Ga naar inhoud

patent op financieringsidee?

Geplaatst:

roel85

Voor mijn studie heb ik een idee uitgewerkt om op een goedkopere manier een (bestaand) bedrijf te financieren. Nu is deze methode van financieren alleen nuttig bij grotere bedragen en kan ik dus zelf geen bedrijfje opzetten en op deze wijze financieren. Wel zou ik het idee kunnen implementeren bij bijvoorbeeld een multinational.

Mijn vraag: is het mogelijk een vorm van patent aan te vragen op een financieringsmethode? Of is er een andere manier om aan mijn idee als individu te verdienen?

Featured Replies

Geplaatst:

Nils de Witte

Ik heb werkelijk geen idee. Vraag eens bij het octrooicentrum. Die weten daar alles van.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Geplaatst:

Nico Schouten

Die zullen antwoorden dat het niet mogelijk is om op een concept een patent aan te vragen.

Zie ook de FAQ onder Intellectueel Eigendom.

Alleen in Amerika zijn er mogelijkheden om ziets te patenteren.

Waarom leg je de constructie gewoon niet voo raan een aantal experts, dan wordt deze methode in ieder geval aan jouw naam gekoppeld.

Schrijf enkele persberichten en zorg dat je op een aantal financiele blogs je verhaal kwijt kunt.

Geplaatst:

djluc

Of je zorgt voor een goedbetaalde baan bij een financiele diensverlener die er wel brood in ziet en ook de klandizie heeft op het benodigde niveau.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 1 month later...
Geplaatst:

mr-mike

Hoi Roel85,

Ik ben gewoon nieuwsgierig. Hoe is het afgelopen met je idee? Nog een slaatje uit kunnen slaan?

Voor welke uni/studie heb je je research gedaan?

Groeten

Mike

Hear Hear!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Danny de Wit

Even afgezien van deze case, het is wel mogelijk om financiële deal-structuren te patenteren.

Zo zijn namelijk ook alle termijn-contracten op de beurs gepatenteerd, waar licentierechten voor worden betaald. (Denk aan opties en andere financiële instrumenten).

Misschien in die hoek eens zoeken in de patent-database om te zien of je model vergelijkbaar beschermbaar is.

Ik ben wel geïnteresseerd om hier in mee te denken/mee te helpen/seed-funding voor het model te doen.

Geplaatst:

mr-mike

Danny,

Hoe pak je een dergelijk onderzoek aan? Kan je op internet zoeken naar dergelijke patenten?

Groeten

Mike

Hear Hear!

Geplaatst:

Danny de Wit

http://www.google.com/ptshp?ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&tab=wt&q=

Ik zou hier beginnen. Ik hoop dat de link het doet, zoniet stuur me even een PM.

Maar patenteren is een prijzig (€10k +) en langurig proces. Het beste is daarom om (vanuit de VS gezien trouwens) een provisional patent aan te vragen, dat je een jaar de tijd geeft om met investeerders/partners/klanten het verhaal rond te maken en dan de definitieve aanvraag te doen.

Geplaatst:

Nico Schouten

Even ter verduidelijking.

Patenteren van een financieel concept is in Europa niet mogelijk, ook niet via de VS.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.