kissakiman Geplaatst: 6 december 2006 kissakiman 3 0 Geplaatst: 6 december 2006 Weet hier iemand of er een nederlandstalig iniatief is op het gebied van artikel database? Ik bedoel zoiets als http://www.goarticles.com of http://www.ezinearticles.com maar dan voor de nederlandstalige markt. Peter Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 6 december 2006 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 6 december 2006 Weet hier iemand of er een nederlandstalig iniatief is op het gebied van artikel database? Ja. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 kissakiman Geplaatst: 6 december 2006 Auteur kissakiman 3 0 Geplaatst: 6 december 2006 Top! Wil je die kennis ook delen...? ;D Link naar reactie
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 6 december 2006 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 6 december 2006 https://www.higherlevel.nl/articles/. Loopt nog neit zo hard, maar toch :) Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 6 december 2006 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 6 december 2006 Er was onlangs iemand op dit forum met vergelijkbare plannen. Ik snap trouwens niet waarom iemand interesse zou hebben in een vuilnisbelt aan artikelen. Maar de cijfers van beide voorbeelden spreken waarschijnlijk voor zich. Werkt dat model? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 Nils de Witte Geplaatst: 6 december 2006 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 6 december 2006 Er was onlangs iemand op dit forum met vergelijkbare plannen. Ik snap trouwens niet waarom iemand interesse zou hebben in een vuoilnisbelt aan artikelen. Maar de cijfers van beide voorbeelden spreken waarschijnlijk voor zich. Werkt dat model? Niet echt denk ik. Het is het grote verschil tussen www.innovatienet.nl (heeft vele 10tallen miljoenen gekost en niemand gebruikt het) en www.higherlevel.nl, (heeft een paar duizend euro gekost en iedereen gebruikt het) Het probleem is dat opgeslagen kennis snel bederft en moeilijk te doorzoeken is. Vraag en antwoord is veel efficienter. Kennisopslag werkt alleen als die continue door de gebruikers onderhouden wordt, zoals bij wikipedia. De artikeldatabase van HL is hartstike goed. Technisch en functioneel zo goed als optimaal. Toch valt het gebruik wat tegen. Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 6 december 2006 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 6 december 2006 De twee voorbeelden die de vragensteller noemt, zijn een soort van portals waar jan-en-alleman content kan plaatsen. Vandaar de link naar een vergelijkbare service die hier op HL onlangs aangekondigd werd. Ik ben vaak op zoek naar informatie, liefst in de vorm van artikels op basis van goed onderzoek en liefst soepel geschreven. Dan merk je dat Google enorm veel gratis rotzooi naar boven haalt en dat selectieve sites veel betere info geven, denk aan Find Articles en MDinfo in Nederland. Maar misschien is zo'n info-vuilnisbelt ook goed te exploïteren... Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 MD Info Geplaatst: 26 februari 2008 MD Info 1 0 Geplaatst: 26 februari 2008 Het bedrijf waar de vorige persoon op doelt, MD Info (www.mdinfo.nu)artikelen uit 700 vakbladen en dagbladen samen. Inmiddels staan al deze artikelen ook op www.mdweekly.nl en zijn de bronartikelen te downloaden. Inderdaad met kwalitatief veel betere zoekresultaten dan Google geeft. Dat komt omdat een redactie de artikelen samenvat en er bijbehorende tags aan koppelt. Met name de editie management biedt interessante onderwerpen voor bezoekers die zich bezighouden met innovatie in ondernemerschap. Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 26 februari 2008 renep 2,4k 117 Geplaatst: 26 februari 2008 Het probleem is dat opgeslagen kennis snel bederft en moeilijk te doorzoeken is. Dat ben ik niet altijd met je eens. Een elementaire belastingvraag zoek ik liever en sneller op in een goede belastingalmanak dan in deze vergaarbak van conversationele antwoorden van wisselende kwaliteit. Vraag en antwoord is veel efficienter. Voor de functionele vraagsteller, ja. Ik herinner me vaag een onderzoek naar de efficiëntie van kennisopbouw door deelname in discussiefora en rondzendlijsten e.d. t.o.v. traditionele vormen (opzoeken, studeren, training). De conclusie was AIHMGH dat heel wat deelnemers online fora als efficiënt ervaarden, maar dat het dat objectief gezien niet was. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 Merkava Geplaatst: 26 februari 2008 Merkava 2,8k 127 Geplaatst: 26 februari 2008 Het probleem is dat opgeslagen kennis snel bederft en moeilijk te doorzoeken is. Dat ben ik niet altijd met je eens. Een elementaire belastingvraag zoek ik liever en sneller op in een goede belastingalmanak dan in deze vergaarbak van conversationele antwoorden van wisselende kwaliteit. Suggesties om dat te verbeteren ? :) Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 26 februari 2008 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 26 februari 2008 Het bedrijf waar de vorige persoon op doelt, MD Info (www.mdinfo.nu)artikelen uit 700 vakbladen en dagbladen samen. Inmiddels staan al deze artikelen ook op www.mdweekly.nl en zijn de bronartikelen te downloaden. Goh, spannend. Terug naar de oorsprong! Vroeger kon je ook de bronartikelen bestellen bij Marketingdata. Helaas was er een probleempje met auteursrechten, vandaar dat MD toen is gaan samenvatten. Een paar jaar geleden was MD nog in onderhandeling met de uitgevers over het maken en verkopen van kopieën. Is dat nu geregeld? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
1 renep Geplaatst: 26 februari 2008 renep 2,4k 117 Geplaatst: 26 februari 2008 Een elementaire belastingvraag zoek ik liever en sneller op in een goede belastingalmanak dan in deze vergaarbak van conversationele antwoorden van wisselende kwaliteit. Suggesties om dat te verbeteren ? :) Uiteraard 8) Raten per artikel (i.p.v. reuzen en kneuzen op de persoon). Een metastructuur op basis van een doordachte domeinspecifieke eindgebruikersgerichte thesaurus, in combinatie met tagging. Binnen die structuur sorteren en filteren op rating (te beïnvloeden door de zoeker). Een cultuur van forumartikelen schrijven die hét antwoord geven op bepaalde veelgestelde vragen. Wat je dan krijgt is dat iemand met verstand van zaken een keer de moeite neemt om bijvoorbeeld de terugkerende vraag "wat is het voordeel van een holding tussen mij en de werk-bv?" uitgebreid te beantwoorden. Dat artikel krijgt een hoge rating van de aanwezigen. Artikelen met een hoge rating worden gemetadateerd door een redactie (dat zou een knelpunt kunnen zijn). Een zoeker bladert door de thesaurus: rechtsvormen > bv > holding-structuur > wat is het voordeel van een holding? En vindt een reeks artikelen met bovenaan dat artikel dat een uitstekend antwoord geeft. Dat zou toch 30 keer beter werken dan "gebruik de zoekfunctie". Want dat zoekt full-text, vindt talloze irrelevante pagina's én pagina's met halfbakken of zelfs onjuiste antwoorden. De schrijvers van zulke topartikelen worden beloond met de extra attentiewaarde. En zoals we weten zijn hier genoeg experts die daar het belang van inzien. Zo zou je een webforum kunnen innoveren tot een open social semantisch web 2.0 shared knowledge centre :P René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 26 februari 2008 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 26 februari 2008 Dat zou toch 30 keer beter werken dan "gebruik de zoekfunctie". Leuk in theorie, maar in praktijk zijn de meeste bezoekers zelfs te lui om te zoeken. We hebben een verzameltopic over domeinnamen, handelsnamen en merknamen waarin tamelijk duidelijk omschreven wordt wat te doen om problemen bij registratie en naamconflicten te voorkomen. Desalniettemin krijgen we zo ongeveer elke twee weken wel een bezoeker die een nieuw topic opent met zijn/haar specifieke vraag over domein-, handels- en merknamen. Die verwijs ik standaard door naar dat verzameltopic - dus niet naar de zoekfunctie. Toch handig dat er een paar porties door deze bibliotheek wandelen... ;) Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
1 renep Geplaatst: 26 februari 2008 renep 2,4k 117 Geplaatst: 26 februari 2008 Dat zou toch 30 keer beter werken dan "gebruik de zoekfunctie". Leuk in theorie, maar in praktijk zijn de meeste bezoekers zelfs te lui om te zoeken. Dat is waar, maar dit betreft een ander probleem dan dat waarvoor mijn idee een oplossing is. Ja, er zijn veel bezoekers die te lui zijn om te zoeken, in welke geweldige kennisbank dan ook. Je kunt weinig anders doen dan die de weg wijzen, opvoeden, de deur wijzen of negeren. Maar mijn idee betrof het verbeteren van het zoekresultaat voor degenen die wél zoeken. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 26 februari 2008 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 26 februari 2008 Daar heb je dan ook weer gelijk in. ;D We zijn geloof ik op het moment bezig om de voor/nadelen van verschillende bedrijfsvormen door deskundigen te laten beschrijven, denk aan BV, VOF, Coop, Stichting en Ltd. Krijg je vervolgens het probleem dat ook experts het lang niet altijd eens zijn, maar het geeft een startpunt... Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 Nico Schouten Geplaatst: 26 februari 2008 Nico Schouten 5k 325 Geplaatst: 26 februari 2008 @ Rene Kan me helemaal vinden in de door jou aangedragen ideeën. Was het een paar jaar terug nog vrij eenvoudig iets terug te vinden, met de hoeveelheid posts die er nu in de databse zitten wordt het steeds moeilijker om snel iets terug te vinden. Mijn gedachten gaan al enige tijd richting keywording van discussies, de vraag reist dan alleen, wie gaat dat werkje doen, bezoekers, mods, experts, admins ? Keywording zou bij voorkeur gedaan moeten worden door dezelfde mensen om enige consistentie te waarborgen. Het idee van het toevoegen van een waardering vind ik ook een hele goede, op zich zou je misschien kunnen kijken naar het aantal reuzen dat in bepaalde discussie is uitgedeeld, maar misschien is het ook wel beter om de discussie als geheel te waarderen. Het laten faden van een bericht waar een kneus voor uitgedeeld is verhoogt waarschijnlijk leesbaarheid, het moedigt de poster dan nog meer aan een stukje kwaliteit neer te zetten. Ergens heb ik het gevoel dat "we": wachten op een synergische vorm van een forum, blog en wiki ineen ? Waarbij een topictstarter zelf kan kiezen of het een forum,blog danwel wiki artikel is met de bijbehorende mogelijkheden voor de mensen die er op willen reageren. Synergeon Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 26 februari 2008 renep 2,4k 117 Geplaatst: 26 februari 2008 Ergens heb ik het gevoel dat "we": wachten op een synergische vorm van een forum, blog en wiki ineen ? Met thesaurus en recommendation engine, ja! Zou er een markt zijn voor zulke software? Of bestaat het al? René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 Nico Schouten Geplaatst: 27 februari 2008 Nico Schouten 5k 325 Geplaatst: 27 februari 2008 Momenteel ben ik betrokken bij een project waarbij gebruikt zal worden gemaakt van een forum/blog en een wiki. Mogelijk dta er ook nog een chatfunctie wordt toegevoegd. Het zou prettig zijn als de verschillende functies door gebruikers makkelijk door elkaar heen gebruikt kunnen worden. Dat kan natuurlijk door het design van de site al aardig opgevangen worden. Het is de bedoeling om per land/taal een duplicaat te maken van het origineel dat allemaal onder één en hetzelfde portal hangt en dat het design voor elke site nagenoeg hetzelfde is. Het is bedoeld om per land kleine specifieke groepen mensen te kunnen laten samenwerken zonder dat elk land op zich voor de kosten van het opzetten van een site hoeft op te draaien. Op deze manier kunnen kosten worden gedeeld en is de drempel voor mensen om er mee te beginnen aanmerkelijk kleiner. Uiteraard kun je gewoon voor iedere functionaliteit "losse" software gebruiken, maar ik zou me voor kunnen stellen dat het handiger is als zaken als database en dergelijke gewoon gedeeld kunnen worden. Synergeon Link naar reactie
0 ExTax! Geplaatst: 27 februari 2008 ExTax! 749 21 Geplaatst: 27 februari 2008 http://books.google.com/ Nog wel in Beta... Dit is echt ongelooflijk... Link naar reactie
0 Michel Verbiest Geplaatst: 5 november 2008 Michel Verbiest 1 0 Geplaatst: 5 november 2008 Het bedrijf waar de vorige persoon op doelt, MD Info (www.mdinfo.nu) artikelen uit 700 vakbladen en dagbladen samen. Inmiddels staan al deze artikelen ook op www.mdweekly.nl en zijn de bronartikelen te downloaden. Goh, spannend. Terug naar de oorsprong! Vroeger kon je ook de bronartikelen bestellen bij Marketingdata. Helaas was er een probleempje met auteursrechten, vandaar dat MD toen is gaan samenvatten. Een paar jaar geleden was MD nog in onderhandeling met de uitgevers over het maken en verkopen van kopieën. Is dat nu geregeld? Voor de levering van bronartikelen heeft MD Info een overeenkomst afgesloten met Stichting Pro, die in opdracht van het Nederlandse Uitgevers Verbond (NUV) een auteursrechtelijke afdracht per bronartikel incasseert. Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten) is de door het Nederlands Uitgeversverbond opgerichte stichting die namens de uitgevers van kranten, tijdschriften en overige periodiek verschijnende publicaties met MD Info een overeenkomst heeft gesloten voor het gebruik van volledige artikelen in digitale vorm. CLIP is de afdeling binnen de Stichting Publicatie- en Reproductierechten Organisatie (PRO) die zich bezig houdt met de regeling van de licenties voor knipseldiensten en -kranten. Informatie over de CLIP licentie van MD Info is beschikbaar via http://www.clip.nl/index.asp?page=Licentiehouders Link naar reactie
kissakiman
kissakiman
Weet hier iemand of er een nederlandstalig iniatief is op het gebied van artikel database?
Ik bedoel zoiets als http://www.goarticles.com of http://www.ezinearticles.com maar dan voor de nederlandstalige markt.
Peter
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag