• 0

Reclame maken als beginnend bedrijf?

Ik denk dat ieder beginnend bedrijf er wel tegen aan loopt, gut wat zijn nu manieren om reclame te maken.

 

Ikzelf ben nu een jaartje bezig en nog klein te noemen. Heb net een klein stukje een nieuw jasje aan gegeven en ben momenteel aan het sleutelen aan manieren om reclame te maken.

 

Flyertjes maken en in de buurt rond brengen heeft voor mij weinig nut omdat er niks aan heb dat de buurman van 3 straten verderop mij kent. Hij heeft niks aan mij en ik ben niet op zoek naar hem.

Voor iemand die bijvoorbeeld een winkel in het winkelcentrum is begonnen kan dit daarin tegen weer wel een leuke bezigheid zijn.

De flyertjes die ik wil gaan maken zal ik verder van huis moeten rond brengen, maar ach dan kom ik nog eens ergens en ook dat is leuk te noemen.

 

Verder heb ik van de week een kleine tekst advertentie geplaatst in het blad van mijn doelgroep en leek het mij leuk om een pers berichtje te gaan maken voor een krant en tevens een blad voor mijn doelgroep.

Ook internet gebruik ik regelmatig.

 

Tevens heb ik net een nieuwe klant binnen gehaald door simpel weg een mailtje te sturen, joehoe kent u mij al. Iets wat vreemd klinkt misschien, maar het heeft toch geholpen ;)

 

Je kent dat wel, je moet toch dingetjes uit proberen om er achter te komen of het kan werken.

Nu vroeg ik me af of dit bekend voorkomt? Bedrijven die al wat langer bestaan en zich het begin nog kunnen herinneren. Bedrijven die pas begonnen zijn en ook lopen te sleutelen aan reclame maken.

Hoe ervaar je dat en zijn er ook (reclame) dingen geweest dat je dacht, dat had ik nooit moeten doen.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

En vanuit die gedachten borduur je verder op de vraag, hoe bereik je die mensen en dan wel zo dat ze interesse in je krijgen.

 

Diverse manieren om reclame te maken. Sommige kun je schrappen, sommige kun je proberen. Dan ga je er voor zitten en denk je, potverdrie het idee is leuk, maar het is toch eigenlijk helemaal zo makkelijk nog niet om iets te creeren waar je jezelf tevreden bij voelt.

Als beginnend bedrijfje speelt het toch wel door je hoofd, is dit leuk of ga ik voor joker staan. Zal het werken of kijkt men er niet naar om.

Dingetjes die mij iig wel bezig kunnen houden, maar als ik niets probeer weet ik het ook niet.

 

Wat ik wel ervaar is dat je heel gemakkelijk slappe reclame kunt maken die niks doet.

Vele bedrijven zijn ooit begonnen en wat ik hier schrijf zal vast enigzins bekent in de oren klinken.

Ik ben daarom best nieuwsgierig hoe er word terug gekeken op toendertijd, het beginnen met reclame maken.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch voor iedereen weer anders en dat is toch ook niet van toepassing hier?

 

Het gaat over het reclame maken zelf.

 

Vele bedrijven zijn ooit begonnen en wat ik hier schrijf zal vast enigzins bekent in de oren klinken.

Ik ben daarom best nieuwsgierig hoe er word terug gekeken op toendertijd, het beginnen met reclame maken.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Dat is toch voor iedereen weer anders en dat is toch ook niet van toepassing hier?

 

Je vraagt advies op basis van een beginnend bedrijf. Wel is reclame alsmede marketing erg afhankelijk van de branche, en tevens afhankelijk van hoe je de produkten verkoopt (online, winkel, persoonlijk).

 

Theorie werkt meestal niet in de meeste gevallen. Als je deze antwoorden zoekt zijn er zat gegevens.

 

zoals van:

- Direct mail

- plaatselijk adverteren

- uitnodigen voor een seminar

- etc.

 

Als je nu wel praktijk gezien duidelijker bent zijn er hier wellicht ondernemers die hun ervaringen met je kunnen delen. Want praktijk is vaak anders als theorie.

 

De één verkoopt door een advertentie 60% meer, de ander 0%. Ondanks dezelfde insteek. De factoren zijn heel divers en daarom zou ik, wanneer je een goed antwoord wilt, duidelijk zijn en je zal zien dat hier veel praktijk ervaringen gedeelt worden.

 

Desondanks is het geen garantie dat het bij jouw werkt.

Link naar reactie
  • 0

Oh zo. Misverstand, sorry mijn fout ;D

 

Advies zoeken is een groot woord en eigenlijk ook niet zo zeer de bedoeling van mijn schrijven. Alhoewel je als beginnend bedrijf ontzettend veel hebt aan advies. Mocht ik (en andere) dat er uit kunnen halen is dat natuurlijk altijd zeer fijn.

 

Mijn bedoeling was om het gewoon eens met andere te kunnen hebben over reclame maken, want dat is iets wat in elk bedrijf gedaan word.

Nu zijn er natuurlijk heel veel mensen hier op higherlevel aanwezig die al jaren ondernemen en ook ooit ergens zijn begonnen.

De reclame die er nu word gemaakt is waarschijnlijk anders als toendertijd. Ergens is er een beginnetje gemaakt en door uitproberen kom je toch uit op bepaalde dingen die niet werken en bepaalde dingen die juist heel goed werken.

Als beginnend ondernemer sta je nog onderaan die ladder en zet je gewoon de stap om dingen te gaan uitproberen.(tenminste ik wel)

 

Reclame maken, klinkt heel makkelijk, maar stiekem is het dat toch helemaal niet.

Denk aan, teksten, kleuren, wegen, volgordes etc.

Het is iets waar je toch de weg in kwijt zou kunnen raken en ikzelf vind het, als beginnend ondernemer, fijn om er met andere over te kunnen praten.

De ervaring die je hebt opgedaan, de dingen die je zijn overkomen, fouten die je hebt gemaakt, succesen die je hebt geboekt.......toen je nog aan het begin stond.

 

Ook daar hoop ik van te leren.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Reclame is maar een klein onderdeel van je mogelijkheden tot promotie.

Leg je focus niet op reclame alleen!!! Kijk naar activiteiten die je wil plannen gedurende een jaar bijvoorbeeld. Ik begrijp dat je over het begrip reclame wil spreken maar ik denk dus dat je even verder moet gaan kijken dan alles dat. Kijk naar de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Denk bijvoorbeeld een gratis artikel in de krant, over je onderneming etc. Plaats daarna een advertentie met een actie bijvoorbeeld. Boodschappen vanuit de media kunnen elkaar versterken. Stuur de klanten door naar je website etc........... gebruik meerdere kanalen om de juiste klant te benaderen. Een methodiek die ik je aan kan raden is het DAKMAD model. Indien je deze invult op strategisch, tactische en operationeel niveau zul je zien dat je met weinig veel kan bereiken. Klinkt iets kort door de bocht maar het is een methodiek die ik je ten zeerste aan kan raden....

 

Succes

 

P.s: Ik ga er vanuit dat je een ondernemingsplan hebt. Daarin heb jij al omschreven wie jouw (potientiele) klanten zijn

If you fail to plan, you plan to fail

Link naar reactie
  • 0

Voor een beginnend bedrijf of voor een gevestigd bedrijf, heel veel maakt het niet uit (nou ja, in principe niet in ieder geval). Het begint altijd met 'ken je klant' (of je potentiële klant). Ik weet niet wat je doet en aan wie je probeert te verkopen. Met als gevolg dat je een zomaar hele lading adviezen over je kunt krijgen. Ga naar de tennisclub! Ga flyeren! Stuur ze een brief!

 

En inderdaad: iedere starter kampt daarmee. Maar ga niet wild om je heen slaan om alles in één keer voor elkaar te krijgen (advertentie daar, poster hier en website elders) maar probeer te focussen. En bedenk daarvoor een plan dat je stapsgewijs uitvoert. Klinkt ook wel vaag misschien, maar ja, eerlijk vind ik je vraag ook niet zo concreet.

 

@GDT: theorie werkt niet in de meeste gevallen?

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Reclame is maar een klein onderdeel van je mogelijkheden tot promotie.

Leg je focus niet op reclame alleen!!! Kijk naar activiteiten die je wil plannen gedurende een jaar bijvoorbeeld.

 

Kijk naar de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Denk bijvoorbeeld een gratis artikel in de krant, over je onderneming etc. Plaats daarna een advertentie met een actie bijvoorbeeld. Boodschappen vanuit de media kunnen elkaar versterken. Stuur de klanten door naar je website etc........... gebruik meerdere kanalen om de juiste klant te benaderen. Een methodiek die ik je aan kan raden is het DAKMAD model. Indien je deze invult op strategisch, tactische en operationeel niveau zul je zien dat je met weinig veel kan bereiken. Klinkt iets kort door de bocht maar het is een methodiek die ik je ten zeerste aan kan raden....

 

Het begint altijd met 'ken je klant' (of je potentiële klant).

 

En inderdaad: iedere starter kampt daarmee. Maar ga niet wild om je heen slaan om alles in één keer voor elkaar te krijgen (advertentie daar, poster hier en website elders) maar probeer te focussen. En bedenk daarvoor een plan dat je stapsgewijs uitvoert.

Door simpelweg te praten over dit soort dingetjes en dat eventueel wat dieper uit te leggen, zijn starters zoals ik alweer een heel stuk geholpen en kunnen we er weer wijzer van worden. Zo gemakkelijk gaat dat soms.

 

Zoals René al zegt, is het inderdaad vrij gemakkelijk om perongeluk terecht te komen in het "wild om je heen slaan".

Ik zie reclame als iets wat je uit zal moeten proberen, maar waarbij je toch ook op moet passen niet te ver erin te gaan of om verkeerd om te doen. Iets wat ik ervaar als toch aardig moeilijk.

 

Bijvoorbeeld. Je plaatst al maanden op dezelfde plek op internet een reclame die vrij goed werkte. Helaas merk je op dat deze zelfde reclame de laatste 4 weken helemaal niets meer doet voor je. Wat kun je het beste doen in zo'n situatie?

 

Of je plaatst advertenties op websites zoals marktplaats of iets dergelijks waar je wat mee kunt, plaatst banners op forums die bij jou passen, gaat een paar persberichtjes versturen naar interesante bladen of kranten en je hebt flyers die je rond gaat brengen bij de juiste personen in de brievenbus etc. Wat zijn nu handige volgordes? Ook iets wat je makkelijk verkeerd om aan pakt.

 

Reclame maken is leuk, maar het kan ook een aardig doolhof zijn soms.

 

John, mag ik vragen wat DAKMAD is?

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0
Reclame maken is leuk, maar het kan ook een aardig doolhof zijn soms.

 

Absoluut. Daarom is het aardig om even een hoofdstukje van John's DAKMAD te lezen: http://www.mbo-ictboeken.nl/uploads/189.pdf

 

Bij reclame maken weet je nooit iets zeker: er zijn te veel factoren die de resultaten kunnen beïnvloeden. Daarom testen grote bedrijven ook zo veel (met wisselend succes) en hikken kleine ondernemingen daar tegenaan omdat testen veel tijd en geld kost.

 

Om bij je voorbeeld te blijven:

  • probeer je eigen opmerkingen te kwantificeren (een advertentie die vrij goed werkte?). Wat zijn de kosten, wat zijn de baten?
  • als de resultaten teruglopen: komt dat misschien omdat de site terugkerende bezoekers heeft en veel mensen je uiting dus al gezien hebben?
  • Probeer een andere advertentie, of banner, of tekst. Of aanbod.
  • Plaats exact dezelfde uiting op een concurrerende website.

Ik hoor je al denken: daar ga ik weer, wat moet ik dan kiezen? Simpel, als je budget en tijd hebt kun je uitproberen. Maar probeer niet alles tegelijk uit. Daarmee maak je het namelijk nog ingewikkelder om uit te vogelen wat er nu precies misgaat. Om iets over effectiviteit te weten te komen moet je in ieder geval maar één ding tegelijk wijzigen, anders weet je nog niets.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

René dank voor het toevoegen van een extra stukje informatie omtrent het DAKMAD model.

 

Zoals René al aangeeft is het belangrijk te kijken welke mogelijkheden je hebt binnen je onderneming. Daarnaast is belangrijk om het gedoseerd te brengen. Een stormloop aan media activiteiten is niet haalbaar voor een kleine onderneming. Het is net als schaken, bedenk goed welke zet je maakt, want je kan niet meer terug.

 

Wat ik nog even toe wil voegen aan het DAKMAD model is als volgt:

 

Doelgroepen

Aanbod

Kanalen

Middelen

Activiteiten

Doelstellingen

 

Al deze onderdelen heb een onderlinge verband met elkaar. Op strategisch/organisatorisch niveau heb jij al bepaalde afwegingen gemaakt zoals missie, visie, marktafbakening doelgroep etc. Al deze gegevens kun je gebruiken voor het invullen van het DAKMAD model.

 

Zo werk je verder op tactische en operationeel niveua. Het klinkt allemaal erg theoretisch maar indien je conform de theorie werkt heb je wel grip op verschillende zaken( onderdelen van het DAKMAD model) en kun je makkelijk een terugkoppeling maken op strategisch niveau.

 

Ik wens je nogmaals succes en indien je nog vragen hebt kun je altijd mailen,

 

Groet John

 

If you fail to plan, you plan to fail

Link naar reactie
  • -1

Ik krijg mijn sleutels vanaf 1 juni 2010. (Autohandel) Ik ga via marktplaats adverteren + 2 auto's vol gooien met belettering. + zoveel mogelijk winkels binnenlopen en een blaadje die ongeveer wat groter is dan een A4 ophangen met tekst/reclame erop.

 

Verder moet ik nog nadenken wat ik nog meer kan doen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.