• 0

bordspel lanceren

Goedenmiddag,

 

Ik wilg graag een aantal bordspellen in eigen beheer produceren. Dit onderwerp is al eerder ter sprake geweest, maar heeft mij nog niet verder geholpen.

 

Ik wil een aantal spellen produceren. In grove lijnen zijn ze uitbedacht. Ik zoek een fabriek waar ik ze kan laten maken, ik zoek informatie over wat dat allemaal kost, ik ben benieuwd of anderen dit al uitgezocht hebben. Ben benieuwd of anderen een bedrijfsplan opgesteld hebben om te komen tot financiering.

 

Kortom. Ik zoek veel informatie over dit onderwerp. Wie heeft er wat voor mij? ;)

 

Groet Flash

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

even een up date over het bordspel.

 

Net gesproken met dhr Griffioen van http://www.griffioen.nl

 

De te bewandelen weg is ls volgt:

 

Kijk of er een vergelijkbaar spel op de markt is, tergelijkertijd:

 

Speelbord maken met toebehoren.

Spelen tot het lekker loopt.

Ander mensen het spel laten spelen en op en aanmerkingen noteren.

Uiteraard onder geheimhouding.

Opmerkingen in redesign meenemen.

Het hele spul bundelen (foto van spel, handleiding, e.d.) en naar de belastingdienst met een registratiekamer.

Nu heb je een registratie en valt het bordspel onder het auteursrecht.

 

Break even ligt bij 3000 spellen.

 

Het spel kan beginnen ;D

 

Komt uit deze draad

 

De eigenaar van Griffioen heeft een ruime ervaring met productie van bordspellen en kan jou ook helpen met de realiseren van jouw spel.

Van spelidee tot feitelijk marktintroductie.

 

Wat een spel kost hangt van teveel dingen af om te kunnen zeggen hoeveel het gaat kosten. Heb je een vlak bordspel, kun je het af met gewone pionetjes en dobbelstenen, dan is dta een ander verhaal dan wanneer je met een ingewikkeld bord komt en allerlei speciale attributen.

 

Voor het vinden van een finaciering zul je echt je best moeten doen.

Een spel is net zoiets als een film, het is niet te voorspellen of iets een succes wordt, markt onderzoek zegt in dat opzicht weinig.

 

Wat je wel zou kunnen overwegen is het spel te financieren dmv van een "sponsor". Stel dat je een oliewinningsspel maakt dan zou je bijvoorbeeld Shell kunnen benaderen voor de eerste 5000 spellen.

Of als je een parfumverzameling bij elkaar moet sprokkellen een cosmetica bedrijf dat open staat voor iets anders.

 

Overigens hoor ik dat mensen weer lekker hebben zitte bordspellen afgelopen dagen, markt is er zeker voor een leuk spel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Flash,

 

Waarom in eigen beheer produceren en verkopen?

 

Heb je overwogen je bordspel te licentieren aan bestaande fabrikanten? Licentieren is zeer gebruikelijk in de bordspellen markt. Fabrikanten zijn (vermoed ik) beter in productie, marketing en verkoop dan jij.

 

Welke weg je ook kiest, verwacht niet instant rijk te worden. In Nederland zijn vele bordspel auteurs, maar slechts enkelen kunnen hier van leven. De oplages van bordspellen zijn doorgaans erg klein. Bedenk dat de bordspel bedrijven die je kent (zoals 999 games) voornamelijk distributeurs zijn, niet de bedenkers van bord spellen.

 

De sponsor tip van TechNico is het overwegen waard, bedrijven als Identity Games doen goede zaken met tailored games voor bedrijven. Hoewel een voorbeeld, is Shell ook om een andere reden interessant: ze hebben afzetkanalen, eigen tankstations. Het bordspel Cranium is bijvoorbeeld exclusief door Starbucks verkocht, in het begin.

 

Bronnen waar je antwoorden kan vinden:

- Boeken: The Game Inventor's Guidebook van Brian Tinsman is een goede introductie in de wereld vol met zeer nuttige tips en anekdotes. Het is o.a. via Amazon te koop.

