• 0

Jonge directeuren vaak strategisch zwak

Jonge directeuren vaak strategisch zwak

In beginperiode hulp nodig van commissarissen

 

MAARSSEN - Jonge directeuren hebben grote moeite met het bepalen van hun strategie. Ze moeten zelf hun weg zoeken bij het leren kennen van concurrenten, afnemers en leveranciers. Maar van een inwerkperiode is zelden sprake.

 

Ook hebben ze vaak problemen bij het doorgronden van financiële rapportages, blijkt uit onderzoek van NCD, Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen. De meeste jonge leidinggevenden vertrouwen het meest op ervaren commissarissen van het bedrijf.

De helft van alle directeuren koos vooral voor het beroep van directeur omdat ze dan zelfstandig kunnen opereren.

 

 

Publicatiedatum: 16 december 2002

Bron: www.zibb.nl

Auteur: Mark van der Heijden

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dossier leidinggegen van Zibb

 

Leidinggeven en management zijn onderwerpen met een hoog stuurlui-gehalte. In de veilige omgeving van kantine, kroeg of studeerkamer weet iedereen hoe het beter kan. Is er een 'beste' manier? Wat zeggen de goeroes? En: wat heeft de moderne manager in huis?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ze moeten zelf hun weg zoeken bij het leren kennen van concurrenten, afnemers en leveranciers. Maar van een inwerkperiode is zelden sprake.

................

De helft van alle directeuren koos vooral voor het beroep van directeur omdat ze dan zelfstandig kunnen opereren.

Is dit niet een beetje een tegenstelling? Ik weet wel van dichtbij dat een ondernemer (vaak/altijd/meetsal???) ook geen inwerkperiode heeft.

 

Ik durf er verder ook niets over te zeggen mede dankzij de tweede post ;D (voeg toe: veilige omgeving van een internet-forum):

 

Leidinggeven en management zijn onderwerpen met een hoog stuurlui-gehalte. In de veilige omgeving van kantine, kroeg of studeerkamer weet iedereen hoe het beter kan.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Beste Roberto,

 

Ik heb je reactie verwijderd omdat het plaatje niet wilde laden en mijn systeem blokkeerde. Als je wilt mag je het nog een keertje proberen. Houdt je echter wel aan de regels.

 

Veel succes,

Nils de Witte

(moderator van deze board)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha Annedien,

 

Strategische zwakte uit zich door een falend bedrijf. Producten werken niet, personeel maakt ruzie, geld vliegt de deur uit en de klanten (als die er al zijn) zijn ontevreden en lopen weg. Geeft dat houvast?

 

Strategische sterkte daarintegen uit zich door een goed geolied bedrijf, met mooie groeicijfers en mooie winstmarges. Weinig problemen dus.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Op zich snap ik de consequenties van strategische zwakte, hoewel dit het plaatje wel erg confronterend schetst (=goed) 8)

 

Wat ik me probeer voor te stellen is wat er dan zo fundamenteel verandert in de

-denkpatronen

-beslissingsvaardigheden

-psyche

-organisatie

-management

van een strategisch groeiende en dus sterker wordende directeur.

Ik begrijp dat dat behoorlijk de diepte ingaat wellicht, maar het fascineert me wel! (Mateloos....)

 

Welke verschuivingen zijn waar te nemen? Is dit wellicht een goeie vraag voor een aantal ervaren directeuren? Wijze mensen?

Ook, omdat we er misschien van kunnen leren- zelfs al moeten we ons vaak zelf branden aan het fornuis om er in het vervolg met de tengels vanaf te blijven :)

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Annedien,

 

Als we strategisch sterk en strategisch zwak voor het gemak definiëren als een bedrijf met veel problemen en een bedrijf met weinig problemen, dan kunnen we makkelijk vergelijkingen maken.

 

Je ziet dat jongere (minder evaren) ondernemers veel bezig zijn met het "oplossen" van problemen. Meer ervaren directeuren hebben dat proces al gehad. In plaats dat ze hun tijd besteden aan het oplossen van problemen, zorgen zij ervoor dat problemen niet ontstaan (voorkomen van problemen), omdat ze op tijd de juiste maatregelen hebben genomen.

