• 0

BTW tarief van 15%

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het een factuur betreft van een Nederlands bedrijf kan dit niet kloppen.

Momenteel kennen we:

vrijstellingen

0%

6%

19%

Als het een buitenlands bedrijf betreft zou het mogelijk kunnen zijn; daarvan het ik geen kennis. Een kwestie van nazoeken neem ik aan.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Het betreft one.com en is oorspronkelijk een deens bedrijf met diverse verkoopvestigingen, waaronder ook nederland.

Ik denk dus dat het deense btw is ofzo. ik ga het even uitzoeken.

Maar hoe moet ik dit dan in mijn administratie meenemen en hoe zit het met de btw teruggave bij de BD?

Link naar reactie
  • 0
Maar hoe moet ik dit dan in mijn administratie meenemen en hoe zit het met de btw teruggave bij de BD?

 

Als het inderdaad Deense BTW is, dan kun je dat bij de Deense belastingdienst terugvragen. Het daarvoor benodigde formulier en de hoedanigheidsverklaring kun je aanvragen bij de Nederlandse belastingdienst. Gedoe :-\

Link naar reactie
  • 0

Het is de vraag of de BTW dan terecht is opgenomen op de factuur, of dat Nederlandse BTW verschuldigd is, die dan door middel van de verleggingsregeling door jou afgedragen en teruggevraagd moet worden (op dezelfde aangifte, dat scheelt: hoef je het niet voor te financieren).

 

Als dat zo is, moet je om een nieuwe, correcte factuur vragen. De kans bestaat anders dat je niets terug krijgt, omdat het BTW op een onjuiste factuur betreft. Leuk, Europese regeltjes.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
--------------------------------------------------------------------------------

Het is de vraag of de BTW dan terecht is opgenomen op de factuur, of dat Nederlandse BTW verschuldigd is, die dan door middel van de verleggingsregeling door jou afgedragen en teruggevraagd moet worden (op dezelfde aangifte, dat scheelt: hoef je het niet voor te financieren).

 

Concreet betekent dit dat je een factuur moet vragen waarop staat BTW verlegd (dan in het Deens misschien?). Je hoeft deze BTW dan niet te betalen, logisch want hij staat niet op de factuur en bij de belastingaangifte moet je het bedrag 2 keer opvoeren waardoor je deze ook niet hier hoeft te betalen.

 

Moet je er wel voor zorgen dat de BTW nummers van hem en jou op de factuur staan.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Maar wat voor verkoopvestiging hebben ze eigenlijk in Nederland? Als dat echt wat voor stelt, zullen ze toch als Nederlands ondernemer moeten zijn aangemeld. Met een Nederlands BTW nummer en Nederlandse BTW.

 

Dus toch maar even uitzoeken hoe het precies zit. Zaken als bijvoorbeeld carrousselfraude komen nog steeds regelmatig voor. En de belastingdienst klopt altijd aan bij degene die wel netjes heeft betaald: die is namelijk gewoon te vinden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er uit, het is portugese belasting. De factuur is reeds betaald, lastig..

Ik kan nu wel een verzoek indienen tot het terugbetalen van de belasting, maar dat is zo'n gedoe en dat voor misschien enkele euro's.

Mag ik deze factuur nu opnemen in mijn administratie en dat ik de betaald btw niet opgeef de belastingdienst en dan niet terugvraag? Of hoe kan ik dit oplossen?

Link naar reactie
  • 0

Formuliertje invullen en opsturen naar de Portugese fiscus lijkt me niet zo heel veel werk - mits ze er natuurlijk eentje in een leesbare taal hebben. Portugese BTW kun je voorzover ik weet niet bij de Nederlandse belastingdienst terugvragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja idd, de portugese belastingdienst heeft bijvoorbeeld geen website en de portugese taal ben ik ook niet machtig. Zeker voor die paar euro lijkt het me niet zo zinvol om te doen.

Ik ben dus van plan om de btw gewoon te betalen en niet te vorderen, dan breng ik die paar euro wel in rekening bij de klant. De factuur zet in dan in mijn administratie en dan specificeer de BTW niet. Dit kan ik zo toch oplossen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.