- De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers BNO heeft een platform voor spel ontwerpers, BNO Spelenderwijs: http://bno.nl/ontwerpers/platforms/1449/833

- Elke oktober is er in Essen de Spiel beurs. De plek om fabrikanten en spelauteurs te ontmoeten: http://www.merz-verlag.com/spiel/

- Toy Fair Nurnberg start op 1 februari, alle grote bordspel fabrikanten zijn daar aanwezig (deze beurs is vooral bedoeld voor retail)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Ik wil het in eigen beheer doen, omdat mijn afzet gebied niet alleen particlieren zijn, maar ook organisaties. Ik denk dat als ik actief langs ga, ik de spellen "weg kan zetten". Of doet jumbo, MB en 999 games dat soort dingen ook? Voilgens mij richten die zich op de verkoop aan winkels enz.

Maar misschien heb ik het wel mis.

 

groet Flash

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk verhaal. Kan ik aannemen dat jouw spel een bepaald thema heeft dat aansluit bij een bepaald type organisatie? (je hebt bijvoorbeeld een spel over muziek gemaakt dat je gaat verkopen aan muziekscholen)

 

Ik ken Jumbo, MB en 999 niet goed genoeg om te kunnen beoordelen of dat de juiste partijen voor je zijn (zit zelf in speelgoed, dat zijn andere spelers). Ik ken wel twee andere bedrijven die voor jou interessant zijn:

 

Gamesformotion in deventer en

Identity Games in Rotterdam.

 

Bij het laatste bedrijf kan ik je introduceren (IM of mail me even als je interesse hebt)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Flash,

 

Een fabriceren simpel bordspel van 1000-2000 stuks kost tussen de 1,5 en 5 euro oid. Natuurlijk afhankelijk van maten, materialen en toebehoren.

 

Ik denk dat je ongeveer eenzelfde bedrag kwijt bent aan het ontwerpen van al het drukwerk, maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

Misschien zou je het als volgt kunnen aanpakken:

 

Ondernemingspan schrijven

Spel uitwerken en speelbaar maken

Designer in de arm nemen voor het artwork

Dummy versie laten maken

1000 spellen verkopen aan verschillende organisaties en laten aanbetalen

Spel laten fabriceren

 

Je hebt dan relatief weinig risico en kunt toe met een lage financiering.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor de info!

 

Nu ben ik zover dat ik een bordspel daadwerkelijk wil gaan produceren. Ik ben dus op zoek naar contactgegevens van fabrieken, bedrijven, enz bij wie ik het spel kan laten maken.

Op internet kan ik dit niet vinden. De Nederlandse spellen fabriek heeft zelfs geen email waarop ik kan reageren (is dat berijf eigenlijk al verkocht?) Bij mijn spellen gaat het om Kaarten, speelbord en andere benodigdheden. Wie o wie kan mij verder helpen?

 

bedankt, Flash

 

 

Link naar reactie
  • 1

De Nederlandse spellen fabriek heeft zelfs geen email waarop ik kan reageren (is dat berijf eigenlijk al verkocht?)

 

De NSF is een dochteronderneming van Koninklijke Hausemann & Hötte B.V en deze vind je wederom terug onder jumbo.nl. Daar vind je ook e-mail adressen en overige contactgegevens.

Link naar reactie
  • 0

Bij deze thread moet ik erg denken aan de Kolonisten van Catan. De wijze van aankopen van de uitbreidingen op het spel waren net zo slim uitgedacht als het spel zelf.

 

Wellicht kun je de omzet van het spel ook op die manier nog vergroten. Is maar een idee ;D

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik heb een dobbelspel bedacht wat ik zelf en mensen in mijn omgeving erg leuk vinden. Maar misschien heeft iemand ergens op de wereld hetzelfde bedacht en er al octrooi over. Gaat het mij dan wat kosten als ik er onderzoek naar laat plegen?

 

Als ik besluit het op de markt te brengen moet ik dan octrooi aan gaan vragen? En dan over NL, BENELUX, Europa of de hele wereld? Want het zal je maar gebeuren dat je alleen octrooi hebt over NL, maar dat het zo goed aanslaat dat het over de wereld verkocht gaat worden. Dan loop je toch een heleboel inkomsten mis die je anders wel gehad zou hebben.

 

Omdat het om een aantal dobbelstenen en een scoreboekje gaat is de kostprijs niet al te hoog om het zelf te laten produceren, maar hoe zorg ik er dan voor dat mijn spel in de winkel komt?