 

De grote vraag is: waar kan je problemen verwachten en wanneer moet je welke maatregelen nemen om die problemen te voorkomen. Je moet dan niet alleen iets weten over mogelijke problemen en mogelijke oplossingen, maar je moet vooral "gevoel" hebben voor de juiste timing en de juiste dosering. De problemen en de mogelijke oplossingen kun je misschien wel uit een boekje leren. De juiste timing en dosering leer je alleen in de praktijk

 

Dat lukt je dus alleen als je heel veel geoefend hebt en beschikt over voldoende leervermogen. Strategische kracht is dan ook een product van ervaring x leervermogen.

 

Niemand wordt geboren met "strategisch inzicht". Er worden wel mensen geboren met veel doorzettingsvermogen en/of veel leervermogen. Uit diverse onderzoeken komt steeds naar voren dat het verschil tussen goede ondernemers en slechte ondernemers niet afhangt van persoonlijkheids kenmerken, opleidingsniveau of sexe, de enige onderscheidende factor is "ervaring". Ervaren ondernemers zijn vele malen meer succesvol als onervaren ondernemers. Meer valt er niet aan te ontdekken.

 

Ik ken een handvol strategisch uiterst sterke jonge ondernemers. Ze maken bedrijf na bedrijf tot een succes. Maar als je ze beter kent, hebben ze al op jonge leeftijd veel ervaring opgedaan en vooral hard gewerkt. Ze zijn dus ook onvermijdelijk veel "op hun bek gegaan", want dat hoort er bij. In combinatie met een groot leervermogen en veel doorzettigsvermogen zijn ze als jonge dertigers al "zeer ervaren" en dus strategisch sterk.

 

Gelukkig is er een GROOT GEBREK aan succesvolle ondernemers. Dus krijgen minder ervaren enthousiastelingen de gelegenheid om zich "te bekwamen" in het ondernemersvak, zonder dat iemand zich beklaagd. Na verloop van tijd gaat het vanzelf beter. Het is dan ook aan te bevelen om klein te beginnen. Eerst een leuk bedrijfje beginnen waar weinig geld voor nodig is en dat ook niet te snel groeit, zodat je de groei zelf bij kan houden. Is het een succes(je), dan verkoop je het en je begint iets groters. Zo ontwikkel je jezelf met het nodige doorzettingsvermogen tot een "ervaren" en DUS succesvolle ondernemer.

 

Probeer het maar.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Het leuke van deze tijd is, dat er na de zgn. dot-com hype een hoop jonge directeuren bijgekomen zijn, waarvan het gros niet doorgaat omdat hun bedrijf niet erg succesvol was en ze tegen een hoop muren gelopen zijn. Sommige van deze directeuren kunnen misschien wel helemaal niet beginnen in een slechte economische periode.

 

Sommige directeuren van de afgelopen tien jaar hebben miljoenen gehad om mee te 'spelen'. Je zou kunnen zeggen dat dit weggegooid geld is, maar in veel gevallen is het voor die mensen (en ook de mensen onder hen) een enorme leerschool geweest. Besef wel dat er bijvoorbeeld in een bedrijf waarin ƒ10.000.000 geinvesteerd is (niet echt extreem veel) en gemiddeld 25 medewerkers had (ook dit is niet ontzettend veel), elke medewerker gemiddeld 400.000 gulden verbrand heeft. Hiervan is een hoop over de balk gesmeten zou je kunnen zeggen, maar goed, het heeft zeker ook bekwame directeuren opgeleverd...

 

Wat mij betreft is dit een van de vele leuke na-effecten van de afgelopen tien jaar, waarvan we er denk ik de komende tijd (decennia) weinig in die mate zullen terugzien!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ontwikkelen van strategie en visie inderdaad een kwestie is van ervaring en intelligentie. En, zo vrees ik als beginner, ook van fouten maken en hiervan leren. Helaas is het ook zo dat je sneller leert van je eigen fouten dan van die van anderen. Gelukkig heb ik wel de kans gehad veel mee te krijgen van de strategische beslissingen van werkgevers, maar binnenkort zelf het roer hanteren - exciting!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Benm sta je op je foto al je roer te hanteren?

:o

 

Ik heb laatst erg sullig gekeken toen ik me beklaagde bij een bevriende ondernemer/strateeg- ik had het erover dat ik 'op mijn bek gegaan was'. Zijn reactie "dat ik ook als ik een baan had gehad op mijn bek gegaan zou zijn" was erg verfrissend!

Leren doe je altijd en overal, ik denk dat mensen die gaan ondernemen, directeurschap nastreven- in elk geval leiderschap in zich hebben- ook die uitdaging bewust opzoeken.

Als succes gemakkelijk was zou iedereen succesvol zijn- toch?

