steinbach Geplaatst: 20 januari 2003 steinbach 3 0 Geplaatst: 20 januari 2003 Wie heeft voor mij een goed voorbeeld van een marketingplan, of waar ik er één kan vinden? Het maakt niet uit wat voor een plan het is, het gaat er meer om wat je er precies in zet. Please help!!! ??? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Persoon Geplaatst: 20 januari 2003 Persoon 1,4k 2 Geplaatst: 20 januari 2003 Een marketing plan geeft de commerciele formule weer. Je klanten, de omvang van de markt, concurrenten, toekomst, enz. De onderdelen die er meestal in voorkomen zijn: Plaats Waar komt je bedrijf en waarom? Denk hierbij aan je klanten die je wil bereiken, de distributie, uitstraling, enz. Ook internet kan er volgens mij bij. Product Wat is je product of dienst? Omschrijf het duidelijk en helder. Vergeet de garantie, service, verpakking, klantenbeleid, enz. niet! Prijs De verkoopprijs, hoe kom je eraan, hoe staan ze tot de concurrentie en hoe is de prijs / kwaliteit verhouding? Ook kan je beschrijven of je kostenleider wil zijn of niet (en waarom). Promotie Hoe ga je de klanten bereiken, wat is de meerwaarde en hoe breng je dat over naar je klanten. Personeel Alles over je personeelsbeleid. Probeer deze vijf p's te combineren tot een samenhangend geheel en je heb een goed marketingplan! Succes! Persoon Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9679 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 23 januari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 23 januari 2003 He Steinbach, Een default operationeel marketingplan bevat de volgende elementen: Doelgroep Doelstellingen Marketingmix (die P's van Persoon) Budget Actieplan (wat ga je doen, wanneer, met wie, etc) Controle en bijsturing Iets dat in het voorgaande structuurtje mist is het maken van een SWOT analyse (is meer een onderdeel van een strategisch plan). Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik je dat zeker aanraden, kan zeer verhelderend werken. HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9795 Delen op andere sites More sharing options...
0 Annedien Hoen Geplaatst: 26 januari 2003 Annedien Hoen 3,2k 1 287 Geplaatst: 26 januari 2003 Wat ga je voor welke prijs waarom op welke plek aan wie verkopen en hoe? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9884 Delen op andere sites More sharing options...
0 marcos Geplaatst: 28 januari 2003 marcos 6 0 Geplaatst: 28 januari 2003 :-\ Beste lezers...eens even jullie kennis testen Vanaf vandaag ben ik ingedeeld in een nieuwe afdeling binnen het grote Philips. Hier moet ik mij voornamelijk gaan bezighouden met het opzetten en uitvoeren van een nieuw stategisch plan om gehele nieuwe markten aan te boren... een marketing plan kan ik wel maken, swot analyse, groei en continuiteits-plannen ook geen probleem. Echter ik wil me gaan begeven op hele nieuwe markten waar we niks vanaf weet! Hoe ga ik dit aanpakken??????? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9946 Delen op andere sites More sharing options...
0 Mikky Vrolijk In Memoriam Geplaatst: 28 januari 2003 Mikky Vrolijk In Memoriam Retired Mod 11,3k 479 Geplaatst: 28 januari 2003 Over een strategisch plan kan Dennis e.e.a. wel met je doornemen hier op HL denk ik. Die heeft vandaag Nima examen, dus even geduld met zijn antwoord. Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent ! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9947 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 29 januari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 29 januari 2003 Ga je je daadwerkelijk met product ontwikkeling bezig houden of is een strategisch plan voor vernieuwing over x jaar gewenst? (en ja, ik ben eindelijk klaar met de NIMA ongein :D ) HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9984 Delen op andere sites More sharing options...
0 marcos Geplaatst: 29 januari 2003 marcos 6 0 Geplaatst: 29 januari 2003 We moeten ons daadwerkelijk gaan bezighouden met het opstellen van een strategisch plan. Dit om te komen tot een zo snel mogelijke deelname aan de nieuwe markt. Hierbij krijgen we niet x jaar de tijd..... Liever gisteren dan vandaag... Graag info over het opzetten van een dergelijk plan.... nieuwe markt nieuwe spelers andere aanpak dan voorheen etc.. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9991 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 29 januari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 29 januari 2003 Strategische plannen zijn normalitair plannen die niet direct SMART zijn en voor een langere termijn. Standaard opmaak voor een strategisch plan is: Missie, business definition en doelstellingen SWOT Strategische aandachtspunten Strategische opties Strategische keuzes Marketingmix Controle en bijsturing Als je je bezig moet gaan houden met het zo snel mogelijk bewerken van een markt zou je eerst een onderzoeks voorstel kunnen doen om een duidelijk beeld te krijgen van de markt. Iets in de trand van: Onderzoeks doelgroepen en doelstellingen Onderzoeks methoden Budget Actieplan Verwerking en presentatie Maar ja, ik kan je nog wel wat meer plan structuurtjes geven, ik weet alleen niet of je daar wel zo veel aan hebt? Hebben jullie al een product? Of moet je dat ook nog gaan bedenken? Wat bedoel je met de nieuwe markt? (golf resorts op de maan?) HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9996 Delen op andere sites More sharing options...