 

Als ik mijn dobbelspel ga licentieren aan bijvoorbeeld Harbo, wat een wereldbedrijf is dan heb ik dus een "wereld-octooi" nodig. Maar dat kost weer kapitalen en dat is wel een erg groot risico.

 

En hoe zit het eigenlijk als je een of meerdere proto-types laat maken zonder dat je octrooi hebt? Kunnen die bedrijven er dan zomaar mee aan de haal gaan?

 

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me tips geven?

 

Ja ik weet het een hoop vragen :D, maar alvast bedankt!

 

Groetjes Rianne

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rianna

 

Een octrooi is een oplossing voor een technisch probleem. Een dobbelspel valt daar niet onder. Een bordspel valt in principe onder het auteursrecht. Het merk van het spel kan vallen onder het merk recht en misschien heb je een model voor de dobbelbeker wat valt onder het modelrecht.

In principe heb je je auteursrecht als je de handleiding hebt geschreven. Je moet nu alleen nog aan kunnen tonen wanneer je dit hebt opgeschreven. Hiervoor kun je gebruik maken van een idepo. Je upload je idee naar de database (€35,-) van het BBIE. Ook kun je de handleiding laten inklaren bij de belastingdienst (gratis). Tevens heb je nog de mogelijkheid om je idee te deponeren bij een notaris +-450,-

 

Ga je toch naar een octrooi houd dan rekening met +- 6000,- voor nederland. tot +- 25.000,- voor europa en oneindig voor de wereld. Een aanvraag voor een europees octrooi kan wel 10 jaar duren. Opzich is het indienen van een octrooi niet zo duur. Een octrooi wordt echter vaak door een jurist opgesteld en die is al gauw een halve week bezig a 200,-

En dan geldt ook nog dat je geld moet hebben om een rechtzaak te starten en je gelijk te halen. Denk danook aan een rechtsbijstandsverzekering. Kijk of je rechtsbijstandsverzekering inzage wil in je octrooiaanvraag.

 

Succes

www.lorrein.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

een nieuwe ondernemer in spé hier.

Ik ben ook wel geïnteresseerd om iets dergelijks te ontwerpen. Aan ideeën zal het ma alvast zeker niet ontbreken.

Een groot struikelblok voor mij persoonlijk, is echter het vinden van de productiemethode...

 

Uit welk materiaal kan een 'bordspel' best bestaan?

 

Hout? (stevig maar zwaar en kostelijk)

Karton? (goedkoop, niet zo duurzaam, hoe dient dit 'behandeld' te worden?)

Soort kunststof?

 

En het belangrijkste : wie spreek je daar voor aan?!?

Link naar reactie
  • 0

Aha een ondernemer. Ben je voornemens een spel te ontwikkelen of wil je een fabriek gaan starten waar spellen worden gemaakt zoals bijvoorbeeld De Nederlands Spellenfabriek of Ludofact. De meeste spelauteurs gaan met hun ontwikkelde spel bij een speluitgeverij langs. Deze gaat er dan mee verder of niet. En in dit proces van de uitgeverij worden de materiaal keuzes gemaakt. Een belangrijk keuze argument is kostprijs.

In het ontwikkelproces maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, hoewel het naar mijn idee wel het beste is om je prototype zo gelijk mogelijk aan finale versie te hebben gemaakt.

Tijdens de Ducosim beurs kun je je spel aan 999 presenteren die dan kijkt of ze er heil in zien. Ga er vanuit dat slechts 1% uiteindelijk door gaat.

Tip: Kijk eerst op boardgamegeek of het thema van je spel al eens is geweest en schat je kans in.

Tip: Lees The game inventors Guidebook van Brian Tinsman (voormalig medewerker van Hasbro).

Tip: In spellenland geldt het gezegde:"Wie een klein fortuin wil maken, moet met een groot fortuin beginnen".

 

Groet

Arthur Scholten

Sensalot

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een aantal jaar geleden met een vriend aan de slag gegaan met een spelidee. Zoals Sensalot al aangeeft, hoef je eigenlijk niet aan te kloppen bij de grote uitgevers, die krijgen dagelijks tig ideeën waarvan ze er, met hoge uitzondering, misschien 1 per half jaar verder uitwerken en dan nog niet zeker gebruiken als spel. Ze hebben zelf mensen zitten die betaald worden om spellen te bedenken....

