• 0

met Holding BV deelnemen in VOF

Geachte lezer,

 

Ben bezig met voorbereiding ivm deelname in eenmanszaak.

De eigendomsverhouding zal de komende jaren overgaan van huidige ondernemer naar mij de opvolger.

 

Concreet is mijn vraag:

Kan ik door een holding Bv op te richten mijn prive ingebracht kapitaal in de holding doorsluizen als zijnde een leningdeel in toekomstige vof.?

 

Het is dan de bedoeling dat mijn Holding samen met de huidige eigenaar een v.o.f gaat vormen.

 

 

Weet iemand wat de consequenties kunnen zijn en of ik direct verplicht ben om een DGA salaris uit de holding te nemen?

 

Alvast bedankt voor evt. Tips

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een VOF bestaat voorzover ik weet uit 2 of meer natuurlijk personen en kan volgens mij niet gevormd worden door een of meerdere rechtspersonen.

 

Dit is niet juist Ammar. Ook een rechtspersoon als een BV kan vennoot zijn in een Vof.

 

De verdere vraag van Daton is voor mij niet erg helder dus kan er dan ook lastig op antwoorden.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Een besloten vennootschap kan inderdaad deelnemen aan een vof. Alleen vraag ik mij af waarom je deze stuctuur gekozen hebt.

 

De BV kan aansprakelijk gesteld worden voor alle schulden die voortvloeien uit de vof. Door een BV als vennoot te laten optreden wordt het privevermogen wel beschermd, maar als het goed is ga je kapitaal opbouwen in de BV en loopt de BV dus een onnodig risico (indien aanwezig, want dat kan ik nu niet inschatten).

 

Het oprichten van een andere BV waarin pensioen wordt opgebouwd en de winsten uit de BV die deelneemt in de VOF worden doorgesluisd zal dan een betere optie zijn. Dit is de reden waarom veel accountants zeggen dat 1 BV geen BV is, maar neem er altijd 2 (en dat is dus niet om hun eigen rekening te verhogen).

 

Wanneer je als DGA werkzaamheden vanuit de BV gaat verrichten, zal er salaris zonder sociale lasten moeten worden berekend in de BV. Wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd in de VOF, dan sta je daar op de loonlijst en zullen er wel sociale lasten moeten worden berekend.

 

Heb je eigenlijk ook overwogen om de VOF om te zetten in een BV?

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.