier ook geen officiële afspraak over is gemaakt. Ik heb altijd gezegd dat we ons best doen maar dat het lastig is om een precieze datum aan te geven wanneer het af is. In de brief staat dat wij een starre en niet cooperatieve houding tav klant hebben, dit is volstrekt onjuist wij doen juist ons uiterste best om aanpassingen te doen en de wensen vd klant tegemoet te komen.

 

Het is toch logisch dat als je met een project bezig bent dat dat ook tijd in beslag neemt om aan de wensen vd klant te kunnen voldoen. Aangezien klant zelf alles perfect wil hebben, regelmatig wijzingen aanbrengt, en een goede vinger in de pap wil hebben. Ik heb een fixed price gemaakt, en reken ook al geen reiskosten e.d. De klant vind dat deze teveel betaald (maar waarom ga je dan akkoord?) en vind dat het te lang duurt. (terwijl ze zelf steeds met wijzigingen komt en informatie niet op tijd aanlevert). Nu vind klant dat ze geld misloopt en dat op ons zou moeten kunnen verhalen.

 

Kortom, ik laat me een beetje intimideren door deze klant en voel me daar niet prettig bij. Daarom ben ik de klant al een aantal keer tegemoet gekomen. Maar voel me nu flink in het ootje genomen.Omdat ik nu een advocaat achter mij aan heb wat geheel onrechtmatig is. Het enige punt is, hoe sterk sta ik? Kan ik verwijzen naar mijn alg voorwaarden? Ook al heb ik klant deze niet in laten zien? Moet ik reageren op de brief vd advocaat?

Welke afspraken zijn rechtsgeldig? Hoe zit het met mailcontact is wat daarin staat rechtsgeldig en in welke mate?

 

Doordat ik daar nu onzeker over ben weet ik niet goed wat mijn positie & recht is. Het liefst zou ik de klant de extra kosten in rekening willen brengen (alhoewel ik wel al per mail heb toegezegd dat de extra's gedaan zullen worden) Wat kan ik doen om dit allemaal weer recht te trekken?

 

Ik dank jullie bij voorbaat voor jullie advies. Aldoende leert men :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zijn de minder leuke situaties, zeker als het een bekende is.

 

Ik zou beginnen met een (aangetekende) brief terug naar de advocaat met een korte uitleg en de getekende offerte + voorwaarden.

Daarna bellen met je bekende en een afspraak maken, eventueel met iemand erbij, om concreet afspraken op papier te zetten.

 

Is de opdracht zelf duidelijk omschreven? Zeker bij webdesign is het belangrijk heel duidelijk te maken wat wel en wat niet bij de prijs hoort.

 

Ik kan me overigens wel voorstellen dat de klant geen genoegen neemt met het feit dat je niet weet wanneer het af is. Je zult toch een richtdatum moeten kunnen noemen, die realistisch is voor jou en voor de klant.

 

Maar goed, ik ben geen juridisch expert, er zitten hier mensen die dat veel beter kunnen :-)

 

Veel succes en laat je niet te veel overrompelen

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je algemene voorwaarden niet eens zo belangrijk zijn, er is geen duidelijke termijn afgesproken. Als dat zo is ben je in alle redelijkheid behoorlijk vrij. Hij zal je dan duidelijk een redelijke termijnen moeten stellen voordat hij wat kan ondernemen… Verder heb je voor meerwerk niet per se algemene voorwaarden nodig. Denk maar aan de scharen slijpers (niet dat je zo moet werken…) die namen een opdracht aan zonder iets af te spreken, vervolgens rekende ze de hoofdprijs….

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.