 

Misschien een andere invalshoek (niet om mijn vakgebied te promoten, maar om kostenbesparend te testen): Je kunt proberen om een digitale variant van je spel te (laten)maken. Er zijn pakketten en zelfs online oplossingen, die een goed beeld geven van je spelidee, en daarnaast snel getest kunnen worden door jezelf, vrienden/familie en andere geïnteresseerden. Er zijn diverse sites waar je je spel kunt neerzetten om te testen en feedback te ontvangen.

 

Door te prototypen, het vervaardigen van een eenvoudige, speelbare variant die steeds verder uitontwikkeld wordt, krijg je goed inzicht wat er bijgeschaafd moet worden in de gameplay, waarna je uiteindelijk het spel verder verbeterd. Het enige dat dan rest is de vormgeving die er voor komt te staan. En ook die kun je gaandeweg verbeteren.

 

Kijk ook eens op:

 

YoYo Games

Scratch

 

Dit zijn wel echte omgevingen om prototypes mee te bouwen, niet om professioneel te ontwikkelen. Hiervoor kun je beter met Flash (voor een bovenaanzicht-bordspel tenminste) aan de slag, en daarvan is de leercurve mbt programmeren hoog. De bovenstaande programma's werken met tools die het ontwikkelen van functionaliteit vereenvoudigd hebben met WYSIWYG-knoppen. Ze hebben ook een actieve community die graag je spel proberen en feedback geven. Ook is de distributie makkelijk...

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

hallo

ik heb een drank/dobbel spel gemaakt

ik heb het nu al 5 keer met vrienden gespeelt en iedreeen vind het echt super om te spellen

en 12 junie gaan we het weer spelen

 

alleen nu leek het mij leuk om dit spel op de markt ofzo te krijgen wand het bevalt iedreen zo goed

 

maar ik weet me god niet hoe of wat ik moet doen om dat voor elkaar te krijgen

en wat hier allemaal staat snap ik half laten we het er op houden dat ik blond ben :P

 

nou hoop ik dat er hier iemand is die mij zou kunnen helpen of advies zou kunnen geven wat ik moet doen

in een beetje makelijke taal

 

 

nou ik hoop dat ik wat hoor groetjes vlinder

Link naar reactie
  • 0

 

ik heb het nu al 5 keer met vrienden gespeelt en iedreeen vind het echt super om te spellen

Jammer dat jij daar zo'n moeite mee hebt, dat spellen :-\

 

Me dunkt dat in deze draad genoeg informatie staat, ga je daar eerst eens in verdiepen.

Link naar reactie
  • 0

 

ik heb het nu al 5 keer met vrienden gespeelt en iedreeen vind het echt super om te spellen

Jammer dat jij daar zo'n moeite mee hebt, dat spellen :-\

 

Me dunkt dat in deze draad genoeg informatie staat, ga je daar eerst eens in verdiepen.

 

Ik lees dagelijks spel fouten in boeken bladen fora en al het geschrevene. Zo te merken een taalpurist. Veel succes. Ik denk dat er kansen liggen voor je om een TCM bedrijfje te openen en euries uit te slaan.

Link naar reactie
  • 0

Wekelijks worden speluitgevers benaderd door aspirant spelauteurs die beweren ‘het grootste succes sinds Monopoly’ te hebben bedacht. Veel spellenbedenkers denken te makkelijk over het op de markt brengen van een nieuw bordspel en vinden hun eigen spelidee vaak erg origineel, spannend en/of leuk. Er zijn echter duizenden spellen verkrijgbaar op de Nederlandse markt ... dus of het echt zo vernieuwend is, is vaak nog maar de vraag.

 

TIP: Het boek Begin bij Start! Van spelidee tot succesvol spel geeft inzicht in het succes achter de bekende titels, geeft inzicht in de Nederlandse spellenindustrie door middel van interviews, helpt je met het ontwerpen en laten publiceren van je eigen spel en wijst je op de voor en nadelen van zelfstandig publiceren.

Meer informatie vind je op...

 

Een boekschrijver die spamberichten plaatst, het moet niet gekker worden. Wel fijn om te herkennen als je als auteur op de link staat en je naam komt overeen met je forumnaam.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.