0 marcos Geplaatst: 29 januari 2003 marcos 6 0 Geplaatst: 29 januari 2003 Nou...wat specifieker dan... we zitten in de display industrie...(tv en pc schermen conventioneel) je snapt dat deze markt langzaam richting plasma gaat verschuiven we willen gewoon opdrachten krijgen van andere metaal-samenstelbedrijven waar wij aan gaan leveren.....(dit kan van paperclip tot batterijhuls zijn...) deze markt moeten wij proberen te bereiken... hoe? hoe moeten we onze eigen organistaie daarop aanpassen.... ben benieuwd... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-9997 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 29 januari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 29 januari 2003 Dan zou ik me eerst uitgebreid in de doelgroep gaan verdiepen, zorg dat je de doelgroep beter kent dan je concurrenten (Sun Tzu: Hij die ten strijde trekt zonder kennis van het terein te hebben, heeft verloren voordat hij begint (vrije vertaling)). Je doelgroep duidelijk in kaart brengen dus. Dan kijken wat je doelstellingen zijn bij deze doelgroep, wat is haalbaar, wat voor producten heb je, wat is de positie van je concurrenten in die product klassen en kan je daar op inspelen. Een uitgebreid onderzoek hierover geeft je duidelijke doelstellingen. Op het moment dat je daar bent geef je maar een gil :D HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10000 Delen op andere sites More sharing options...
0 Annedien Hoen Geplaatst: 29 januari 2003 Annedien Hoen 3,2k 1 287 Geplaatst: 29 januari 2003 Marcos mag ik een e-mail adres van je? Dan schrijf ik je even persoonlijk ;D Groet, Annedien Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10010 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 29 januari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 29 januari 2003 hoezo, wil met em daten ofzo? Mogen wij het niet weten? Heb je geheimen? >:( :D :P HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10011 Delen op andere sites More sharing options...
0 Nils de Witte Geplaatst: 30 januari 2003 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 30 januari 2003 Stategisch Marketingplan: Voor strategische marketingplannen, vooral als het gaat om nieuwe product/markt combinaties, wordt gebruik gemaakt van de ABEL analyse. Het is een heel ingewikkeld verhaal, waar waar het op neer komt, is dat je eerst moet spelen met 4 vragen: A: Wie zijn je klanten. B: Wat is je product (wat betekend het voor je klanten) C: Wie zijn je concurrenten D: Waarom gaan JOUW klanten je product bij JOU kopen en niet bij je concurrenten. De antwoorden op die vragen vindt je niet achter je bureau. Daarvoor moet je de deur uit. Praten met je klanten en concurrenten (ook substituten onderzoeken). De analyse is primair kwalitatief. Heb je een goede (sterke) product/markt combinatie gevonden, dat ga je hem kwantificeren en kijken of je er voldoende geld aan kan verdienen. Hoe sterker je positie bij de klant, hoe meer geld je kunt verdienen. Voor meer info over de abel analyse en problemen van marketing van technische innovaties (wel te doen, maar niet te voorspellen!) verwijs in naar de Gids Startkapitaal op www.beursplein3.com Greetz, Nils Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10042 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 30 januari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 30 januari 2003 Ehm, volgens NIMA zit Abell ietsje anders in elkaar. Een drie dimensionaal grid waar je op de verschillende assen de volgende onderwerpen aanstipt: - Aan welke behoeften voldoe je - Wie zijn je afnemers - Welke technologiën gebruik je om je klanten te bereiken schrijf getalletjes op iedere as en hang aan deze getalletjes je definities voor je bedrijf (Philips -> Afnemers -> hobbyisten ofzo). Zorg er voor dat je de behoeftes, afnemers en technologieën waaraan je voldoet bij de laagste getallen staan zodat je een "business domain" kunt maken (verbind de hoogste punten (bv. 3 van afnemers, 5 van behoeften en 4 van tech) van de onderdelen waaraan je voldoet zodat je een 3d kubus achtig iets krijgt). Dat is dan je business domain. Alles dat buiten je business domain valt zijn mogelijkheden tot uitbreiding etc. HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10049 Delen op andere sites More sharing options...
