• 0

Inbreng 18000 bruto of netto

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan zelfs met uit criminele activiteiten afkomstig geld worden gedaan, zolang er maar op de dag van oprichting 18.000 euro gestort is. Hiervan krijg je dan een bankverklaring. "Storten in natura" kan volgens mij ook, heb je volgens mij een accountantsverklaring voor nodig.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
kan ik de 18000 euro die ik stort op de aandelen van de BV als aftrekpost opvoeren in mijn eenmanszaak?

 

De aankoopprijs van de aandelen vormen toch geen kosten voor de eenmanszaak? De aftrekpost zie ik dan ook niet.

 

De betaling wordt een deelneming van de eenmanszaak in een bv en wordt derhalve geactiveerd op de balans van de eenmanszaak.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

kan ik de 18000 euro die ik stort op de aandelen van de BV als aftrekpost opvoeren in mijn eenmanszaak?

 

De aankoopprijs van de aandelen vormen toch geen kosten voor de eenmanszaak? De aftrekpost zie ik dan ook niet.

 

De betaling wordt een deelneming van de eenmanszaak in een bv en wordt derhalve geactiveerd op de balans van de eenmanszaak.

 

Een 100% deelneming op de balans van een eenmanszaak? Je bedoelt een Aanmerkelijk Belang voor topic starter in box 2.

Stel je hebt een eenmanszaak en die zet je om naar een bv (is dat de bedoeling?), dan laat je de accountant de waarde van de onderneming vaststellen en als die > 18K, dan is eenmanszaak "winkeltje" nu "winkeltje bv" waarbij waarde eenmanszaak is gelijk aan eigen vermogen BV.

Als je een nieuwe bv wilt voor andere activiteiten, dan stort je 18K (van je privé geld, wherever that comes from) op een bankrekening t.n.v. de BV i.o. en wordt er een Bv gestart met 18K op de bank als bezit en 18K als aandelenkapitaal (eigen vermogen). Her en der hier op dit forum nog gedetailleerder te vinden. Zoek maar eens als dit niet voldoende duidelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Boekhoudkundig (en fiscaal) is er een verschil tussen het deelnemen (van een eenmanszaak) in een bv door storting op het aandelenkapitaal en tussen het omzetten van een eenmanszaak in een b.v.

 

Ik begreep uit de vraagstelling dat een eenmanszaak ging deelnemen in een b.v.

 

Het volstorten van een aandelenkapitaal kan zowel in contanten als in (waarde van) goederen en dus ook door de inbreng van geld en goederen van een eenmanszaak. Het meerdere (dan de nominale waarde van het aandelenkapitaal) dat wordt ingebracht wordt verantwoord op Goodwill; het eventueel mindere op Badwill.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dan als je je eenmanszaak overzet naar een BV dat je je privé vermogen van de eenmanszaak het aandelenvermogen word van de BV. bv

 

Balans Eenmanszaak

 

Inventaris 40.000 Privé 30.000

Liquide middelen 10.000 Leningen 20.000

----------- -----------

50.000 50.000

 

Balans BV na overgang van Eenmanszaak

 

Inventaris 40.000 Aandelenkapitaal 30.000

Liquide middelen 10.000 Leningen 20.000

----------- ----------

50.000 50.000

 

Of zie ik bovenstaande helemaal verkeerd

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik mijn vraag iets toelichten: kan ik de 18000 euro die ik stort op de aandelen van de BV als aftrekpost opvoeren in mijn eenmanszaak?

 

Nee, die moet je voldoen uit je netto opbrengsten. Het is een belegging met je persoonlijke vermogen.

 

De opbrengsten bij verkoop zijn ook belastingvrij.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Is het niet zo dan als je je eenmanszaak overzet naar een BV dat je je privé vermogen van de eenmanszaak het aandelenvermogen word van de BV.

 

In principe wel, maar er zitten theoretisch twee zaken tussen:

 

- de waarden van de bezittingen en schulden uit de eenmanszaak die worden ingebracht in de bv behoeven voor de bv niet dezelfde te zijn als voor de eenmanszaak.

Dit is natuurlijk met name van belang indien er bij de bv meerdere belanghebbenden zijn en niet als de eigenaar van de eenmanszaak de enige aandeelhouder van de bv wordt.

 

- het saldo van de inbreng (bezittingen minus schulden) zal wel niet exact gelijk zijn aan de waarde van het aantal geplaatste aandelen. Er moet dus een gedeelte (debet of credit) op Rek.crt. aandeelhouder worden geboekt of contant worden afgerekend.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dan als je je eenmanszaak overzet naar een BV dat je je privé vermogen van de eenmanszaak het aandelenvermogen word van de BV. bv

 

Balans Eenmanszaak

 

Inventaris 40.000 Privé 30.000

Liquide middelen 10.000 Leningen 20.000

----------- -----------

50.000 50.000

 

Balans BV na overgang van Eenmanszaak

 

Inventaris 40.000 Aandelenkapitaal 30.000

Liquide middelen 10.000 Leningen 20.000

----------- ----------

50.000 50.000

 

Of zie ik bovenstaande helemaal verkeerd

 

Nope:

Aandelenkapitaal in de BV wordt 18.000. De accountant (AA of RA, mag allebei) verklaart immers dat de inbreng minimaal 18K waard is, maar niet hoeveel het werkelijk waard is!

 

Dus de balans zoals hierboven wordt aan de passiva kant:

 

Aandelenkapitaal: 18.000

 

(Overige) Schulden: 20.000

 

Schuld aan aandeelhouder: 12.000

 

 

Voorts kan bij een ruisende inbreng (eenmanszaak staken) nog geopteerd worden om de stakingswinst om te zetten in een lijfrente bij de BV. De stakingswinst bestaat uit de optelsom van: stille reserves, desinvesteringsbijtelling, goodwill, fiscale reserves.

 

Stel:

De inventaris in dit voorbeeld is in werkelijkheid 60K waard. De onderneming zou verkoopbaar zijn aan een derde met 40K goodwill. Er is geen desinvesteringsbijtelling en geen fiscale reserve. De stakingswinst bedraagt dan 60K.

 

Balans na inbreng:

 

Goodwill 40 aandelenkapitaal 18

Inventaris 60 schuld aandeelhouder 72

LM 10 schulden 20

 

 

De DGA mag dan de vordering op zijn BV omzetten in een lijfrente van 72K, welke jaarlijks stijgt en een leuke aanvulling is op zijn oudedagsvoorziening.

 

Let wel: dit is een erg simpele voorstelling van de feiten. Raadpleeg altijd een fiscalist bij dit soort constructies!!!!! De optie om de eenmanszaak geruisloos (zonder staken) om te zetten in een BV moet ook altijd overwogen worden.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.