• 0

concurrent ben je dus als je zelfde thema hebt

 

Nog ff vraagje

 

Concurrenten heb je altijd, dat weet ik wel. Maar mijn vraag is nu ben je pas concurrent van elkaar als je het zelfde thema hebt. Dus bijvoorbeeld ik begin een spaans restaurant. Directe concurrenten heb ik dan niet als er geen spaans restaurant in het dorp zit.

En als ik het goed begrijp zijn mijn indirecte concurrenten de concurrenten in dezelfde prijsklasse hebben ongeveer.

 

NOu hoor t wel

 

Groetjes.

studentje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het feit dat het restaurant Spaans eten serveert nu werkelijk zo onderscheidend van Grieks, Argentijns of Italiaans? Ik denk dat alle eetgelegenheden die min of meer in dat straatje passen je concurrenten zijn, men wil immers lekker eten, en maar weinigen zullen dan 100% enkel en alleen aan Spaans eten denken. Je indirecte concurrenten liggen iets verder weg, en hoeven niet per sé eetgelegenheden te zijn (bij een Spaans restaurant eten denk ik me in als een gezellig avondje uit, daar is veel meer concurrentie op).

Link naar reactie
  • 0

Er komt misschien nog een klein aspect kijken hier en dat is de vraag in wat voor klasse je restaurant zit.

 

Persoonlijk boeit het mij niet zo erg of het nou Spaans of Grieks is, maar het moet wel enigszins stijlvol zijn en een lekkere wijn moet ook aanwezig zijn. Dat geldt misschien voor andere mensen (die een snelle hap willen) niet.

 

Een goed voorbeeld van twee lunchrooms/eetcafe die bij ons (oude kantoor) in de buurt zaten: eentje waar veel bouwvakkers kwamen en je een goede sate en een glas melk/biertje kon krijgen voor €8,= en de ander die letterlijk 50 meter verderop zat (verder NIKS) in de omgeving op loopafstand) en je een superuitsmijter kon krijgen en een drankje, maar daar betaalde je dan ook €10,= (hier zaten de mensen van de belastingdienst en de KPN die in de buurt hun kantoor hebben :)).

 

Op zich concurrenten zou je zo zeggen, maar ze deden (en doen) het allebei nog steeds goed en zagen elkaar niet echt als concurrent.

 

Alef

 

p.s. wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat het volgens mij met veel factoren te maken heeft en er vaak een concurrentieanalyse aan te pas moet komen

Link naar reactie
  • 0
Sommige mensen gaan naar de sauna als 'gezellig avondje uit'. Ik zou bij concurrenten dus zeker een duidelijke afbakening maken

 

Als er een sauna in de buurt zit en die bieden complete arrangementen inclusief uitgebreid diner enzo aan, dan kan dat wel degelijk een concurrent zijn. Zelfs een concurrent met een aardig concurrentievoordeel, namelijk goed eten én sauna-bezoek. Ik ben het dus niet met je eens dat je moet afbakenen, je moet daar heel voorzichtig mee zijn, anders zou je jezelf voor de gek kunnen houden door te denken dat je amper concurrentie hebt en je dus te vroeg rijk rekent. Overigens kan in casu een sauna ook een uitstekende potentiële partner zijn, dat kan ook interessant zijn :)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

Maar mijn vraag is nu ben je pas concurrent van elkaar als je het zelfde thema hebt.

En als ik het goed begrijp zijn mijn indirecte concurrenten de concurrenten in dezelfde prijsklasse hebben ongeveer.

In een restaurant heb je een gezamenlijk thema ... namelijk eten ! Afhankelijk van smaak en waar men trek in heeft gaat men naar Spaans, Grieks of de hamburger op de hoek.

Als men uit eten wil en niet weet waar ze trek in hebben gaan ze naar de binnenstad waar meerdere restaurants zitten. Spreekt de sfeer ze aan, dan gaan ik daar naar binnen.

Hebt men specifiek trek in Spaans, dan zullen ze naar daar binnenlopen en de zogeheten "concurrenten" voorbij lopen.

 

Een feit in de horeca is wel ... hoe meer concurrentie om je heen, des te meer (langslopend) publiek wat in de buurt rondloopt. Zit je ergens afgelegen en ben je de enige zonder concurrentie, dan zul je veel meer inspanningen moeten leveren om de klant in je restaurant te krijgen en je dus meer dan alleen "Spaans" verkopen?

Ik persoonlijk zou als ik iets in de horeca begin heel blij zijn met mijn concurrenten. Me onderscheiden ... dat wel ... want ik haal uiteindelijk toch de meeste klanten binnen door de sfeer en de veelzijdigheid. Een thema-avond organiseren kan altijd nog.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Maar mijn vraag is nu ben je pas concurrent van elkaar als je het zelfde thema hebt.

 

Simpel antwoord: Nee.

 

Concurrentie speelt namelijk op veel niveaus, voor de hand liggend is dat je concurrentie hebt in je eigen branche; andere spaanse restaurants, restaurants in dezelfde prijs/kwaliteit/stijl klasse, mediterane restaurants, pubfood, etc. etc.

 

Je hebt ook concurrentie van zogenaamde substitutie goederen (en dat is volgens mij wat Annedien bedoelde met het sauna voorbeeld). De keuze tussen gezellig samen eten of een avondje bioscoop met een grote cola en popcorn (prijs is vaak nagenoeg hetzelfde met een restaurant, maar dat even terzijde) is een vorm van concurrentie.

 

Bedenk dus goed wat je biedt en in welke behoefte dit voorziet (niet alleen de basis physieke behoefte van voedsel, maar ook die van sociaal aanzien en/of bijvoorbeeld respect). Aan de hand daarvan kan je je concurrentie positie gaan bepalen.

 

Kan je hier wat mee of heb ik het alleen maar moeilijker gemaakt ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat concurrentie veel verder gaat dan de branche zelf. Want waar wil iemand zijn geld aan uitgeven? Hij/zij doet dat maar één keer en dan is het op. Als er naast het restaurant een reisburo komt te staan met hele leuke aantrekkelijke reizen waar je jaren over napraat, zuigt dat bedrijf wel geld weg bij je klanten. Wellicht geen voorgerecht dan, of vaker thuis de stamppot op het vuur zetten.

 

Of meubels van een bepaalde designer worden ongeloofelijk populair, door televisieprogramma's en geld wat daarin gestoken wordt, komt in ieder geval al niet in dat restaurant.

 

Ik denk trouwens dat je behalve bepaling van de indirecte/directe concurrentie, ook de cijfers moet meenemen over de gehele branche, of die groeiende of krimpende is t.o.v. andere branches, hoeveel geld geven de mensen er gemiddeld in uit en is de directe omgeving wel zo gemiddeld. Is dat een stad met een hoge werkloosheid en veel armzalige studenten of plaats je dat restaurant in Wassenaar.

 

Het lijkt mij persoonlijk niet zo leuk om te gaan concurreren met andere restaurants in dezelfde omgeving die hun hoofd nauwelijks boven water kunnen houden, domweg omdat er niet genoeg besteed wordt in het uitgaan.

 

Spaans of niet, nieuwe geweldige formule of niet, als de mensen geen geld hebben of ze geven het nauwelijks uit behalve aan basisbehoeften en af en toe de Chinees, en de spoeling is al dun, dan is het maar de vraag of het lukt.

 

Aardig voorbeeld om te noemen is misschien ook wel een duur winkelcentrum. Wellicht kun je daar allerlei leuke winkeltjes zien, maar het soort winkel wat jij wil beginnen is er nog niet en ook niet in de directe omgeving, en het blijkt uit onderzoek dat mensen daar wel geld aan uitgeven aan het soort artikelen die jij wilt gaan verkopen.

Wat je niet ziet is dat al die kleine winkeltjes vaak hun hoofd niet boven water kunnen houden, domweg omdat de huurprijs te hoog is door allerlei grote ketens die niet direct concurrent zijn maar wel door efficientie een bulkinkoop het wel kunnen bolwerken.

 

Dus iedere consument zit met dezelfde goederen, terwijl ze misschien best wel eens wat anders zouden willen. De markt en de behoefte is er wel, maar de mogelijkheid niet om dat tegen een prijs te doen die de klant ook wil.

 

Of draaf ik nu misschien door..

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

concurrentie gaat redelijk ver inderdaad. De vraag is, hoe ver ga je in je eigen planning?

 

Je kan veel van je concurrentie leren, hen goed analyseren (en dan heb ik het hier voornamelijk over andere restaurants) kan je een beeld geven over hoe je succesvol zou kunnen zijn. Hoe halen zij het geld bij andere restaurants, bioscopen en reisbureau's weg (alhoewel ik denk dat de concurrentie met reisbureau's minder relevant is).

 

Gegevens over de directe omgeving zijn ook van cruciaal belang, hoe groot zal je draagvlak zijn? Bestaat er binnen dat draagvak voldoende doelgroep?

 

Laat je niet afschrikken door de concurrentie, als er concurrentie is dan is er leven in de brouwerij. Of de markt aantrekkelijk is, dat kan je bepalen met behulp van bijvoorbeeld een liquiditeits prognose waarvan je de cijfers kan verdedigen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.