0 Nils de Witte Geplaatst: 31 januari 2003 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 31 januari 2003 Ja Den, dat klopt. Zo staat het in het boekje, maar daar heb je in de praktijk niet zoveel aan. Als je de zelfde assen gebruikt, maar de terminologie vereenvoudigd, is de Abell prima te gebruiken. Ik gebruik het, zoals bovenstaand beschreven, iedere dag. Groeten, Nils Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10079 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 31 januari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 31 januari 2003 Wat me opvalt is dat je inderdaad de marketing stof die je leert uitgebreid moet aanpassen voordat deze goed toepasbaar is. Ik ben nu iig klaar ;D HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10081 Delen op andere sites More sharing options...
0 Nils de Witte Geplaatst: 3 februari 2003 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 3 februari 2003 Ja Den, Theorie en praktijk zijn toch wel twee heel verschillende zaken. Het abstractieniveau van de theorie helpt meestal wel de procesen in de praktijk te begrijpen. Alleen ervaar je in de praktijk pas hoet het "echt" werkt. Het is niet voor niks, dat "ervaring" de enige onderscheinde factor is tussen succesvolle en minder succesvolle ondernemers. Een opleiding tot "ondernemer", marketeer of verkoper, zie ik als een schriftelijke cursus boksen. Leuk zo'n cursus. Je leert heel veel, maar je moet niet denken dat je in je eerstvolgende confrontatie met zinloos geweld op straat geen klappen oploopt. Voorlopig heb jij in iergeval wel een diploma op zak 8). Je kan in ieder geval aantonen dat je in theorie kan boksen ;D Groeten, Nils Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10156 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 10 februari 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 10 februari 2003 LOL! Ik denk dat ik in de ring behoorlijk wat meer ervaring heb opgedaan (gebroken neuzen, blauwe ogen, gekneusde ribben... Maar ik sta nog steeds!) dan met mijn theorie cursusje... Heb mijn diploma trouwens nog niet, duurt nog 6 weken voordat ik hoor of ik het gehaald heb of niet. Het grappige vind ik wel dat ik de ring in gesprongen ben zonder de theorie eerst gestudeerd te hebben... Nu heb ik op verschillende manieren ingezien waardoor ik bepaalde klappen heb MOETEN incasseren. Theorie is dus zeker aan te raden. Angst voor de praktijk is niet nodig "If it doesn't kill me, it makes me stronger!" HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10371 Delen op andere sites More sharing options...
0 Nils de Witte Geplaatst: 10 februari 2003 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 10 februari 2003 Theorie is dus zeker aan te raden. Angst voor de praktijk is niet nodig "If it doesn't kill me, it makes me stronger!" Inderdaad! Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-10377 Delen op andere sites More sharing options...
0 barrymossel Geplaatst: 16 januari 2006 barrymossel 3 0 Geplaatst: 16 januari 2006 Marketingplan bestaat in mijn ogen uit een interne en externe analyse, waarna je de swot uitvoert en aan de aan hand daarvan een confrontatiematrix en aanbevelingen/conclusies. Interne analyse: -marketingaudit -analyse van de organisatie -financiële analyse Externe analyse: -macro-omgevingsanalyse (destep: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch) -marktafbakening/segmentatie -afnemers analyse -toeleveranciersanalyse -concurrentieanalyse (Uit interne analyse komen S/W en uit externe alayse de O/T) Dan dus kijken hoe je met de strengths en weaknesses de opportunities en threaths kunt bereiken resp. overwinnen. Zet dus in een confrontatiematrix de SWOT en combineer die punten. Hieruit kun je mooie conclusies trekken en aanbevelingen doen. ---- edit ---- kwam hier via google, dus ingeschreven en gereageerd, zag daarna pas het andere marketingplan-topic, excuses... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/#findComment-78038 Delen op andere sites More sharing options...
steinbach
steinbach
Wie heeft voor mij een goed voorbeeld van een marketingplan, of waar ik er één kan vinden?
Het maakt niet uit wat voor een plan het is, het gaat er meer om wat je er precies in zet.
Please help!!! ???
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1219-marketingplan/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag