• 0

Ben jij assertief genoeg?

Sad but true, maar al te vaak proberen mensen je een oor aan te naaien als je aan het ondernemen bent.

 

Hoe ga jij met wanbetalers, slechte leveranciers, vervelende partners, gouden bergen profeten, frauderende werknemers, luie werknemers, etc. om?

 

Bij mijn eigen bedrijf heb ik mezelf er uiteindelijk op betrapt dat ik veelste aardig ben geweest. Ik had trouwens ook niet voldoende zelfkennis, maar dat is een ander verhaal.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je door schade en schande ook in deze materie wij moet worden en dan spreek ik uit eigen ervaring.

Tegen slechte leveranciers kun je proberen iets te doen, zoek een ander of zorg voor duidelijke afspraken.

Zelf heb ik met een leverancier afgesproken dat als en dingen mis gaan ik 15% extra van de nota aftrek.

De beste man was zo zeker van z`n zaak dat hij akkoord ging, gevolg gemiddeld één op de 3 bestellingen heb ik 15% extra korting.

 

Met slechte partners heb ik geen ervaring omdat ik deze niet heb, een bewuste keuze om problemen te voorkomen, steek liever m`n geld in goed personeel.

 

Maar ik mis iets in het lijstje.

 

Wat dacht je van je eerste 10 klanten.

 

Dit waren bij mij de klanten die mijn collega`s en concurenten liever kwijt dan rijk waren, en deze gewaardeerde klanten leveren je net zoveel kopzorgen als slechte leveanciers.

Wat dacht je van late betalingen, zogenaamde manco`s in leveringen ect. :'(Ik heb mijn eerste 10 klanten vaarwel gezegd nadat ik mijn 20e klant gescoord had.

 

 

Erwin

Link naar reactie
  • 0

Hierin ben ik nog helemaal nieuw in totaal beinvloedbaar vrees ik... Maar een gewaarschuwd man telt voor twee, zeggen ze! Dus waar moet ik op letten, wat zijn de geeikte trucs en hoe ga ik ermee om?

 

(en wat is manco?)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met je focus iets moet doen.

Richt je op het positieve, maar wees wel allert.

Er zijn nou eenmaal mensen die anders denken dan wij.

Maar als je je laat afleiden naar dit meestal kleine groepje, verlies je ook de greep op de grotere groep 'goede'.

Ik weet het is een cliche. Maar het feit is dat je in de regel terug krijgt wat je geeft.

De definitie = In staat om voor zichzelf op te komen => zelfbewust, weerbaar.

Houdt dus rekening, durf met takt weerbaar te zijn en vooral, laat je niet disfocussen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf (nog) geen bedrijf.

hmm... wel internetwebsites met anderen waarmee we geld verdienen en het ook eerlijk verdeeld wordt, maar das nog geen bedrijf ;)

 

Hoe ga jij met wanbetalers, slechte leveranciers, vervelende partners, gouden bergen profeten, frauderende werknemers, luie werknemers, etc. om?

 

Wat ik zou doen:

Wanbetalers = Nu Payen of anders zie ik je bij de rechter! >:(

Slechte Leveranciers = Dwingen om goed te leveren of anders nemen we afscheid van elkaar! :devil:

Vervelende Partners = Geen idee!?

Gouden Bergen Profeten = Is dat hetzelfde als dat mensen je gouden bergen beloven? Zo ja: Ik kijk toch ALTIJD of er adertjes onder het gras zitten, zelfs op deze website keek ik ff naar de terms of use :P

Frauderende Werknemers = Ontslaan die handel!

Luie Werknemers = Harder werken of anders nemen we ook afscheid van elkaar.

 

Zoals je ziet ben ik heel duidelijk over mensen die niet gewoon goed hun werk doen. Je doet gewoon je werk goed, daar krijg je voor betaald! Doe je dat niet, dan rot je maar op. Zelfde geldt voor leveranciers!

 

- Rex

 

PS: Tegen goede werknemers zou ik wel aardige zijn hoor.... Ik kom nu over als een klootzak ofzo, maar het valt best wel mee in real life. ;)

Deze signature is gehuurd door www.impulsant.nl om deze jonge initiatiefrijke ondernemer te ondersteunen.

Link naar reactie
  • 0

Rex,

 

Wat jij zegt hoor je vaak van mensen. Het nadeel is dat het zeggen tot het daadwerkelijk doen een lange weg is.

 

De implementatie van je "klootzak zijn" is ook moeilijk. Om er voor te zorgen dat er niet met je gesold wordt moet je duidelijk en recht door zee zijn. Om te zorgen dat je niet teveel mensen tegen je in het harnas jaagt moet je af en toe wat tactischer zijn. De balans tussen die twee is niet altijd even makkelijk.

 

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar gewoon recht door zee zijn, als ze me niet mogen, hun probleem.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar gewoon recht door zee zijn, als ze me niet mogen, hun probleem.

Beetje kort door de bocht ! Of niet ?

 

Deze statement werkt wellicht met mensen die je "nieuw" ontmoet.

 

Maar ik denk dat je in het rijtje dat je noemt bij sommige ook mede-afhankelijk en met name ook mede verantwoodelijk bent voor hun input.

In meerdere gevallen zul je toch compromissen moeten sluiten.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag, Zrski.

 

Alle standaard dingen heb ik ook gedaan en geprobeerd, in mijin voordeel en in mijn nadeel.

 

Waar ik wel achter kom is dat vaak mijn eerste 'idee' (danwel gevoel) die ik van een situatie en persoon had prima klopten.

Ik ben dus in zee gegaan met mensen waarvan ik eigenlijk dacht dat het wel zou stranden (en inderdaad) en met mensen waarvan ik meteen een goed gevoel had (en inderdaad)- tegenwoordig gebruik ik die eerste indruk dus ook maar als graadmeter want toen ik alles nog 'verstandig' benaderde kwam ik vaak bedrogen uit.

Je kunt dingen van voor tot achter dichttimmeren, waterdicht maken en een kogelvrij vest aantrekken en alsnog besodemieterd worden.

Je kunt ook hele terloopse afspraken maken en hele vrijblijvende dingen ondernemen met anderen en die kunnen prima uitpakken.

 

Zelfkennis en je eigen valkuilen kennen zijn heel belangrijk.

Als je weet wat ze zijn kunnen mensen om je heen je erbij helpen (als je ook echt advies aanneemt trouwens want er zijn genoeg mensen die zich daar niks van aantrekken) en kun je er zelf alert op zijn.

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

He Kermie,

 

Jij weet als geen ander dat ik dat motto ook niet altijd nakom. Het zijn van een "klootzak" heeft niemand wat aan, maar het zijn van een "pushover" daar heb je zelf niks aan.

 

Probeer gewoon jezelf te zijn en te ventileren wat je denkt, voelt en wilt. De een gaat het wat beter af dan de ander. Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is om jezelf te kennen...

 

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik had laatst een discussie met een trainer op het gebied van persoonlijke effictiviteit en assertiviteit enzo. Zij merkte op dat ik in rollenspellen hard kan zijn waar nodig en precies de juiste dingen zeg. Probleem is inderdaad (zoals al veel gezegd in deze thread) dat als het er echt op aan komt, het niet altijd lukt >:(.

 

Gelukkig heb ik een goede partner op wie ik kan vertrouwen dat hij een stukje harder is (tegelijkertijd af en toe ook iets te zakelijk, maar goed, zo vul je elkaar aan).

 

Zelf zou ik nog wel eens willen zien wat een training persoonlijke effectiviteit met je doet!!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hierin ben ik nog helemaal nieuw in totaal beinvloedbaar vrees ik... Maar een gewaarschuwd man telt voor twee, zeggen ze! Dus waar moet ik op letten, wat zijn de geeikte trucs en hoe ga ik ermee om?

 

(en wat is manco?)

 

De truc is dat een klant graag met jouw zaken wil doen, geef de klant, zonder arrogant te zijn, dat het voor hem een eer is dat hij met jouw zaken mag doen.

De slechte klanten herken je doordat ze zonder slag of stoot hun oude leveranciers aan de kant zetten, prijzen nauwelijks of niet vergelijken en meestal 2 of 3 grote orders plaatsen om vervolgens pas na maanden de faktuur te voldoen.

Juist omdat je net zelfstandig bent en blij met de "nieuwe"klant accepteer je dit. Gevolg je hele cas-flow forecast de mist in.

 

Een manco is een tekort in een zending. Vaak komt het voor dat klanten claimen dat er iets ontbreekt in de zending.

Spelletje van welles nietes, ondanks het feit dat je een goede voorraad administratie hebt, stuur je uit goodwill toch de zogenaamd ontbrekende spullen na.

 

Ik kan over dit soort praktijken wel 2 boeken schrijven.

 

Groeten,

 

Erwin

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.