Dan ligt het nog aan je eigen definitie wat succes is trouwens hoor, maar ik vind het altijd hele mooie processen om gade te slaan bij mensen.

 

Ik ben best heel benieuwd naar de concrete dilemma's van directeuren, zie wel een forum voor me van decision makers die elkaar helpen :)

In het informele circuit zal dit wel veel gebeuren trouwens, ik leg ook vaak dingen voor aan mensen die ik als mentor/nestor ervaar en 'het bedrijfsleven' draait veel meer op wederzijdse steun, hulp en luisterende oren dan je zou vermoeden volgens mij.

Ik merk zelf al hoeveel beslissingen ik op een dag maak en aan het einde van die dag de behoefte heb aan iemand te vertellen wat zich voordeed, wat mijn dilemma's en elementen ter overdenking waren, en wat ik toen waarom besloten heb.

Gelukkig is er dan iemand die luistert ;D

Ik kan me wel voorstellen dat het voor anderen weleens koeterwaals of vermoeiend is trouwens. Maar voor mij een hele goeie manier om dingen op een rijtje te krijgen en na te gaan of ik goeie beslissingen genomen heb. In mijn eentje.

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

Okay- dat was buiten het boekje.

Wat ik me wel ben gaan afvragen is of jonge directeuren anders denken te motiveren dan ervaren directeuren, en of iemand daar voorbeelden van weet.

Ik weet dat beginnende docenten het vaak heel erg autoritair aanpakken en denken dat ze minder autoritair zullen kunnen worden in de loop der tijd, ondertussen worden ze steeds autoritairder!

Directeuren zijn natuurlijk geen docenten maar in hoeverre is zo'n positie 'lastig' omdat je wel een hiërarchisch verschil hebt (zelfs in schijnbaar horizontale organisaties).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer is meestal net iets anders als een directeur. Als je als ondernemer je bedrijf voor weinig uit de grond moet zien te stampen en je hebt 5 mensen nodig die je nauwelijks kunt betalen heeft het weinig zin om je authoritair op te stellen. Dan zijn de goede mensen zo weer vertrokken. Je moet "inspireren" zoals Jos (Cup a Soup) dat pleegd te noemen. Niks directeurtje spelen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als jonge directeur ben je in het begin meer taktisch gericht, en mis je dus de kans op een breed veld (strategie).

Daarom is het ook van belang om een coach te hebben (commissaris of een goede vriend) die je helpt af en toe op de rem te trappen en je om je heen laat kijken. zodat je niet verzuitp in de dagelijkse beslommeringen, maar denkruimte hebt en krijgt om te bepalen waar je morgen heen wilt.

 

Een luisterend oor is dus van levensbelang, en vertrouwen.

Link naar reactie
  • 0

Ha Annedien,

 

Ik heb gisterenavond een belangwekkend rapport doorgeworsteld van het EIM. Het rapport heet "Effectief technologisch innoveren" en gaat over de "Niet technologische aspecten" (NTA) bij het succes van innovaties. Het EIM heeft een groot aantal middelgrote industriele bedrijven onderzocht en gekeken naar de verschillen tussen de trentsetters en de volgers op innovatiegebied. Het gaat welliswaar om bestaande bedrijven, maar het rapport bevat een aantal leuke opservaties. Het zal wel te krijgen zijn bij www.eim.nl

 

De niet technologische aspecten hebben ze verdeeld in 5 groepen. 1: Strategie & Visie, 2: Organisatie & Management, 3: Cultuur & Leerklimaat, 4: Ontwikkeling, Design en marketing en 5: Overige aspecten (waaronder financiering).

 

Waar het rapport in het kort op neerkomt, is dat innovatie leiders en innovatie volgers aangeven dat Cultuur & Leerklimaat de belangrijkste factor is. Daar wordt (naar eigen zeggen) het meeste aandacht aan besteed.

 

Het EIM heeft echter onderzocht wat het verschil is tussen de leiders en de volgers. Dan blijkt dat de succesvolle bedrijven het vooral goed doem op het gebied van Strategie en Visie. Dat zit echter zo ingebakken bij die bedrijven dat ze niet eens doorhebben dat ze dat beter doen dan een ander.

 

Conclusie: Cultuur en Leerklimaat worden belangrijk gevonden en zijn dat niet. Strategie en Visie zijn de belangrijkste onderscheidende factor maar worden niet als zodanig herkend.

 

Leuk onderzoek. Zie www.eim.nl

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.