MKB en ICT

Aanbevolen berichten

Lang, lang geleden (wel zeven jaar) verdiende de eerste generatie web agencies fortuinen met de bouw en het beheer van websites. Er werden miljoenen betaald voor portals. Bestaan die dingen nog?

 

Yep, vandaag stuitte ik op zo'n dinosauer. Het MKB ICT-Plein van KPN en MKB Nederland. Waarom stamt die uit het stenen tijdperk van internet? Omdat zo'n site eigenlijk niemand aanspreekt. Daar maakt ook niemand zich druk over, want elke maand wordt de rekening netjes betaald. Overdreven? Stuur eens een mailtje naar het contactadres: info@mkbenict.nl. Na een paar uurtjes komt die weer retour. Niemand thuis!

 

Waar is dat thuis? De domeinnaam is eigendom van KPN, dus waarschijnlijk is de vulling uitbesteed. De vormgeving suggereert dat iemand heeft zitten klussen, maar deze portal blijkt een relatief nieuw initiatief, getuige het persbericht van InBeeWeb.

 

Is dit nou state-of-the-art: wat vinden jullie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De samenwerking van KPN en MKB Nederland stamt uit april 2006. Zie dit persbericht. Een resultaat van deze samenwerking is deze reclame-site voor KPN oplossingen; binnen twee klikken zit je op de site van de KPN.

 

In plaats van MKB ICT Plein kun je veel beter bij Syntens de themawijzer klaar voor digitaal ondernemen eens doornemen.

 

Maar afgezien van de dino's die hier achter zitten is een portal toch niet zo pre-historisch? Best handig startpunt om een start te maken met inlezen op een nieuw gebied.

Link naar reactie
Maar afgezien van de dino's die hier achter zitten is een portal toch niet zo pre-historisch?

 

Eerlijk gezegd was dat mijn eerste indruk: een overblijfsel uit de late jaren negentig. Pas later ontdekte ik dat die portal juist van recente datum was...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dames en heren,

 

 

Graag zou ik jullie eens willen vragen om een kijkje bij ons op de site te nemen, www.ictloket.nl. Wij zijn ook bij Dragons Den geweest, maar hebben helaas geen investering weten te bemachtigen.

 

Wij waren ook op de hoogte van de samenwerking KPN / MKB Nederland. Zodra wij dit hoorden hebben wij ook meteen contact gezocht met MKB Nederland om een mogelijke samenwerking www.ICTloket.nl en MKB Nederland te bewerkstelligen. Helaas kregen wij als antwoord: "helaas, momenteel is dit niet mogelijk, omdat wij al samenwerken met KPN". Wel hadden ze interesse in content uitwisseling. Daar waren wij natuurlijk niet in geinteresseerd, aangezien wij 1800 pagina's content hebben die allen geranked zijn bij Google en zij maar enkele schramele pagina's met content hebben. Naast dit alles komt ook nog dat wij wel nauw samenwerken met MKB Limburg. ICTloket is momenteel nog hard bezig om verder uit te rollen naar andere provincies. Dit had wellicht "de" kans kunnen zijn voor MKB Nederland om een goed portaal te ondersteunen.

 

Wat mijn verbazing ook wekte was dat MKB Nederland altijd onhankelijk wil zijn, waarom hebben ze dan voor alle producten alleen maar KPN als aanbieder?

 

Erg jammer voor MKB Nederland, maar ook voor ons dat zij niet eens contact met ons hebben gezocht om de mogelijkheden te bespreken.

 

Neem eens een kijkje bij ons op de website: www.ictloket.nl

 

Groet,

 

ICTloket.nl

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Ik heb de webpagina van ICTloket ook bekeken. De eerste indruk is dat het er professioneel uitziet en er veel informatie te vinden is. De site spoort echter aan om informatie te bekijken en te lezen, maar ik kom er niet helemaal achter wat nu verder de bedoeling is.

 

Waar wil het ICTloket investeringen voor hebben? Het woord "gratis" springt er heel duidelijk uit. Valt dat te rijmen met sponering? Niet commercieel en in samenwerking met de overheid, dan denk ik: ondersteund door de overheid. Daar betaalt het MKB toch belasting voor?

 

Dan kijk ik naar de inhoud. Prima in orde en erg interessant. Toch zijn er op internet meerdere informatiebronnen die vrijwel allemaal pogingen doen om geld binnen te halen. Wat voor reden heeft MKB-Nederland om juist ICTloket te ondersteunen?

 

Hoe zit het met de behoefte aan ICT? In veel organisaties wordt ICT nog gezien als noodzakelijk kwaad. Als het werkt, dan werkt het. Als het er niet is en de normale procedures werken, dan is er weinig behoefte om het te veranderen. Op het moment dat ze advies nodig hebben, dan laten ze een deskundige komen die hen eerst en vooral moeten overtuigen dat ICT überhaupt iets bijdraagt. Laat staan dat ze zelf actief opzoek gaan naar een oplossing. Zijn ze overtuigd, dan gaan ze met een organisatie in zee die hen het "beste" advies heeft gegeven. Is het ICTloket niet een stap die daarom al te vaak wordt overgeslagen?

Link naar reactie

Waar wil het ICTloket investeringen voor hebben? Het woord "gratis" springt er heel duidelijk uit. Valt dat te rijmen met sponering?

 

Volgens mij verwar je het ICT-Plein (onderwerp van deze draad) met het ICT-Loket (één van de reageerders).

 

Daarna maak je een hutspot van investeringen, gratis en sponsoring.

 

Een portal kan gratis (goeie) informatie aan bezoekers geven dankzij de inkomsten van adverteerders, sponsors of desnoods subsidiënten zoals de overheid (HigherLevel is een voorbeeld) of particuliere instellingen zoals MKB Nederland. In het geval van het ICT-Plein is er waarschijnlijk een deal tussen MKB Nederland en KPN.

 

Misschien kun je je vraag opniew formuleren, Misdefinitie? Zeker ook in het licht van je eigen blog. ;D

 

Bijna alle discussies worden gevoerd op basis van drogredenaties, dooddoeners en one-liners. Om dat te verhullen wordt er gelogen, verkeerd geïnterpreteerd en onjuist een beroep gedaan op vage algemene termen. Ons concept bestaat uit het blootleggen van de achterliggende constructies die dit soort misdefinities veroorzaken en in stand houden. Door het leggen van verbanden tussen (geschiedenis en) actualiteit worden processen inzichtelijk gemaakt zodat er concreet over gepraat kan worden in plaats van terug te vallen op holle retoriek. Drogredenaties zijn verboden, we streven een hoog niveau na, we verwachten dat mensen bereid zijn zich in te lezen voordat ze posten en we zeggen u zonder politiek correct te doen wat we vinden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Met mijn reactie doelde ik op het ICTloket. Niet uit verwarring, niet omdat ik afweek van het onderwerp, maar omdat ik bij portalen eigenlijk steeds hetzelfde "probleem" zie en dat portaal als voorbeeld nam. Het zijn eigenlijk digitale reclamezuilen met daartussen informatie die elders overal te vinden is. In de eerste post van deze topic wordt terecht opgemerkt dat zulke websites eigenlijk niemand aanspreekt.

 

Toch zijn er genoeg ondernemers die geloven dat het iets kan opleveren. Als dan iemand opmerkt zo'n portaal te runnen, maar moeilijk samenwerking en investeringen vindt, dan is het interessant om daar verder op door te vragen. Voor de duidelijkheid zal ik me dan maar tot 1 vraag beperken. Wetende dat er overal mogelijkheden zijn om reclame te maken en informatie op te vragen: zijn dat soort portalen niet gewoon overbodig?

Link naar reactie

Beste misdefinitie,

 

Het klopt dat je tegenwoordig overal wel informatie kunt opvragen, maar de kracht van ICTloket.nl is dat wij een objectief portaal zijn, in tegenstelling tot het MKB en ICT plein!!. Tot nu toe gaat dit erg goed, mede doordat we gesteund worden door de Provincie Limburg, MKB Limburg, KvK, LWV en doordat ICTloket.nl 2 jaar geleden is gestart vanuit Hogeschool Zuyd door faculteitsdirecteuren.

 

Wij geven gratis adviezen over ICT, wij organiseren ook gratis evenementen zoals bijvoorbeeld netwerkborrels. Kort toegelicht: tijdens een netwerkborrel komen 100 bezoekers ongeveer. Uit de statistieken blijkt dat 90% van de bezoekers daadwerkelijk beslissingsmakers zijn. Tijdens de bijeenkomst laten wij 2 á 3 van onze partners in een korte presentatie, 15 min pp, informatief vertellen over een onderwerp. Zo hadden wij in februari het onderwerp zoekmachine optimalisatie, wat nu een zeer actueel thema is. Hierbij hebben 2 partijen informatief verteld over het onderwerp, waarna vervolgens met behulp van een drankje en een hapje daadwerkelijk leads naar voren zijn gekomen. Achteraf blijkt dat 75% van de bezoekers klant is geworden van 1 van de 2 partijen.

 

Overigens heeft u het over het feit dat wij moeilijkheden hebben met samenwerkingen, dat in tegendeel. We hebben momenteel een grote portfolio met bedrijven die in de wachtlijst staan om met ons samen te werken. De reden waarom het moeilijk is om een investeerder te vinden is het feit dat wij een niet commerciele organisatie zijn. Wij draaien dus ook totaal geen dikke winsten. Waar wij als organisatie naar streven is om dit succesvolle portaal in Limburg, uit te breiden naar andere provincies / euregionaal. Wat dat uiteindelijk zal opleveren zal t.z.t. blijken. 1 ding is zeker, in Limburg zijn we zeer succesvol. Ook door middel van onze stedencampagnes zijn wij op zeer korte termijn zeer gegroeid en zijn we een zeer bekend portaal. Daarbij de rest van onze multichannel mediacampagne zoals programma's op Provinciale en Lokale televisie, redactionele aandacht in allerlei huis aan huis bladen / magazines, uitzendingen via radio etc. Doordat wij een niet commerciele organisatie zijn is er zeer veel free publicity mogelijk.

 

Mocht iemand nog informatie willen, dan mag er natuurlijk altijd een mailtje gestuurd worden naar info@ictloket.nl

 

Groetend,

 

Ronald Nieuwkamp

Eventmanager ICTloket.nl

Link naar reactie

Tsja portals, startpaginas, webgidsen etc. allemaal een pot nat. Ze groeien nog als paddestoelen uit de grond en fungeren altijd als commerciele springplank naar een bron die de internetter eigenlijk zocht. Iedereen kan er vandaag een beginnen. Bestaat ik-wil-vandaag-misschien-ondernemer-worden.startpagina.nl al?

 

Ik ervaar die portals steeds meer als hinderlijk. Door hun enorme hoeveelheid externe links scoren ze goed in de zoekmachines. Probeer via Google nog maar eens een bedrijf op naam te vinden.... de eerste twee pagina's met zoekresultaten staan vol met portals en startpagina's: 2miljoen.nl, ilocal, hotfrog, kellysearch etc. Ik beschouw ze zelf als obstakel op weg naar het doel dat ik voor ogen heb.

 

Ben ik de enige die hier zo tegen aan kijkt?

Link naar reactie

Nee, ik stoor me ook steeds meer aan z.g.n. portalpagina's met geripte content en links, die geen waarde toevoegen, anders dan dat ze zich positioneren tussen mij en degene die ik zoek, of erger nog, tussen mij en degene die mij zoekt!

 

Anders is het met portalpagina's die vooral originele content bevatten of redactionele meerwaarde bieden door aanbieders op betrouwbare wijzen te "raten".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Er werden miljoenen betaald voor portals. Bestaan die dingen nog?

 

Ik doelde eigenlijk op gesponsorde portals van ING of de Rabobank die dienen als ondernemerfuik. Het ICT-Plein hanteert een vergelijkbaar model: nieuws van anderen overnemen om diensten (van KPN) te verkopen. Ze bestaan dus nog...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.